[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:04

Lacuna schreef:
Daarnaast is het niet uit de wei willen komen voor jou als eigenaar/begeleider van het paard ook even een signaal dat je wellicht iets op een andere manier moet gaan doen. Meer variatie, meer afwisseling, of misschien gewoon eens naar de wei komen zonder dat er gewerkt moet worden. :)

Groetjes, lacuna

Eens, tenzij het een jarenlange gewoonte is geworden, zoals hier het geval :(

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:56

tine10 schreef:
@ Rivaldo: ik ga helemaal mee met VHU. Had er even niet bij stilgestaan dat Tum nog erg jong is. Amerigo is ook een stresskipje, maar die is al 16 jaar oud. ...

Ik heb af en toe het idee dat je alles heel snel wilt en je wilt ook heel veel. Ik lees steeds weer van allerlei nieuwe plannen. Geef het beestje de tijd. Je hebt hem nog steeds maar heel kort (volgens mij nog niet eens een maand), geef hem de tijd om rustig aan alles te wennen. Wel lekker met hem bezig gaan, maar spelend. Begrijp me goed, ik val je niet aan, wil je alleen maar helpen.

Ik heb even in Laura haar profiel gespiekt, ze heeft tum sinds gisteren 1 maand en tum is geboren in juni 2004, dat maakt hem dus 6 jaar.

Verder ga ik wel mee met de meningen hier. Je (Laura) hebt tum nog niet lang, en je hebt al best veel gedaan met hem. Veel mensen die een nieuw paard/nieuwe pony kopen, laten hem eerst een paar weekjes op de wei staan om kennis te maken met de nieuwe wei(genootjes), kennis maken met het nieuwe baasje... Ondertussen wat gaan wandelen aan de hand en wat borstelen,... De omgeving wat verkennen...
Ik denk dat het voor tum ook niet niks is geweest om te verhuizen. Hij is nu een maand bij je en er is al zo veel gebeurd. Het is geen jonkie meer, maar ieder paard moet de tijd krijgen om zich aan te passen.
Maar zoals de rest hier ook zegt, ik val je zeker niet aan, ben gewoon wat aan het meedenken met de rest. Ik zou er zeker eens over praten met je instructeur, die gaat je vast tips kunnen geven en misschien ook kunnen helpen.

@ Lacuna: wat betreft het wegsturen... Mijn vz-haflingers (met name de ruin dan) laat zich zo makkelijk niet wegsturen. Zodra je bijna bij hem bent (of je nu de bedoeling hebt om hem weg te sturen of te vangen) rent hij naar de andere kant van de wei en dan gaat hij daar weer op je wachten. Op zulke momenten besef je wat een grote wei die beesten hebben :D Als ik aan de ene kant sta, kan ik er onmogelijk voor zorgen dat hij aan de andere kant ook blijft lopen... Dat maakt het hele verhaal best wel moeilijk.
Maar het is een haflinger van 16 jaar, die ga ik dat gedrag echt niet meer afgeleerd krijgen :D Hij is altijd rot verwend geworden omdat hij een zorgenkindje is (koliekgevoelig, hoest snel, mankt om de haverklap,...) en hij was het eerste paardje van die mensen (hij was toen nog maar een paar maanden oud). Ergens wel te begrijpen, maar nu voelen we wel de nadelen van dat verwennen...

Poeltje

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:26

Tine, ontzettend veel sterkte met het grote verlies. :(:)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:38

Lacuna schreef:
Daarnaast is het niet uit de wei willen komen voor jou als eigenaar/begeleider van het paard ook even een signaal dat je wellicht iets op een andere manier moet gaan doen. Meer variatie, meer afwisseling, of misschien gewoon eens naar de wei komen zonder dat er gewerkt moet worden. :)

Groetjes, lacuna

Ik kom vaker voor niets op het land dan dat ze moeten werken. Variatie en afwisseling krijgt ze ook zat.
Het is voor haar gewoon een spelletje omdat ze nét buiten mijn bereik gaat lopen, in een rondje om me heen :) als mijn arm 5 cm langer had geweest had ik haar kunnen pakken afstand dus ;)

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:42

@Evelli: Bij ons maken ze er ook een spelletje van hoor. Eentje zit de boel op te draaien en derest rent gezellig mee. Als we er dan eentje te pakken hebben, wil derest ook wel.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:45

Nee, Keet is de enige die het doet. De rest kan ik zo pakken.
Denk dat ik alles eens in de schuilstallen schuif en die dichtdoe en dan keet maar eens door het land heen jaag

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:39

aangenomen :):) Voor de avonden en overdag door de week :) op oproep, maa grote kans dat ik mee mag rijden :D
yes! :D

nu op school, druk drukker drukst

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:25

Gefeliciteerd. :D

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:27

Netjes Naaltje!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:40

Ooooooooo waarom is Dora nog maar 3 :+ wilde deze winter zelf indoors gaan starten maar Dora is nog geen 5 dus mag niet ;(
Dan bij Ciska maar een pony stelen }>

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:42

Wie kom je stelen? Ze zijn allemaal niet snel :P.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:43

Ik neem Whitney wel mee :D Ze slachten elkaar in ieder geval niet af :D klein hoogte verschil, maar ja valt vast niet op :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:20

Citaat:
Dora is nog geen 5 dus mag niet
dat geldt toch alleen voor mini marathons? Dressuur mag je toch wel starten met 4 jaar? Hoop dat Alwyn namelijk dan zo ver is :D

Vandaag zat een ijzer nogal raar onder Zarah's hoef, hoefsmid zou komen, dus heb ik weer eens op Nolanda gereden. Merk dat ik langzamerhand mijn eigen handigheid met paardrijden weer terugkrijg. Ze liep superlekker, mooi ontspannen en ik heb maar liefst dik een uur gereden waarvan het grootste gedeelte gedraafd. Ik was helemaal niet moe en heb ook geen last van mijn benen.

Net naar Divoza geweest, die hadden een soort summersale. Wilde nieuwe rijlaarzen kopen. Maar kan helaas, helaas nog steeds niet (zal ook wel niet meer gebeuren ook) leren rijlaarzen aan met dat been van mij. Dus maar rubberen gekocht, die van Aigle Ecuyer, zien er wel keurig uit dat wel maar goed, geen leer. Ze hadden een hele mooie aanbieding van leren rijlaarzen van Mondoni, met zo'n rits achterin, had dus stille hoop dat dat wel zou lukken, maar leer is toch harder dan rubber. Ik krijg dan een bepaalde druk op mijn scheenbeen die heel onplezierig is. Ook nog Petri aangepast en nog iets heel duurs, maar ook dat was niets. Kon mijn centjes dus in mijn portemonnee houden. Door dat scheenbeen heen (dus door het bot) zijn nieuwe pezen gezet en die zijn soort van vastgemaakt bovenop mijn scheenbeen. De huid, het beenvlies en de spier wat daarboven loopt is nooit meer 100% hersteld waardoor ik totaal geen gevoel heb in mijn onderbeen, aan de voorkant bij dat scheenbeen dus. Als ik dan een harde laars aanheb, kan ik niet voelen of het knelt ik krijg alleen een soort slapend been. Maar ja, denk dat het nu echt niet meer beter wordt, maar ben al zo blij dat ik weer zo lekker kan rijden!

Vwb leeftijd maakt het opnieuw / nieuw beleren met een beetje stresserig / hyper gevoelig type niet uit. Heb ook wel paarden (ex-fokmerries / hengsten) (opnieuw of nieuw) beleerd op latere leeftijd, zelfs een keer een van 14 jaar :+ Het maakt wel uit in de fysieke belasting, maar daar hebben die hypertjes meestal geen last van, dat doen ze feilloos, want ze willen over het algemeen heel hard voor je werken. Het is de psychische belasting waar ze moeite mee hebben.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:29

Ja, die leeftijdregel geldt idd voor de indoor/minimarathons :) D/V mag vanaf jonger, moet je even het regelement doorlezen.

Geldt voor alle indoors georganiseerd onder het KNHS regelement.

Kalfslederenlaarzen zijn vaak boterzacht. Maar wel aan de prijs :)
Bij Lipica maken ze ze helemaal opmaat :) daar kan echt bijna alles! En is niet duur

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:31

B dressuur en L vaardigheid mag vanaf 3 jaar. L dressuur, M vaardigheid (en alles daar boven) vanaf 4 jaar.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:38

Ze zijn voor de SGMW ook bezig een nieuwe leeftijdsgrens in te stellen (plus een min. stokmaat en daarnaast een minimale spoorbreedte)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:39

Laura, ik denk ook dat je veel vraagt van Tum. als ik naar Chicko kijk die staat hier al 3 maanden en het enige wat die tot nu toe heeft gedaan is wandelen en grondwerk, en een keer tuigje gepast. Mijn doel is om hem volgend voorjaar regelmatig in te spannen, maar rust en geduld staan voorop.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:56

Citaat:
Kalfslederenlaarzen zijn vaak boterzacht. Maar wel aan de prijs Bij Lipica maken ze ze helemaal opmaat daar kan echt bijna alles! En is niet duur

Yep die hele dure waren kalfsleer. Maar moet eerlijk zeggen dat ik die wel heel duur vond voor mijn eerste doelstelling namelijk dat ik een nette aankleding heb als ik met Alwyn een keer een dressuurproefje wil rijden in de B :)) Ik vind het er zelf altijd netjes uitzien met rijbroek, rijjasje en rijlaarzen namelijk. En bij de stalhouderij met groomen hebben we ook rijbroek plus laarzen aan (en zo'n mooie lange jas 8-) ).
Ik ben er geestelijk nog niet aan toe op maat gemaakte laarzen te laten maken speciaal voor mijn been eerlijk gezegd. Voel ik me weer zo'n patient. Klinkt raar maar dat zit heel diep bij mij :o

Als je een menschort aanhebt bedenk ik me nu, zie je die laarzen niet eens! En ik zal in de dressuur wel mennen met menschort. Maar goed, als ik er dan afstap, heb ik nu laarzen aan. Wat ben ik toch een oen zeg }:0

Thanks voor de info Dennis!
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 23-06-10 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:57

tine10 schreef:
Hee Monique. Heb net nog even je prachtige foto bewonderd. Blijf hem echt fantastisch vinden. Wat een prachtig stel paarden is het toch!!! Kan me voorstellen dat je ze heel erg mist, maar ook dat je heel erg trots op ze bent. Ze zien er zo indrukwekkend en betrouwbaar uit.

even snel hierop reageren tussendoor... 8-)

wij gaan meestal wel, maar ik moet dit weekend een demonstratie rijden voor de lusitano-vereniging, en dan is 't een beetje ver naar de achterhoek...
normaalgesproken gaan we dan een weekendje naar mijn schoonouders...
maarre...
veel plezier!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:10

VHU: op maat laten maken heeft weinig met patient zijn te maken hoor :n groot percentage van de lederen laarzen wordt opmaat gemaakt :)
Mijn outdoorlaarzen zijn ook op maat gemaakt, juist omdat het fijner zit :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:14

naaltje, gefeliciteerd!!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:25

Naalte gefeliciteerd.

Vandaag weer menles gehad. Had er niet veel van verwacht, maar viel alles mee. Pony deed goed zijn best, oke, moet nog veeeeeeeeeeeeel beter, maar ging niet heel slecht. En Rembrand ging heel fijn. Ze hebben 2 weken niet voor de wagen gelopen en pony heeft verder ook weinig gedaan. Rembrand heb ik nog af en toe wat onder het zadel geprutst. Dus ben heel tevreden. Hopelijk kan ik nu de training weer een beetje volhouden.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:04

lekker tine :) even lekker bezig geweest :)

bedankt voor de felicitaties :D vind het wel gaaf, ga ik straks misschien tóch nog wat geld overhouden ergens?.. :P

pff, nog 2 weekjes school.. 2 drukke weekjes.. ga zo weer aan de gang dus, ben net thuis :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:28

Gefeliciteerd Naaltje :D

Wat ik nou zo fijn vind aan onze school, is dat alles zo mooi duidelijk is hé. Lees vandaag dat ik gister iets in had kunnen halen waar ik een onvoldoende voor had. *\o/* Helemaal verstopt in een hoekje, bleek dat het 2 dagen voor die dag erop was gezet, op een plek waar alle oude artikelen altijd staan <3 Ik snap niet waarom ze op de zwarte lijst staan, echt, zo goed zijn ze :D

Uiteraard is dit sarcasme

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:34

zit je ook op de HAS? :')
wij kregen gisteren een mail dat we een tentamen gesloten boek kregen
terwijl die kerel alle 4 (!) de lessen die we hadden zei ''open boek toets!''

ook moeten wij op woensdag 7 juli een insectenpracticum doen, zelf beestjes vangen enzo. Leuk, maar ze moesten levend, en dinsdags hebben we hele dag presentaties en posterpresentaties :')
ohja, en morgen heb ik 2 presentaties, gisteren eentje van opgekregen en verteld wat we moeten doen
:')
en de mooiste, als je een les mist omdat je opa gecremeerd wordt krijg je de punten voor je blok niet... >;)

ik brand ff een cdtje en dan ga ik lekker ff gauw naar stal :)