[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patty14

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:19

Ik rijd ook altijd alleen eigenlijk. Had laatst iemand mee en die ging met vol gewicht achter over leunen. Ging ook niet helemaal goed :+

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:36

Ingrid, ik zou nog 2 gaatjes korter doen. Dan zit het eind van je lamoen ongeveer bij de schouder denk ik. Dat heb ik altijd. Kans op eruit schieten moet je echt niet hebben is echt te gevaarlijk! + dat als je je strengen te los heb de pony ook niet met zijn borsttuig trekt maar met het schoftje. Over het afstellen, je kan vooraan de tweewieler waar het lamoen aan vast zit, de hoogte in gaatjes verstellen, ik zou deze eentje lager zetten, je Bankje iets naar voren en dan heb je denk ik al dat je met twee mensen erop in evenwicht zit. Hij moet een beetje zweven maar niet achterover hangendat hij helemaal bovenin je lichtogen hangt zegmaar.. En klapperen mag ook niet dus je moet de balans er tussenin vinden. :)
Sorry beetje wazig uitgelegd.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:44

LS_fotos schreef:
Ingrid, ik zou nog 2 gaatjes korter doen. Dan zit het eind van je lamoen ongeveer bij de schouder denk ik. Dat heb ik altijd. Kans op eruit schieten moet je echt niet hebben is echt te gevaarlijk! + dat als je je strengen te los heb de pony ook niet met zijn borsttuig trekt maar met het schoftje. Over het afstellen, je kan vooraan de tweewieler waar het lamoen aan vast zit, de hoogte in gaatjes verstellen, ik zou deze eentje lager zetten, je Bankje iets naar voren en dan heb je denk ik al dat je met twee mensen erop in evenwicht zit. Hij moet een beetje zweven maar niet achterover hangendat hij helemaal bovenin je lichtogen hangt zegmaar.. En klapperen mag ook niet dus je moet de balans er tussenin vinden. :)
Sorry beetje wazig uitgelegd.

Nee hoor, duidelijk +:)+ Dus lamoen één gaatje lager zetten en het bankje iets naar voren. Gaan we proberen. En de strengen korter natuurlijk. eigenlijk zou ik nu andere strengen moeten hebben, want het is nu al geen gezicht, omdat ze al zo'n stuk uitsteken bij het borsttuig. Verkopen ze ook ergens losse korte strengen?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:47

Sorry ik probeerde het bericht nog aan te passen maar mijn laptob liep vast. Ik bedoelde dat je niet het lamoen een gaatje lager moest zetten maar hoger omdat je er een vrij grote pony voor hebt staan. En dan moet je je lichtogen 1 of heen misschien 2 omlaag hangen. Dan hangt jou karretje als het goed is wat rechter achter de pony, en dan kan je iets met je bankje schuiven om hem in balans te krijgen.

Sorry voor de verwarring!! Ik was niet snel genoeg. :o

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:49

Sorry dat ik kom binnen vallen maar zit al een tijdje met dezelfde vraag. Ik heb twee shetten van verschillen schofthoogtes. Een van ongeveer 80 cm en de andere denk ik 90 cm. Nu wil ik ze voor de kar hebben maar is de lamoen in hoogte te verstellen zodat ik voor allebei de pony's een sulky kan hebben?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:49

LS_fotos schreef:
Sorry ik probeerde het bericht nog aan te passen maar mijn laptob liep vast. Ik bedoelde dat je niet het lamoen een gaatje lager moest zetten maar hoger omdat je er een vrij grote pony voor hebt staan. En dan moet je je lichtogen 1 of heen misschien 2 omlaag hangen. Dan hangt jou karretje als het goed is wat rechter achter de pony, en dan kan je iets met je bankje schuiven om hem in balans te krijgen.

Sorry voor de verwarring!! Ik was niet snel genoeg. :o

Geeft niet, top, bedankt! Eentje hoger hadden we gisteren ook geprobeerd, maar dat zag er net iets minder mooi uit dan zo. Maar je hebt dus kans dat als je er op gaat zitten dat het er wel weer mooier uit ziet (meer in balans). Woon je toevallig niet in de buurt haha? :P Hier rijdt echt niemand met een tweewieler, dus geen mens die er verstand van heeft.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:50

Mira283 schreef:
Sorry dat ik kom binnen vallen maar zit al een tijdje met dezelfde vraag. Ik heb twee shetten van verschillen schofthoogtes. Een van ongeveer 80 cm en de andere denk ik 90 cm. Nu wil ik ze voor de kar hebben maar is de lamoen in hoogte te verstellen zodat ik voor allebei de pony's een sulky kan hebben?

Ja het lamoen kun je in hoogte en breedte verstellen :j

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:52

Ingrid_92 schreef:
Mira283 schreef:

Ja het lamoen kun je in hoogte en breedte verstellen :j

Oké zat al een tijdje met deze vraag vandaar. De breedte kun je ook in stellen zodat je er twee verschillende diktes tussen kan? (Mijn mini is ene vet monstertje)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:54

Alleen de uiteinden (bij de schouder) kun je in breedte verstellen geloof ik. Die kun je naar binnen en naar buiten kantelen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:56

Oké kun je die uit elkaar buigen?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:57

Uhm.. ben niet zo'n aandrijkskunde ster dus geen idee waar jou woonplaats ligt. :=
Ik zou toch ook echt je lichtogen gat lager doen, want hij kantelt te veel naar achter, daardoor gaat als je er een tweede persoon mee op neemt je karretje nog verder naar achter hangen omdat daar het zwaartepunt ligt.

Mira, je kunt losse lamoen stukken kopen verschillende lengtes bij horseshopinternationaal. Ik denk dat jij met de kleinste van 120 je pony van 80cm en je pony van 90cm er voor kan zetten. De uiteindes kun je naar binnen stellen dat is niet zo'n probleem die kan je op 1 stand laten staan.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:59

Mira283 schreef:
Oké kun je die uit elkaar buigen?

Je kunt ze kantelen en dan vast zetten. Ik bedoel dit stuk:

Afbeelding

Vanaf waar het naar boven gaat (tussen F en G) kun je naar elkaar toedraaien en van elkaar afdraaien en dan vastzetten bij F op de goede breedte.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 21-06-13 16:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:01

Dank je LS_fotos. Zal een even op de site kijken. Zit nog in de oriëntatiefase vandaar mijn vraag.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:04

Hallo allemaal! :wave:

Ik kom even binnenvallen met een vraag. In augustus ga ik een HCA sulky kopen, ik ben nu nog even aan het uitzoeken over alle mogelijkheden etc. Waar ik nog niet achter ben gekomen is:
Bij de HCA sulky krijg je standaard een panzitting, toch? Is een stoeltje een andere optie, of hebben alle mensen die er een stoeltje erop hebben deze er zelf opgemaakt? Of kun je bij HCA aangeven dat je er graag een stoeltje op wilt?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:05

Pony van 80cm, hier zaten mijn strengen wel nog een gaatje te kort was een geleend tuig die ik later over genomen heb dus daar even doorheen kijken.
Afbeelding

Afbeelding

Borisje, een stoeltje is een keuze bij de HCA die je als optie kan nemen idd. Moet wel zeggen dat je rugleuning totaal niet mist bij de panzitting.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:05

LS_fotos schreef:
Uhm.. ben niet zo'n aandrijkskunde ster dus geen idee waar jou woonplaats ligt. :=
Ik zou toch ook echt je lichtogen gat lager doen, want hij kantelt te veel naar achter, daardoor gaat als je er een tweede persoon mee op neemt je karretje nog verder naar achter hangen omdat daar het zwaartepunt ligt.

Haha Zuid Holland, tegen Zeeland aan ;)
Ah ja, dan komt hij dus weer mooi in balans als de lichtogen wat lager gaan natuurlijk als het lamoen wat hoger gaat. Ik snap het!

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:06

Leuk topic, ook plaats voor gestolen sulky´s== (stom toetesenbord)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:06

Hoe groot is je pony?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:07

Dat ziet er erg mooi uit op de foto. Maar zijn je strengen dan te kort? Het lijkt eigenlijk van niet, maar foto kan het beeld vertekenen?
Pony is 1.07 a 1.10 m (niet precies gemeten)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:19

Nee mijne waren net een gaatje te lang. :) Beeld vertekend idd iets.

Ponys van 1.10 kan er idd net voor! Ik had een pony van 1.19 er 1 keertje voor gehad, maar ik voelde me echt zo klein achter een tank dat was drama. :P

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:22

LS_fotos schreef:
Pony van 80cm, hier zaten mijn strengen wel nog een gaatje te kort was een geleend tuig die ik later over genomen heb dus daar even doorheen kijken.
[ig]http://i1071.photobucket.com/albums/u511/Lolaenbuckje/nieuw2.jpg[/img]

[ig]http://i1071.photobucket.com/albums/u511/Lolaenbuckje/nieuw3.jpg[/img]

Borisje, een stoeltje is een keuze bij de HCA die je als optie kan nemen idd. Moet wel zeggen dat je rugleuning totaal niet mist bij de panzitting.

Ik geloof dat jij ook een rugpatiënt bent toch? Of was jij dat niet?
Ik heb namelijk scoliose in mijn rug, en wil wel zeker weet dat ik niet zo'n last van mijn rug krijg als ik bij de cavaletti had,
vandaar mijn keuze voor een stoeltje.
Maar als een panzitting net zo goed zit als een stoeltje dan hoeft het natuurlijk niet. :D

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:23

Okee! Nou Buckje past er prachtig voor hoor :j Ah ik kan me inderdaad voorstellen dat 1.19 weer heel anders voelt dan 80 cm :P Dan is zo'n karretje ineens wel erg klein ja!

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:26

Bij cavaletti had ik ook last van mijn rug, maar daar zat ook geen top vering op daar is de prijs ook naar.
En ik heb idd reuma, en bij mijn HCA heb ik geen last van mijn rug alleen als ik uren rijd.
Je mag wel langskomen en een rondje met Buck crossen ?!

Ik vind dat stoeltje eruit zien alsof je een kind bent haha!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:52

Weten jullie ook waar ze losse strengen verkopen (webshop) die wat korter zijn? Dit is ponymaat wat ik nu heb, maar veel te lang. Als ze nu nog korter moeten steekt het er aan de voorkant zo lelijk uit. Of zou een zadelmaker/tuigmaker dat ook kunnen oplossen?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:02

Dat kan je gewoon afsnijden.... Dat deed ik altijd maar een tuigmaker kan het ook doen.
Losse strengen zijn wel te koop, maar zou ik niet doen. :+