[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lianne484

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:24

Sinds een tijdje heb ik een hca. Super blij mee maar ik krijg hem maar niet zwevend. Me shetlander is ca. 82 cm en ik ben 1,53 en 50 kilo. Het stoeltje zit al helemaal naar achter waardoor ik ook niet heel goed meer bij de voetsteunen kom. Me pony is te klein en ik ook denk ik :+ . Wie heeft een tip hoe je dit kan oplossen.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:35

Ik kreeg mijn sulky eerder ook niet zo goed in balans. Heb nu de lichtogen een gat hoger gedaan misschien kun je dat eens proberen?

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:53

Ze zitten al op ze hoogst

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:58

Even creatief denken; je hebt meer gewicht nodig aan de achterkant. Mand er aan hangen met iets zwaars? Zandzak ofzo?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 23:02

Heb je een foto (zij aanzicht)

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:23

Een kenner die weet of dit nog te doen is? Pony van 1.10 voor een HCA 16 inch. Ik vrees dat ik naar een 19 inch wieltje toe moet. Weet iemand ook wat hiervan de kosten zijn bij Klarenbeek?

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:28

Ik heb er eentje van 109 voor een 16" gehad (mijn pony's van 100/103 lopen er ook voor, maar deze was iets groter gegroeid dan gepland). Maar ik vond het overzicht duidelijk minder worden. Het kon wel, maar als ik voor haar de keus gehad had had ik 19" gekozen.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:41

Ja mijn pony van 1m deed het er ook goed voor. Maar deze is net wat groter. :o
Het overzicht vind ik niet het meest belangrijke, maar ik vind het wel belangrijk dat het voor de pony goed past.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:26

Is er misschien iemand die mij tips kan geven hoe ik mijn (gister tweedehands gekochte :D) HCA het beste in balans kan brengen?
Mijn pony is 82 cm hoog, zelf weeg ik 46 kg en ben 1.60.
Ik had eerst de stangen zo kort mogelijk gemaakt en het stoeltje zo ver mogelijk naar achter (want dan heb je dacht ik meer gewicht zodat de sulky mooi in balans kan komen)
Afbeelding
Hiervoor zijn mijn strengen nog wel te lang (zou ik gaatjes bij moeten laten maken)
Zo kan ik goed met mijn voeten bij de steunen, maar de sulky zweeft niet in de lichtogen.

Daarna heb ik de stangen een stuk langer gezet
Afbeelding
Dan zijn de stengen al wat beter, ik kan nog net met mijn voeten bij de steunen.
De sulky zweeft dan alleen nog steeds niet in de lichtogen:
Afbeelding

Ook heeft de broek zo denk ik weinig zin? De riempjes zou ik liever verder naar voren vast maken. (toch?)

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:38

Ik heb dat probleem ook. Mijn set is 80 cm ben 1.50 en ben 50 kg. Ik heb mijn hca weg gebracht naar een lasser en die is er nu 20 kg aan lood onder bij de stoel ( niet aan de stoel) aan het aanbrengen.

Ik zie nu net dat je van smr bent :+

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:53

draaakje schreef:
Is er misschien iemand die mij tips kan geven hoe ik mijn (gister tweedehands gekochte :D) HCA het beste in balans kan brengen?
Ik had eerst de stangen zo kort mogelijk gemaakt en het stoeltje zo ver mogelijk naar achter (want dan heb je dacht ik meer gewicht zodat de sulky mooi in balans kan komen)
[ [url=m/rkV9AF.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hiervoor zijn mijn strengen nog wel te lang (zou ik gaatjes bij moeten laten maken)
Zo kan ik goed met mijn voeten bij de steunen, maar de sulky zweeft niet in de lichtogen.

[ [url=m/tUfqfc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dan zijn de stengen al wat beter, ik kan nog net met mijn voeten bij de steunen.
[ [url=m/btoSwJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook heeft de broek zo denk ik weinig zin? De riempjes zou ik liever verder naar voren vast maken. (toch?)

Mijn ervaring is hoe korter je lamoen stokken hoe beter in balans.(bij kleine pony)
En het heeft indd met gewicht te maken want bij mn bijrijdster die zwaarder is hangt ie perfect in balans en zweeft hij mooi en ga ik erop(lichter) dan een stuk minder.
Ben heel benieuwd nu ik zwanger ben of hij bij mij ook beter gaat zweven :')

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:10

Oke, dus zoals op de eerste foto heeft nog de meeste kans van slagen :) (zou goed uitkomen want dan kan ik er met mijn voeten ook beter bij.
Dan moet ik wel even opzoek naar nieuwe strengen, zijn die zo kort te koop ? :) (staaldraad is al redelijk kort zo, dus wou die niet verder inkorten)

Extra gewicht is nog wel een optie, ben benieuwt hoe dat jou bevalt :D

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:38

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Draaakje ik had al geantwoord op facebook. Hier zie je de bontjes om mijn sluitingen en de antislip. Antislip heb ik nu over de gehale voetsteun dus ook waar de strengen tegen aan tikken

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:57

iemand ervaring om de veren van de zitting van de cavaletti te vervangen?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 12:19

Ik krijg mijne in stap ook niet zwevend en ik ben 1.60 en weeg inmiddels nog maar iets van 61 kg. Gelukkig is onze hoofdgang tijdens ritjes draf en dan zweeft ie wel. En als ik in stap extreem naar achteren ga leunen, dan zweeft ie ook wel wat, maar ik ontspan zelf graag ook even tijdens de stap.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:23

In stap hoeft hij ook niet te zweven toch. Beetje druk op het schoftje is niet erg als hij maar niet klappert

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:13

Ik heb sinds zaterdag een sulky pirouette, maar ik krijg hem niet goed in balans. Heeft iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:06

Je strengen horen al opwaarts te lopen, deze lopen neerwaarts. Daardoor is het al onmogelijk om hem in de lichtogen te laten zweven. Zweng zit dus te hoog.
Ik weet niet wat je wel en niet kan veranderen aan een pirouette, dus kan ik je niet mee helpen.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 21:30

Bij mijn cavalettie liepen de strengen ook neerwaarts, maar die hing perfect in balans. Ik ga even kijken of de zweng lager kan en hopen dat het daarmee opgelost kan worden.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:18

draaakje schreef:
[ [url=m/rkV9AF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tUfqfc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/btoSwJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lamoen zo kort mogelijk en de broekriemen in het gesloten lamoen vastmaken bij de ligtogen dan drukt de lenderiem ook niet de rug naar beneden.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:26

Heel erg bedankt voor alle goede tips! Ik ben zelf helaas even uitgeschakeld door een buikoperatie, maar ik kan niet wachten tot ik mijn bed uit kan en mijn sulky kan gaan afstellen :D

Ga het rekje wat dichter bij mijn paardje zetten, dan de voetsteuntjes wat dichterbij en kijken hoe het geheel dan is.
Dan weet ik ook welke maat de strengen moeten zijn en dan breng ik die even weg om gaten bij te laten maken en in te laten korten.

Heb nu al zoveel zin in een bosritje met goede vering :P :D

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 20:51

Vandaag stiekem toch even op de Sulky gekropen voor een rondje O:)
(ben nog bezig hem goed af te stellen, na deze foto's de bomen nog wat korter gezet)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LindeDjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:01

Ik kom even binnenvallen,

Kan je het bankje van de Sulky Cavalettie Sport naar achter zetten/schuiven?
De hele sulky kiept nu nog teveel naar voren voor mijn gevoel..en hangt teveel op het schoftje.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:50

Volgens mij niet automatisch. Misschien dat je zelf iets meer gewicht aan het bankje kan hangen aan de achter kant?

Ben zelf ook wel benieuwd hoe anderen dit hebben opgelost. Heb ook een sport, maar moet mijn pony nog beleren voor de wagen :)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:17

Zouden jullie spoorverbreders adviseren op de hca? Ik heb de opties aan het bekijken en neem sowieso een stoeltje en spaakwielen. Maar twijfel nog over de spoorverbreders