[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:52

Maisie, van harte gefeliciteerd!
Baudyh, super goed punten! Koerts kun je goed hebben. Zoeffie meneer ken ik......geval bijzonder.. ...
Rianne....succes met je pony....verder heb ik het niet gezien..dus ga er niets van zeggen.
Vhu, goed bezig die hero !
Verder moet ik nog bij lezen.

Anonymous86

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:53

@Bianca: dankjewel komt helemaal goed :D

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:09

Rianne1994 schreef:
ik noem mensen niet zomaar bij naam en toe naam. Ik vroeg om tips destijds, nu niet meer.
gezien het feit dat ik niks met de "tips"die je geeft doe :+

Beetje raar, je vraagt of we je willen helpen en als mensen je tips geven zeg je dat je er niks mee doet.

Maar goed. Je kan beter als je tuig niet goed zit hem gelijk weer uitspannen en niet doorgaan omdat je het graag op de foto wilt. Het past duidelijk nog niet goed. Geeft niks, kan je wat aan doen.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:10

Het tuigje past prima, echter niet bij dit wagentje ;) daarom komt er een ander karretje.
Verder wil best tips ontvangen maar geen tips waar ik toch echt niks aan heb. En tja als dat na 5 pb nog niet duidelijk is en diegene blijft doordrammen dan gaat het echt ene oor in andere oor uit.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:13

Ik zie wel dat je hoofdstel nog niet goed zit. Neusriem zit te hoog. En je staartriem is veelste lang.

Maar ben benieuwd hoe je tuig op een andere kar staat, succes in elk geval!

_MarjolaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:35

@Maisie Gefeliciteerd met je verjaardag! Nog een fijne avond :)

@Baudyh Mooie punten hoor! En fijn dat de vitamines effect hebben. Klinkt wel interessant dat de stress invloed heeft op de stap (niet in andere gangen? - qua tact bedoel ik dan). Ben even nieuwsgierig want bij Sam zit ik ook te prutsen met een lui achterbeen. Aan het begin nauwelijks een probleem, maar later in de training wil hij zich er makkelijk vanaf maken in de stap en dan mist ie wel eens een stapje als ik niet scherp genoeg ben.

@Jeskim bij mij zweet de pony ook erg bij zijn oren. Maar dat komt omdat het kunststof is (en ook nogal een breed stuk achter de oren). Als een vlechtje in de maantop helpt bij het trainen zou ik dat vooral doen :)

Heb je trouwens net iets anders gedaan bij de training waardoor het gedribbel minder was? Inderdaad stom dat het net niet ter plekke gebeurt als je hulp in de buurt hebt. Maar ik zou zelf de situaties gaan vergelijken, misschien vind je op die manier wel de oplossing :)

@Rianne tjah tips via bokt blijft lastig, ik zou liever in real life met iemand overleggen want een foto zegt ook lang niet altijd alles over hoe een tuig ligt, het gaat ook om de beweging. Maar de mensen die op dit moment feedback geven en de tijd nemen om een privébericht te sturen, kijken naar de huidige situatie en proberen je daar mee te helpen (ook omdat in de winter de paarden wat heter zijn en veiligheid boven alles gaat). Wat je er uiteindelijk mee doet, mag je natuurlijk zelf uitmaken, maar ik denk dat als iemand er speciaal voor gaat zitten om advies te sturen dat het goed bedoeld is.

Hopelijk sluit alles beter op elkaar aan bij je nieuwe wagen :)

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:39

Iemand ervaringen met Bertha tuigje? Ik heb het eigenlijk aangeschaft omdat ik het er mooi uit vond zien.
Ook hoorde ik er veel goede verhalen over. Het is nu helemaal versteld op de maat van liz. Echter hoorde ik nu dat het toch niet zo'n goed tuigje is?
Ik wil geen wedstrijden gaan mennen tot nu toe, meer af en toe een plezierritje.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:47

Het tuig zit wel heel akelig op de foto's hoor. Ik had eerlijk gezegd niet op de wagen durven
gaan zitten op deze manier. Volgens mij kan je het borsttuig net zo goed weg laten?

En ik zou zeker wel wat met de tips van dennis doen. Waarom niet?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:50

Als je vooraf Bertha tuig als zoekwoord op Bokt / Aangespannen Rijden had getikt had je de ervaringen kunnen lezen. Idd niet zo positief, maar ongetwijfeld is het "doel-afhankelijk". Ik heb er verder geen ervaringen mee.
Overigens is Dennis wel een kundige shetmenner, dus ik zou haar adviezen niet zomaar naast je neerleggen Y;( .

edit: Maisie is jarig, gefeliciteerd! *\o/*

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:04

Ik heb op internet geen slechte ervaringen kunnen lezen.
Dat heb ik net voor de zoveelste keer nagezocht op google. Niemand die verder klaagt....
Overigens als je het vraagt, ik pb nu met dennis erover. ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:05

Ik snap niet goed dat advies, zeker van mensen als Dennis worden genegeerd. Bertha tuig staat niet best bekend. Zelf geen ervaring mee. Ik vind t tuig ook absoluut niet passen, wat voor kar er ook achter zou hangen. Maar goed, dit wil je duidelijk niet horen

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:15

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:20

Toch zijn er ook heel veel positieve reacties. 1 negatieve, twee positieve. Vandaar mijn vraag, maar intussen heb ik er eigenlijk al helemaal geen zin meer in.
Kan het beter opgeven want als ik bokt moet geloven kan ik het niet goed doen en kan ik het dus maar beter niet doen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:28

Ik kom binnen waaien, en ga er meteen maar weer van tussen :))
;)

Knappe hero
Baudyh goed gewerkt op wedstrijd

ik mis mist! ( Where is you?)
Smikkel??
En ik mis vast nog meer mensen :o

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:38

Niet nodig om het zo op te vatten Rianne :) . Voor wat jij wil doen is het tuigje vast wel bruikbaar. We hebben het allemaal moeten leren, en juist daar is Bokt goed voor. Het is misschien voor dit moment wel even een domper op de feestvreugde, maar ik plaats dus ook geen foto's van vriendinnetjes en mijn eerste eigen-gevlochten-strotouwtjes tuig waarmee we 30 jaar geleden gingen pony-sleeën. Dan kan ik bákken kritiek verwachten, hoe trots ik er ook op was :D .
Maar het geeft verder toch niet? Je past de hele boel netjes aan, maakt weer een leuke foto en iedereen ziet dat je iets gedaan hebt met de raadgevingen :) . En verder gewoon lekker doorgaan!

Vanmiddag een leuk kerstpresentje gehad op stal :) . Voor iedereen een tasje met daarin lekkere kerstsnoepjes voor de mens, paardensnoepjes en een mooie donkerblauwe sjaal / das met het logo van Stal van Eijk. Erg leuk! _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Gem op 21-12-13 22:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:41

Ja maar ik baal gewoon dat ik het niet goed kan doen, anders zou ik bakken met geld moeten hebben. Het enige wat ik wil is af en toe een keer een ritje... niet eens door het bos crossen nee gewoon over het harde/zandweg die soort van verhard is. Maar als ik het goed wil doen moet ik een sulky kopen die veel te duur is en kan ik komende tijd niet mennen. Daar baal ik van. Want ik doe het graag goed.
Overigens ik heb ook stro touwtjes gebruikt stiekem :o :')

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:02

Zoooo ik ben ook weer terug. Toetsweek voorbij, vakantie begonnen! Heb vaag meegelezen af en toe, maar meestal kletsten jullie al zoveel dat het niet meer meeleesbaar was voor mij op dat moment. :')
Ik las iets over superveel lammetjes? Leuk zeg!
Rianne, ik vind het tuig wel gaaf en ik snap jou wel eigenlijk. Ik heb het pure geluk dat ik Abby's oude tuig voor een prikkie kon krijgen maar anders had ik nu ook nog niks gehad. En ja, die stalgenoot met haar degelijke kar.
Baudyh, prachtige punten zeg! Top! +:)+

Hier gaat het hartstikke lekker! Ondanks onze vreselijke bak (hij wordt echt niet meer droog!) gaat het rijden beter dan ooit! Voor onze volgende (onderlinge) wedstrijd zijn we heel erg aan het oefenen met nageeflijkheid en activiteit. Het liefst was ik ook voltes gaan oefenen, maar dat werkt gewoon niet echt in onze bak. Ook middendraf is loodzwaar en galop eigenlijk ook. Maar goed, we bikkelen gewoon door hoor!

Voor de mensen die vergeten zijn wie Abby is. Abby is mijn 21-jarige Haflinger van 19 Februari 1992. Ze heeft altijd als fokmerrie gediend en stond het meest voor de kar. Af en toe een ritje onder het zadel voor de vorige eigenaar of zijn kinderen. Onder het zadel waren we dus in het begin behoorlijk beperkt. Inmiddels heb ik haar 1,5 jaar en ik kan eindelijk zeggen dat het goed gaat! In November zijn we onderling gestart en hebben we 180 punten behaald. Aangezien ik voor een Haflingerwedstrijd hier in de buurt lid moet zijn van de KNHS en ik dat dus ook ga doen komt een startkaart wel heeeeeel dichtbij. Misschien van de zomer... *droomt verder*
Afbeelding

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:06

@Peerappel: tja ik zit nog in mn proeftijd dus tja heb niet echt een geldboompje ofzo. En daar baal ik zelf bijna meer van dan de pony :+ Die krijg eten, drinken, lekker weitje waar ze in mag, ze wordt geknuffeld.
De oude eigenaresse is ervan overtuigd dat ze het niet beter had kunnen treffen. En als dan blijkt dat ik het nog niet goed doe... tja dan baal ik. :o

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:08

Ik snap het hoor! Heb het zelf ook wel een aantal keer over me heen gehad. Maar dat is het risico van fora, mensen oordelen snel vanaf hun schermpje. Soms is het terecht, maar niet altijd.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:10

ik moet eerlijk toegeven zoals het tuig zat ronduit stom, maar ik ben er zeker van dat het strak genoeg zat.
Maarja er liep niet voor niks iemand naast om vast te houden :+ :+

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:11

Naja, dan weet je dat nu toch voor de volgende keer? :D Het komt wel goed.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:12

volgende keer helpt de stal eigenaresse me met het inspannen :o
Dan kan ze het mij uitleggen hoe ik het het beste kan doen met dit tuigje :o

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:12

Prima! Was ze braaf trouwens?

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:15

Ze liep ervoor alsof ze het al jaren deed, kwam iemand tegen die dacht dat ze al heel vaak er voor liep.
Toen ik zei nee hoor is de eerste keer keek ie alsof iemand hem zojuist had verteld dat olifanten kunnen vliegen :o

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:21

Rianne1994 schreef:
Ja maar ik baal gewoon dat ik het niet goed kan doen, anders zou ik bakken met geld moeten hebben. Het enige wat ik wil is af en toe een keer een ritje... niet eens door het bos crossen nee gewoon over het harde/zandweg die soort van verhard is. Maar als ik het goed wil doen moet ik een sulky kopen die veel te duur is en kan ik komende tijd niet mennen. Daar baal ik van. Want ik doe het graag goed.
Overigens ik heb ook stro touwtjes gebruikt stiekem :o :')

das nu net weer niet alleen de kracht van bokt maar ook de ellende van bokt.

een exacte vuistregel is er niet 100%
de richtlijnen die er zijn, zijn weer tuig-dier en kar afhankelijk.

de tips zijn altijd wel heel goed bedoeld, maar vaak door ongerustheid van de gever, misschien iets heftiger getypt dan bedoeld.

de aller beste tip is, haal er een kundig iemand bij.
hoehoog bv de broek moet hangen begint bij de richtlijn en word aangepast op de werking en reactie van het dier waar die opligt.
dat zie je niet vanaf foto's, daarom een kundig iemand erbij die niet alleen de regels volgt, maar ook inleving bezit en inzicht om de richtlijnen goed te te passen en aan te passen.