[AR] Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:02

Danique_G schreef:
_Evelien schreef:
Ohh zo herkenbaar! Ik haat wielrenners, kijken nooit uit en gaan veel te hard. Ze denken dat de hele weg voor hun zelf is.

Hoe weet jij wat zij denken? Of hebben wij hier te maken met Jomanda?

Jomanda? Nou, aan hun gedrag te zien is duidelijk dat ze niet om andere geven. ;)

Raineri

Re: Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:05

:') nevermind

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:14

Grappig zeg, er zullen uiteraard uitzonderingen zijn, maar wat ik tot nu toe heb meegemaakt.. ;)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:10

Het is jammer dat de goede gevallen de uitzonderingen zijn, en er over het algemeen veel onbeschofte wielrenners zijn. Maar er zijn ook veel onbeschofte ruiters te vinden, met een zoals eerder gezegd ongetraind paard, welke vervolgens de wielrenner de schuld geeft als deze keurig belt, en het paard schrikt van de bel?
Het is dus niet goed als hij belt, ook is het niet goed als hij in stilte voorbij raast. Wat dan? Als ik het toch nooit goed kan doen zou ik ook associaal worden.

Het is jammer dat het zo moet, want het kan zo gezellig zijn. vaak zat over de hei op het ruiterpad mee gecrosst met fietsers op het fietspad, altijd vrolijk gezellig. Het zijn geen kwade bedoelingen. Van zowel wielrenner als ruiter niet. Ik denk dat we met een klein beetje wederzijds begrip al zo veel verder zouden komen...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:17

_Evelien schreef:
Grappig zeg, er zullen uiteraard uitzonderingen zijn, maar wat ik tot nu toe heb meegemaakt.. ;)

Nou niet zo ongezellig meteen hè ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:41

_Evelien schreef:

Jomanda is zo'n medium op tv :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:36

Renee_S schreef:
Het is jammer dat de goede gevallen de uitzonderingen zijn, en er over het algemeen veel onbeschofte wielrenners zijn. Maar er zijn ook veel onbeschofte ruiters te vinden, met een zoals eerder gezegd ongetraind paard, welke vervolgens de wielrenner de schuld geeft als deze keurig belt, en het paard schrikt van de bel?
Het is dus niet goed als hij belt, ook is het niet goed als hij in stilte voorbij raast. Wat dan? Als ik het toch nooit goed kan doen zou ik ook associaal worden.

Het is jammer dat het zo moet, want het kan zo gezellig zijn. vaak zat over de hei op het ruiterpad mee gecrosst met fietsers op het fietspad, altijd vrolijk gezellig. Het zijn geen kwade bedoelingen. Van zowel wielrenner als ruiter niet. Ik denk dat we met een klein beetje wederzijds begrip al zo veel verder zouden komen...

Dat vind ik mooi gezegd.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:48

Aparte discussie hier! Jammer dat mensen zich meteen persoonlijk aangesproken voelen (van beide partijen) en elkaar meteen zinloze verwijten gaan maken |o

Feit is dat wielrenners vrij hard gaan en soms geruisloos ineens achter je 'opduikt' logisch dat een paard daar van kan schrikken. Zelf probeer ik de omgeving goed in de gaten te houden en vriendelijk 'goedendag' te zeggen als ik ze zie aankomen. Vaak zeggen ze dan wel wat terug en op die manier hoort mijn paard dat er iets achter hem zit en voorkom ik een evt. schrikactie.
Wat ik met een jong paard weleens doe op het moment dat ik ze zie aankomen (of ander eng groot verkeer) is dat ik me omdraai en er naar toe stap. Vaak vinden ze tegemoet komend verkeer minder eng als achter op komend. En ze moeten het toch een keertje leren :)

Wat ik hier wel lees is dat sommige het acosiaal vinden als ze zonder te melden hard voorbij komen gescheurd en andere juist weer als ze bellen of 'paard' roepen. Ze doen het dus eigenlijk nooit goed :+
Denk dat begrip van beide kanten uit geen kwaad kan. Tuurlijk heb je er rotte appels tussen zitten, maar dat hou je altijd. Bij elk soort weggebruiker ;) Beetje makkelijk om meteen iedereen over 1 kam te scheren.

Ik kom in mijn omgeving niet zo vaak wielrenners tegen, maar eigenlijk nog nooit geen problemen gehad tot nu toe.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:59

Ik heb het gewoon met een paar wielrenners op het moment suprème overlegd. Wij reden met drie paarden op een 2 meter brede weg. We zagen een groep wielrenners aankomen, dus wij rechts in de berm alledrie achter elkaar. Een beetje in de veronderstelling dat zij dat ook zouden doen. Maar zij maakten gebruik van de ruimte, en dat ging mis. Paarden schrokken zich rot van zo'n zwerm fietsers vlakbij dus draaiden in 1x 180 graden om. Gelukkig bleven ze staan, omdat de achterste het niet eng vond. De wielrenners lagen in de andere berm :+ Eentje vroeg wat er gebeurde en toen hebben we uitgelegd dat zo'n peerd dat gezoem van de fietsen vaak eng vindt. Dus als je van achter komt altijd ff roepen en altijd met een ruime boog d'r om heen. Ze gaven aan dat ze dat inderdaad niet wisten en het handig vonden om te weten. Ik hoop dat ze het alle twintig onthouden hebben :D

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:10

Ben erg blij te lezen dat er meer mensen zijn die niet schelden maar hun paarden gewoon verkeers mak hebben/maken en ook gewoon vriendelijk kunnen uitleggen hoe paarden kunnen reageren.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 09:28

En hoe ga je dat uitleggen dan doen? De wielrenners laten stoppen? Ze achterna roepen? Hier op Bokt lezen ze niet hoor....

Lezen wordt hier heel slecht gedaan, met name door de fietsers zelf. Die lezen liever dat er paarden schrikken en niet verkeersmak zijn. De verkeersmakke paarden en hun ruiters hebben echter ook erg veel overlast. Evenals andere fietsers, automobilisten en voetgangers, want dat zijn de meesten hier natuurlijk allemaal tegelijk.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 10:12

Margee schreef:
En hoe ga je dat uitleggen dan doen? De wielrenners laten stoppen? Ze achterna roepen? Hier op Bokt lezen ze niet hoor....

Lezen wordt hier heel slecht gedaan, met name door de fietsers zelf. Die lezen liever dat er paarden schrikken en niet verkeersmak zijn. De verkeersmakke paarden en hun ruiters hebben echter ook erg veel overlast. Evenals andere fietsers, automobilisten en voetgangers, want dat zijn de meesten hier natuurlijk allemaal tegelijk.

_/-\o_ *\o/* _/-\o_

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 10:44

Goede discussie :D!

Mijn mening:
Wielrenners is 1 grote groep. Daarvan is een groot deel sociaal en verkeersvaardig.
Helaas is er ook een groep wielrenners die wel asociaal is en echt niet weten hoe het verkeer werkt.

En dan heb ik het niet eens over wanneer ik met de wagen of met pony het verkeer in ga, maar met de auto al.

Ik had het hier al eens gelezen maar bepaalde wielrenners vinden ' Remmen not done'. Maar ja, dat is nu juist het asociale. Remmen MOET in het verkeer om het voor iedereen veilig te houden.

Zo zie ik ze regelmatig door rood fietsen; op de weg fietsen terwijl er om veiligheidsredenen een VERPLICHT fietspad is, afsnijden op punten waar het LEVENSGEVAARLIJK is.

En nogmaals, je ziet uiteraard alleen de slechte groep, want de goede wielrenners, die merk je niet eens dat ze er zijn!!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:15

Toydoll

Ik fiets dus ook, maar ik vind die opmerking nergens op slaan. Wielrenners die remmen not done vinden, moeten zichzelf nog eens achter de oren krabben waar ze nu helemaal mee bezig zijn.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:38

Shiloh schreef:
Toydoll

Ik fiets dus ook, maar ik vind die opmerking nergens op slaan. Wielrenners die remmen not done vinden, moeten zichzelf nog eens achter de oren krabben waar ze nu helemaal mee bezig zijn.

Misschien moet je mijn post nog eens beter lezen.

Citaat:
Wielrenners is 1 grote groep. Daarvan is een groot deel sociaal en verkeersvaardig.
Helaas is er ook een groep wielrenners die wel asociaal is en echt niet weten hoe het verkeer werkt.

Citaat:
Ik had het hier al eens gelezen maar bepaalde wielrenners vinden ' Remmen not done'.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:50

Lees al een tijdje meer in dit topic maar heb zelf als ruiter eigenlijk nog nooit problemen ondervonden met wielrenners. Ik maak ook gebruik van het fietspad, maar stap/loop daarbij altijd tegen het verkeer in. Zo zie ik ze aankomen en ga ik bijtijds opzij de berm in. Daarnaast ben ik gezegend met een paard dat verkeersmak/bomproof geboren is en dus nergens van schrikt.
Als automobilist heb ik af en toe wel problemen met wielrenners. Met name dan wanneer een wielrenner vindt dat hij/zij niet van het (geasfalteerde) fietspad gebruik hoeft te maken, maar wel over de weg mag. Buitengewoon irritant dat jij als automobilist daar achter moet blijven hangen totdat er geen tegenliggers meer aankomen zodat je kunt inhalen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 15:10

Toydoll schreef:
Shiloh schreef:
Toydoll

Misschien moet je mijn post nog eens beter lezen.

Citaat:

Citaat:
Ik had het hier al eens gelezen maar bepaalde wielrenners vinden ' Remmen not done'.

Waarom reageer je zo gepiqeerd als ik juist laat blijken het met je eens te zijn :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:58

Het topic heet "wielrenners, hoe ermee om te gaan?" Toch lees ik hier hoofdzakelijk hoe men vindt dat wielrenners met ons om moeten gaan. En verhoudingsgewijs maar weinig suggesties over wat wij als ruiters/menners kunnen bijdragen om de situatie te verbeteren. 8)7

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:05

Wielrenners blijken de meest asociale mensen te zijn .... Het blijkt ook dat ze niet snel kunnen remmen omdat hun voeten in een soort beugel zitten, en willen ze natuurlijk hun snelheid behouden....

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:06

safina schreef:
Het topic heet "wielrenners, hoe ermee om te gaan?" Toch lees ik hier hoofdzakelijk hoe men vindt dat wielrenners met ons om moeten gaan. En verhoudingsgewijs maar weinig suggesties over wat wij als ruiters/menners kunnen bijdragen om de situatie te verbeteren. 8)7

Nou.... kom maar op dan......

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:13

Margee schreef:
Nou.... kom maar op dan......

Als je de kans ertoe krijgt, geef ze dan advies over hoe in de toekomst om te gaan in de buurt van paarden (ZONDER geïrriteerd/bijdehand/vervelend te reageren. Wees behulpzaam en vriendelijk, daar hebben beide partijen het meest aan). Als je die kans niet krijgt, probeer dan te bedenken wat jij eventueel hebt fout gedaan in de situatie en als dat niets was, ga dan niet erop door zitten zaniken of het conflict opzoeken.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:24

Zo heee..... maar dat is een goede oplossing??!!!! Er gebeurt dus niets en diegene die gesneden wordt/uitgescholden wordt enz zanikt dus.........
Misschien kun jij helpen. Naast een ruiter blijven rijden en dan de bedoelde aso-wielrenners achtervolgen voor een goed gesprek.......Jij moet hier je beroep van maken!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:43

Margee schreef:
Zo heee..... maar dat is een goede oplossing??!!!! Er gebeurt dus niets en diegene die gesneden wordt/uitgescholden wordt enz zanikt dus.........
Misschien kun jij helpen. Naast een ruiter blijven rijden en dan de bedoelde aso-wielrenners achtervolgen voor een goed gesprek.......Jij moet hier je beroep van maken!

Wauw.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:45

Wat ik stiekem vind is dat je niet met je paard op pad moet gaan wanneer hij (mogelijk) flipt / schrikt van wielrenners. :=
Neem dan iemand mee die mee loopt die dan even roept "paard is in de leer" of die er tussen gaat lopen.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:47

Margee schreef:

Waar is dit dan weer goed voor ?