[AR] Arabier voor kar met halster?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: [AR] Arabier voor kar met halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:55

Citaat:
Met sturen bedoel ik dat ze gelijk reactie geeft , niet dat je in het bit moet hangen om een bocht te moeten draaien, ze maakt niet direct linksomkeert ofzo. Hahaha.
Haha wij hangen echt niet aan het bit.

Als je je er wat in zou vediepen weet je dat het met vragen en ophoudinkjes gebeurt. En met zachte hand.

In de dressuur word je echt wel afgestraft als je aan het bit hangt, net als in de vaardigheid en marathon.
Een mooi nagefelijk paard doet dit nl. makkelijker als als een die je in de bek hangt en dus met de kop omhoog.

Een bocht draai je ook niet maar die stuur je met beleid in.

Zoals eerder gezegd mennen is niet alleen een ritje langs de weg maken.

@ Anzjulaa je hoeft echt niet achenbach te rijden om te mennen.
Zelfs klasse 4 rijders rijden geen achenbach...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:05

@ stalechwel, dat weet ik ook wel, maar ik doe nu de cursus voor koetsiersbewijs en daar wordt het wel zo geleerd. Nu ik het onder de knie heb, gaat het een stuk beter.

sandr0

Re: Arabier voor kar met halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:10

mriekie schreef:
Albertine_N schreef:
Ik zou t gewoon een keer proberen

Ik ga hierin mee
als je het niet probeerd weet je het natuurlijk nooit

t lijkt mij wat gevaarlijk

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:13

Barcelano schreef:
Je heb met bit toch iets meer te zeggen dan zonder bit.

Afhankelijk van wat je paard gewend is natuurlijk. Bitloos mennen moet best kunnen maar dan zou ik daar wel een hoofdstel voor aanschaffen wat daarvoor gemaakt is. Enne niet meteen de weg op hobbelen, eerst (veeeeeeel) oefenen in het weiland.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 19:25

a Ik doe dit al,
b Het gaat super goed
c Ik doe het met een bitloos hoofdstel
d Ik rijd geen wedstrijden
e Puur voor recreatie
f Vindt het onzin als mensen zeggen je hebt geen controlle, heb super veel controlle meer dan menig menners
g Ze mag bereden worden rijd er 2 keer in de week 1 keer voor de kar voor de rest op de wei.
Ze heeft 10 jaar op het land gestaan, toen zijn we met haar aan de slag gegaan, we merkten hoe leuk ze het vond dat ze naar buiten mocht uit de wei.
Het ging zo goed dat we wat anders wilden proberen. Dit ging ook super, was benieuwd of er meer waren die dit deden .
Die zijn er dus duidelijk wel.
Snap het ook dat het voor jullie moeilijk is, ga maar eens een discussie aan met een dressuur ruiter dat rijden met halster net zo goed kan.
Het is voor veel mensen onbegrijpbaar, ik doe het ook alleen met haar.
Met andere paarden zou ik dit niet doen omdat ik ze niet ken.
Net zoals ik een paar paarden met halster rijd , er zijn er ook veel bij waar ik het niet zou doen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:28

bolletje schreef:
f Vindt het onzin als mensen zeggen je hebt geen controlle, heb super veel controlle meer dan menig menners

hoeveel vergelijkingsmateriaal heb je? 5 mensen, 10, 50? en wat is het niveau van jouw vergelijkingmateriaal. Beetje voorbarig om dat zo te beweren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:36

Probeer je je zelf nou te verdedigen? Zo ja waarom dan, Zo nee waarom kom je zo overdan? Je hebt antwoord op je vraag en gelijke tijd de menig van een hoop bokkers + advies. En geloof me een discussie over het feit dat je met een halster ook kan rijden met een dressuuruiter. Zo moeilijk is het niet, ze geloven me best en hebben respect dat ik zo kan rijden maar zij houden het liever bij het bit. Bovendien vergeleken met wat heb jij meer contole over je paard dan profesionele menners?

Ik vraag me af waarom je nog steeds op deze manier reageert, je weet onze mening en je weet onderhand dat een groot deel niet te overhalen is, waarom ga je dan nog steeds discussies aan? En verdedige je je? Met een halster is niet de enige manier om bitloos te rijden dit is nu de derde keer dat IK het zeg, en de zoveelste keer dat een bokker het zegt. Ook staan er veel voorbeelden, alternatieve en argumenten bij maar toch blijf jij vol houden dat jouw manier het beste is? En dan zijn wij ouderwets want wij staan niet voor nieuwe dingen open? Verlies nou wel een beetje me gedult hoor.

Srtha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:40

rudi schreef:
Sjonge jonge wat een stomme reacties zeg!!!!
Dat zegt heel veel over jullie....:@:@
Denk je nou echt dat het verschil maakt als haar arabiertje ervandoor gaat met of zonder bit? Willen jullie zeggen dat je een op hol geslagen paard stopt met bit? NEE!!! als een paard echt weg wil is hij toch weg.
Ik vind het eigenlijk best stoer!
En als je je paardje goed beleerd en zeker weet dat hij te vertrouwen is in het verkeer., waarom niet'? Heel veel succes ermee ik vind het super;)

K ben er helemaal mee eens..,,!!!

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:41

ben het met jullie eens albertine en judith en de rest

en die controle ligt dan vaak aan de menner.

ik zou zelf niet zonder bit gaan mennen, al doe ik er een leren bitje in, er zal een bit in gaan.
ervaring met halster rijden heb ik ook wel, dus daar hoef je nu niet mee aan te komen zetten. mijn ervaring met halster was dan wel ohz, maar heb er zo een jaar mee gereden, ook zonder halster, ook zonder zadel, sommige mensen noemen het freestyle, maar dat vind ik de commerciele naam van spelen met je paard.

bitloos mennen is in mijn ogen hetzelfde als mennen met een wagen zonder wielen om het overdreven te zeggen.

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:43

Srtha schreef:
rudi schreef:
Sjonge jonge wat een stomme reacties zeg!!!!
Dat zegt heel veel over jullie....:@:@
Denk je nou echt dat het verschil maakt als haar arabiertje ervandoor gaat met of zonder bit? Willen jullie zeggen dat je een op hol geslagen paard stopt met bit? NEE!!! als een paard echt weg wil is hij toch weg.
Ik vind het eigenlijk best stoer!
En als je je paardje goed beleerd en zeker weet dat hij te vertrouwen is in het verkeer., waarom niet'? Heel veel succes ermee ik vind het super;)

K ben er helemaal mee eens..,,!!!

Dat vind ik dus een stomme en achterhaalde reactie. bovendien voegt hij ook niks toe aan de discussie.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:53

napie schreef:
Vroegjuh...
-werder de paarden ook niet zo oud en was het motto "paard stuk, pak je toch een nieuwe"
- had je ook ietsje minder verkeer op de weg
- liepen de paarden veel meer voor de wagen, en niet een uurtje per dag

Die goede oude tijd

- paarden waren van levensbelang, paard weg, inkomsten weg, dan trek je geen blik nieuwe paarden open. in die tijd had men nog verstand van paarden, toen werd het nog van vader op zoon doorgegeven, dat waren echte paardenmensen, ze wisten echt wel wat ze met die beesten deden.
- vroeger schrok een paard wanneer het een auto zag, tegenwoordig schrikt een paard als het een ander paard ziet.
- 3e punt niks op aan te merken.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:08

palousa_boy schreef:
napie schreef:

in die tijd had men nog verstand van paarden, toen werd het nog van vader op zoon doorgegeven, dat waren echte paardenmensen, ze wisten echt wel wat ze met die beesten deden.

Waarom zetten ze die beesten dan toch op stands (ik weet het, goedkoper, maar dan nog), waarom kwam er toen zoveel maandagziekte voor?

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:12

BonBon schreef:
[[
Waarom zetten ze die beesten dan toch op stands (ik weet het, goedkoper, maar dan nog), waarom kwam er toen zoveel maandagziekte voor?
[/quote]

Door de geloofsfanatici waardoor we nog steeds niet op zondag wedstrijden mogen rijden,
Maar dat is een andere discussie

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:14

judith_cloud schreef:
En geloof me een discussie over het feit dat je met een halster ook kan rijden met een dressuuruiter. Zo moeilijk is het niet, ze geloven me best en hebben respect dat ik zo kan rijden maar zij houden het liever bij het bit.

Ook staan er veel voorbeelden, alternatieve en argumenten bij maar toch blijf jij vol houden dat jouw manier het beste is? En dan zijn wij ouderwets want wij staan niet voor nieuwe dingen open? Verlies nou wel een beetje me gedult hoor.

Zou niet fijn zijn als je je geduld verliest denk ik.

Waarom hebben ze respect voor een ruiter die met een halster rijdt en niet voor een menner?

En Bolletje heeft duidelijk gezegd dat ze dit alleen met haar paardje en dat ze dat met lang niet alle paarden zou doen. Ze houdt dus vol dat dit het beste is voor haar paardje en wie kan nou het beste daarover oordelen?

Er wordt niet gezegd dat jullie ouderwets zijn, maar traditioneel.

Hihi van die geloofsfanatici snapte ik wel, maar dan konden ze toch minder brokken geven (geen wedstrijden op zondag???)

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:22

De vetarinaire kennis was toen nog niet zo groot als nu, men dacht er goed aan te doen.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 00:03

tja, daar is de wetenschap voor he
daar worden we allemaal wijzer van.
en dankzij hun weten wij hoe het komt, zo kan je het ook bekijken

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 00:07

Haha, dat is zo inderdaad.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:57

BonBon schreef:
judith_cloud schreef:
En geloof me een discussie over het feit dat je met een halster ook kan rijden met een dressuuruiter. Zo moeilijk is het niet, ze geloven me best en hebben respect dat ik zo kan rijden maar zij houden het liever bij het bit.

Ook staan er veel voorbeelden, alternatieve en argumenten bij maar toch blijf jij vol houden dat jouw manier het beste is? En dan zijn wij ouderwets want wij staan niet voor nieuwe dingen open? Verlies nou wel een beetje me gedult hoor.

Zou niet fijn zijn als je je geduld verliest denk ik.

Waarom hebben ze respect voor een ruiter die met een halster rijdt en niet voor een menner?

En Bolletje heeft duidelijk gezegd dat ze dit alleen met haar paardje en dat ze dat met lang niet alle paarden zou doen. Ze houdt dus vol dat dit het beste is voor haar paardje en wie kan nou het beste daarover oordelen?

Er wordt niet gezegd dat jullie ouderwets zijn, maar traditioneel.

Hihi van die geloofsfanatici snapte ik wel, maar dan konden ze toch minder brokken geven (geen wedstrijden op zondag???)

Okee dan zijn wij traditioneel omdat wij niet open staan voor nieuwe dingen. Doet zij dat wel dan? Dat is wat ik bedoel. Okee waar hoe kan je weten wat voor je paard het beste is als je niet open staat voor andere dingen? Neem nou Sjonnie (volgens mij was zij dat die dat zij) Ze heeft heel lang gezocht naar een goed bit voor haar paard, ze heeft dus veel geprobeert voordat ze wist wat het beste voor haar paard was. Misschien is een halster het beste voor haar paard als je alleen kiest tussen een bit en een halster. En dat van alleen respect voor rijden met een halster kwam omdat bolletje zei dat een discussie over rijden met een halster met een dressuurruiter moeilijk was. Ik wou alleen even aan geven dat dat niet zo was.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:31

Waarom zou je niet met een touwhalster mennen? Omdat het niet stevig genoeg is voor als je paard op hol slaat, het breekt te makkelijk.

Waarom zou ik niet met een touwhalster gaan mennen? Nou, het kan best, want een touwhalster is scherper dan welk bit dan ook. Dus qua zeggenschap zou het wel kunnen. Maar zoals ik hierboven al zei: het kan breken en dat lijkt mij iets te gevaarlijk.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:42

Toad schreef:
Waarom zou je niet met een touwhalster mennen? Omdat het niet stevig genoeg is voor als je paard op hol slaat, het breekt te makkelijk.

Waarom zou ik niet met een touwhalster gaan mennen? Nou, het kan best, want een touwhalster is scherper dan welk bit dan ook. Dus qua zeggenschap zou het wel kunnen. Maar zoals ik hierboven al zei: het kan breken en dat lijkt mij iets te gevaarlijk.

dat ben ik niet helemaal met je eens..
het hangt er vanaf hoe dik je touw is, dat wil zeggen, een heel dun touw werkt scherper, maar breekt sneller, een dik touw werkt minder scherp, maar breekt minder snel.

zo heb ik hier een halstertouw hangen met een diameter van ongeveer een cm, hier hebben al heel wat paarden aan gehangen, maar hij is nogtsteeds heel.
ook heb ik hier 4 verschillende diktes touwhalsters hangen, geen van deze is ooit gebroken hoor, en die paarden gaan er met hun volle gewicht in hangen.

jij hebt tussen je paard geen trekkracht van 600 kilo, maximaal 100, aangezien jij achter je paard aan rijd en niet als een muur blijft ztaan.

dus ik moet je helaas teleurstellen, zo'n halster breekt echt niet zomaar.

edit: als je het zo bekijkt is de kans dat een gewoon hoofdstel breekt groter.

mensen die met een rijhoofdstel mennen en dan wel een liverpool erin, die zijn gevaarlijk bezig, daar zijn die hoofdstellen niet voor gemaakt en breken dus wel sneller.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:53

palousa_boy schreef:
mensen die met een rijhoofdstel mennen en dan wel een liverpool erin, die zijn gevaarlijk bezig, daar zijn die hoofdstellen niet voor gemaakt en breken dus wel sneller.

Onzin Jeffrey!

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:08

manie schreef:
palousa_boy schreef:

Onzin Jeffrey!

voel je je aangesproken haha...

maar vind t ook dikke onzin Jeffrey..h angt ook weer af van kwaliteiten en dergelijke...

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:15

Ik voel me niet aangesproken, maar het hangt idd van de kwaliteit af.
Je moet ook naar het hoofd van je paard/pony kijken. De meeste menhoofdstellen zijn veel te lomp voor pony's. Daarbij is de neusriem bij bijna alle menhoofdstellen aan de bakstukken bevestigd. Dit is waardeloos omdat het bit dan niet correct kan inwerken.

Wat jij verkondigd Jeffrey is traditioneel geleuter.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 18:52

bedankt voor al jullie reacties heb er een hoop mee opgeschoten
Weet nu dat het er bij sommige mensen teveel ingestampt is en her er tog niet uit krijg hoe dan ook heb veel steun van de mensen om me heen die het wel begrijpen en ook doen inmiddels al wat aardig mensen op het internet gevonden. Ik laat het voor de rest hierbij als ik me neiuwe kar heb zal ik het zeker even filmen om jullie gerust te stellen dat ik zeker ben van me zaak en weet wat ik doe.
Ik blijf tog bij mijn eigen standpunt aan gezien ik als enigtse mijn paardje het best ken daar kan niemand anders over discusieren over hoe zij reageerd, want die kennen haar niet. Nogmaals bedankt voor alle nutteloze reacties... Hou jullie op de hoogte.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:11

kan niet wachten..