tine10 schreef:@ Rivaldo: ik ga helemaal mee met VHU. Had er even niet bij stilgestaan dat Tum nog erg jong is. Amerigo is ook een stresskipje, maar die is al 16 jaar oud. ...
Ik heb af en toe het idee dat je alles heel snel wilt en je wilt ook heel veel. Ik lees steeds weer van allerlei nieuwe plannen. Geef het beestje de tijd. Je hebt hem nog steeds maar heel kort (volgens mij nog niet eens een maand), geef hem de tijd om rustig aan alles te wennen. Wel lekker met hem bezig gaan, maar spelend. Begrijp me goed, ik val je niet aan, wil je alleen maar helpen.
Ik heb even in Laura haar profiel gespiekt, ze heeft tum sinds gisteren 1 maand en tum is geboren in juni 2004, dat maakt hem dus 6 jaar.
Verder ga ik wel mee met de meningen hier. Je (Laura) hebt tum nog niet lang, en je hebt al best veel gedaan met hem. Veel mensen die een nieuw paard/nieuwe pony kopen, laten hem eerst een paar weekjes op de wei staan om kennis te maken met de nieuwe wei(genootjes), kennis maken met het nieuwe baasje... Ondertussen wat gaan wandelen aan de hand en wat borstelen,... De omgeving wat verkennen...
Ik denk dat het voor tum ook niet niks is geweest om te verhuizen. Hij is nu een maand bij je en er is al zo veel gebeurd. Het is geen jonkie meer, maar ieder paard moet de tijd krijgen om zich aan te passen.
Maar zoals de rest hier ook zegt, ik val je zeker niet aan, ben gewoon wat aan het meedenken met de rest. Ik zou er zeker eens over praten met je instructeur, die gaat je vast tips kunnen geven en misschien ook kunnen helpen.
@ Lacuna: wat betreft het wegsturen... Mijn vz-haflingers (met name de ruin dan) laat zich zo makkelijk niet wegsturen. Zodra je bijna bij hem bent (of je nu de bedoeling hebt om hem weg te sturen of te vangen) rent hij naar de andere kant van de wei en dan gaat hij daar weer op je wachten. Op zulke momenten besef je wat een grote wei die beesten hebben
Als ik aan de ene kant sta, kan ik er onmogelijk voor zorgen dat hij aan de andere kant ook blijft lopen... Dat maakt het hele verhaal best wel moeilijk.
Maar het is een haflinger van 16 jaar, die ga ik dat gedrag echt niet meer afgeleerd krijgen
Hij is altijd rot verwend geworden omdat hij een zorgenkindje is (koliekgevoelig, hoest snel, mankt om de haverklap,...) en hij was het eerste paardje van die mensen (hij was toen nog maar een paar maanden oud). Ergens wel te begrijpen, maar nu voelen we wel de nadelen van dat verwennen...