[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:55

het grootste voordeel is waarschijnlijk dat je dit op iedereen over kan brengen. Het is niet een kwestie van jaren ervaring etc om met je eigen paard om te kunnen gaan. Ik merk nu met andere "probleem" paarden dat er gewoon geen probleem is. Bijv een paard wat alleen maar bokte en rende. Na drie keer rijden (en grondwerk natuurlijk), ben ik met een halstertje naar het duin gegaan, geen probleem. De grote kunst zit hem nu in de eigenaresse hetzelfde laten doen (wat ondertussen gelukt is), daar zit het hele probleem. Je kan wel problemen oplossen bij paarden, maar bij andere mensen blijft het dan precies hetzelfde. Nu spreek ik trouwens alleen voor parelli, het wordt gewoon echt makkelijk gemaakt om jezelf te ontwikkelen. Daarbij komt trouwens het grote voordeel van grondwerk, wat toch nauwelijks gedaan wordt.
Ik heb trouwens al een keer gezegd, dat als jij 100% tevreden bent met jouw manier van met paarden opgaan, alles in harmonie en je gebruikt nooit dwang, dan zou ik me er niet mee bezig gaan houden en lekker zo doorgaan.
Ik heb trouwens zelf vooral profijt van nh met rijden, eerst freestyle alles aanleren en dan pas teugels oppakken.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:23

Maar zoals ik uit bovenstaand verhaal begrijp. Is NH dus voornamelijk een manier van de 'boeren-verstand' omgangsvormen op een begrijpelijke manier aan mensen uit leggen.
Op zich komt het dus ongeveer op dezelfde dingen neer, maar is in NH de ervaring van die boeren vertaald in 'gewone mensentaal'?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:46

Als je op een totale logica vanuit het paard denkt, en geen dwang gebruikt, misschien wel. Ondertussen denkt iedereen dat ze hieraan voldoen, wat in theorie altijd zo lijkt, maar in de praktijk zie je het heel weinig. In de praktijk blijft er toch een inmens verschil in omgang tussen nh-ers en "normalen" Haha!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:49

Toch geloof ik dat ik dan nog steeds niet helemaal snap wat dat verschil nou precies is......
Mocht je een keer in de buurt zijn, ben je welkom om het een keer te laten zien Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:55

sanne83 schreef:
In de praktijk blijft er toch een inmens verschil in omgang tussen nh-ers en "normalen" Haha!

Dan ben ik toch liever normaal.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:57

Normaal zijn bevalt mij idd ook prima Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:00

het is misschien ook heel moeilijk om "het verschil" aan te geven, omdat alle mensen het anders doen, en er ook weer heel veel verschillende vormen van NH bestaan. Ik bedoel met een duidelijk verschil gewoon de gemiddelde gewone ruiter (of bokker) die ik ken en de gemiddelde nh-er die ik ken.
Iemand als rk staat waarsschijnlijk heel dicht bij de nhkant, maar zij is niet voor niets een soort moraalridder van bokt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:27

Toch snap ik niet waarom dat NH gedoe zo verschrikkelijk opgehemeld wordt hier.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:33

Lovely schreef:
Toch snap ik niet waarom dat NH gedoe zo verschrikkelijk opgehemeld wordt hier.

Ik wel Haha! Haha! Voor mensen die nog niet zoveel ervaring hebben, kan NH een onwijs wonder verrichten, Hey, hij gaat ineens wel luisteren Haha!.

Natuurlijk ben je dan super enthousiast en probeer je de hele wereld aan de NH te helpen, want het heeft bij jouw paard toch zoveel goeds gedaan.

Dat de "gewone" paardenmensen al jaahaaren op die manier met hun paarden omgaan (en daardoor dus gewoon opgevoedde paarden hebben) wordt even aan voorbij gelopen.

Ik denk wel dat de spelletjes,levels en weet ik veel meer best wel een toegevoegde waarde kan hebben, denk dat dit soort dingen best heel leuk zijn. Zou ik de tijd hebben dan zou ik zelf misschien ook wel dat soort dingen met mn paard doen. Maar voor mij zou het niks meer zijn dan spelletjes met mn paard Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:37

Ow, dus eigenlijk net zoiets als fitness video's met 'wondermethodes' waardoor iedereen opeens als een malloot gaat trainen, terwijl iedereen zelf wel kan bedenken dat je met gewone beweging en wat meer geduld in inzet je ook gewoon strak in het vel komt te zitten??

Ik doé spelletjes met mijn paard en hij soms met mij . Of samen grazen, nou ja, hij graast en ik trek het onkruid uit de grond Haha!. Maakt hem niet uit, we zijn tenslotte samen Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:55

sanne83 schreef:
het is misschien ook heel moeilijk om "het verschil" aan te geven, omdat alle mensen het anders doen, en er ook weer heel veel verschillende vormen van NH bestaan. Ik bedoel met een duidelijk verschil gewoon de gemiddelde gewone ruiter (of bokker) die ik ken en de gemiddelde nh-er die ik ken.
Iemand als rk staat waarsschijnlijk heel dicht bij de nhkant, maar zij is niet voor niets een soort moraalridder van bokt Haha!

Bloos! Bloos

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:37

gijsenkim schreef:

Dat de "gewone" paardenmensen al jaahaaren op die manier met hun paarden omgaan (en daardoor dus gewoon opgevoedde paarden hebben) wordt even aan voorbij gelopen.

nope, want de gewone paardemens heeft niet de manier van omgang die ik wil (da's persoonlijk natuurlijk), en de goede nh-paardemensen wel. Dus is er voor mij wel degelijk verschil. Het is niet alleen een andere manier van bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:40

Wat is mijn andere manier van omgang dan? (en vele met mij)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:43

Ja dat zou ik ook wel eens willen weten. Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:44

Blond sorry, ben even blond, wat bedoel je precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:45

Citaat:
want de gewone paardemens heeft niet de manier van omgang die ik wil

Wat is mijn andere manier van omgang dan?

Als gewoon pardenmens

Lachen hoop dat het zo duidelijker is
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-06-04 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:45

En de mijne dan..... een paard moet netzoveel respect voor mijn ruimte hebben hoor, hij moet zeker ook op een klein teken van mij al reageren. als ik langzamer loop moet hij dat ook doen, als ik versnel moet ie met me mee, als ik rechtsaf sla moet ie met me mee zonder dat ik daarbij enige druk uitoefen. wat is er anders dan????

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:47

Tessebes schreef:
Ik vind NH ook behoorlijk over het paard getild. Met een gezonde dosis verstand kom je ook al een heel eind en daar heb ik geen commerciele zooi voor nodig.

helemaal mee eens!!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:48

Jongens wat doen jullie toch moeilijk. Bedenk even waar NH voor staat. Natural staat voor natuurlijk... En zoals je natuurlijk leiders hebt (mensen bij wie het aangeboren is) heb je ook Natuurlijke Paardenmensen. Daar zitten waarschijnlijk heel veel boeren tussen en een aantal NH-ers, die al dan niet op basis van hun eigen kennis een methode hebben ontwikkeld om mensen te helpen hun paard op te voeden. Er zijn hondencursussen van allerlei soort, van gehoorzaamheid tot fly ball en die zijn er ook voor paarden. Sommigen hebben die curssussen nodig en gaan niet, sommigen redden het prima alleen (naturals), sommigen kunnen het prima maar pikken een cursus mee uit nieuwsgierigheid, en halen het leuke, nuttige, handige, passende eruit en gooien de rest weg. Net zoals je niet altijd ieder advies van boerenverstand klakkeloos overneemt.

Daar is niks op tegen. Boerenverstand klakkeloos ophemelen wel. NH klakkeloos ophemelen ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:50

Sorry, maar als je een "natural" bent, dan heb je die handleidingen, cursussen en bijzondere jargon al helemaal niet nodig . Er is niks natural aan NH, omdat het gewoon voorkauwen en nadoen is. Never imitate a master, never.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:51

wijze woorden Anya, wijze woorden, wellicht help dit inzien dat Natuurlijk met paarden omgaan OOK door ervaring geleerd kan worden, en niet alleen door een stroming

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:52

Ik doe alleen moeilijk omdat er imo geen verschil is. Lachen

tuurlijk iedereen is anders en zal dingen wat anders doen, maar als het resultaat om een eerlijke manier verkregen is maakt het toch niet uit?
Waarom altijd dat gedoe dat je niet eerlijk met je paard om kunt gaan als je geen cursus NH hebt gevolgt (niet dat iedereen dat zegt hoor, maar verschillende wel)

En natuurlijk zijn der niet NH-ers die te grof zijn tegenover hun paard, maar denk ook dat er NH-ers zijn die wel eens met hun touw uitschieten

En natuurlijk zijn er niet NH-ers die te soft zijn en zo ook bij wel NH-ers

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:56

Lovely schreef:
Sorry, maar als je een "natural" bent, dan heb je die handleidingen, cursussen en bijzondere jargon al helemaal niet nodig . Er is niks natural aan NH, omdat het gewoon voorkauwen en nadoen is. Never imitate a master, never.

Als ik een aangeboren wiskundeknobbel heb hoef ik alleen nog maar in de praktijk wat met wiskunde te prutsen. Dat meen je toch niet serieus.

Natural betekent aanleg hebben. Boeren krijgen hun omgang met paarden via de natuurlijke weg mee. Vaak door jarenlange ervaring en meelopen met iemand die meer ervaring heeft.

NH-clinics, boeken, video's verschillen niet zoveel van goede instructie. Je hebt talentvolle studenten/ruiters/paardenmensen en minder talentvolle. Beiden categorieen zullen wat opsteken... van de boer, van de nh-goeroe, van de goede instructeur in een vorm van ruiterkunst. Het zijn de mensen met natural potentieel (in rijden, op omgaan met paarden of wiskunde) die uiteindelijk hun eigen lijn bepalen en overal uitpikken wat zij zelf wel of niet handig vinden. Die ontwikkelen hun eigen 'model'. Er zijn ook mensen die klakkeloos blijven volgen ja.. Maar als dat ze helpt uit de wiskundesom te komen, of hun paard op te voeden, dan juich ik het toe.

Het wiel helemaal alleen uit willen vinden getuigd m.i. ofwel van domheid, ofwel van arrogantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:00

Citaat:
Het wiel helemaal alleen uit willen vinden getuigd m.i. ofwel van domheid, ofwel van arrogantie.

Met je eens
maar wie doet dat hier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:02

Anya schreef:
Als ik een aangeboren wiskundeknobbel heb hoef ik alleen nog maar in de praktijk wat met wiskunde te prutsen. Dat meen je toch niet serieus.

Jawel hoor. Als je een wiskundeknobbel hebt, dan doorzie je de sommen en vraagstukken veel en veel eerder dan de rest van de klas en terwijl de rest van de klas zich door de simple stuff worstelt, goochel jij op je gemakkie wat met moeilijkere vraagstukken.

Iets wat natural moet zijn, kun je niet aanleren van niks af. Als je geen oog hebt voor de bal, moet je niet willen leren tennissen of honkballen, ga dan beter wat anders doen in je vrije tijd.