[AR] nieuwe startpas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: nieuwe startpas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:35

Of een concurrerende instantie.

Basissporters brengen het geld in het laatje.
Topsporters zijn er maar en paar in verhouding.

Ik ga niks activeren in januari.

Je hebt pas profijt vanaf 3 enkelspannen.

Past sowieso niet in de trailer...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:54

Inderdaad Anke, pas vanaf 3 is het lonend.
Grainey, mooi geschreven en ik vrees helaas maar al te waar. Wij hebben er voor gekozen om dan maar te stoppen met de wedstrijdsport.

Maar op deze manier zal er ook minder aanvoer zijn voor de topsporters, maar ja, dat is lange termijn denken, daar doen ze niet aan. En nu blijkt dus ook maar dat ze wel degelijk zeer afhankelijk zijn van de RABOBank

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:57

janouk schreef:
Ipsilonka schreef:
Ik blijf gewoon starten. Jammer dan dat het meer gaat kosten, ik vind mijn hobby veel te leuk!

Wij gaan ook weer starten hoor, veel te leuk, maar voorlopig niet. Ik wacht op andere oplossing van Knhs.

Ik vrees wel voor het aantal dressuur vaardigheids wedstrijden. Eens kijken hoe zich dat gaat ontwikkelen.

Hier idem, ooit.. maar nu even niet en er is hier al niets te beleven op wedstrijd gebied waar betaal ik dan voor? Voor handjevol wedstrijden per jaar?
Waarbij ik bv de mensen in de buurt van bv Barsingerhorn best gun dat daar een wedstrijd is, maar hoezo uithoek van het district voor een districtskampioenschap?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:05

Barsingerhorn is een prima plek O:) .
Kleine 20 minuutjes van huis (beter dan Maasdijk met 2 uur rijden) en een prachtige bodem in een mooie grote baan. Veel beter dan vorig jaar toen mijn pony echt de baan niet door kwam ivm de zware bodem. Ik mag morgen weer heen voor een clinic. Ze hebben ook ooit het minimarathon kampioenschap een paar jaar terug georganiseerd.

Ik heb helaas te weinig tijd om al mijn pony's wedstrijd klaar te hebben, en daarom dus niet overal meteen een startpas voor aangevraagd. Alleen een 2span pas er bij (en meteen een inschrijving voor het DK in Barsingerhorn er bij ;) ).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:07

Oh, Leusden vorig jaar was inderdaad echt erg! Toobs bleef ook compleet steken!
Echt zo'n kansloze bodem toen daar.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:10

Ik rij liever wat verder voor een fijne wedstrijd met een goede bodem dan waar de helft van de paarden blijft hangen in de bodem, geen fatsoenlijke proeven gereden kunnen worden en een deel afgroet ivm niet vooruit komen.
Hand naar voor en gas er op was ongeveer een samenvatting van mijn proef. Anders kwamen we niet rond, en dat terwijl ik er een super lichte sulky achter had hangen. Toen ook overwogen om 2span te starten, maar dan moest ik enkelspan ook met m'n marathon wagen rijden. Ik ben heel blij dat ik dat toen niet gedaan heb.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:14

Grainey schreef:
Volgens mij interesseert het de KNHS bijzonder weinig (of niks) wat de basissporter wel of niet wil of kan betalen. In het nieuwstopic over het feit dat de rabobank zal stoppen als sponsor werd nog gezegd dat de KNHS in verbinding staat met ruiters etc. Daar waaide ook nogal veel stof op door die uitspraak, maar ipv enige (tijdige) vorm van communicatie naar de basissporter is de KNHS alleen maar bezig met het rabobank talentenplan en de olympische spelen en niet met evt belangrijke mededelingen/veranderingen voor de basissporter. Gespeculeerd wordt (in dat nieuwstopic) dat de contributie/startpaskosten nog verder omhoog zullen gaan, maar de KNHS maakt zich alleen maar druk over het voorbestaan van het rabobank talentenplan. Arrogantie ten top en totale wegcijfering van basissporters.

Al met al is het erg teleurstellend en ik kan alleen maar hopen dat de KNHS totaal onderuit gaat als de rabobank ermee ophoudt (of wanneer dan ook....) zodat ze weer met de beide voeten op de grond staan en dat ze zich dan weer gaan toeleggen op de behoeften van de basissporters. Tot dan ben ik bang dat we geen andere keuze hebben dan of te stoppen met de wedstrijdsport, of om er maar het beste van te maken. Wij hebben gekozen voor het laatste en we proberen er zoveel mogelijk uit te slepen :)

Dat is niet alleen speculatie hoor. Dat is wat de KNHS zelf heeft aangegeven in hun jaarverslag over 2014 (zie pagina 84 en verder). Er moet meer geld binnenkomen uit contributies en startpassen. En dat terwijl er minder leden/startpassen zullen zijn. Simpele wiskunde: Meer geld, met minder eenheden = meer geld per eenheid (gemiddeld genomen dan).

Voor de mensen met meer paarden vind ik het heel leuk en ik heb met een vriendin ook al wel gekscherend afgesproken dat ik haar paard eens meeneem voor de wagen, maar dat zou een lolletje zijn. En eigenlijk is het natuurlijk onzin dat zo'n lolletje je zoveel gaat kosten. Voorlopig blijft mijn pas nog even ongeactiveerd.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:33

Hier is komende districtskampioenschap dressuur in Assen. Ook vreselijk zware bodem (en dat is al paar jaar blijkt). Voor paarden al, dus laat staan voor kleine ponys. Dus had ik mijn passen voor de DK willen adviseren, dan gaat dat alsnog niet door, ik ga ze niet kapot rijden. Ik hoop dat tegen de tijd van DK vaardigheid dat KNHS een oplossing heeft, maar dat zal dan wel niet als ik het zo allemaal lees.

wittequint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:07

@tine Assen was laatst prima te rijden en helemaal niet zwaar. Deden ook een aantal kleine pony's mee en daar zag ik niet aan dat ze problemen hadden. Vind het een hele mooie locatie.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:22

wittequint schreef:
@tine Assen was laatst prima te rijden en helemaal niet zwaar. Deden ook een aantal kleine pony's mee en daar zag ik niet aan dat ze problemen hadden. Vind het een hele mooie locatie.

Ik heb van diverse mensen (met kleine ponys) begrepen dat het absoluut niet te doen was en dat ze ook niet weer daar gaan rijden. Dan ga ik daar mijn ponys niet aan wagen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:16

Assen was inderdaad erg zwaar... Maar vooral kleine pony's hebben daar last van, dus die ondervinden daar ook de meeste nadelen van. Niet omdat het mul was, maar omdat de bodem heel nat was, erg kleefde en daardoor werd het zwaar. We hebben nog gesproken met Max (organisatie) en ze gingen kijken of ze het nog wat konden verbeteren. Wel fijn dat de organisatie wel altijd heel erg hun best doet om het te verbeteren en open staat voor opbouwende kritiek. Na vorig jaar vonden we het al beter, ik hoop dat ze erin slagen om het nog wat droger te krijgen, ze gaan in ieder geval kijken wat ze eraan kunnen doen. En anders: weinig tot niet losrijden helpt bij ons :) dan gaan ze nog fit de ring in. Achteraf lijkt het wel alsof ze een marathon gelopen hebben, maar dat is niet anders. Ik ben wel blij dat er nog een organisatie is die het kampioenschap op wil pakken want volgens mij waren ze er allemaal niet zo happig op deze keer. :) maar inderdaad, het is de vraag of je je kleine pony (vooral de hogere klassen en vaardigheid met galop) in die bak wilt laten lopen want ze gaan aardig kapot...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:28

Dat bedoel ik. Ik heb een pony van 21 die Z loopt. Ik zal dan nooit een goede proef kunnen neerzetten, is dan alleen maar bezig met trekken. En mijn onervaren pony ga ik dat ook niet aan doen. Ze moet het werk wel leuk blijven vinden

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:10

Ze doen hun best en dit was pas de tweede maal dat ze daar een menwedstrijd dressuur/vaardigheid organiseerden. Ze moeten de bak ook nog leren kennen, de organisatie is ervaren genoeg.
Wij hebben zoveel mogelijk op buiten los gereden.
Wittequint het was echt wel zwaar, als wij net zolang losgereden hadden als jij, dan hadden onze kleine pony's het in de wedstrijdring niet meer gedaan, waren ze op geweest.
Wij proberen dan wat te schipperen, minder lang inrijden, op buiten inrijden, maar ik ga onze shet daar in het ZZ op de kampioenschappen niet starten, heb het in november daar nog geprobeerd, maar het was te zwaar, ondanks dat toch nog 201 punten, maar we gaan het dus niet weer doen.
In de L gaan we wel starten, proef is wat gemakkelijker te rijden.

wittequint

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:59

snap best hoor dat jullie dan niet meer daar starten,ik heb ook een kleinere pony gehad in de zwaarste klasse en dan moet je soms keuzes maken.ik reed dan vaak 1 proef en inderdaad verstandig om gaan met je los rijtijd.

maar in vergelijking met vorig jaar was assen een stuk minder zwaar. toen was de inrijbak heel erg nat gemaakt en zelfs voor grotere pony's aan de zware kant.vond dat ze het dit jaar veel beter voor elkaar hadden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:17

Wie het idee de wereld in heeft geholpen dat het alleen voor enkelspannen een nadeel zou zijn is onzin. Het gaat om het aantal startpassen wat je hebt gehad. Voor iedereen met gewoon 1 startpas (wat een groot deel van de hobbyisten volgens mij heeft/had) is het duurder, of je nu enkel, twee of vierspan rijdt.

W

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:27

Wie het idee de wereld in heeft geholpen dat het alleen voor enkelspannen een nadeel zou zijn is onzin. Het gaat om het aantal startpassen wat je hebt gehad. Voor iedereen met gewoon 1 startpas (wat een groot deel van de hobbyisten volgens mij heeft/had) is het duurder, of je nu enkel, twee of vierspan rijdt.

Wat je toch bij velen proeft is de teleurstelling in de sportbond.
Maar de KNHS is in beginsel niet voor de basissporter. De KNHS heeft in de reglementen staan dat het stimuleren van de topsport het doel is.
Het beleid wordt daar dus in grootste prioriteit op afgestemd. Bij de eerste 10 horen bij het NOC-NSF, medailles halen op internationale evenementen.
De KNHS wordt geleid als een bedrijf. Het gaat om omzet halen, begroting sluitend krijgen. Dienstverlening komt op de tweede plaats. Het beleid wordt in grote mate gemaakt door het bestuur, niet de werkorganisatie die daar op kantoor zit.

Deze aanpassing is een gevolg van eenlijnigheid die men binnen de hele organisatie wil bereiken. Alles moet uniform worden, dan is het immers veel makkelijker te besturen. :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:31

Klopt helemaal wat je zegt BlackDevils. Eigenlijk alle mensen die ik ken met tweespan, brengen ze ook in enkelspan uit. Maar er zijn er natuurlijk ook die gewoon alleen met 2 span starten. Het is pas lonend met 3 startpassen, dus dan zou je 2x enkelspan en 1x tweespan of tandem doen Maar ja, als je dat helemaal niet wilt, is dat voordeel er natuurlijk ook niet.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:44

Bij D/V zal het inderdaad wat anders liggen dan samengesteld.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:46

En dan de hele wedstrijddag stressen en mennen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:49

Dat is nu het lekkere van een tweedaagse samengestelde menwedstrijd... :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:13

BD, Anke bedoelt (denk ik) het moeten omspannen om meerdere combi's op één dag uit te brengen. En nee: enkelspanrijders met één paard hebben daar nadeel van. Twee of meerspanrijders moeten idd net als de enkelspanrijder wel meer betalen, maar hebben er wel veel meer voordeel van doordat zij nu meer startpassen kunnen aanvragen voor hetzelfde geld. En ik hoor overal om me heen dat dat nu wel veel meer gebeurt. Ja, als je sec met je tweespan tweespan wilt blijven rijden, of met je vierspan vierspan ben je idd net zoveel duurder uit. Maar m.i. ben je dan meer jezelf aan het benadelen dan dat de KNHS dat doet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:53

Ja bedoelde het steeds omspannen en weer losrijden.
Heb een paar jaar er twee uitgebracht op D en V wedstrijden.
In de zomer ging het nog wel. Twee proeven en aansluitend vaardigheid.
In de winter steeds wisselen. Vaak dan alleen dressuur gedaan.
Zie me er al drie doen...omdat ik dan pas voordeel heb eraan. Rennen en stressen. Weg lol vd hobby.
Nee dankje, dan is het echt niet meer leuk.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:55

Buiten dat zijn de D en V wedstrijden een pokke eind hier vandaan.
En voor 1 proefje loont erheen gaan zich ook niet. Meestal twee uur onderweg om er te komen. Intensief en kostbaar.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:43

Als er veel inschrijvingen zijn kan je nog eens een aantal pony's starten. Dan zal er niet veel stress zijn met omspannen en lostijden. Alleen vallen de inschrijvingen hier ook een beetje tegen. Het is in ieder geval niet genoeg om lekker rustig aan te doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:51

Ik neem meestal max 2 spannen mee. Met meer spannen op wedstrijd is het niet leuk meer.

Maar dat neemt niet weg dat je niet meer startpassen kan hebben. Je hoef niet alle combinaties iedere wedstrijd te starten. Ik heb straks ook 3 passen, waarvan 1 pony er even uit ligt en pas tegen de zomer pas weer gestart gaat worden hoop ik. Dus 2 'nuttige' passen.
En misschien start ik mijn ZZ merrie nog eens, zal niet veel zijn, maar nu kan dat gewoon makkelijker weer eens.