[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:05

Bij de haflingerclub moet ik maar 17 euro per jaar betalen, daar ga ik al niet dood van :D We krijgen er trouwens enorme voordelen, zo gaan we in maart naar Equitana in Essen, de club legt gratis een bus in voor de leden en we krijgen korting, ook als we in de zomer naar de Veluwe gaan met de paarden krijgen we als lid een aardige korting. En dan is er uiteraard ook nog de verzekering, die zeker belangrijk is.
Bij die andere club weet ik het eigenlijk niet, ik moet alles eens gaan navragen.

@ IT: het is inderdaad belangrijk dat je hem beloont voor ieder klein stukje. Ik vind het persoonlijk zeer moeilijk, maar het is wel belangrijk. Ik wil altijd nog ietsje verder, maar dan lukt het niet meer en ben ik teleurgesteld. :D

L_Rivaldo

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:07

Klinkt erg leuk SL!!!,... jammer dat wij dat niet in de buurt hebben :( althans wel in regio maar niet iets waar ik met de kar heen kan rijden. Die was er wel, maar ze zijn al jaren aan het proberen voor de opstart ervan (bij de slotruiters) tevens misschien intressant voor melanie ;).. Denk hoe meer mensen er om gaan vragen des te eerder het komt, dan kan je daar mennen in de bak en les krijgen en tochten rijden enzo. Lijkt mij erg leuk :D

Dokter gebeld en nu snel douchen :P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:19

Ja, ramen beslaan dan inderdaad, dus moet je met ramen open rijden, maar als het echt gaat vriezen zoals ze opgeven, dan wordt dat wel heel erg koud :brr:

Bij ons wordt niets voor de menners gedaan, maar menclub is dan ook wel heel erg klein geworden.

Nou, picknick voor P staat klaar. Zo vast R vangen en poetsen, dan uit school snel tuig erop en voor de kar en dan nog even lessen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:52

Goeiemorgen..

Is het bij jullie ook zo'n saai weer buiten?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:00

Hier regent het ;(
Romeo durft zijn stal niet eens uit, worden zijn voetjes nat van... :o Er is een klein plasje voor zijn staldeur en weigert hier door te gaan. Ach ja, ik ga het arme ding niet dwingen om naar buiten te gaan hé, heb hem hooi gegeven in de stal en dan kan hij zelf zien of hij in de loop van de dag naar buiten wil (het is een inloopstal)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:20

Hier regent het ook. Is wel zo weer over als ik de buienradar mag geloven.

Heb wel al mijn huis een heel stuk schoon en de was opgevouwen.
Ook ferro zn tuig is al klaar voor morgen. Zo naar stal om de rest te doen.

@ tine balen van je auto zeg.
@ rivaldo leuk dat je mag starten !!!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:41

Lotte: anders wel een goede plassentraining voor Romeo :-). Bij welke club ben je/wil je gaan? Er is trouwens ook nog recreamen die heel veel tochten (over het hele land) organiseert. Daar moet je geen lid van zijn om er mee mee te gaan. je kan eens kijken of ze bij jou in de buurt eentje organiseren.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:45

@ b485: Romeo heeft niet echt schrik meer van plassen, heb er geen problemen meer mee. Ik ga hem dus niet onnodig dwingen om erdoor te gaan. Als hij binnen wil staan, dan mag hij dat van me. Hij is altijd al een proper mannetje geweest, dat mag hij ook blijven :D
Ik ben momenteel bij de Limburgse Haflingervrienden (http://www.lhv.be, site is wel niet meer up-to-date) en ik wil me nog aansluiten bij De Maaslandse Aanspanning (http://www.maaslandseaanspanning.be). Bij de haflingerclub ben ik al 9 jaar, dus daar blijf ik wel bij. Alleen is het nu een beetje een raar zicht met Romeo, allemaal haflingers en 1 witte welsh pony :o

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:49

Lotte wanneer krijgen we weer eens romeo foto's te zien :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:51

Als ik nog eens tijd heb op een mooie zonnige dag ga ik er eens mijn best voor doen! En uiteraard als hij zadelmak gemaakt wordt komen er foto's :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:52

En menfoto's? <3

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:55

Daarvoor moet ik eens lief naar vriendlief kijken :o Misschien dat ik hem zondag overhaald krijg om foto's te trekken tijdens mijn les...

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:09

nou, geloof dat mijn jongens mij alweer vergeven hebben.
Gisteren natuurlijk gewassen, en daarna moesten ze verplicht op stal drogen. Gisterenavond zijn ze dan weer losgelaten door de stalhoudster, maar het is maar een klein uitloopje voor de shetten.
We willen ze nu niet bij de Friezen, want die lijken (gelukkig!) geen luis te hebben, maar om ze nou een week in dat kleine stukje te laten staan vind ik ook zo sneu.
Dus afgesproken dat als ik het zelf regel, ze gerust een paar uurtjes per dag in de wei mogen. Blij dat ze waren joh! Storm heeft me daar een partij staan rennen en bokken, wauw! :wow:

Maar goed, nu ga ik terug naar stal, om die twee jongens UIT de wei te halen (wil ze er niet te lang in, we waren pas net weer begonnen met aan de hand grazen) en dat gaat natuurlijk een groots spektakel worden... Wish me luck!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:14

Veel succes met ze weer uit de wei te halen :D Gelukkig heb ik daar nooit problemen mee, Romeo komt altijd netjes als ik hem weer terug roep, zelfs al staat hij nog maar 10 seconden op de wei.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:36

Lacuna: succes met vangen :D

HIer valt het weer nog steeds heel erg mee. Zon en wolken wisselen elkaar af. Gelukkig zon terwijl ik les had, en zoontje bij de bak aan het picknicken was. Toch handig als je kind zo makkelijk dingen accepteert :j Rembrand liep heel fijn. Nu maar hopen dat ik morgen naar wedstrijd kan. Maar gewoon zien morgenochtend wat het weer echt doet. Als het regent, dan gaat het denk ik niet lukken, want dan hebben we door het beslaan geen zicht.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:38

brrrr,,...haha...elke keer als ik lees over die luizen, krijg ik zelf jeuk..lol

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:41

@Rivaldo, wat fijn dat je toch kunt starten aankomend weekend
@Tine, ik hoop toch dat je naar wedstrijd kunt want je hebt zoveel aan je voorbereiding gedaan :D ,.Diep respect, ik heb en maak daar zelf écht niet zoveel werk van en zie wel waar het schip strand. Natuurlijk ga ik niet voor niets en train ik wel maar niet zo intensief als jij :o
@Lacuna, brrrr luizen :7

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:50

Ja, ik hoop ook dat het wel kan. Als het volgende week nog niet goed is met de auto, ga ik er wel een huren, want wil wel naar de kampioenschappen. Heb er inderdaad hard voor getraind, ben beetje fanatiek :o . Maar ja, hij gaat ook zo fijn. Is gewoon een toppaard. (nu de jury nog even overtuigen, hihi)

Kar is schoon, ga nu met tuig aan de slag.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:18

Tine, rijd je volgende week in exloo ?
Daar ga ik nog kijken, hoe herken ik je dan ? Edit, haha, zal je wel herkennen, je komt met je grote bonte toch ??

Verder kwam eventjes de zon hier door, was wel even lekker duurde maar 10 minuten, maar goed, moest nog een stuk weide afrasteren voor mijn Opa paardje ( arabier) en zijn }:0 shetlander hengst"veulen"
hihi, die delen een weide samen, zijn ze nooit alleen, en het zijn 2 klieren bij elkaar, dus ze vermaken zich prima...

Heb niet alles bijgelezen, las iets over (een) kapotte auto(s) ??? Balen zeg, hopen dat het allemaal weer opgelost kan worden.

Ik ga voorlopig maar met onze trekker en daarachter de koetsentrailer naar de menles, haha..... dan is zeker de kogeldruk niet te hoog, en is het veilig om langs de weg te zijn met deze combi..
de auto zakt wat te ver door achter, en extra veren verlaagd de kogeldruk niet, dus........lekker op de treeekkkkeer !!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:27

Je zult me vast wel herkennen, ga inderdaad met de grote bonte (bij vaardigheid ook met pony trouwens). Kun je niet over het hoofd zien. Moet ca 14.00 dressuur starten. Ik herken jou minder hoor, dus wel even komen meeten!!

Tja, het is met de auto al een uur rijden, dus met de traktor..... Bovendien heeft die geen werkende verlichting. Gaat ook niet goedkomen dus. Auto van mijn man mag alleen maar de trailer trekken, leeg dus. Met paard en wagen zit het ver boven zijn gewicht, dus dat wordt hem ook niet.

Nou, ga snel verder met tuig. Is schoon, maar nu nog in het vet. Dan even rusten voordat ik zoontje naar de judo mag brengen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:29

Tine, je hebt er inderdaad hard voor getraint :j

Lacuna, succes met vangen, of heb je ze inmiddels al?

Vandaag voor de grap 2 proefjes geoefend met wobbe.
doen we zo af en toe wel eens, gewoon voor de lol :D
daarna hem lekker zijn biksje en graantjes gegeven.
denk dat ik toch wat ga experimenteren met meer voer geven, kijken of hij daar wat vlotter van word.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:39

@ IT: meer voer geven kan helpen, maar bij Romeo helpt dat niet.
Bij mij helpt het (ben er nog mee bezig) om hem regelmatig te longeren, minstens 3 keer per week, en dan tempowisselingen laten lopen. Dus niet gewoon stap, draf en galop, maar ook eens een uitgestrekte draf laten doen. En dit geen lange stukken, maar altijd korte stukjes en dit vaak herhalen.
Ik laat Romeo ook lange stukken galopperen, dat wil ook wel eens helpen. We zijn er nog lang niet, maar hij is wel al de vlottere kant aan het op gaan. Ik ga ook beginnen met meer aangespannen te trainen, zodat hij meer spiertjes kweekt en dus minder moeite heeft met de wagen te trekken.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:51

Om je paard/pony vlotter te laten worden, is inderdaad veel overgangen en tempowisselingen rijden heel goed. Maar soms ook gewoon wat meer of ander voer. Succes met uitproberen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:54

Ik probeer ook wel tempowisseling en overgangen.
maar dacht omdat hij misschien maar weinig eten krijgt en toch wel moet werken hij misschien iets meer nodig heeft.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:12

Dat moet je uiteraard zelf uitzoeken, hoeveel geef je Wobbe?
Romeo krijgt 1 schep voer 's morgens en 's avonds. 1 schep is zo'n 3 handjes vol (als je van beide handen een kommetje maakt). In de zomer krijgt hij wat meer omdat ik dan ook meer met hem rij. (en er dagtochten van 35km zijn als we naar de Veluwe gaan)

In combinatie met de tempowisselingen en overgangen (en heeel veel geduld) komt dat zeker in orde!