[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:48

Bij mijn instructeur zie ik het ze vaak goed doen op liverpooltje met lichte tongboog. Ollie loopt daar nu ook op.

Trouwens het maakt Ol dus niets uit, wel menhoofdstel, met/zonder kleppen, gewoon hoofdstel of halster :P

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:26

Er staan hier veel goede tips en door dit topic blijft het willen 'beleren' bij mij heel erg gemotiveerd!
Gisteren ben ik weer de bak gaan slepen met Stalker. Dit keer met wat meer draf en veel meer wendingen erin. Ging wederom echt super. Heb vorige week zelf de bak een keer gedaan door middel van het voort trekken van die pellets, maar dat viel ff vies tegen zeg! Wat een zwaar werk! := Dan realiseer ik me wel hoe sterk die haflinger van me is! :o En dan zonder staken of protesteren :P

@ Gem, leuke foto's! Wel slim om hem zo aan te pakken en de lastige dingen zelf thuis te willen oefenen.

@ Dennis, oew, die duikeling van Benno klinkt best wel heftig. Is het wel helemaal in orde nu? Gaaf dat je met Caya weer een stap verder bent gekomen! gefeliciteerd en veel succes!

@NathalietjeB, goede tip. Heb zelf nog geen idee hoe Stalker het tussen twee lamoenen in zou doen dus iets van stokken eraan om te oefenen is zo gek nog niet!

Qua bit hier ook goede tips. Ik rijd mijn haflinger nu met een dubbel gebroken bitje. Voor het mennen wil ik ook niet een al te scherp/zwaar bit hebben. Is dit het liverpool bitje dat hier bedoeld wordt?
Afbeelding

Dennis

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:31

Benno is lichamelijk weer helemaal in orde. Tussen z'n oren nog niet, zit nog veel werk in (maar door omstandigheden even niet de energie en tijd om die er in te steken, komt over een paar maanden wel weer).

Ik heb dat bitje ook liggen. Caya loopt er fijn op, Roos kroop enorm achter de teugel terwijl ze normaal juist wat zwaar in aanleuning kan zijn.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:40

Nouvel schreef:
Ik ga ook weer meelezen, mijn 3,5 jarige moet ook maar weer eens een stapje verder gaan doen... 8-)

als 'ie straks wat verder is wil ik 'm een keer een menhoofdstel om doen, wat voor bitje doen jullie er in het begin in?

hier hangt er gewoon een watertrensje in haar mond vind t onnodig om er gelijk een stang in te gooien...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:46

Hier wel een stang erin. Een Fries menbit cq liverpool. Paard reageert daar echt heel fijn op, stuk stiller met zijn hoofd dat ik met het rijden ook overgegaan ben op een ongebroken bit.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:13

@Aartje wat voor bit scherp of niet is ligt sterk aan hoe je de kinketting/kinriempje doet, waar je leidsel doorheen doet (bril of gleuf) en hoe hoog / laag het in de mond ligt en ook nog of je losse of vaste scharen hebt. Plus dat in combinatie met jouw leidselvoering :list: .

Ol liep eerst op het bitje van jouw plaatje (is Zilco bit). Ze bleef erg rommelen met haar tong (boog bij dit bit is iets naar voren gebogen). We proberen het nu dus met liverpool met lichte tongboog, omhoog gebogen, zoiets als dit
http://www.letty.nl/mensport/menbitten/ ... l-hartwell

Maar er zijn erg veel topics over bitten. Blijft toch altijd kwestie van uitproberen wat werkelijk goed zit bij jouw pony. Plus dat dat ook nog weer kan veranderen afhankelijk van graad van africhting / conditie paard of veranderingen in het gebit.

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:35

wij halen ook altijd de kinketting eraf !

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:37

Dat doen wij nooit hoor, misschien wat los maar niet helemaal eraf.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:36

Hier inmiddels flink wat men-ervaringen rijker. Zoals verwacht levert Jippe geen enkele tegenstand of verzet op. Hij vindt het alleen maar leuk, leuk leuk. Na 3 weken vakantie gisteren weer voor de wagen en hoe. (MBT caps voor de kids: ben hierop gewezen door anderen en vanaf nu gaan we dan ook caps gebruiken toch gewoon voor de zekerheid. Ga enkele mooie rode capcovers kopen :) Dan is het plaatje zo'n beetje compleet en vindt zoonlief het wrs makkelijker/stoerder die cap op te zetten)

Heb zelf ook een stukkie gemend gisteren en dat was toch wel gaaf hoor. (Tot nu toe loop ik nog elke keer ernaast en bouw de afstand steeds meer op. Zodra ik achterop de wagen ga staan staat Jippe stil en kijkt om van "he waar ben je nou?" Dus toen ik mende liep zoon met hem mee.

Pootje over de bocht om, of de wagen omkeren zeg maar krijgt hij ook steeds beter in de smiezen.

Paar fotootjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een filmpje. Jippe vraagt af en toe om langere teugel. We hebben gemerkt dat als zoon het wat spannend vind of erg zijn best aan het doen is hij zijn rechterhand aanspant. Dat komt omdat hij aan die kant spastisch is dus dat merkt hij zelf niet. Die rechetrhand is echt een graadmeter voor zijn innerlijke spanning. Jippe voelt dat natuurlijk wel en vertelt hem dit op deze wijze (doet hij ook bij rijden bij hem. Bij mij doet hij het niet zowel bij rijden als bij mennen). Zodra Stefan dan gaat ontspannen is het trekken ook weg.

http://www.youtube.com/watch?v=Z1yJuubNAOI

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:58

Hier gaat het met Jolly ook allemaal erg goed. Inmiddels hebben we de veilige omgeving van ons weiland verlaten en mennen we in de uiterwaarden, langs de rivier. Jolly vind het prachtig!
Verder zijn we ondertussen bij gebrek aan een 2e persoon aan het fietsen gegaan om Jolly's conditie op te bouwen.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:55

Hier bij mij gaat het ook super met mijn Shetlander :D
Mennen ondertussen ook op de weg, en gaat hartstikke goed :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 21:18

Zilfstar, je hebt echt een fijn braaf paard hoor :) . Dat trekken zou ik toch wel iets op proberen te vinden, of je zoon leren met 1 of "anderhalve" hand te sturen. Misschien kun je nog tips halen uit dit topic: [AP] Rijden met 1 hand -> leidselklem?.

Vanmorgen echt superfijn met Moos gereden! Hij staat nu voor de vierwieler en dat bevalt hem veeeeeel beter dan met de tweewieler. Veel losser in zijn lijf, meer ontspannen. Moet wel eerlijk zijn: we zijn vandaag veelal door het dorp gegaan om zijn verkeerstolerantie te testen, over het asfalt. Dus niet veel dressuurmatig van hem gevraagd, behalve rond en bestuurbaar blijven.
Daarna een stukje door het bos aan de overkant, waar een pittig heuveltje in zit en hij dus écht moet trekken. Hij mist nog wat kracht en wil dan stilstaan, wat hij berg-op natuurlijk niet mag :) .
Het laatste stuk bos en de terugweg mocht ik het zelf gaan proberen, dus heb voor het eerst met mijn eigen paard gemend :D ! Echt gaaf... linksaf sturen kost nog wat moeite (Moos loopt graag over zijn buitenschouder weg), maar wat is zo'n eerste keer toch leuk :) !

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:39

super gem!
ik hoop dat mijn kereltje het ook zo gaat doen!

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 07:09

Super leuk Gem! :D

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:15

@ Dennis, fijn dat alles met Benno lichamelijk in orde is. Dat is toch wel het belangrijkst. Succes met het oppakken over een paar maanden!

@ VanHuisUit, Qua bit is het dus nog even afwachten wat bij mijn haflinger(s) het fijnst werkt.

@ Zilfstar, wat ziet Jippe er relaxt uit! Nog wel wat onwennig, maar hij doet het erg braaf zo te zien! Vind je het niet heel 'spannend' om hem helemaal uit handen te geven aan je zoon? Is toch een hele stap, maar wat een trots gezichtje heeft hij! :D

Nog meer mensen hier die melden dat alles goed gaat. Wat hebben we toch weer fijne paardjes :Y)

@ Gem, dat klinkt echt als een hele stap die jullie eergisteren gemaakt hebben!? Hij was ook niet kijkerig in het verkeer? Het lijkt mij inderdaad ook voor een paard prettiger om een vierwieler te trekken dan een twee wieler, geen idee waarom, maar dat idee heb ik gewoon.

Ik heb mijn jonge haflinger pas weer de bak laten slepen en dit keer veel meer gedraafd en bochten gemaakt. Wederom echt een super paard en het lukt me ook echt al super goed om hem een halve meter meer naar links of rechts te laten lopen als ik dat wil. Alleen nu vraag ik me toch ergens af of het niet fijner is om twee span te gaan rijden. Wat is eigenlijk het verschil voor de menners en voor de paarden?
Ik heb dus twee haflingers die elkaar super verdragen (1 van 5 jaar en 1 van 16 die in het verleden zowel enkel als dubbelspan heeft gelopen) dus in het span zelf verwacht ik geen problemen. Maar ik las hier ook iets over 'scheef lopen' wanneer paarden in een tweespan staan. Aan de ene kant lijkt het me voor de paarden fijn om samen te lopen, maar aan de andere kant ook weer moeilijker.. Wie doet hier beide?? En wat geeft je voorkeur en waarom?

(Sowieso wil ik over een tijdje mijn menbewijs gaan halen voor ik ook daadwerkelijk zelf de weg op ga met ze.) Dus de vragen hier kunnen misschien wat dom over komen maar dit is gewoon een beetje om me te oriënteren.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 23:21

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:41

Aartje: Ja onwennig is ie nog wel, maar pakt het braaf op. Het is ook iets heel anders dan de 7 jaar dressuur die hij gedaan heeft (hij is 10, maar met 3 jaar zadelmak/ingereden en nog nooit voor een wagen gestaan. Pas sinds 2 jaar rustig aan het tuig gaan wennen). En dat merk ik vooral bij de bochten maken. rechtuit geen probleem. maar de bochten! Ja onder het zadel krom je dan je lijf als paard zijnde en nu kan dat niet want daar zit het lamoen! Dus moet je ineens pootje over }:0 En kun je je lijf niet krom maken... Maar dat gaat dus al stukken beter. Hij pakt het echt snel op.

En ja... de leidsels letterlijk aan zoon geven... De afgelopen ruim 4 jaar ben ik natuurlijk gewend (en Jippe ook) dat de kinderen op hem zitten. En soms ook los willen. Dat is dus ook best spannend hoor. Dus dit ook. Maar daarom loop ik ook echt pal naast zijn hoofd in het begin en lees mijn paard. Ik ken hem door en door en hij geeft heel goed aan hoe hij zich voelt. Is echt extravert. En op een gegeven merk ik gewoon dat ik een pasje verder kan gaan lopen. Dan zie je ook dat Jippe niet meer schuin naar mij kijkt maar voor zich gaat kijken, de zorg op zich neemt als het ware over mijn kroost. En als zoon dan ook nog Jippe gaat aanmoedigen, belonen met stem dan richt hij zich op mijn zoon en dan maakt hij met hem dat contact zeg maar. Ja, ik kan het niet uitleggen. Ik heb zoveel grondwerk etc met hem gedaan dat wij elkaar echt goed aanvoelen. En Stefan doet ook grondwerk met hem, dus ze kennen elkaar echt goed. En voor mijn kids, en mijn zoon in het bijzonder, gaat Jippe letterlijk door het vuur! Of hij mij zou komen redden weet ik niet :+ maar hij is voor mijn zoon letterlijk een rots in de branding. Ik zeg eerlijk: Zonder mijn zoon had ik Jippe nooit zo makkelijk voor de wagen gekregen. Hij doet dit echt voor hem.

We hebben beiden een hele goede band met Jippe, maar beiden op een andere manier. Op deze foto's kun je dat goed zien. Jippe is Stefans maatje, Jippe is heel open naar hem, speels maar is ook beschermend. Zal nooit raar doen bij hem of laten merken dat hij iets eng vind. Bij mij is Jippe wat ingetogener, serieuzer. Net zo extravert hoor, maar volwassener ofzo. En bij mij durft hij wel te schrikken :Y) . Zolang Jippe aan de longe zit en Stefan zit erop, is Jippe erg op mij gericht en heb ik de verantwoordelijkheid ofzo (in Jippes ogen). Zodra de longe los gaat "weet" Jippe dat HIJ de verantwoording heeft over MIJN veulen/kind. Zo voelt het tenminste. Je ziet Jippe dan gewoon veranderen in gedrag en voorzichtig worden. Tsja, het is lastig uitleggen, is een gevoelskwestie. :D En ik vertrouw hem dus en dat vertrouwen krijg ik ook terug.

Afbeelding

Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 23:52

Dat herken ik wel hoor Zilfstar, ik begrijp wat je bedoelt. Ik had vroeger een wedstrijdpaard (o.d.m.) die me soms alle hoeken van de bak liet zien, en dan stapte een 10 jarig meisje haar uit. Bij haar was ze braaf, wetende dat het een klein meisje was.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 06:58

Prachtig om te lezen en heel herkenbaar inderdaad. Ze voelen gewoon aan wanneer ze voorzichtig moeten zijn. :j
Mooi hoor, als je dat zo aanvoelt!

Gem, bedankt! Die ga ik ook zeker eens even door neuzen! :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:43

Hoi bokkers :)

Mijn ijslander is beleerd en heeft veel voor de tweewieler gelopen, doet dat met gemak en sleeen is ook geen probleem. Ik had laatst een tweewieler gekocht die uiteindelijk echt rot bleek te zijn, wat enorm balen was. Goed merk, mooi ding, maar stiekem onder een laagje verf een paar grote scheuren bij de aanhechting van het lamoen en een veel te oude vering.
Baal, maar goed gekomen en nu heb ik een schitterende vierwieler gekocht bij Voskamp Hall, die mij ook uit de brand heeft geholpen met die verschrikkelijke tweewieler:

Afbeelding

Tweede of meerderehands, van de Lemerij. 3puntsvering voor (blad) en 2 achter (blad). Voskamp heeft hem afgelopen week helemaal gecheckt en alles goed gemaakt zoals goed moest en er omdat ik er om gevraagd heb ook nog een km teller bijgezet. Maandag mag ik bellen om een afspraak te maken om hem op te halen, kan niet wachten :D

Alleen, nu heeft mijn ijslander dus nog nooit voor een vierwieler gelopen. Dat moet ik natuurlijk dus allemaal uitproberen, waar wij -heel prettig- een ovaalbaan voor hebben waar we mooi wat rondjes op kunnen sturen, maar moet ik nog aan andere dingen denken waar mijn paard hem voor kan freaken, naast dat de wagen kan scharen in zn achteruit?

Paard is overigens wel enorm koel en heeft tijdens het uitbalanceren van de tweewieler ruim een uur tussen het lamoen doodstil gestaan zonder te zeuren, terwijl het 4 jaar geleden is dat hij voor het laatst voor de kar heeft gestaan.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:48

Mooie wagen. Mijn pony was toen heel blij met de marathonwagen. Die liep daarna niet graag meer voor de sulky. De marathonwagen geeft veel minder belasting op de rug. Ik verwacht geen rare dingen. Idd een marathonwagen kan sharen bij het achteruit gaan of opzij wegspringen. Je draaicirkel is ook kleiner.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:51

mooie wagen!

wij zijn ook van start gegaan! *\o/*
mijn 3,5 jarige heeft vandaag voor het eerst een groot deel van het tuig op gehad, weer een mijlpaal!
Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 20:03

Gaaf Nouvel, prachtig paard!

Hier vandaag een nieuwe mijlpaal: voor het eerst alleen (met stalgenootje) gekoetst, zonder beleerder erbij. Ik men zelf wel al enkele jaren, maar de eerste keer met je nieuwe paard is toch wel weer een speciale :D .
Beleerder raadde me aan om niet in de dressuurwei te gaan rijden, maar gewoon lekker rechtuit km's maken. Moos is echter wat gevoelig op de zolen (HS moet komen beslaan), de grindpaden vielen dus af en dan maar door het dorp / over het asfalt richting het bos. Zondag, beetje regen, weinig verkeer, goed verzekerd :') ..... ideaal om het te proberen.

Moos gedroeg zich uitstekend, oortjes erop, en stapte lekker door. Bij een stel grote witte wegstrepen begon hij te dralen, maar ging er uiteindelijk overheen.
"Volgende strepen maar in draf doen, dan ziet hij ze wrs te laat en zijn we erover eer hij er erg in heeft", zeiden we tegen elkaar. En bij de volgende witte wegstrepen liet Moos zien waarvoor hij gefokt is: springen! Hij draafde erop af, oortjes erop en sprong alsof die witte lijnen een oxer van 1.40 m betrof :D _O- ! Maar landde weer keurig en draafde weer netjes verder.
Schapen blijkt hij ook nog niet eerder gezien te hebben: kop erop, wat gespannen er langs lopen en 2 passen wegdraven voor die gehoornde wollebalen. Een zucht, en weer ontspannen. Heerlijk cool paard.
In het bos dachten we de rust gevonden te hebben... helaas.... Bij de museumboerderij was blijkbaar een evenement aan de gang, want alle paden in de buurt stonden vól met auto's, een weiland vól auto's en voor en achter ons rijdend auto's. "Mevrouw, weet u waar het Nonke Buusjke is?" Wat dacht u..... volg de rest.... Geen lol aan dus, dus via het dorp weer teruggekeerd.
Toch 30 - 45 minuten fijn gekoetst, trots op mijn paardje <3

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:19

Met trots kan ik vertellen dat ik sinds een tijdje ook het beleertraject ben in gegaan met mijn knappe Flemmingh ruin Cadanz.

Omdat het rijden onder het zadel een tijdje wat minder ging en het aangespannen werk zelf een stuk mooier vind heb ik toch besloten mijn jonge gup voor de wagen te beleren. Ik heb hulp van diverse kanten en heb zelf ervaring met het aangespannen rijden (Rakker mijn kleine pony toendertijd ook zelf beleerd). Toch vind ik dit wel een tikkeltje spannender gezien het een paard is van 1.75 maar hij doet het tot nu toe super braaf, sterker nog hij straalt helemaal in het tuig! Tuig was al snel geen probleem en de oogkleppen zorgde voor veel ontspanning bij dit paard. Inmiddels zijn we begonnen met bandje slepen waar hij sinds dag 1 ook niks om gaf.
Vandaag heeft hij er zelfs mee gedraafd en ook dat was allemaal prima.

Cadanz krijgt de tijd om alles te verwerken, het is dus ook niet sinds een week dat we aan de slag zijn gegaan maar daar is al een redelijke periode overheen gegaan. Al moet ik zeggen dat het nu wel begint te kriebelen om hem snel voor de wagen te zetten, maar eerst alles goed bevestigd hebben.

---------------------------------------------------------

Leuk om te lezen hoe ieder zo zijn eigen beleertraject heeft, en hoe de paarden kunnen verschillen!

wat is uiteindelijk het doel met jullie pard voor de wagen? recreatief of wedstrijdgericht?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 20:22

Sasika: Gaaf, een Flemmingh voor de wagen! Hoe is zijn karakter, je hoort van Flemmingh's wel eens dat ze lastig kunnen zijn?
Mijn doel is wedstrijden, maar uiteraard ook recreatief koetsen. En verder recreatief onder de man rijden, maar zal nog ff moeten sparen voor een zadel.