[AR] Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sokkebok

Re: [AR]Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 22:02

Ik vind het knap gedaan, je bent erg creatief!

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:38

Ik vind het ook echt geweldig bedacht.
Ilindra hier van bokt hebben ook een eigen gemaakt tuig, van brandweerslang, is ook erg sterk en scheelt een hoop schoonmaak werk.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:40

@Sokkebok O en ik heb jou nog steeds foto's beloofd van Mientje, ik had afgelopen weekend afgesproken met mijn vriendin om weer eens bij Mien te komen kijken, maar helaas is het er niet van gekomen......maar echt ...de foto's houd je tegoed.
Het gaat verder wel heel goed met haar, ze word regelmatig gelongeert en het meisje (dochtertje van mijn vriendin) rijd er 1 keer in de week op.
Verder ga ik samen met mijn vriendin het koetsiersbewijs doen, we beginnen in november, dus dan zal Mien ook wel regelmatig voor de wagen gaan

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 22:59

Ik ben heel benieuwd naar de foto's en ik vind het leuk om af en toe eens iets van haar te horen, als je mieneke ziet geef haar dan maar een knuffel van ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 11:36

Creatief hoor, ik zou er zo 123 echt niet opgekomen zijn.
Het staat erg stoer 'shetlander in denim' .

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:22

vandaag lekker met 2 shetten langs de weg wezen wandelen, ...de een schrikt nergens van maar de ander vind het nog niet echt heel erg prettig....dat word dus flink oefenen nog voordat we met de wagen de weg op kunnen.
Maar de een wil dus ook echt met geen mogelijkheid door de plassen heen.........
Hoe hebben jullie dat geleert.....want wat we ook doen ze springt er echt via de zijkanten langs??

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:30

De plassen wilde Roger vandaag ook niet door (had hem nog nooit met regen voor de kar gehad). Maar de putten waren de eerste keer ook eng en na twee keer kijkt hij daar ook niet meer naar om, gewoon even wennen dus.
Zoek een grote plas op zodat ze er niet zo makkelijk langs kunnen en laat ze eerst eens rustig kijken, dan ga je zelf in de plas staan en roep je ze bij je. Als ze ook maar één voetje half in de plas hebben belonen en dan steeds een stukje verder.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 23:47

Ik krijg mijn pony met geen mogelijkheid door een plas water in het bos. Op de weg wel, klost ze zo doorheen. Het is namelijk niet het water wat ze eng vinden, maar het feit dat ze de bodem niet kunnen zien. Op straat schijnt het wegdek door de plas heen, dus geen probleem. In het bos/zand kunnen ze geen bodem zien en dus is het eng.

Wat ik nu aan het doen ben is met landbouwplastic aan het werken. Daar laat ik haar eerst overheen lopen. Geen probleem. Doe ik daar een druppel water op dan gaat ze al moeilijk doen (kun je na gaan ). Ik heb ook nog niet echt wat erop gevonden hoor. Zodra het regent en in haar eigen uitloop staan plassen water, dan gaat ze daar (in haar eigen vertrouwde omgeving dus) ook niet doorheen.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:20

@Isapaardje dat wat jij verteld dat komt me bekend voor, mijn bonte shet gaat in het bos dus ook echt niet door de plassen heen, maar gisteren over de weg liep hij er zo door.......
Maar die donkere shet wil dus geen van beide, ik ga maar proberen wat Viola voorstelde.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:22

Hoi,
Ik had me al eens gemeld, nu eindelijk ook met foto. Ik weet nu hoe ik ze moet plaatsen .
Het zijn al wel foto's van bijna 2 jaar geleden.
Misschien dat Helga binnenkort eindelijk weer voor de kar gaat, als ik nog weet hoe het moet... .

Afbeelding

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:42

Die van mij (incl Sam die net een halve week ohz is) banjeren ohz zo het water door en de betuigde (dus op Sam en Dennis na, Dennis loopt wel aan de LL en doet het dan zo) ook zo door het water. Gewoon oefenen.

Nicky van mijn zusje had een echte shetten techniek om niet door de plas te hoeven . Je gaat voor de plas staan, je ruikt, en begint als een gek te drinken in de hoop dat je de plas leeg drink en er niet meer door heen hoef .

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:26

whahaha
wat een goeie techniek maar de shetten waar ik mee men die lopen op straat oook gewoon door de plassen maar als er in het land in het gras een plas ligt kan ik het wel vergeten dat ze er door gaan

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:28

ik had 1 pony die nooit door het water (waterbak) wilde maar die ander springt er zo in. na een paar keer op z'n kont erin gesleurt te zijn geworden kwam de pony erachter dat lopen makkelijker was dus nu rennen ze er samen vlot in.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 21:03

Achterwaarts er door heen sturen wil ook nog wel eens helpen (aan de hand proberen eerst haha).

Met een 2 span is het wat makkelijker als je 1 pony hebt die zeker wel durft.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:31

Overigens andere vraag ... hebben jullie ook van die shetlanders waarbij de neus als een magneet richting aarde (gras) wordt getrokken zodra je even de aandacht van de leidsels laat verslappen?

Ik kan nooit eens met losse leidsel uitstappen, want dan vreet ze alles op wat onder en langs haar neus voorbij komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:34

Hoe herkenbaar Isapaardje. Ik kan die leidsels geen minuut laten vieren of ze hebben alweer vrolijk een pluk gras in hun mond, en als ze ook maar denken dat ik ff afgeleid ben sluipen ze al heen stiekem richting gras. Dozen .

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:23

Hoi,
niet alleen een shettenprobleem hoor!
Mijn ijslander doet dat net zo goed! Maar ja wat wil je ook, die krijgt net als mijn shetten ook nooooit wat te eten!

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:30

Rebbel heeft dat voor de wagen en ohz helemaal niet, als je met hem wandelt wel heelerg.. Goed opgevoed

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:54

Vanaf het begin af aan nooit tolereren dat ze eten als ze het bit in hebben, dan heb je dat probleem niet. Heel soms word er eens stiekum een hap uit een boom genomen als ik ze daar dwars door heen stuur. Gewoon even een tik met de zweep als hij probeert te gaan grazen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:18

Ja maar die tik werkt dus niet altijd. En daarbij gebeurd het vrijwel altijd als mensen ons passeren. Ik let dan meer op of de mensen er goed langs kunnen, dus aandacht weg en dus haphap. Dan wil ik ook niet gelijk een tik geven; komt ook weer zo "dieronvriendelijk" over. Mensen vinden het vaak al niets 2 volwassenen met zo'n grote kar en zo'n klein paardje ... laat staan dat we die dan ook nog eens slaan

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:20

Overigens een shetlandhoofdje hangt maar een kleine halve meter boven de grond (of nog lager). Een beetje gras is in de zomer al hoger en zie daar dan maar eens vanaf te blijven

Heb ooit op paard en koets in de Brabanthallen een demonstratie van een 8 span shetten gezien. De buitenste voorste pony dacht "hee lekker spul zo langs de kant" en trekt zo de hele groenvoorziening tussen het span in dat langs de zijkant stond voor sier. Wel lachen hoor ... zelfs de "professionals" doen dat dus

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:51

Vanavond ben ik op een info avond voor het koetsierbewijs geweest.
Ik mag zelfs met de shet meedoen als ik wil, maar denk niet dat dat echt haalbaar is in enkelspan
Maar even een vraag voor de koetsierbewijs hebbers.
Hoeveel menlessen kregen jullie?
Hoelang mende je ongeveer per keer?
Wat waren de kosten?

Hier is het zo dat je maar ongeveer 2 theorielessen krijgt (en de rest thuis leren.....vind ik geen enkel probleem) daar tegenover staat dat je ongeveer 16 menlessen krijgt.....eventueel een paar keer met je eigen aanspanning tussendoor (dan komt de man aan huis ) je ment met een aanspanning ongeveer een half uur per persoon.
Volgens mij zijn dat aardig wat lessen of niet?

O ja je krijgt ook nog 1 of 2 lessen kegeltjes rijden

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:54

Ik men ook met mn shetlander en doe mee aan ringsteken de fotos komen nog echt hele leuke waren dat van het ringsteken !

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 04:09

Ik heb twee keer drie kwartier gereden voor mijn koetsiersbewijs en geen theorielessen. Ik heb mijn koetsiersbewijs tijdens de vakantie gehaalt. Ook met eigen span gereden. Ik mende toen al een jaar of 4 dus ik hoefde alleen de puntjes op de i te zetten.
Ik heb geen idee wat ik betaalde toen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 07:49

ik heb afgelopen winter mijn enkelspanbewijs gehaald (schaam) en ik kreeg 7 theorie en 7 praktijk lessen. ik reed ook gewoon enkelspan shet samen met een ander vrouwtje en papa reed samen met iemand anders met de andere shet. we zouden ongeveer 7 x een kwartier les kregen, wat de eerste paar keer resulteerde in 5 min voor mij en 20 voor dat andere vrouwtje ( die was niet zo handig) daarna werd het steeds een kwarietje dressuur les in achembach. ik mende al 4 jaar toen ik begon
ik betaalde ongeveer 300 euro.
deze winter wil ik eigenlijk mijn dubbelspan bewijs gaan halen.