[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:49

Mijn pony's komen altijd uit zichzelf. Als ze niet komen, blijven ze maar staan en de dag erna komen ze echt wel. Maar ik heb dan ook aandachtseisende pony´s.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:53

kom weer even snel zwaaien tussen alle bedrijven door, even drukke weekjes zo voor de vakantie...

mijn spook komt ook altijd, die hoef ik gelukkig zelden of nooit te halen en er al helemaal niet achteraan te lopen of te vangen...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:11

Laten staan....... dan zou de pony nooit meer iets doen vrees ik.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:09

Zit ik rustig te studeren, hoor ik mijn ouders van buiten roepen: "Lotte!! Ga bij Romeo kijken!!! Er staan 2 brandweerwagens bij zijn weide!!" Ik verschrok me een ongeluk, zo snel als ik kon ben ik naar buiten gerend richting Romeo zijn weide. Gelukkig stond Romeo rustig te grazen :o
Het eerste wat die brandweerlui me vroegen: "Waarom heeft hij een blinddoek op? Is hij te bang?" Ik hem uitgelegd was dat het tegen de vliegen en tegen de zon was. Komt een collega van hem erbij: "En? Waarvoor dient die blinddoek nu?" _O-
Toen ik vroeg wat er aan de hand was (hoewel ik het al kon ruiken), legden ze uit dat er een bosbrand is en dat ze hier water kwamen bijhalen. Dit was de enige plaats waar ze het water van de ene wagen naar de andere konden overpompen. (in het bos is niet voldoende plaats om 2 brandweerwagens tegen elkaar te plaatsen)

Onderweg naar huis (met Romeo aan de hand uiteraard) kom ik mijn buurman tegen met zijn hond, roept hij vanop afstand: "Wat heb je met mijn peerdje gedaan?? Het arme ding kan niets meer zien!"
Ik ben benieuwd hoe vaak ik dat nog ga mogen horen :o

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:27

Mijne zijn er echt snel klaar mee, als je ze totaal negeert, dus geen eten niks, alleen water als ze niet komen en in de winter hooi, maar geen brokjes of aandacht.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:31

lotte, hihi kan me voorstellen dat je wel even schrok zeg!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:42

best schrikken SL! Toevallig had ik dat vandaag ook er stond een brandweerwagen voor de uitrit van stal.. ik dacht echt neej he niet weer een paard in de sloot.

Vandaag had ik dus zo'n leuke dag met vangen van de pony's. De enigste die mij niet in de steek liet was mijn beste vriendje rivaldo. De rest rende keihard weg, tum had ik al in geen tijden meer zo gezien maar die doet lekker mee met de andere.

Ik heb ook nog een behoorlijke harde trap tegen me hand gehad van een van de nieuwe pony's.. Het is nu aardig dik.

Uiteindelijk ben ik met die pony toch aan de slag gegaan en zijn we een rondje in de woonwijk met het tuig erop aan de slag geweest. Erg braaf, maar als we een andere straat in gaan moet je hem echt motiveren dat we daar in moeten.

Gisteren had hij al een bandje gesleept en ging ook super goed.
Met tum gaat het totaal niet goed helaas, zit er overna te denken om hem weg te brengen, maar ja waarheen? Vind dat eigelijk ook helemaal niets om hem te moeten missen, aangezien het geen makkelijke is en ik dan niet weet hoe ermee om gegaan wordt. Misschien toch nu al mijn instructeur laten langskomen of even zonder de band erachter aan de slag te gaan? Oogkleploos was ook geen succes dus had daarna snel het hoofdstel verwisselt.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:45

Sander_Lotte ik vind dat je erg veel verdient ik verdien de helft ervan nog niet eens! Wil ook wel 12 euro ofzo verdienen,. haha.

Laura, wat gaat er niet goed met Tum?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:48

@ Rivaldo: jammer dat het met tum niet zo goed gaat. Misschien is het inderdaad beter om iemand anders ernaar te laten kijken. Je kan je instructeur er eens naar laten kijken, hij kan misschien zeggen of je tum best weg brengt of niet.

@ Buckje: 12 euro heb ik ook wel nooit verdiend, dat was mijn neef. Het meeste wat ik heb gehad was 10 euro. Dit jaar krijg ik dus bijna 8 euro.
Ik weet niet hoe de lonen voor jobstudenten zijn in Nederland, maar hier is het (als je niet in de horeca werkt tenminste) best wel hoog.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:56

Klinkt niet goed Laura, een hoef tegen je hand! Zou er ook wat ijs tegen aan houden als het kan om de zwelling tegen te gaan... Hoe kon dat zo gebeuren? In een speelse bui of was het echt gericht?

Zit al maanden (met tussenstops) rond te speuren voor een leuk, netjes, passend, goedkoop geprijsd, bitloos hoofdstelletje te zoeken voor Tijgertje. Denk dat ik nu eindelijk op een beetje de goede weg zit. Morgen even vragen of er een hoofdstel op stal ligt in Tijgertje's formaat, en dan volgende maand een neusriem voor een sidepull bestellen en dan heb ik eindelijk wat om echt mee te werken. Meneer reageert echt ge-wel-dig op het halster, echt prachtig... Totdat hij geen zin meer heeft. Nu weet ik dat ook en kan ik het wel aanpakken, maar met iets wat je een hoofdstel kan noemen werkt het denk ik ook wat fijner, en het staat netter.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:07

je hebt pb buckje

Ze lieten zich niet pakken en ik had hem nog net in zijn manen :P.. Nee geen ijs op gedaan werd wel gezegd maar ik was weer lekker eigenwijs. Pony's zijn totaal niet gemeen ofzo.. maar ze waren al de hele tijd aan het rennen en hij wilde graag wegkomen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:09

@ Laura: ik zou gewoon iemand zien te vinden met veel ervaring en het uit handen geven. Is beter dan zelf aanrommelen.
@ SL: dat lijkt me flink schrikken zeg. Heb hier ook wel vragen gehad over maskers in het verleden. Maar ze staan hier niet aan openbare weg en er komt verder weinig volk op het erf, dus heb het niet vaak bij de hand gehad gelukkig. Maar ach, wat kan het je schelen, je weet dat dit het beste is voor je paard.

Nou, heb net nog even flink zitten brullen.

Ik heb gister na afloop een stuk staart van Quincy meegevraagd. Je kunt daar tegenwoordig mooie sieraden van laten maken (ok, kost een flinke hoop euro's ;( ), maar goed, lijkt me wel mooi aandenken).

Zo raar om dan zijn staart te wassen, terwijl ik hem de afgelopen 6 jaar nauwelijks heb geborsteld. Alleen tijdens de verhaarperiode af en toe een beetje, maar verder niet. Ik weet nog dat ik hem een keer helemaal had gewassen, dacht lekker voor hem, alle vuil uit de vacht. Hele tijd bezig geweest, komt hij in de wei gaat gelijk op vieste plek rollen :D :D :D . Maar het gaf dus wel een heel gek gevoel om dan met zijn staart bezig te zijn, terwijl hij er niet meer is.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:13

Met tommy in het verkeer :)
Afbeelding

Ja het is gewoon een paardje met een gebruiksaanwijzing die erg gespannen en onzeker is. Ik laat de autoband er nu gewoon even af en lange lijnen kan nooit kwaad daar reageerd hij super op. Misschien dat mijn instructeur blek heeft voor hem, weet niet of hij daar de aanspanning voor heeft. Even overleggen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:18

Ach Tine ... ik krijg een brok in mijn keel.

Ik kan het me zo goed voorstellen. Ik jankte vorige week al om de haverklap om onze paarden, terwijl die alleen maar verhuisd zijn ...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:12

Vind het een mooi idee Tine. Beetje raar misschien maar van de paarden die mij na aan het hart lagen heb ik allemaal een pluk manen liggen of een hoefijzer...en dat zijn paarden die zijn verkocht, kun je nagaan...heb je toch nog iets van je paard...zucht ;(

Citaat:
Met tum gaat het totaal niet goed helaas, zit er overna te denken om hem weg te brengen, maar ja waarheen? Vind dat eigelijk ook helemaal niets om hem te moeten missen, aangezien het geen makkelijke is en ik dan niet weet hoe ermee om gegaan wordt. Misschien toch nu al mijn instructeur laten langskomen of even zonder de band erachter aan de slag te gaan? Oogkleploos was ook geen succes dus had daarna snel het hoofdstel verwisselt.

Misschien wil je het niet horen, maar ik zeg het toch :o Denk dat je gewoon veel te snel wilt met Tum. Zeker als hij een beetje onzekere, gespannen, wat gevoeligere pony is moet je er denk ik echt de tijd voor nemen. Als ik kijk naar onze Alwyn, ook zo'n stresskipje toen we hem kregen, daar zijn we al met al echt wel een half jaar mee bezig nu, en nu loopt hij dus een leuk ritje door de wijk en men ik zo ongeveer een rondje op een grasveld in stap en draf. In omgang ben ik hem ook goed leren kennen. Tum is toch ook nog heel jong? Neem de tijd, niet vaker dan 2x per week 'echt' aan het werk en voor de rest tutten, wandelen, samen met Rivaldo en that's it. Zul je zien dat je in de herfst of de kerst vakantie (waarom moet het snel??) een leuke menpony hebt. Hoe meer druk je op zo'n pony legt, hoe erger het wordt.
Niet dat ik veel verstand heb van beleren met mennen (zeg maar gerust vrijwel geen, hahaha), maar wel met beleren van stresserige, heftige en gevoelige paarden onder het zadel. Geef ze de ruimte en de tijd en je krijgt het dubbel en dwars terug.

Wellicht is het voor Tum de oplossing hoor, het ergens laten beleren, maar zou zelf de versnelling naar beneden doen en besef ook dat je zelf regelmatig schrijft dat je het zo druk hebt enz. Dat voelt zo'n dier feilloos aan...
Sterkte met je beslissingen.....even goede vrienden hoor. Maar moest het even kwijt :o
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 22-06-10 23:45, in het totaal 2 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:32

:wave:

:(:) voor tine

ik ben aan het lerengeslagen, wat dingetjes afgemaakt
nog keiveel te doen. Morgen weer een dag..
Ga nu naar bed, morgen half 9 sollicitatie :)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 00:07

Hallo iedereen!!

Ik ben weer terug. Bedankt voor al het lees voer weer!
Even alleen van deze pagina:

Tine: Heel veel sterkte zeg!!
L_Rivaldo: Misschien iets meer tijd nemen? Weer even wat anders doen en dan weer proberen. Sterkte met je hand!!
SL: Dat is wel even schrikken ja!! Gelukkig niks aan de hand ;)
Naaltje: Succes met sollicitatie!!

En paarden die niet willen komen... Ja dat ken ik ook. Moet zeggen dat het de laatste tijd echt super gaat. Kan natuurlijk zo weer omslaan.
Ik ga ook mijn bedje opzoeken.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 06:15

laura, misschien inderdaad zoals meerdere hier zeggen... rustiger aan doen eventjes.. helemaal omdat je zelf niet zoveel tijd hebt.
sterkte met je hand ook nog!

tine, lijkt me inderdaad ook een heel raar idee dat je dan ineens zijn staart aanm hetwassen bent.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:30

morge! :) vandaag les engels en een practicum
verder een verslag afronden op school.
beginnen met 1 vak te leren
een opdracht voor engels afmaken
en dat was het wel :) liefst ook even langs stal, dids' deken ff repareren..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:51

@ Naaltje: succes met je sollicitatie
@ Rivaldo: ik ga helemaal mee met VHU. Had er even niet bij stilgestaan dat Tum nog erg jong is. Amerigo is ook een stresskipje, maar die is al 16 jaar oud. Maar ook met hem rustig aan gedaan. En nog steeds, hij is nu een jaar voor de kar, maar werkt echt niet iedere dag, zeker niet voor de kar. Doe ook veel longeren, freestylen of laten spelen met mijn zoontje. Of gewoon niets. Je kunt beter rustig aan doen en een goed resultaat krijgen, dan haasten en dat pony helemaal geen vertrouwen meer heeft. Je hebt toch alle tijd van de wereld?

Op zich denk ik wel dat het goed is om uit te besteden. Je schreef laatst nog dat je niet goed in je vel zat. Dat voelt zeker zo'n pony heel erg en daar reageert hij ook op. Ik heb af en toe het idee dat je alles heel snel wilt en je wilt ook heel veel. Ik lees steeds weer van allerlei nieuwe plannen. Geef het beestje de tijd. Je hebt hem nog steeds maar heel kort (volgens mij nog niet eens een maand), geef hem de tijd om rustig aan alles te wennen. Wel lekker met hem bezig gaan, maar spelend. Begrijp me goed, ik val je niet aan, wil je alleen maar helpen.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 23-06-10 07:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:52

Zijn er nog menners die naar de Farm & Countryfair in Aalten gaan dit weekend? Wij staan daar met onze handel. Erg leuk evenement altijd en het wordt mooi weer.

Ik heb er sin an!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:56

Hee Monique. Heb net nog even je prachtige foto bewonderd. Blijf hem echt fantastisch vinden. Wat een prachtig stel paarden is het toch!!! Kan me voorstellen dat je ze heel erg mist, maar ook dat je heel erg trots op ze bent. Ze zien er zo indrukwekkend en betrouwbaar uit.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:59

Tja, het idee achter dat wegsturen is dus eigenlijk dat ik het spelletje omdraai, en daarmee dus direct de situatie weer onder controle heb. Normaal gezien is het voor hem dus een spelletje om zich niet te laten vangen, maar op het moment dat ik dus met de longeerzweep in mijn handen sta is het niet meer mijn bedoeling om hem te vangen, maar om hem te laten werken. Ik bepaal het tempo, ik bepaal de richting. Het tempo is altijd hoger dan stap (hij mag dan zelf nog bepalen of hij draaft of galloppeerd, maar hij mag niet stappen of stilstaan) dus hij heeft alleen zichzelf ermee
En de enige plaats waar hij nog rust kan krijgen, is bij mij, en hij zal ook toestemming aan mij moeten vragen om bij me te mogen komen.
Als de wei te groot is, sluit je paard dan met prikpaaltjes of iets dergelijks in, zodat je jezelf dus niet het leplazerus rent en je paard je inderdaad alsnog rot lacht en elke keer in de hoek rust kan krijgen.

Even een kleine kanttekening... bij paarden die angst hebben voor mensen of die uit angst voor pijn (niet zozeer omdat je ze zal slaan, maar bijvoorbeeld voor het slecht passende tuig waar hij mee moet lopen als hij wel naar je toe komt...) niet durven komen, die jaag je er dus echt compleet mee over de zeik en daar kun je ook echt niets meer mee. Deze methode gebruik ik voor paarden die uit spelletje, dominantie of om onder het werk uit te komen niet uit de wei willen komen.
Daarnaast is het niet uit de wei willen komen voor jou als eigenaar/begeleider van het paard ook even een signaal dat je wellicht iets op een andere manier moet gaan doen. Meer variatie, meer afwisseling, of misschien gewoon eens naar de wei komen zonder dat er gewerkt moet worden. :)

Groetjes, lacuna
Laatst bijgewerkt door Lacuna op 23-06-10 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:00

zo, energydrinkje wat gisterenavond over was (mocht niet tot 3u in de nacht door van vriendje, dus had 'm maar niet opgedronken O:) ) eventjes op, en dan ga ik nu naar m'n sollicitatie :D

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:01

Succes Naaltje!!!