[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:15

1 schep bedoel je dan 1 zo'n maatschep? van +/-1kg?

Wobbe krijgt 1x per dag brokjes/graantjes.
ik heb een klein bekertje en daar gaat heel iets meer dan 1 handje in (ik heb kleine handen, dus word het 1 hand als je 'grote' handen hebt :+ )
hij krijgt nu meestal driekwart bekertje brokjes en dan dat bekertje aangevuld met granenmix.
en dan nog een heel bekertje granenmix.
in Totaal dus zo'n 2 handjes.
soms iets meer, soms iets minder.
en dan ook nog wel eens wat lekkers als een appel, wortel o.i.d.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:42

Zo er is weer flink gekletst sinds vanochtend :+

Tine, hoop dat het toch lukt, vervelend als het niet meezit met de auto (weet er alles van :o )
Maisie en Rivaldo staan ook in de startblokken, spannend!
En S_L praat ook weer gezellig mee, leuk hoor. Rest weet ik even niet meer, oja, Biancocoo met trekker naar menles :7 we gingen vroeger met de tractor en trailer naar wedstrijd en lachten iedereen uit die vast bleef zitten (en trokken ze er wel uit hoor :7 ).

Citaat:
@ VHU: ik zie net dat je je menwagentje verkoopt? Waarom? Ga je stoppen met de ukkies of heb je een betere gekocht?
Wagen en trailer staan te koop, mits tegen fatsoenlijk bod, omdat ik dan de ruimte letterlijk en qua geld heb om een 1,5 paards grote trailer te kopen voor Rizanta en ik zou graag een lichtere wagen hebben met bokkussen in het midden, vind ik prettiger rijden. Ik mag niets kopen als ik niet eerst iets verkoop. Daar probeer ik me aan te houden :D

Welshjes zijn ontzettend leuk in tweespan, zoals het er nu naar uitziet kan ik alles goed met elkaar combineren. Wat veel vervelender is dat er geruchten zijn dat ik mijn land kwijt raak. En dat zou wel een ramp zijn want de welshjes en ons appaloosa'tje Freddy plus Rizanta op een pensionstal of zoiets, dat kan ik echt niet betalen. Maar ik hoop dat het een gerucht is en niet de waarheid wordt.

Iemand vroeg nog over de ritten bij de stalhouderij, dat gaat wel weer gebeuren, als het weer wat drukker wordt. Zo in de winter is er niet zoveel te doen.

Qua voeren, pony's krijgen geen bix, Rizanta krijgt 2 kg per dag en bekertje 3-6-9 Omega mix van Subli, plus als ze heeft gewerkt krijgt ze zo'n gele schep slobber. Doet ze het goed op.

Vandaag zo heerlijk college gegeven. En wat zo leuk was, ik kwam een groep studenten tegen die ik 2 jaar terug als mentor / docent had. Dat was op een locatie waar ik nu dus, na 2 jaar, weer terugkwam (was er al die tijd niet geweest). De hele groep kwam naar me toe om te vragen hoe het met me ging en dat ze altijd zo fijn les van me hadden gehad enz. Zo ontzettend positief. Deed me echt goed. Als docent / trainer / lector hoe je het maar noemt krijg je wel af en toe feedback, maar meestal is dat gewoon 1:1 of via een evaluatieformulier. Of de manager/directeur zegt dat je het goed doet maar van zo'n hele groep studenten zo'n spontane reactie daar ging mijn hart wel even sneller van over.

Dus mijn hele dag was goed.
Manlief is ook weer thuis, net 10-minuten gesprekje met juf van zoonlief gehad, die doet het super op school... dus tja, helemaal gelukkig hier.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:49

@ IT: ik weet niet hoe veel 1 schep is, zoals ik zei: ongeveer 3 handen als je van je beide handen een kommetje maakt. Die schep is dan een mengeling met vanalles in, enkel haver zit er niet in.(volgens mij is dat hetgene wat men in Nederland "biks" noemt) Als we naar de winkel gaan voor een nieuwe zak voer, halen we er ook altijd een zak wortelen bij, die is op een week tijd op. Gedroogd brood krijgt hij ook regelmatig, er blijven altijd een paar sneetjes over hier en dan laten we die drogen.

@ VHU: wat leuk dat Han het zo goed doet op school, moet leuk zijn als ouder om dat te horen! Om van je ex-studenten te horen te krijgen hoe leuk ze het vonden, dat moet ook zeker een goed gevoel geven!
Zo een lichtere wagen met een bokkussen in het midden lijkt me ook leuk. Als ik een andere wagen zou kopen, zou ik eentje willen die een betere vering heeft. Op zich niets mis met mijn wagentje, maar op hobbelige paadjes draait je maag toch wel. Had jij dat probleem niet? (gezien we allebei een Dutch wagentje hebben)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:51

waait even aan.....lees gewoon mee maar geen puf om te reageren.
Hier gaat alles goed druk met werk paarden en de beesies....

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:23

Ik heeft zo'n beetje alle soorten brokken en muesli's gehad van pavo, hartog & D&H buiten dat het een duur grapje was leverde het bij Buck echt totaal geen resultaat op! Pure haver ook niet. Dus het geen wat hij nu krijgt vaak zelfs niks meer... op gewoon een handje. Hij is vet zat. En dat voer heb hem een tijdje een halve KG en een hele KG gevoerd buiten dat hij dik werd merkte ik NIKS geen verandering. Dus voor hem mooi niks meer!!

Lizzy krijgt 1KG juniorix per dag. En 2x per week een halve KG slobber + suplement.

VHU, hopen voor jou dat het gerucht niet door gaat dat zou echt zonde wezen!!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:41

Hopelijk zijn het idd geruchten waarom kwijtraken, zodat er tuinhuisjes daar kunnen gaan telen ofzo?

Kar en tuig staan er al blinkend bij :D

Tum was jaloers op de staartzak van riv en die moest hij dus met zijn TANDEN bekijken gelukkig alleen wat vies, maar tum mag het gewoon niet van mij doen :P

Vanavond heel misschien naar de bios, ben wel heel erg moe..

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:50

lot, maar lizzy doet nu nog niks behalve groeien.
En het ene paard/pony heeft meer nodig dan de rest.
En pure haver wil niet zeggen dat hij er 'heet' van word.
Het werkt verschillend, het ene paard word er heet van en de ander word er juist alleen maar slomer van.

Sl, wat wij in nederland biks noemen zijn gewoon de korrels zeg maar.
Haver is haver.

Ik zal eens wegen hoeveel gram voer wobbe krijgt.
Ben stiekem eigenlijk wel benieuwd.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:50

@VHU, dat hopelijk blijft het bij een gerucht.
wat fijn dat je positieve feedback hebt gekregen, altijd leuk toch dat je gewaardeerd wordt..

@Rivaldo, Maisie en Tine zijn er al helemaal klaar voor :):) . Ik moet morgenochtend alleen nog even vlechten en dan kan ik ook mijn kunstjes gaan vertonen in de ring :P . Vanavond nog even op verjaardagsvisite en daarna mijn proefjes bekijken en dan moet het maar :o

Mijn pony's krijgen een kwart schep Natural Balance van Havens naast hun ruwvoer. Als Bruutje moet lopen dan krijgt hij ook nog wat sportbrok erbij.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:52

Ik heb sportbrokken gehad, sportmueslis... ik voerde pure haver erbij gaf ook gerust een kilo van. Stalgenootje deed een keer voor de gein ook beetje van mij door haar paard haar voer volgende dag was dat echt een bom. Zo met alles Buck reageerd er niet op of hij nu een kilo of helemaal niks krijgt. Dus tja waarom zou ik dan nog voeren ? alleen maar geld verspilling. Dus hij krijgt alleen hooi. :P

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:02

hier halve koek of kwart koek van hippostar en af en toe handje musli. Rivaldo heeft geen brok nodig om pittiger te worden die doet ze best meer dan goed :).. tum mag wel wat pittiger maar of dat met voer op te lossen is denk ik niet.. hij is gewoon erg slim en lui :P

Van die koeken maak ik dan wat slobber met biothine, cranberry voor tum en riv krijgt vitamine e met seleen. Koek dient dus meestal alleen om het te binden en dat ze het eten ;)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:20

Ik heb ook ooit eens koeken gevoerd, maar kregen ze jeuk van..

Buck, moest kunstjes doen in het land. :')
Afbeelding

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:24

Ja dat zijn die van pavo zeker, hoor ik meer over (die van mij gelukkig niet) ik voer die van hippostar die zijn goedkoper en zitten 6 koeken meer in hihi.. :))

Driftig opzoek naar sulky.. helaas staat er niet veel op mp.. alleen die cavalleties.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:52

<3
Mijn jongens zijn ZO lief... <3
Even situatieschets: Mijn paarden staan bij iemand privé aan huis. Vanuit het huis kijk je zo op de wei, maar je moet om de sloot heen wandelen om bij de wei te kunnen komen. Langs die sloot kijk je wel voortdurend op de wei waar de paarden dan in staan.
Mn jongens stonden middenin het weiland, ik roep al vanaf het huis naar ze, en ze kijken op, Storm geeft een hinnikje en beide jongens gaan in flinke draf naar het hek van de wei toe. Daar zijn ze blijven staan tot ik er ook was en bleven keurig staan om het halster om te doen en ze liepen weer supermak mee <3

Verder heeft Zoë vandaag met het angstige meisje een voorbeeldig ponyrijlesje gelopen. Balkjes neergelegd, en het meisje vroeg zelf of ze mocht gaan draven, en of ze misschien ook in draf over de balkjes mocht. *\o/* (ja, das voor haar een hele overwinning, normaal is het na 3 stappen draf dat ze aangeeft dat ze het eng vind en wil stoppen met draven)

Voer, uhh... bij mij krijgen de shetten alleen bix als er gewerkt is, en afhankelijk van de hoeveelheid werk krijgen ze een half bekertje of een heel bekertje pavo liga. 1 bekertje is de hoeveelheid brokjes die je in je handen kunt houden als je er een kommetje van maakt zegmaar.
Supplementen probeer ik tot een minimum te beperken, hooguit als kuur van 10 tot 14 dagen van iets waarvan ik denk dat ze het nodig hebben (bijvoorbeeld nu met de luis krijgen ze 14 dagen een boost met weerstandverhoger) en verder doe ik wel elk voor- en najaar een reinigingskuur (ook 14 dagen)
Oh, en Sun krijgt straks als ze weer vol op de wei komen 14 dagen Magnesiumcitraat bij ivm zn insulineresistentie.

Alle wedstrijdmenners dit weekend: Veel Succes!
VHU: oei, dat zou wel balen zijn...Er staat in de Hoekse Waard nog een errug leuk huis te koop met weiland ;)

Groetjes, Lacuna

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:55

Citaat:
Als ik een andere wagen zou kopen, zou ik eentje willen die een betere vering heeft. Op zich niets mis met mijn wagentje, maar op hobbelige paadjes draait je maag toch wel. Had jij dat probleem niet? (gezien we allebei een Dutch wagentje hebben)

Met de wagen (niet van mij helaas :o ) die achter Rizanta staat (= een Dekkers) hobbelt het ook flink dus denk dat dat gewoon bij het type vering hoort dat onder die wagens zit. Als je wat vloeiender wilt 'hobbelen' heb je volgens mij luchtvering nodig. Kost wel een paar centen :$

Mijn pony's worden echt strontvervelend alleen al van ponybix (zonder suiker, zonder haver). Ze zijn ook flink pittig, dus extra voeren voor het pittige hoeft niet. Als ik ze wat minder in de vacht vind of wat mat vind ogen, dan krijgen ze wat meer compact gras en luzerne. Dus alles zit bij mij in het ruwvoer.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:00

Ik voer een kwart schepje hartog energy clasic om ze wakker te krijgen. En de basis muslie voor de vitamientjes.
Heb van de week Equifyt gehaald om te proberen. Daar schijnen ze het nog beter op te doen :).

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:02

VHU, voer jij veel compact gras ? en onbeperkt of ook met gewoon hooi erbij ?
Ik voer nu half half.. maar wil misch helemaal over.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:17

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:36

Citaat:
VHU: oei, dat zou wel balen zijn...Er staat in de Hoekse Waard nog een errug leuk huis te koop met weiland

Voorlopig ga ik er maar van uit als ik officieel niets hoor, is het niet zo, maar goed... als ze het verhuren als volkstuin krijgen ze er veel meer voor. Toen ik het ging huren is een aangepaste prijs afgesproken omdat ze geen huurders voor de tuinen hadden. Nu is er een wachtlijst, dus dan komen er steeds meer vragen van 'maar die pony's daar dan' .... We willen niet buiten de stad wonen. Laat ik het zo zeggen, Bart wil het echt niet }:0

Citaat:
VHU, voer jij veel compact gras ? en onbeperkt of ook met gewoon hooi erbij ?
Ik voer nu half half.. maar wil misch helemaal over.

Nee hoor, ik voer echt weinig. Met een pak doe ik een week. De rest krijgen ze ongeveer 6 plakken hooi in totaal per dag (heb dus 1x pony 1.05, 2x pony 1.15). Ik heb super goed hooi. Echt van dat weidehooi wat heerlijk ruikt. Dus als extra'tje krijgen ze het gewoon op de grond, onder de hooinetten en ze vinden het zo ongelovelijk lekker. Ik doe zo'n pak eerst uit de zak, dan doe ik hem in zo'n betonbak en dan maak ik die plastic straps los. Als Snuit veel heeft gewerkt krijgt hij een bak gras met paar handjes ponybrok en luzerne erdoor, smullen hoor :Y)

Zou ze echt niet 100% erop zetten. Ik merk direct dat ze dikker worden als ik ze meer voer, dus dat zou echt veel te veel voor ze zijn.
Ik weet ook niet hoe het komt maar die van mij zijn gewoon nogal sobertjes. Denk dat dat toch door dat goede hooi komt (a 3.65 per pakje, ze krijgen dus zo'n 3 a 4 pakjes per week).

Gave trailer Rivaldo....maar ja, dan die auto die ervoor moet >;)
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 11-02-11 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:43

Ik voer 1,5 tot 2 balen hooi per week. Niet super goede kwaliteit maar het gaat a 4 euro de baal (kwaliteit verschilt heel erg per baal) daarom geef ik de hartog hooi erbij ook omdat ik dat in een grote bak heb hangen waar Buck niet bij kan. :P

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:44

Compact gras heb ik ook gevoerd. Ik voer hier de shetten niks bij (alleen Kay omdat die snel dun wordt) alleen een handje basis brok na het werk. Ze krijgen wel bijna onbeperkt hooi.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:46

Rembrand is er klaar voor. Moet nog even drogen, dan kan ik naar bed.

Hooi: ik gebruik de ene dag 1 baal per dag, dan doe ik weer 3 dagen met 1 baal. Hangt ook af van het weer. Maar ze krijgen hier onbeperkt, dus als het net leeg is vul ik het aan en in de stallen zorg ik dat er zoveel in de netten hangt, dat er de volgende morgen nog iets over is.
Voer: Rembrand krijgt 3,6 kg muesli Pavo Winners sport per dag, en Amerigo een handje Pavo natures best. Wat meer als hij flink gewerkt heeft. Vanavond hebben ze slobber gekregen. Dat geeft op een wedstrijddag goede resultaten (althans zo lijkt het, is misschien wel bijgeloof hahah)
Geen suplementen hier. Hou niet zo van al die toevoegingen. Als je goed voer geeft, is dat in mijn opzicht niet nodig. Meeste is niet bewezen en zijn leuke verkooptrucs, zo denk ik er tenminste over.

VHU: dat is dus toch wel even spannend zo. Ik krijg op nieuwe wagen ook luchtvering. Ben heel benieuwd. Kostte maar 60 euro meer. Maar als je het bij bestaande wagen laat doen, zal het wel flink duurder zijn.

Lacuna: laat jouw jongens die truc eens heeeeeeel snel aan mijn jongens leren. Wil ik ook!!

Rivaldo: als ik jou was zou ik je paard niet een paar dagen met zo'n staartzak om laten lopen. Als het afzakt ofzo, kan het heel gevaarlijk worden. Ik gebruik hem alleen maar in de trailer, verder echt niet. Buiten het feit dat het gevaarlijk kan zijn, is het zeker in de zomer ook niet eerlijk naar je paard. Kan hij niets tegen de vliegen doen.

Heb een kacheltje bij de Halfords gekocht die in aanstekerding kan, dus we gaan morgen wel gewoon op wedstrijd.

Trouwens, pakte mijn poetskoffer (zitten naald en draad in, zak watten endergelijke, spullen die ik niet dagelijks gebruik). Zie ik allemaal stukjes wat. Had ik de koffer niet goed afgesloten. Grrr. Komt er een muis uit, en nog een, en nog een, en nog 13. Dat er zoveel inpasten. Brrrrr. Iedere keer dacht ik: nu is ie leeg, kan ik mijn spullen er voorzichtig uitpakken om schoon temaken, kwamen er weer een paar. BAH.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:56

iiii dat is niet fijn tine.. al die medebewoners :P

Ja klopt wel, in de zomer ga ik hem ook niet gebruiken hoor :P.. is nu puur even dat de staart schoon blijft ;)

Succes op je wedstrijd :D

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:08

Bah Tine, muizen uit je koffer. Veel succes morgen (ook voor alle anderen die op wedstrijd gaan, met de trekker of gewoon met de auto)

Wat voer ik:
Petra (licht werk) 50 gram Pavo kruidenmix, 25 gr Pavo Energy control, 1 klein handje Pavo Daily plus, 1 plak hooi
Sasha (pensioen) 100g musli (zak die ik ergens gekregen heb), 1 grote hand Pavo Daily plus, 2 sneden oud brood, 2 plakken hooi
Beiden hebben overdag toegang tot onbeperkt gras en hooi (afhankelijk van het weer gaande van niks tot onbeperkt)

Vroeger kreeg Petra dieetvoer van de AVEVE, en ik merk dat ze nu echt een pak meer energie heeft. Zo hebben we vandaag (juist tussen 2 regenbuien in) weer goed kunnen longeren. De eerste 15 minuten wilde ze enkel maar hard galopperen terwijl ze vroeger amper 3 passen wilde galopperen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:11

ik kom even zwaaien en haak ook gelijk even snel in op het (ruw)voer...

Fifi krijgt ook 2x per dag compactgras ipv hooi in de paddock, en 's avonds krijgt ze dan nat hooi op stal...
Dat bevalt goed, ze wordt er iets voller van dan van hooi en ik hoef het niet nat te maken...
daarnaast voer ik ook lucerne, en dan nog maar weinig krachtvoer (3/4 schep muesli per dag op dit moment)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:32

Da's niet veel krachtvoer en zoveel energie in jouw paardje Nouvel! Luzerne en compact gras is supervoer.

Citaat:
Heb een kacheltje bij de Halfords gekocht die in aanstekerding kan, dus we gaan morgen wel gewoon op wedstrijd......
Komt er een muis uit, en nog een, en nog een, en nog 13. Dat er zoveel inpasten.

Haha, die Tine, ik dacht al, die verzint er vast wel wat op +:)+ en ojee, die muizen, vies he. Had het gisteren, ook zoiets....heb altijd laarzen in het schuurtje bij de poowns staan, wilde ze aantrekken...denk wat is dat nou...even omkeren....komt er ook een muis uit...maar een dooie dus :r
't was er gelukkig maar een }:0

@Rivaldo ik zou zo'n zak er nooit aan laten zitten hele nacht. Niet om je ongerust te maken maar paard van vriendin van mij heeft afgeknelde staart gehad en daardoor heeft ze na verloop van tijd de staart niet meer kunnen dragen, heel zielig. Ook bij schimmeltjes doe ik de staart altijd gewoon in een vlecht, eventueel panty over de vlecht heen, vastmaken / meevlechten stukje (tot staartwortel, niet verder) dan blijft dat ook goed zitten :7 Dat bovenste stuk krijg je makkelijk schoon, ook op het laatste moment mocht dat nodig zijn.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 11-02-11 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt