[AR] Sleeën komende winter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boooo

Re: Sleeën komende winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:11

Gaaf joh!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:56

Wat heerlijk weer al die sneeuwfoto's met slee. Vandaag gaan onze jongens eindelijk het land op, gisteren lag er net genoeg sneeuw om veel van het gras te laten verdwijnen. Aangezien één maar beperkt op het gras mag vond ik het risico te groot van hoefbevangheid. Hier dus nog een slee foto's maar wie weet in de volgende vorstperiode.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:19

Wat een leuk idee :)
Krijg eind van de maand alvast mijn tuig voor mijn pony, voor de kar moet nog even gespaard worden, maar die is toch niet meteen nodig. Pony is dus nog niet beleerd. Lange lijnen doe ik wel al met hem, dit doet hij super. Als hij gewend is in het tuig, en zonder problemen een bandje kan slepen, is het dan verstandig om de slee erachter te hangen? De weg op is niet de bedoeling, gewoon een stapritje door de bak, puur voor de lol. Heb nog een houten slee liggen. Als ik dan een zweng maak, die aan het tuig bevestig, en ook weer aan de slee, doe ik het dan goed? ben echt een leek op dit gebied :')

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:41

Persoonlijk zou ik pas beginnen als je paard/pony goed beleerd is.
Ze schrikken dan wat minder snel als er bijv. een streng tegen het achterbeen komt (slee stuurt wat minder vast dan een kar) en als er wat mis gaat bijv. omslaan van de slee, zal een beleerd paard minder snel geneigd zijn de benen te willen nemen. :P

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:08

Nou lili, volgens mij kan dit best, onze pony ( die een jaar of 10 geleden al wel eens iets had getrokken, niet bij ons) waar we ongeveer 2 weken mee bezig waren doetdit ook netjes, een slee is toch ideale sleeptraining lijkte me?
Zolang er maar iemand mee loopt en je rustig opbouwt :)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:10

Ik heb Patrick een paar keer een bandje laten slepen dus dan is hij gewend dat de strengen tegen zijn benen aan kunnen komen.
Nu is hij tot nu toe nergens van onder de indruk

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:15

Hoe doen de mensen met ijzers het met de ijsklompen die ontstaan onder het sleeën? steeds hoefjes uitkrabben?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:17

Sneeuwbeslag denk ik? Of zo'n ring ertussen. Anders wordt het lastig.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:48

Tsja dat is dus mijn probleem, vorige week zijn er nieuwe ijzers onder gezet, nog zonder sneeuwbeslag...
Dus vind het nogal zonde om ze er nu al onderuit te moeten laten halen...
En mn pony kan ook absoluut niet zonder ijzers..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:50

Je hebt ook van die ringen die je er in kunt zetten. Die kwamen pas in een ander topic langs dat ook over ijzers en sneeuw ging. Even zoeken :)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:52

Oeh daar ga ik eens even naar kijken!

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:53

vandaag mijn welshje voor de slee gezet, hij is 4maanden zadelmak, nog nooit voor een kar geweest en reed er zo mee weg :)
ben echt trots op mijn schatje(L)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:55

Ik ga het morgen toch maar proberen om te sleeen,
ponylief staat sinds begin augustus voor de kar, maar met dit weer kan die nogal gek doen, maar ik ga het toch maar proberen. Ik ben er zo weer afgestapt als die gaat klieren, en er gaat iemand naast lopen,haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:16

Ik heb weer HEERLIJK gesleed vandaag :+:
Ponylief herkende de plek nog, maakte een 'vreugdebokje' toen we aan kwamen en zette het tempo er wel in haha :))

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:21

Ik heb vanmiddag ook nog heel eventjes gesleed :D Was weer leuk!

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:38

Ik ga morgen een poging proberen. :Y) Is een broek echt noodzakelijk?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:40

Ik hoop morgen te kunnen gaan sleeën met mijn haf, moet alleen nog een van mijn ouders overhalen, denk niet dat het me lukt de slee er achter te knuppen :+

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:41

Heb hier nog net niet genoeg sneeuw eigenlijk... moet nog ff één keer goed sneeuwen!
@ Aranel: heeft ze nog nooit ergens voor gelopen dan?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:57

Jawel, ze is beleerd voor de sulky en ik heb ook al met haar gesleed afgelopen januari, vind het alleen wat lastig vast te maken allemaal :))

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:03

Heey,
ik ga morgen met mijn ezel(ja een ezel)met de slee :D Nouja, ik hoop dat hij wilt lopen en zoniet vind ik het ook niet zo erg... Het is geen ezelweer :(:) Maar t zou stoer zijn als hij wil :D Ik zal ook foto's maken :j

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:36

Er komen wel gewaagde ideeën langs hier.. Ik ben dan vast een bange scheiterd..
Mijn fjordenmerrie loopt super voor de wagen, men nu al een paar jaar met haar en dat gaat heel goed. Maar ben vandaag pas begonnen met haar aan de losse strengen te laten wennen, heel voorzichtig. Uiteindelijke doel is het sleeën uiteraard, maar ik zou er echt zo geen slee achter hangen.. En dan zie je hier mensen voorbij komen die achter nooit eerder aangespannen paarden een slee knopen..
Morgen gaan we een zweng maken en dan weer eens voorzichtig aan de gang. Ik ben gewoon heel bang dat ze ervan schrikt als ze over een streng stapt met alle mogelijke gevolgen van dien.. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik wel eens wat mis heb zien gaan, niet bij mezelf gelukkig, en ook wel eens heb geholpen om paarden weer in te spannen na een ongeluk en dat ging lang niet altijd lekker, understatement..

Maar hoe lang hebben jullie de tussenruimte tussen paardenbenen en zweng??
Ik ga wel een strengophouder gebruiken, misschien met de broek of een andere riem, maar de strengen moeten wel gewoon recht naar de zweng kunnen lopen toch??
Uiteraard gebruik ik mijn gewone tuig, borst, schoft, leidsels hoofdstel en eventueel broek, alleen touwen i.p.v. strengen want die zijn te kort, maar die bevestig ik aan de borst.

Moet wel erbij zeggen dat ik het waarschijnlijk enger vind dan mijn paard, hihi.. Ik wat met die strengen bezig bij haar benen en ze keek niet op of om. Tijdens het lopen met een de streng langs haar achterbenen was ze ook niet echt onder de indruk, hihi.. alleen na het halthouden weer verder stappen, toen kwam de streng om haar hak en er kwam wat druk op, dat vond ze even gek, maar haar reactie was stil blijven staan..

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:40

het begint bij mij ook wel een beetje te kriebelen :)
pony is echt enorm braaf voor de kar, maar vindt een slepend geluid achter zich altijd eng ( van een sleepje ). Voor de wagen heeft hij hier geen last van, dus dat gaat altijd prima.
Dus ik vraag me af of het in dit geval wel verstandig is om hem voor de slee te zetten? :?

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:24

Ik had deze topic al een aantal keer gelezen en erg jaloers naar de mooie foto´s gekeken van de pony´s voor de sleetjes! Nu heb ik het goede voorbeeld ook maar even gevolgd, morgen ging het hier misschien weer dooien dus het moest dan ook wel vandaag gebeuren. O wat was dat gaaf! Echt ben zo blij dat ik jullie voorbeelden heb gevolgd! Haha. Het ging heerlijk, volgensmij vonden de ponies het ook gaaf!
Ik probeer even een foto erbij te zetten van vandaag. Iig raad ik het iedereen die het wil proberen aan! Als het goed lukt is het zoo mega gaaf!

Afbeelding

Afbeelding

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 23:25

borsttuig mag naar mijn idee een gaatje hoger hangen

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:29

Isapaardje schreef:
lottex schreef:
de slee (gedeelte waarmee je de wielen vervangt) kost wel 60euro...
Afbeelding

Dat is wel geinig.
Kennis van me heeft zo'n wagentje.
Zal het eens voorstellen (eventueel samen kosten delen). :P

waar zijn die dingen eigenlijk te koop? heb ze vorig jaar wel gezien maar vind ze nu nergens meer aangeboden...
En nu heb ik de smaak wel te pakken! hihihi.

°millanka, dank je voor de feedback, ik dacht dat hij zo wel goed hing. Volgende keer zal ik hem even op een gaatje hoger proberen.
Laatst bijgewerkt door Rangeela op 03-12-10 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt