[AR] kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 14:15

Echwel schreef:
En daar heb jij dus allround gewonnen, over drie onderdelen de beste dus. waarvan er in het verharde traject hooguit 20m modderpad isWelkom op een wedstrijd waar je 6km klapzand hebt en de stap omhoog gaat..en hindernissen op een berg gebouwd zijn
En dan blijft het een wilde wedstrijd dus hoezo maak je je druk over wat er op echte wedstrijden gaat gebeuren, jij hebt daar an toch geen last van, je rijdt ze toch niet..
En de rest moet maar voorzichzelf beslissen wat ze doen...
Heb je daar al polshoogte genomen..

euhm, maak daar ook maar een kilometer of 6 a 7 van, als het niet meer is.

en indd, ik was 2de in de marathon en 1ste in de dressuur, dus eerste samen gesteld.

(ik weet echt wel wat de officiele wedstrijden inhouden hoor gezien ik bij bekende menners heb gegroomd)

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:46

Dyonne schreef:
Waar ik geweest ben.
Winterswijk, Zelhem (2x), Wierden, Tull en 't Waal, Maasdijk, Hengelo, Texel, weet niet zeker of ik ze zo allemaal heb.
Ik heb dus een enkele maal wel kleine pony's gezien. Maar dan vooral hobbyklasse.

mriekie, er zullen er idd wel meer zijn. Ik ben alleen niet zo thuis in de oefenmarathon.
Alleen de Vlietlanden kende ik echt zelf. En dat is toch een wedstrijd die zeer goed te doen is.

Dan heb je niet opgelet, noem er even wat,
Vlietland 2007 1e
Maasdijk 2007 1e
Maasdijk 2008 3e
Tull en t Waal 2008 4e

Dit zijn de wedstrijden die jij gezien hebt, doen ze het toch maar mooi.....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:01

Vlietland 2007 heb ik niets van gezien. Stond ook expres niet in het rijtje. Ik heb daar gegroomd.
Maasdijk 2007 ben ik niet geweest.
Tull en 't Waal heb ik maar 1 hindernis echt gezien en een hele dag dressuur ;) . Maar kon ik geen zware wedstrijd noemen direct. Was voor pony's met normale conditie prima te doen.
Maasdijk 2008 heb ik weer hele dag dressuur gezien en zondag foto's staan maken. Hier deden wel wat kleinere pony's mee. Maar ook hier geen diepe waterbak etc. Een mooie wedstrijd die nog wel geschikt is voor kleintjes.
Maar ik zou niet weten wat voor span jullie hebben. Die is me niet echt opgevallen blijkbaar.
Ik weet wel dat de minipaardjes meededen in hobbyklasse.

Maar het gaat er niet om dat ze het niet kunnen. Zeker de wedstrijden die je nu noemt zijn goed te doen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:11

Het gaat erom, dat het niet zomaar weggewuifd wordt, als zijnde, niks bijzonders.
Dat je ze niet gezien hebt, is logisch, zo snel zijn ze nou......

Zoals gezegd, die wedstrijden zijn goed te doen, dus geen dieronvriendelijke toestandenh, met andere woorden, waar hebben ze het over, je kiest toch zelf wel de juiste wedstrijden uit!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:30

Ik denk ook niet dat menners met shetten ons hier hoeft te overtuigen wat wel of niet dier(on)vriendelijk is, hier wordt het beleid immers niet gemaakt.

Als jullie je energie nou eens in de DB, PvdD en de KNHS steken, dan kom je waarschijnlijk een stukkie verder :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:37

Nogmaals om hoeveel minimenners en dan heb ik het dus beneden de 1.08 grens gaat het op ongeveer 1000 startkaarthouders..
Wilde wedstrijden hou ik mij ver van weg dus wat ze daar doen jeukt mij niet.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:00

Jongens, het gaat er niet om of jullie pony op dit moment een zware wedstrijd uitlopen of winnen. Het gaat er misschien wel om dat de gevolgen over 3 jaar niet zichtbaar zijn voor een aantal mensen hier.
Wanneer je nl een paar jaar meedraait in de sport zie je steeds meer pony´s die op zijn, overvraagt. En jap, dat zijn vaak niet al te grote dieren.

Shetlandmendag Elien, is een wedstrijd voor shetten. Ik heb hem ook gereden maar dat stelt werkelijk helemaal niks voor. Wanneer de vet. je vraagt of je de marathon wel gereden hebt... Ik weet het niet meer precies maar hij was niet lang, niet zwaar, 4 of 5 piepkleine hindernissen.
Ik vind het een prima idee om dat soort wedstrijden te laten bestaan. Overigens geen officiele wedstrijd dus heeft de knhs niets mee te maken.

Mammaslamma, ik heb je man wel eens zien rijden en jullie pony´s zijn echt prima shetten. Ze zijn goed gebouwd, zien er fris uit. Maar wat hier wordt geprobeert te zeggen: Je pony is 30 cm kleiner dan de meeste, verwacht daarom niet hetzelfde van ze. Veel mensen weten de grens van hun pony's niet en stoppen als ze er tegen aan lopen. Als de pony op is, mag hij weg want dan heb je er toch niets meer aan. En kleine pony's gaan nu eenmaal sneller op. Ik denk dat bescherming nodig is. (Nee, wederom alles behalve een persoonlijke aanval)

Sjonniej

Re: kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:15

In de reglementswijzigingen voor april 2009, staat nog niets genoemd over min. grootte van pony's. Dus jullie kunnen sowieso dit jaar allemaal nog lekker rijden!!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 10:27

wat heeft het er mee te maken dat die shetlandwedstrijden niet zwaar zijn? een veulen hoort niet vor de wagen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:31

Jeetje Elien begrijp je nou werkelijk niets van wat er gezegd is..
Ik had je toch wel wijzer ingeschat en gedacht dat ook jij het welzijn van de dieren op het oog had..
Als men gaat roepen dat koudbloeden niet meer mogen starten, heb ik de keus of overstappen op andere pony's of alleen nog maar recreatief te gaan rijden (dus wilde wedsrijdjes)..
Ik denk zelf dat de competitiedrang hier zo groot is dat we gaan overstappen, maar dat is een keus die we allemaal zelf moeten maken.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 10:35

tuurlijk begrijp ik het wel. alleen hoeft er maar het woord shetlandmendag of wilde-wedstrijd te vallen, in wat voor een context dan ook. en er wordt meteen op ingehakt dat het niks voorsteld, ze niet zwaar zijn, het regelement niet wordt toegepast et etc.

nogmaals; ik begrijp de aangehaalde argumenten wel, maar vind het niet voldoende om de mini's uit de wedstrijdsport te halen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:39

Gelukkig worden de reglementswijzigingen niet vastgesteld op bokt, of misschien: jammer genoeg niet.
Dus afwachten wat de ontwikkelingen zullen zijn.

@echwel
De gangbare definitie voor een koudbloed is zonder enige vorm van arabisch of volbloed in de aderen/bloedlijn. Dat maakt een Haflinger dus een warmbloed. :D Dus je zal die Maflingers moeten starten of je nu wilt of niet. :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:40

Elien het is nou eenmaal zo dat die wedstrijden niet opwegen tegen een werkelijke wedstrijd, ze zijn simpeler en minder dan een grote wedstrijd.
Dat is zo om de recreatiemenner niet gelijk voor het blok te zetten.
Daarom wil ik die wedstrijden ook niet rijden vaak wordt het welzijn van het paard niet serieus genomen, maar dat vind ik ook van indoors, die wij dus niet rijden.
En een shetlandmendag is leuk, maar als je daar wint van allerlei shetten wil niet zeggen dat je op een gewone wedstrijd van een stel NF kunt winnen.
Wij kunnen ook speciale haflingerwedstrijden rijden en dan roepen van zie je hoe goed het gaat, maar dat vertekend toch wel het beeld van hoe het in een gemixte wedstrijd gaat

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:00

janouk schreef:
Gelukkig worden de reglementswijzigingen niet vastgesteld op bokt, of misschien: jammer genoeg niet.
Dus afwachten wat de ontwikkelingen zullen zijn.

Zoals ik al zei; Per april 2009 staat er nog niets over min. maten in de reglementswijzigingen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 11:28

Echwel schreef:
Elien het is nou eenmaal zo dat die wedstrijden niet opwegen tegen een werkelijke wedstrijd, ze zijn simpeler en minder dan een grote wedstrijd.

en ook dit:
Echwel schreef:
En een shetlandmendag is leuk, maar als je daar wint van allerlei shetten wil niet zeggen dat je op een gewone wedstrijd van een stel NF kunt winnen.

hier gaat het MIJ dus niet om

en IK bedoel er mee te zeggen dat ik echt wel weet dat een shetlandmendag niet te vergelijken is met een officiele wedstrijd. nogmaals: ik heb ervaring op officiele wedstrijden.

lees nou eens even goed wat er staat. het woord shetlandmendag valt. en in een context waarbij het er helemaal niet van belang is om het verband te leggen met de officiele wedstrijden, en jahoor, daar is de kritiek alweer.

waar gaat het over?!?!?!?!?!

Dit alles voegt niks nuttigs meer toe aan dit topic.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:03

xElienx schreef:
shtelandmendagen zullen van de baan moeten, want dat schijnt pure mishandeling te zijn.

Op deze opmerking werd gereageerd met: Shetlandmendagen zijn afgesteld op de grootte van de pony. De lengte van het traject van de shetlandmendag is nog niet de helft van een officiele wedstrijd. Het tempo ligt een stuk lager en de hindernissen zijn korter en het zijn er minder. Dus is dat alles behalve mishandeling en een mooie oplossing voor de shetmenners die ook een wedstrijd willen rijden.
Dat wilde ik zeggen en ik hoop dat je mijn reactie nu wel begrijpt.
Er is hier overigens nooit gezegd dat een oficiele wedstrijd pure mishandeling is voor een pony van welke grootte dan ook.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 12:06

xElienx schreef:
Voor mij is het nog steeds niet duidelijk waarom deze regel wordt ingevoerd. dat met dat "het lijkt wel een veulen" is na mijn mening mierenneukerij. Dan trek je wel een hele kromme grens, gezien er veel ernstiger dingen zijn (te denken aan baanrennen etc etc). eigenlijk wil dat zeggen dat je niks meer met een kleine pony mag doen, dan dat je met een veulen doet. stel dat mensen het zielig gaan vinden.
shtelandmendagen zullen van de baan moeten, want dat schijnt pure mishandeling te zijn.
mensen die dit oordeel vellen, hebben geen verstand van zaken en zijn dus niet betrokken bij de sport. zo is het bij elke (dieren)sport. een kleine hond is dan ook een puppy etc.

quote dan ook even in de juiste context

*zucht*

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:08

Ik geef het op, tegen zoveel beton is geen boor te vinden.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 12:16

dat is dan wederzijds :Z

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:39

Na een paar dagen afwezigheid toch weer een aantal pagina's bij te lezen maar de discussie is nog niet echt opgeschoten.
In Vrouwenpolder deed inderdaad een spannetje shetten mee maar die maakte er niet veel van, in tegenstelling tot de rest van haar seizoen.
Ook de mijne was één van de kleinere al wil ik voor hem nog wel een beetje pleiten omdat ik toch met een behoorlijk forse kar reed.
Kleinere pony's rij je nu eenmaal veel sneller leeg op een wat zwaardere hindernis al is hun herstelvermogen vaak ook goed.

@mammaslamma;
Om in de hogere klassen te winnen kun je niet meer weg komen met een zwakker onderdeel. 5 Punten achterstand in de dressuur maak je niet zomaar meer goed, ze gaan allemaal hard en de wedstrijden zullen alleen maar zwaarder worden en de hindernissen langer.

Verder blijf ik vinden dat wedstrijden en rijders hun niveau moeten houden.
Ik heb vaker aanspanningen zien rijden met (mini)shetlanders maar soms is het een echte wan-vertoning en een blamage voor onze sport.
De Shetlanderwedstrijdjes lijken mij voor hen een prima alternatief.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:02

@mammaslamma;
Om in de hogere klassen te winnen kun je niet meer weg komen met een zwakker onderdeel. 5 Punten achterstand in de dressuur maak je niet zomaar meer goed, ze gaan allemaal hard en de wedstrijden zullen alleen maar zwaarder worden en de hindernissen langer.

Dat klopt ook, voorlopig heeft hij nog maar 1 wedstrijd gereden in klasse 2, was in Beesd, met voor hem een bijzonder resultaat, de dressuur gewonnen, dat tikt lekker aan i.d.d, dan kan je je meer permiteren in de marathon, tuurlijk wordt het nog meer trainen etc, maar het gaat ook om de lol,punten pakken is m.i toch belangrijker dan de 1e plaats, maar ja, nu ben ik ook niet competatief ingesteld.....

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:08

Hier een echte (ik durf het bijna niet te zeggen) shetlandmenner, die al een poosje vermakelijk mee zit te lezen. Dat er een regel zou komen is al tijden bekend. Er zijn internationaal heel wat brieven verstuurd met meningen/protesten van wedstrijdrijders en daarna is er een besluit genomen en is de maat op 1.08 vastgesteld.(2/4 span) Over deze zaak werd een jaar geleden al druk gesproken. Ten eerste vind ik dat de shetlandmenners erg laat in paniek raken...en nog erg gestrest zijn naar mijn mening over dit feit. Het wordt nu nog niet in de laagste klasses uitgevoerd. Dus...nog geen rede tot volledige stress. Dan weet je wat je te doen staat voor de komende jaren... (een keuze gaan maken!) Redenen zijn er naar mijn mening voldoende genoemd. Ik ben blij dat de maat 1.08 is geworden, zodat die mannen met die zwartbonte shetten ;) nog kunnen starten. Als de maat 1.11 was geworden had ik mijn verlies genomen en was ik met welshen gaan rijden. (mijn kleinste is 1.10) Een lijn moet er getrokken worden en dat is nu dus 1.08. Ik kan ook geen geldige reden verzinnen waarom 4 cm lager beter was geweest... (dan krijg je alle mensen met pony's van 1.03; Waarom wordt het geen meter?? Iedereen tevreden houden in deze zaak is naar mijn mening niet mogelijk.)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 14:22

bontegevaar schreef:
Hier een echte (ik durf het bijna niet te zeggen) shetlandmenner, die al een poosje vermakelijk mee zit te lezen. Dat er een regel zou komen is al tijden bekend. Er zijn internationaal heel wat brieven verstuurd met meningen/protesten van wedstrijdrijders en daarna is er een besluit genomen en is de maat op 1.08 vastgesteld.(2/4 span) Over deze zaak werd een jaar geleden al druk gesproken. Ten eerste vind ik dat de shetlandmenners erg laat in paniek raken...en nog erg gestrest zijn naar mijn mening over dit feit. Het wordt nu nog niet in de laagste klasses uitgevoerd. Dus...nog geen rede tot volledige stress. Dan weet je wat je te doen staat voor de komende jaren... (een keuze gaan maken!) Redenen zijn er naar mijn mening voldoende genoemd. Ik ben blij dat de maat 1.08 is geworden, zodat die mannen met die zwartbonte shetten ;) nog kunnen starten. Als de maat 1.11 was geworden had ik mijn verlies genomen en was ik met welshen gaan rijden. (mijn kleinste is 1.10) Een lijn moet er getrokken worden en dat is nu dus 1.08. Ik kan ook geen geldige reden verzinnen waarom 4 cm lager beter was geweest... (dan krijg je alle mensen met pony's van 1.03; Waarom wordt het geen meter?? Iedereen tevreden houden in deze zaak is naar mijn mening niet mogelijk.)

dat is een mooie meevaller :D

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:24

Dat roept iedereen al het hele topic dat het in de eerste instantie alleen voor de hoge klasses geld.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 14:26

"Waarschijnlijk" ja