[AR] In je uppie mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alleen er op uit met de kar

1. Is gevaarlijk
135 (56%)
2. Geen probleem
102 (43%)

Totaal aantal stemmen: 237

BlackDevils

Re: In je uppie mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:02

SuSEQ schreef:
In zo'n situatie kunnen er twee dingen gebeuren: je paard gaat op jou steunen en wordt rustig omdat jij dat bent of hij trekt er zich niks van aan en gaat er alsnog vandoor. Bij jou is het nu goed gegaan, maar bij mij is er bij een gelijkaardige situatie een kar en een tuinhekje gesneuveld...
Groeten, SuSEQ
Helemaal mee eens. Ik moet wel zeker weten dat een paard stil staat en niet weg kan wil ik er af komen. Afstappen omdat het paard gestrest is is misschien wel het laatste wat je moet doen.
Het voorbereidend werk aan de lange lijnen zou hiervoor al de basis moeten vormen. Dan sta je dicht bij je paard en kun je hem aan de hand meenemen in geval van nood. Maar eenmaal voor de kar dien je toch het overwicht inmiddels te hebben en het vertrouwen van het paard.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:14

Suseq en Blackdevils: Ik ben akkoord met jullie dat het geen ideale oplossing is. Voor mij was het op dat moment, met die pony, in die situatie de beste keuze (met de nadruk op "voor mij"). Ik ben er van overtuigt dat andere menners er mijn pony hadden voorbij gestuurd. Ervaring en rust van de menner zijn in dergelijke situaties nodig. Ik ontbreek vooral de ervaring. Met elke tocht die we doen doen we meer en meer ervaring op.

Ik wil er ook wel even bij zeggen dat ik niet zomaar in volle haast van de kar gesprongen ben. Ik heb eerst geprobeerd/aangedrongen, maar dit wou niet lukken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:20

b485 schreef:
Ik ontbreek vooral de ervaring. Met elke tocht die we doen doen we meer en meer ervaring op.

Ik zou daarom zeggen; Bij weinig ervaring, neem een groom mee!! Dan ben je met 2 mensen en 2 weten meer dan 1. In jouw voorbeeld was het helemaal geweldig uitgepakt als je groom gewoon even langs je pony had kunnen gaan lopen. Jammer dat je van jezelf weet dat je te weinig ervaring hebt, maar desondanks het grote risico neemt om zonder groom te gaan.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:24

Daarom moet je ook eerst lange lijnenwerk gaan doen met je paard. Je komt dan de zelfde situaties tegen als met de kar. Voor beide een goede ervaring en een stuk minder risico!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:26

b485 schreef:
Suseq en Blackdevils: Ik ben akkoord met jullie dat het geen ideale oplossing is. Voor mij was het op dat moment, met die pony, in die situatie de beste keuze (met de nadruk op "voor mij").

Het was ook helemaal niet aanvallend bedoeld; ik wou enkel even de kanttekening plaatsen...

@BD: daarom ook ga ik veel wandelen met de autoband erachter... Maar dan nog ben je niet op alles voorbereid, puur omdat sommige situaties te voet nogal ver zijn.

Groeten, SuSEQ

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 16:27

BlackDevils schreef:
Daarom moet je ook eerst lange lijnenwerk gaan doen met je paard. Je komt dan de zelfde situaties tegen als met de kar. Voor beide een goede ervaring en een stuk minder risico!

Dit heb ik wekelijks met mijn shet gedaan soms zelfs vaker al vanaf hij klein (6 maanden) is ga ik in het verkeer met hem en vanaf dat hij 2,5 jaar is aan de lange lijnen achter hem dus nu dik een jaar.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:33

Als je alleen gaat is het minste toch wat je moet hebben het overwicht op je paard.
Hij zal moeten luisteren wanneer je zegt dat ie door moet lopen. Desnoods iets harder dan gewenst.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:12

@SuSEQ: is niet aanvallend overgekomen. Lachen

Ik heb ook lange tijd buiten gewandeld met de lange lijnen, en met de autoband. Deze situatie zijn we wel eens tegengekomen, maar was toen geen probleem. Toen ging ze er zonder veel problemen langs na eens gekeken te kunnen hebben. Deze keer wou ze niet.
Tijdens mijn menlessen heb ik steeds de opmerking gekregen dat ik een zeer brave pony heb en haar goed in de hand heb.

@Sjonniej: Ik weet dat het niet zo slim is. Heb in eerdere posts ook gezegd dat men beter een groom meeneemt. Ik ben me bewust van het risico.

Waarom ik dan geen groom meeneem: ik heb niemand die er iets van kent en tijd heeft; er zou iemand kunnen meegaan, maar die kent er niets van en heeft meer bang dan de pony; tijdsgebrek (menzelf maar 1 maal per maand). Zelf iemand opleiden zou een mooie optie zijn, maar omdat ik binnen een jaar of zo ga verhuizen, vind ik dat nu ook niet echt een optie.

Tja, ervaring doe je vooral op door het te doen. Zelf doe ik het dan maar alleen en hou rekening met de risico's. Maar ik raad het anderen zeker niet aan om het alleen te doen (heb trouwens ook gestemd dat het evaarlijk is)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:46

Ik stap inderdaad bij Jimmy af omdat ik weet dat een hand bij zijn achterhand, door het vele lange lijnen genoeg is om rustig te blijven. Ik oefen nu met lange lijnen om hem rustig te laten worden wanneer hij de achterkant van de zweep voelt, aaien met de zweep en dat gaat goed. Dit afstappen deed ik met de 2- wieler, waar ik in 2 seconden naast stond en 2 seconden laten bij het hoofd, met de vierwieler men ik voorlopig niet alleen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 08:07

b485 schreef:
@SuSEQ: is niet aanvallend overgekomen. Lachen

Ik heb ook lange tijd buiten gewandeld met de lange lijnen, en met de autoband. Deze situatie zijn we wel eens tegengekomen, maar was toen geen probleem. Toen ging ze er zonder veel problemen langs na eens gekeken te kunnen hebben. Deze keer wou ze niet.
Tijdens mijn menlessen heb ik steeds de opmerking gekregen dat ik een zeer brave pony heb en haar goed in de hand heb.

@Sjonniej: Ik weet dat het niet zo slim is. Heb in eerdere posts ook gezegd dat men beter een groom meeneemt. Ik ben me bewust van het risico.

Waarom ik dan geen groom meeneem: ik heb niemand die er iets van kent en tijd heeft; er zou iemand kunnen meegaan, maar die kent er niets van en heeft meer bang dan de pony; tijdsgebrek (menzelf maar 1 maal per maand). Zelf iemand opleiden zou een mooie optie zijn, maar omdat ik binnen een jaar of zo ga verhuizen, vind ik dat nu ook niet echt een optie.

Tja, ervaring doe je vooral op door het te doen. Zelf doe ik het dan maar alleen en hou rekening met de risico's. Maar ik raad het anderen zeker niet aan om het alleen te doen (heb trouwens ook gestemd dat het evaarlijk is)

Ik vind dit dus een beetje hypocriet om te kiezen voor nee het is te gevaarlijk en zelf ga je alleen maar in je uppie op pad.
Zelf mag je wel alleen gaan maar anderen raad je het niet aan, vind je jezelf nu zo goed of wat wil je nou eigenlijk daarmee zeggen.
Sorry als dit wat bot overkomt, maar jouw post komt op mij wat raar over.
Ik vind het altijd een beetje raar als mensen iets anders zeggen dan dat ze doen.
Ik ga ook alleen maar ik zou graag een groom hebben.
Misschien had ik mijn poll idd meer uit moeten breiden met meer keuze, dat is idd mijn fout Haha!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:48

Met dit weer een groom vinden is helemaal een ramp. Ik vind het heerlijk om te blauwbekken achter mijn dampende pony's. Daarbij weet ik van te voren nooit wanneer ik ga rijden. Zodra de lucht een beetje minder grijs is ga ik naar stal om te rijden. Met een groom moet je afspraken maken en dan kan het net slecht weer zijn.
Ik vind het heerlijk in mijn eentje en de risico's ken ik. Het is niet anders. Ik heb voldoende ervaring om een hele hoop problemen zelf aan te kunnen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:11

avaluna schreef:
Ik men, enkelspan, ook bijna altijd alleen, omdat ik anders bijna nooit kan mennen.

Zo heb ik ook een tweede pony, maar met tweespan wil ik de komende tijd graag een ervaren groom erbij.
Daar dit niet altijd zo gemakkelijk is, rijd ik ook maar weinig tweespan.

Hetzelfde hier, ik moet ook zeggen dat ik met 2-span niet snel alleen op pad zou gaan Knipoog

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:59

@ jesito: ik vind mezelf zeker niet superieur, of geweldig of wat dan ook.
Maar het is zoals met zovele dingen. Bijvoorbeeld rijden met een cap, fietsen met een fietshelm,... Men weet dat men het beter zou doen, maar toch doet men het niet.
Ik wil hier niet als zovele anderen gaan beweren van doe maar joh, het kan gerust. Op een forum lezen heel wat mensen mee die de dingen nogal letterlijk opnemen. Het is niet omdat ik het doe dat het voor iedereen goed is en dat iedereen het zomaar moet doen.
En voor mezelf ben ik mij bewust van het risico. Het is trouwens ook niet mijn bedoeling om tot in de eeuwigheid in mijn eentje bezig te blijven. Eens als we verhuist zijn, ga ik op zoek naar iemand gewoon omdat ik maar al te goed besef dat dit beter zou zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 12:30

b485 schreef:
@ jesito: ik vind mezelf zeker niet superieur, of geweldig of wat dan ook.
Maar het is zoals met zovele dingen. Bijvoorbeeld rijden met een cap, fietsen met een fietshelm,... Men weet dat men het beter zou doen, maar toch doet men het niet.
Ik wil hier niet als zovele anderen gaan beweren van doe maar joh, het kan gerust. Op een forum lezen heel wat mensen mee die de dingen nogal letterlijk opnemen. Het is niet omdat ik het doe dat het voor iedereen goed is en dat iedereen het zomaar moet doen.
En voor mezelf ben ik mij bewust van het risico. Het is trouwens ook niet mijn bedoeling om tot in de eeuwigheid in mijn eentje bezig te blijven. Eens als we verhuist zijn, ga ik op zoek naar iemand gewoon omdat ik maar al te goed besef dat dit beter zou zijn.

In het vorige stuk kwam het een beetje vreemd over.
Maar ik begrijp je wel. Knipoog

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:23

Even off topic: toch fijn dat zo een propere en rustige discussie hier op AR kan Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 19:33

Ja ieder zijn mening en toch kan iedereen zijn ei kwijt, vind het ook een nette discussie.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:47

Ik rijd met mijn shet een paar keer in de week. Onder het zadel doe ik dat meestal alleen. Met mennen heb ik het geluk dat ik 3 broertjes en zusjes heb en er altijd wel 1 mee wil (ik heb n sulky). mijn jongste zusje(8 jaar) zou in veel geval van nood niet heel veel uitrichten maar kent de shet even goed als ik, alleen heeft ie voor mij net iets meer respect. Ze is niet echt bang aangelegd dus ze zou er zo voor springen om hem te stoppen(heeft ze al vaak genoeg onder het zadel gedaan door als ze eraf viel buiten(zonder zadel rijden wij) hem bij zn tegeuls vasttehouden of snel bij het kostuk te grijp waardoor ze hem meteen weer onder controle had)

ik heb dit geluk veel mensen niet maar een groom vind je bij ons eigenlijk niet en daarbij ik ben lich(45 kilo) en mijn zusje ook(32 kilo) dus samen wegen wij echt niet veel scheelt veel in plaats van een groom van ong. 80 kilo

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 19:54

Max_en_Max schreef:
Ik rijd met mijn shet een paar keer in de week. Onder het zadel doe ik dat meestal alleen. Met mennen heb ik het geluk dat ik 3 broertjes en zusjes heb en er altijd wel 1 mee wil (ik heb n sulky). mijn jongste zusje(8 jaar) zou in veel geval van nood niet heel veel uitrichten maar kent de shet even goed als ik, alleen heeft ie voor mij net iets meer respect. Ze is niet echt bang aangelegd dus ze zou er zo voor springen om hem te stoppen(heeft ze al vaak genoeg onder het zadel gedaan door als ze eraf viel buiten(zonder zadel rijden wij) hem bij zn tegeuls vasttehouden of snel bij het kostuk te grijp waardoor ze hem meteen weer onder controle had)

ik heb dit geluk veel mensen niet maar een groom vind je bij ons eigenlijk niet en daarbij ik ben lich(45 kilo) en mijn zusje ook(32 kilo) dus samen wegen wij echt niet veel scheelt veel in plaats van een groom van ong. 80 kilo

Ik zou niet zomaar voor een op hol geslagen paard springen en ook al is het een shet, tegenover een meisje van 8 jaar is dat een behoorlijke kracht.
Maar ik begrijp wat je wil zeggen.

wednesdayamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:43

ik vind dat je best alleen kan mennen en dat het de verantwoordelijk is van de menner zelf
met alleen mennen bedoel ik thuis mennen
als ik weg ga heb ik altijd iemand bij me
mijn vriend gaat vaak mee en die heeft echt er geen bal verstand van dus als er iets gebeurd zal ik het altijd alleen moeten doen.
ook gaat mijn schoonzus vaak mee en daar vertrouw ik meer op

maar een groom zegt helemaal niks
mijn vader is al eens over de kop gevolgen en toen is de groom mee gegaan ( vloog door de lucht) en die kon toen ook niks doenmijn vader heeft z'n twee ponies toen zelf in de hand gehouden gelukkig was dit bij een oefenmarathon en waren er snel genoeg mensen bij die konden helpen
ik wil alleen maar even zeggen dat ook al heb je een groom bij je er nog steeds ernstige ongelukken kunnen gebeuren maar ik vind dat geen reden om thuis te blijven
als je ment weet je waar je mee bezig bent en dat het gevaar kan opleveren zelfs als je pony of paard nog zo braaf is een ander kan ook de schuldige zijn zoals iemand op een crossmotor( ook al eens mee gemaakt pony op hol in vaardigheidsparcour hele pony in shock en over de kop gelukkig goed afgelopen)
ik wil dus zeggen het is en blijft je eiegen verantwoordelijkhied maar een groom zegt niks

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:45

Amy het gaat hier niet over wedstrijden, dat zijn extremen, het gaat hier over op de weg mennen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:34

Echwel schreef:
Amy het gaat hier niet over wedstrijden, dat zijn extremen, het gaat hier over op de weg mennen.

In een wedstrijd is er toch vaak meer controle over de omstandigheden dan in het verkeer. Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:39

Nou dan uit mijn betere helft altijd kreten van middelpunt vliegende kracht Haha! Haha!
Vooral in de buurt van palen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:51

Wie ben ik om tegen jouw betere helft in te gaan...
Hierin heeft hij zeker gelijk. Ja

ButeoButeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:01

Ik ga nog welleens als groom mee met vrienden als ze willen gaan mennen. Echt heerlijk Lachen Ook wel eens meegeweest met ritjes voor bruiloften en dan is het zeker wel handig als bv een stoplicht lang op rood staat of je bij de kerk lang moet stil staan. Dan sta ik voor het tuigpaard, met snoepjes omgekocht haha, en dan kan ik altijd ingrijpen als ie onrustig wordt. Blijft het bruidspaar nog iets langer gelukkig Knipoog

wednesdayamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:00

ik heb het ook niet alleen over wedstrijden hoor
ik vind dat je altijd moet uitkijken of je nou thuis of buiten rijd
buiten is een groter risico maar thuis rijden zonder dat er mensen in de buurt zijn vind ik net zo gevaarlijk
het zegt helemaal niks