[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:16

In galop zweeft ie overigens wel, maar hij gaat zeg maar mee op en neer. Mijn shetlander is een soort van verkleind dressuurpaard qua galop, niet erg voorwaarts en heel hoog opgooien. Als ik hem dan wat voorwaarts zet in galop wordt t wel beter. Ik heb helaas geen recente foto's, wel filmpjes laten maken in stap, draf en galop die ik hier kan neerzetten(is wel mams haar mobiele kwaliteit). Ik moet mij best wel afzetten met mijn voeten wil ik dat ie zweeft.

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:20

Het stoeltje was ik inderdaad al van plan om te nemen haha.
Ik ben zelf bijna 1.80 dus ik verwacht dat ik wel makkelijk bij de voetsteunen zal komen :+ Is de gesloten lamoen echt een aanrader? Ik heb daar nog nooit mee gemend namelijk, bij mijn lease pony altijd de gewone gehad en nog nooit meegemaakt dat de bomen uit de lichtogen schoten oid. Daarnaast vond ik het zelf ook altijd wel fijn dat ik de kar zo in de lichtogen kon schuiven, vooral als je alleen inspant.
Ik weeg 59kg en als ik het zo lees dan word dat nog een dingetje op de sulky in evenwicht te brengen...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:28

Mijn bomen kunnen er niet uitschieten zelfs al heb ik geen gesloten lamoen, pony is zo smal dat ik ze bijna horizontaal heb gedraaid. Ik ben overigens wel maar 1.63 meter, dus misschien kun je je lengte in de strijd gooien ook.

Hier de filmpjes(zet het geluid maar uit, vooral de galop moest van ver komen bij de pony, want hij had net al 20 km gelopen en geen zin meer :+ )

Ze zijn helaas niet van de zijkant en als ik me focus krijg ik hem ook in galop nog best wel oké zwevend.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:25

Nena_ schreef:
Het stoeltje was ik inderdaad al van plan om te nemen haha.
Ik ben zelf bijna 1.80 dus ik verwacht dat ik wel makkelijk bij de voetsteunen zal komen :+ Is de gesloten lamoen echt een aanrader? Ik heb daar nog nooit mee gemend namelijk, bij mijn lease pony altijd de gewone gehad en nog nooit meegemaakt dat de bomen uit de lichtogen schoten oid. Daarnaast vond ik het zelf ook altijd wel fijn dat ik de kar zo in de lichtogen kon schuiven, vooral als je alleen inspant.
Ik weeg 59kg en als ik het zo lees dan word dat nog een dingetje op de sulky in evenwicht te brengen...

Het is mooi dat je lang bent, ik ben 1.67 met 56kg, maar jij kan je stoeltje dan nog mooi een stukje naar achter zetten. Dan krijg je hem echt wel in balans hoor! Het is wel even zoeken. De eerste keer ben ik ongeveer 2 uur bezig geweest met het grootste gedeelte afstellen, daarna na een ritje af en toe wat "fine tunen".
Over het lamoen; ik had hiervoor een simpele cavaletti en daarvan schoten de lichtogen weleens uit de ogen als mijn pony ineens vaart maakte. Maar dat was in zijn geheel een onding :+

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:49

Citaat:
Het is mooi dat je lang bent, ik ben 1.67 met 56kg, maar jij kan je stoeltje dan nog mooi een stukje naar achter zetten. Dan krijg je hem echt wel in balans hoor! Het is wel even zoeken. De eerste keer ben ik ongeveer 2 uur bezig geweest met het grootste gedeelte afstellen, daarna na een ritje af en toe wat "fine tunen".
Over het lamoen; ik had hiervoor een simpele cavaletti en daarvan schoten de lichtogen weleens uit de ogen als mijn pony ineens vaart maakte. Maar dat was in zijn geheel een onding :+

Je stelt me weer gerust haha! Ik zal daar denk ik ook wel een tijdje zoet mee zijn, niet echt handig dat het voor mijn pony de eerste keer met de kar zal zijn als ik een nieuwe sulky heb... Ach ik kom er wel uit, hopelijk heeft hij een beetje geduld en worden het ritjes van 5 minuten per keer en daarna direct weer afstellen :') Mijn oude lease pony had ook een Cavaletti, wel de sport uitvoering maar gelukkig nooit problemen gehad!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:23

Ik heb recentelijk een nieuw tuig gekocht (ideal eurotech) en kreeg mijn sulky niet meer in balans. Bomen schoten uit de lichtogen of ik moest de broek zo strak zetten dat ik schuurplekken kreeg. Ik heb mijn open lamoen omgeruild voor een dicht lamoen. Koste maar 20 euro en het zit nu geweldig

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 19:48

Napie schreef:
Ik heb recentelijk een nieuw tuig gekocht (ideal eurotech) en kreeg mijn sulky niet meer in balans. Bomen schoten uit de lichtogen of ik moest de broek zo strak zetten dat ik schuurplekken kreeg. Ik heb mijn open lamoen omgeruild voor een dicht lamoen. Koste maar 20 euro en het zit nu geweldig

Oh dat is inderdaad niet echt handig... Dan is het denk ik toch het verstandigst om een dichte lamoen te nemen. Dan moet ik wel even veiligheidslichtogen kopen

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 18:36

Hoi we zijn stilaan met onze 3.5 jarige shet begonnen met inspannen (voorlopig zonder koets/sulky dus meer wandelen met tuig aan ), onze shet Gina is nu 87 cm en ik kan een hca sulky overnemen van iemand maar die heeft 19 inch wielen. Gaat dit lukken volgens jullie? Of zijn die echt te groot en moeten we kijken voor 16 inch?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:00

Dat is te groot, je zult de sulky dan waarschijnlijk niet in balans krijgen. Vanaf 1.00/1.05 zou ik voor 19" gaan, al ken ik ook pony's die 1.00 zijn en voor HCA's met 16" wielen staan en dat gaat prima.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:21

Tnx, heb je mss een idee of die wielen zelf te vervangen zijn? We staan ook op het punt om een opgeleerde shet te kopen van 1.05 dus als die ook past voor een 16 inch kopen we gewoon andere wielen

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:37

Zelf vervangen zal niet het moeilijkste zijn maar misschien wel om aan fatsoenlijke wielen te komen. Wellicht kun je HCA zelf eens bellen en vragen hoeveel het kost om 19" wielen om te wisselen naar 16". Hij is over het algemeen niet de goedkoopste (zeker niet met omwisselen) maar dan heb je wel kwaliteit.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:10

Idd, ik probeerde daarstraks te bellen maar kreeg geen gehoor, morgen nog eens proberen. Onze bedoeling zou zijn om de 16" te kopen/afhalen/laten opsturen en dan zelf te wisselen maar dat moet ik dus morgen nog vragen ☺

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:50

Ik kom even binnenvallen :D
Ik heb nu een vierwieler. Spoorbreedte 1.12 en iets meer als 100 kg. Hier loopt een shetxwelsh voor van 1.11. Ze trekt de kar op zich prima en vind het gezellig om samen weg te gaan.
Wij zitten echter in heuvelachtig gebied wat de kar soms toch wel zwaar maakt. Evenals in het bos.

Nu twijfel ik al een tijdje om over te gaan op een hca. Nu kan ik een sulky kopen waar mijn pony voor heeft gestaan, precies een hca zoals ik zou willen. Alleen dan moet ik wel de vierwieler weg doen.

Dus mijn vraag; waarvan beleven jullie meer plezier? Of zou ik toch beide moeten houden dan om zowel alleen als samen weg te kunnen met haar? Wel zo gezellig....
Met de 4wieler mag ik sowieso niet starten dacht ik en vind dat sowieso geen geschikte wagen on mee te starten..

Beetje in dubio dus want kan de hca voor max 750 overnemen. Dat is toch wel een mooie prijs vind ik zelf.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:21

Je kan ook kijken voor een tweewieler, dus met bankje? Ik heb een Excellent van de Mini Horse Shop en daar kunnen paardjes voor tot 1.15m.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:08

Ik heb de sulky gekocht :D als het niet bevalt verkoop ik die weer en anders mijn huidige kar.
Moest snel beslissen en nog wat van de prijs kunnen halen dus al met al mooie deal.

Heb niet zulke goede ervaringen gelezen over goedkopere sulky en dan vooral de stevigheid. Dat wil ik wel graag met deze pony dus riskeer liever geen B merk te kopen :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:22

Voor enkelspan haal ik absoluut het meeste plezier uit mn HCA met pony's van 91cm tot 1.08. Ik heb een marathonwagen en toch pak ik die nooit voor enkelspan. Nu is mn marathonwagen wel zwaarder dan 100 kg maar toch. Hca altijd super blij mee geweest!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:29

Excellent is echt geen B merk. Er zit 10 jaar garantie op. Lakwerk is stuk beter dan HCA is mijn ervaring :o verder vind ik HCA ook fijne sulky.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:30

Ivm de prijs voor de 16 inch wielen te kopen twijfelen we nu of we dan niet beter gelijk een nieuwe hca bestellen. De 2de hands hca waar we interesse in hebben heeft spoorverbreders,heeft dit grote voordelen? In eerste instantie willen we rustig over straat rijden, op termijn willen we het bos in met ons groot paard mee voor de kortere ritten. Dus mss zijn die verbreders wel handig voor stabiliteit maar onhandig ivm smallere paden?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:38

Ik heb ze niet en mis er niks aan. Alles gaat prima, ook rare hellingen, scherpe bochten enzo.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:58

Ik vind het heerlijk rijden zonder de spoorverbreders, we passen overal makkelijk tussendoor, scherpe bochten gaan goed en ook boomstronkjes of takken zijn geen probleem.

Ik wil nu voor het eerst de banden van mijn Hca oppompen, maar een gewone fietspomp past niet. Moet ik er dan mee naar zo n bandenpomp bij een tankstation? Of bestaan er ook verloop stukjes voor?

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:59

Die spoorverbreders zijn eigenlijk om officieel vaardigheid te kunnen starten. Eerder was dat 1.10m maar volgens mij hoeft dat ondertussen ook niet meer.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:09

tnx, dan denk ik dat we een nieuwe gaan bestellen zonder spoorverbreders :D nu nog kiezen tussen de standaard wielen of spaakwielen lol. Kijk er naar uit om te beginnen met onze shet, ze heeft plezier in het 'werk' en het wandelen op straat

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:33

nayla schreef:
tnx, dan denk ik dat we een nieuwe gaan bestellen zonder spoorverbreders :D nu nog kiezen tussen de standaard wielen of spaakwielen lol. Kijk er naar uit om te beginnen met onze shet, ze heeft plezier in het 'werk' en het wandelen op straat

Super dat je dit hebt besloten, ik koop nu die hca over :D
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen. Mijn pony is wat groter dus hoef geen nieuwe wielen.

Spoiler:
pony bij die advertentie heb ik ook van haar gekocht :+

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:38

dan heb je idd zeker een mooie deal :) veel plezier met je sulky en shet!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:53

Draakje heb je een foto van je ventiel? Hier wel gewone fietsventielen erop.

Spoorverbreders niet doen, is verspilling van je geld omdat hij geen 1.10 meer hoeft te zijn voor de vaardigheid. Ik heb een sulky met spoorbreedte van 1.11. Die is in zn geheel verbreed vanwege die regels. Hij is extreem stabiel maar hij zit minder comfortabel dan eentje van 1 meter breed. Met spoorverbreders heb je dat probleem natuurlijk niet maar op zich is de gewone van 1 meter al heel erg stabiel