[AR] Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:03

BlackDevils schreef:
Om te beginnen is het niet de heer Coppoolse die het beleid maakt. Dat doet het Menplatform samen met de disciplinecommissie. Je zult dus bij je eigen mendistrict terrecht moeten als je het er niet mee eens bent.

Verder is het zo dat de groep die met de kleintjes rijdt veelal mondige mensen zijn die zich m.n. hier op bokt volop laten horen. Het is toch wat makkelijk om je direct in de underdogpositie te manouvreren.

In de samengestelde wereld en daarvoor is het goed dat er een standaard opgesteld wordt.
Ook voor de spoorbreedtemeters is het gewoon makkelijker wanneer de wagens op de zelfde maat zijn.

11,5 % blijft natuurlijk ook een behoorlijke minderheid binnen de gehele sport.

Goed te zien dat het toch nog ergens toe leid, realiteits zin daar gaat het mij om!

En BD dat is nou wat ik de gehele discussie wil duidelijk maken, je niet te gaan profileren als underdog (als je even mag citeren), maar in gesprek te gaan met de beleidsmakers.

Dat er een standaard komt schept duidelijkheid voor juryleden, parcoursbouwers, wedstrijdorganisaties enz. het is een overstijgend geheel en als je in de minderheid bent met 11,5% (bedankt BD) dan ben je een minderheid, hoe jammer dat ook is voor direct betrokkenen!

Vergelijk het met overheids maatregelen, de bestuurders zijn allen door ons verkozen worden door ons betaald en beslissen vervolgens over hoe jij je moet gedragen. Dat past mij ook wel eens niet, maar ik heb er maar mee te handelen.

P.s. ik gun ieder zijn sport, op ieder zijn manier. Maar we kunnen niet allemaal voor in de bus/auto zitten aan aan het stuur trekken om te bepalen waar we heen rijden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:07

Ik krijg toch het gevoel dat mensen hier steeds het zelfde blijven roepen zonder nieuwe argumenten aan te voeren.
Wat ik op wedstrijden mee maak is dat de meeste wagens tussen de 1.25 mtr en 1.30 in zitten.
1.27 word naar beneden afgerond (1.25) en 1.28 naar boven (1.30). In de praktijk gaat iedereen er dus voor zorgen dat zijn wagen 1.28 is want dit is het meest voordelig.
Zo komen bijna alle aanspanningen uiteindelijk op een spoorbreedte van 1.30 mtr.

Graag gedaan Haarlem. ;)

Keet

Re: Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:12

Mijn wagen is 1.21 :\ en breed zat voor mijn ponys. Moet dus eens gaan kijken naar de mogelijkheid van het verbreden van mijn wagen. Én een enkelspan tweewieler erbij gaan zoeken met een smallere spoorbreedte.
Hoe zit het eigenlijk met de Tandemrijders? Moeten die ook op 1.25? Of mogen die wel de enkelspan breedte aanhouden? Er trekt natuurlijk maar 1 pony effectief de wagen.

Die grotere wagens zullen dan ook wel bij de grotere ponys/paarden voorkomen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:13

BlackDevils schreef:

Evelli schreef:
Over het algemeen zijn er niet zo heel veel deelnemers bij de D/V wedstrijden en moeten ze toch al voor zo goed als alle deelnemers verzetten. En dan maakt het weinig meer uit hoeveel cm je de pion moet verzetten ;)
Met de nieuwe regelgeving in dit dus allemaal niet meer nodig![/quote]

Ja wel wat minimaal is 125 dus je hebt ook karren van 130, 140 en ga zo maar door. Dus het verzetten moet je blijven doen. Of je moet voor de paarden ook een minimale maat geven.

Maar dan kan er ook beter een maximale maat worden gegeven, dan hoef je helemaal niet meer te verzetten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:17

Tandem moet ook naar de 125 cm.
De 110cm geld echt alleen voor enkelspan helaas. Is voor mij wel een rede dat mijn tandem ambities waarschijnlijk overboord gaan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:22

Dennis schreef:
De 110cm geld echt alleen voor enkelspan helaas. Is voor mij wel een rede dat mijn tandem ambities waarschijnlijk overboord gaan.

Met jou vele denk ik........ ik ook namelijk. Weet niet eens of ik tweespan/vierspan wil gaan starten op deze manier.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:26

Je gunt iedereen zijn sport, nee dat doe je als KNHS niet, want voor de kleinere pony's is die spoorbreedte 'te breed'. En dat er geen nieuwe argumenten komen, die zijn er ook niet, want het is gewoon een feit dat een kleinere pony met een passende wagen in verhouding naar een kleinere spoorbreedte gaat :+

Dan moet je als KNHS gewoon duidelijk zijn en zeggen dat je geen wedstrijden kunt rijden met pony's kleiner dan 1.10 of pony's die geen wagen kunnen trekken van 1.25. Duidelijk. Maar wat krijg je dan: opnieuw: kleine pony's die dus te zware wagens trekken. En waar was het ook alweer voor bedoeld de stokmaat/spoorbreedte maatregel? Voor diervriendelijkheid en veiligheid. Dus weer een kring-discussie. En inderdaad geen nieuwe argumenten, want die zijn er niet }:0

Maar dan nog, stel dat men dan een spoorbreedte wil (wel duidelijk, lijkt mij, niet handig maar dat is dus wat anders), waar blijft de juiste argumentatie voor de dressuur? Want wat maakt het uit met dressuur of iets 1.25 , 1.10 of 1.35 is?

Als de heren / dames juryleden hun werk goed doen zien ze bij het inrijden de aanspanning. Is hij veilig en diervriendelijk genoeg in ogen van een jurylid, dan is er niets aan de hand (wat nu ook 99 van de 100 keer het geval is). Is er twijfel, KNHS vertegenwoordiger erbij en gemotiveerd aangeven waar twijfel is en uitsluiten (wat nu ook het geval zou moeten zijn maar wat soms niet gebeurt en dat is de basis geweest voor deze nieuwe maatregel!). Hebben mensen klachten? Gaan ze naar de klachtencommissie van de KNHS. Over en uit, discussie gesloten.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:39

VanHuisUit schreef:
Je gunt iedereen zijn sport, nee dat doe je als KNHS niet, want voor de kleinere pony's is die spoorbreedte 'te breed'.
Voor de beginnende menners is er de hobby/bixie-rubriek.

Wanneer men voor het echie wil gaan dan kan men zich ook conformeren aan de regels. Als ik op ballet wil moet ik ook van die schoentjes aanschaffen en kan dat ook niet op mijn klompen. :P

VanHuisUit schreef:
Hebben mensen klachten? Gaan ze naar de klachtencommissie van de KNHS. Over en uit, discussie gesloten.
Zullen we er dan maar een slotje op laten zetten? *\o/*
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 14-07-11 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:45

He he he ;) wie maakt mijn posts anders? Ik heb niets gezegd over hobby / bixie . Dan zou het dus zo zijn dat in de hobby / bixie klasses je dit niet hebt? Bixie is toch ook KNHS. Waar heb jij ooit een bixie rubriek mennen gezien? Ben al een jaar op zoek voor onze zoon maar hier worden ze niet georganiseerd hoor. Nee de KNHS is erg kindvriendelijk :+

Discussie gesloten als ingezien wordt dat de verplichte spoorbreedte nergens op slaat, wat mij betreft }:0

Tot 2013 kun je 'voor 't echie' gaan met diverse spoorbreedtes, daarna dus niet meer.

Maar WAAROM dan :+

Zo zeg zit me toch even deze regenachtige middag te vullen met posts over spoorbreedtes, het moet niet gekker worden :7

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:48

Sorry, ik had de quote ff verkeerd gezet. Is inmiddels hersteld.
Een zinnige onderbouwing heb ik hierboven gegeven. Ik snap de tegenargumenten ook wel.

Verder is het mooi ondertussen de dressuur te kijken in Aken. http://www.clipmyhorse.de/en/live/channel/3/

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:49

Aha, bedankt voor de tip!
Wat voor spoorbreedtes zouden ze daar hebben _O-

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:50

allemaal op 160 + 30!

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:05

VanHuisUit schreef:
Je gunt iedereen zijn sport, nee dat doe je als KNHS niet, .

Sinds wanneer ben ik de KNHS? :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:24

Bij wijze van ;) :+
De KNHS zegt voor iedereen te zijn van recreant tot en met topsporter maar dus niet voor kleiner poowns.
Nu was dat vroeger bij de pony's met springen ook altijd een gedonder kan ik me herinneren, als je dan die A'tjs of B'tjes had, dus veel nieuws is er niet onder de zon.

Maar ik hou er nu voorlopig over op hoor :7 :evaw:

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:51

Alle spoorbreedtes worden naar boven afgerond BD niet meer naar beneden..
Daarbij hoor je mensen met kleinere pony's klagen als ze met presentatiewagen rijden deze is voor pony's 1m40..
Tja die zijn ook zwaar en toch hoor ik daar nooit iemand over klagen...

En 2013 als overgangsmaatregel zodat iedereen de tijd heeft het aan te passen.
Echter men wil er geen geld aan uitgeven en dat zie je dus vooral terug bij de kleinere pony's, want wees eerlijk wat schel 10cm spoorbredte nou werkelijk miss 10 tot 20 kg niet meer..

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:54

Klopt echwel, maar of iedereen moet een nieuwe wagen kopen of iedereen moet de wagen laten verbreden. zit ook weer een kostenplaatje aan, wat voor iedereen niet even makkelijk is

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:56

Dat is nou net het punt ohz geven mensen kapitalen uit aan zadels setjes, jasjes en weet ik al niet meer
Als er hier een maatregel komt die miss 300 tot 500 euro kost stuitert men alle kanten op..
Het is een dure sport of je dat nou wel of niet wil, als je het niet wil moet je gaan schaken, ben je toch met paarden bezeig, lekker binnen en je kunt er ook nog armoefeningen bij doen
Daarbij kun je ook nog hoepels aan de buitenkant van je achterwilen laten bevestigen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:59

Geef mij maar eens een naam van een menner die enkelspan pony rijdt van 1.00 met een 1.40 presentatiewagen?

Het gaat hierbij niet om de 'grote sport', met presentatiewagens. Het gaat om de menners die een pony hebben tot zeg maar plm 1.20, die er eentje hebben of een tweespan kleintjes, die een B of L wedstrijdje D/V willen rijden. Met een en dezelfde wagen. Dus de basis van je mensport.

En het gaat niet alleen om 10 cm as. De wagens die je bijv hebt in uitvoering 1.15 hebben vaak net wat kleinere wielen, lagere opbouw dan de wagen van 1.25. Dus dat scheelt toch wel meer dan 10/20 kg. Heb gisteren zelf een Clever van 1.15 bekeken en een met 1.25 spoorbreedte, hoe dan ook, die van 1.15 is duidelijk lichter / lager dan die van 1.25. Ik wil er best wel geld aan uitgeven, laten we wel zijn, pony's en paarden kosten gewoon geld, helemaal mee eens. Het gaat mij niet eens om het geld, het gaat mij om het feit dat het er niet uitziet, zo'n grote wagen bij een kleine pony. Dat het gewoon niet past.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 14-07-11 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:01

Ik heb flink geinvesteerd in een goede wagen voor mijn pony's. Tevens in een goed tuig. Bij elkaar had ik er een leuke auto van kunnen kopen.
Zo weet ik nog een groot aantal mensen die er flink geld aan uit heeft gegeven, die ook allemaal niet materiaal, een nieuwe schuur, nieuwe brug, nieuw hek, nieuwe auto, nieuwe trailer voor moeten kopen met deze nieuwe maatregel.
Dus het argument dat mensen met kleine ponys er geen geld aan uit willen geven klopt niet altijd.

Tuurlijk is die overgangstijd er. Maar je wagen met een spoorbreedte van minder dan 1.25 raak je nu niet kwijt.
Ponys van 1.40 vallen geheel niet onder deze regel, dus dat is niet erg relevant.

Geloof ook niet dat het is toegestaan om hoepels aan je wielen te laten monteren.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:05

Daarbij komt dat ik nu een paard/wagen, pony/wagen, trailer, zadel voor moet aanschaffen. Daar kies ik zelf voor, maar ik kies niet voor een grotere wagen.

Voor de rest heb ik jaren gespaard, nu moet ik door een regel wat nieuws aanschaffen, als deze regel er niet was geweest had ik ook geen nieuwe wagen hoeven aanschaffen.

Daarbij komt dat ik mijn wagenplaats moet veranderen, daar passen nu precies mijn wagens in, nu niet meer. Er komt zoveel meer bijkijken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:10

Een wagen van 115 kan in veel busjes. Een wagen van 125 lang niet altijd. Dus 'alleen' een andere wagen houd het voor veel mensen niet mee op.

Voor mij betekend deze maatregel een andere wagen (valt nog overheen te komen), maar daarnaast ook een andere schuur (deur is 120 breed), een nieuwe brug naar mijn trainingsveld (is ook 120) en een nieuwe auto (is ook 120 en te licht om een trailer met koetsframe te trekken, maar deze auto is wel mijn broodwinning).
Kortom, kost voor mij niet een paar honderd euro, maar een paar duizend komt eerder in de buurt. En een paar duizend euro is heel veel geld als net alles netjes voor elkaar heb en dan op nieuw mag beginnen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:30

Dennis schreef:

Dus hoezo klagen over de 1m25 regel met een pony van 1 m...
daar hebben ze dus al op geanticipeerd en het is al twee jaar bekend dat over twee jaar de regel ingaat, tijd genoeg om het aan te passen
Het argument van te zwaar is ook onzin, wij merken dat je jusit door een iets zwaardere wagen stabieler bent en meer kunt...

Maar het is echt tegen de muur kletsen wat hier gebeurd jullie voelen je minder dan een ander, maar niemand dwingt om edstrijden te rijden, dat is eigen keus..
Net zoasl ohz regels zijn dat je niet met westernzadel dressuur mag rijden is dit ook gewoon een regel

sbbkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:36

goh is toch wel vreemd, een hoop geouwe..... en dan staat de stand al bijna op 30!!!
terwijl er veel word gereageert en zeker word herhaald van wat we de afgelopen twee jaar al de revu voorbij hebben zien komen, en toch komen er van geen van allen gegronde bezwaren of zelfs maar alternatieven om tot een fatsoenlijke oplossing te komen.
Het lijkt als of we hier bezig zijn een vuurtje te stoken en geen volwassen discussie te voeren. |(

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:40

Als iedereen nou eens bedenkt dat je alle regels te danken hebt aan je mederijders komen we al een stuk verder..
Ik heb het gezien hoor twee bomen van kerels achter twee 80cm pony's met een heel klein karretje dat gewoon gevaarlijk was..
We hebben ook te maken met een publieke opinie tegenwoordig en zoals iedereen zo fijn gestemd heeft een partij voor de dieren, die er voor zorgt dat je dit soort regels moet invoeren om het publiek tevreden te houden..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:58

En als dat gebeurt moet een jury ingrijpen, daar zijn ze dan toch voor? Maar moet je niet een regel maken waardoor de anderen (de meerderheid) daar van gedupeerd raakt.

Ik begrijp je punt wat dat betreft helemaal Echwel. Ik heb ook wel eens mijn twijfels bij een aanspanning, met name in de SGW. Veel minder bij D/V want dan krijg je in de D dus ook punten voor de geschiktheid van de aanspanning, dan straft het wel af. BIj de SGW zouden ze daar / hadden ze daar dan veel strenger in moeten zijn.

Maar dit betreft dus D/V en geen SGW, en dan met name de D daar zijn we allang overuit, lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 14-07-11 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt