Dat is het gemiddelde neem ik aan Janouk, incl uitstappen? Rizanta was echt mega, die draafde voor de wagen in middendraf, niet eens maximale snelheid want dat deed ik echt niet met haar al zo'n 25 km/uur
Vlak voor haar overlijden hadden we toen nog trainingsrit gemaakt van 2 uur en in dat was haar beste rit ooit, die liep ze met twee vingers in haar neus en dan gemiddeld ook iets van 15 km/uur.
Bente kan wel sneller maar ze mag dat (nog) niet. Ze wilde regelmatig weer in flinke draf aantreden maar omdat ze moet leren dat ze met rust thuiskomt en met rust vertrekt, dus ga continue in de relax stand als we buiten rijden
. Gaat al heel goed, maar moet ook zeker zo blijven.
Belangrijkste is dat ze het leuk vindt en rustig aan kracht opbouwt (in alles, pezen, spieren, botten maar ook mentaal (=ook het verkeer, rare dingen onderweg e.d.). Ik vind zelf 9 km/uur voor de wagen incl uitstappen zeker omdat we 70% door zand zijn gegaan al helemaal prima hoor.
Voor de wagen zit de stap van Bente nu tegen de 6 km/uur aan, soms wat meer, soms wat minder. Kan nog beter worden want onder het zadel zit ze op mooie 7 km/uur. Rizanta stapte dus 7 km/uur soms zelfs 8. Draf door het zand (normaal zand) Bente ook zoiets van 13 km/uur, ze wil harder maar dat wil ik dus niet. Kan ook nog beter (onder het zadel zit ze max nu op iets van 18 km/uur en dat is echt veel te langzaam voor een echt endurance paard maar goed, dat streven we ook niet na hahaha). Wat ik weet van tempo opbouwen is dat je vooral geduld moet hebben, een paard dat fris blijft en waarvan de basisconditie steeds beter wordt door heel veel 'langzame' kilometers dan komt die snelheid er vanzelf meer in (en natuurlijk heeft elk paard een max).
Wat leuk dat je weer mee gaat doen in het Amsterdamse bos. Ik zie het buitenrijden ook als een soort training voor wie weet ooit SGMW rijden. We doen dan eind april voor het eerst mee. Elke vreemd ding langs de weg of smalle doorgang e.d. zie ik dan ook maar als een oefenhindernis
Maar het was genieten. Ook heel veel mooie vogels gezien. Zoals een witte reiger, een enorme kiekendief, boomklevertjes, mooie vinken echt grappig. Nu zie je ze nog straks zitten de bladeren er weer aan dan zie je die kleintjes niet meer.
Citaat:
Kootwijkerbroek ging je de endurance doen, toch? Wat is dan nu je planning voor de rest van de week? Ben benieuwd hoe anderen de aanloop naar zo'n wedstrijd aanpakken
Ik vind dat altijd erg moeilijk....
altijd al en nu ook weer... Ga gewoon maar verder zoals ik altijd doe maar wel beetje op relax stand. Wel even goed letten op voer, ik geef bijv wel extra hooi, paar dagen voor wedstrijd dat ze goed gevuld is en ook extra pulp/slobber. En als het veel warmer dreigt te worden doe ik altijd electrolyt door slobber, 2 dagen van te voren (en op wedstrijddag zelf plus dag erna).
Onder het zadel zitten we nu trouwens op gemiddeld zo'n 10 km/uur. Kan ze ook wel meer al want ze blijft tot het eind fris, maar hier eerst ook maar gewoon bevestigen en zien dat we dat halen in Kootwijkerbroek met goede keuringswaardes dan ben ik echt supertevreden!
**edit** sorry voor de lange post