[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:44

Ik span ook niet altijd alleen in, meestal staat er iemand bij zijn hoofd te niksen. Maar als het nodig is kan het prima.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:56

Ik span nooit alleen in, mijn paard kan heel moeilijk stil staan en dan zouden de grootste ongelukken gebeuren...

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:26

Dennis, de iets minder subtiele manier van aanpakken heeft bij ons ook het beste geholpen... Hij MOET gewoon luisteren anders brengt hij ons en zichzelf in gevaar. Het is niet leuk om zo hard te zijn, maar vanaf toen was het ook meteen over dat irritante en gevaarlijke gedrag.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:28

Jimmy blijft gelukkig heel relaxed staan en in principe kan ik hem alleen inspannen, maar ja dan is mijn groom zo nutteloos erbij aan het hangen. Dus zetten we die er toch voor.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:18

Ik span altijd alleen in zowel enkel als tweespan. Pony's staan wel vast en kar op de rem. Zolang ik niet op de bok zit verzetten ze geen stap. Ook met groom erbij span ik zelf in. Ik rij ook meestal alleen anders kom ik nooit aan rijden toe.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:30

Als je pony's goed vast kunnen staan tijdens het inspannen kan ik me voorstellen dat jet het dan alleen doet.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:08

Tea is prima alleen in te spannen, blijft netjes staan. Ik had het nog nooit zelf gedaan.. Bart spant haar altijd alleen in, dus ze kent het wel.. Ze is ook wel erg braaf wat dat betreft, blijft netjes staan wachten tot ik klaar ben.
Maar met de Abop krijg je meer punten als je alleen in kunt spannen. Je krijgt gewoon aftrek als je hulp nodig bent, daarom oefen ik het nu om alleen te doen.

We hebben vandaag met de platte wagen geoefend. Het aanzetten ging nu wel heel goed, ze krijgt er weer wat vertrouwen in en ze heeft echt een paar keer heel mooi recht weggetrokken. Ze heeft ook wel de oortjes naar voren en als het loopt blijft ze heel mooi constant en ze blijft ook mooi ruim stappen.

Ben het met Aukie eens.. Je kunt beter één keer een flinke knal uitdelen en dat het dan duidelijk is, dan steeds een tikje.. Gevaarlijk gedrag mag natuurlijk gewoon niet!!
Op stal waar we trainen hebebn we ook van die paarden, kunnen heel moeilijk doen en ineens valt het kwartje en kun je er prima mee uit de voeten, maar we hebben er ook wel die het in het begin heel goed doen en dan uit gaan proberen waar de grenzen liggen. Als ze die weten is het probleem vaak weer over.. Ze zijn zo veranderlijk..

Ook vaak gezien dat we bij een net gebracht paard dachten, Oh.. Jee.. Dit gaat een spektakel worden, dan waren ze zo vervelend en vervolgens lopen ze superbraaf met de kar weg.. Ook andersom, mensen die zeggen dat ze zelf al zijn begonnen met betuigen en dat het allemaal zo goed gaat en het paard een draak van een beest blijkt te zijn..

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:19

ik span ook altijd alleen in, maar leer met mijn koetsiersbewijs toch anders. maarja ik heb geen groom dus ik zou wel moeten anders kan ik nooit rijden

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:32

Dennis schreef:
Ik kan Roos en Juud (en Whitney waarschijnlijk ook wel) wel in m'n eentje inspannen maar doe het niet.
Trendy niet, die staat vaak op 2 benen te klooien en te springen met inspannen (terwijl ze met rijden best heel braaf is).

Dat op twee benen klooien en springen en draaien ken. Nanna doet hat ook. Maare iet altijd. Kon haar vroeger alleen inspannen maar nu niet meer. Moet echt iemand ervoor hebben die vast durft te houden anders komt het niet goed. En ben ik een maal weg is het helemaal klaar.

Ben poosje terug zelfs met der door leeuwrden gereden. Er dwars door heen door het centrum.

Zal nu voorlopig niet mennen ze is heel mager geworden. Maar komt nu gelukkig weer wat bij.

Mennen doe ik nog wel maar ergens anders.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:46

ik span ook alleen in. Cindy heeft ook een tijdje zo raar gedaan. toen de man laten komen en die heeft haar goed op haar plek gezet. en ze heeft het nooit meer gedaan.

2 span kan ik nog niet alleen. moet nog een plek hebben om ze vast te kunnen zetten.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:16

Nou menners, ik heb vandaag mijn "ontmaagding" gehad Bloos

Met de shet van mijn stalgenoot gemend Bloos Ben een uur aan het sturen geweest Tong uitsteken Onder toeziend oog van haar en goede tips heb ik gewoon de poown kunnen sturen!! Go jij! Go jij! En ik heb zelf de pony uitgespannen Haha! Ik hoop echt dat ik alles kan onthouden!!

Ik heb begin was de pony wat zwabberig, maar dat was mijn schuld, was zelf nog zoekende, na tips van stalgenoot en goed aanvoelen, begreep ik na een 20 minuutjes sturen een beetje hoe de aanleuning was en liep het beestje echt best lekker.. Ik was echt helemaal trots! Bloos Superbraaf beestje!! Lovers

En komende zaterdag heb ik mijn 1e officiele menles op 's gravendeel bij Peter de Jong Haha!

*stuitert even lekker verder* Hyper!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:59

Ik vond het mennen in het begin wel eng.. Je zit er zo'n eind vanaf.. Het wordt nu steeds beter, krijg meer vertrouwen in mezelf en ook in mijn paard..

Heb trouwens afgelopen vrijdag naar een ander karretje gekeken, een vierwieler, maar niet zo'n lompe recreatiewagen..

Tea was vandaag superbraaf!! Vrijdag was ik met twee vriendinnnen in het weiland gaan mennen, eerst reed ik altijd in de bak. Vandaag dus alleen de stoute schoenen aan getrokken, Tea was superbraaf met optuigen en inspannen, geen stap verkeerd!!
Ook het mennen ging lekker!! Netjes halthouden, achterwaarts, mooie voltes en een paar uitgestrekte drafjes.. Al moet ik daar opletten dat ze niet gaat galopperen.. Gedoseerd met min stem werken, maar ook niet te weinig want dan kakt ze meteen weer in..

Nog 16 dagen tot de Abop is.. Vind het vreselijk spannend..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:32

Had idd een puntje in de vaardigheid, daar was ik dus wel erg blij mee Lachen. De teller staat op 3 in het L.

Dressuur ging echt fijn. De 1e proef echt super, heb weinig keren zo fijn gereden. Ze wou zo graag Lachen.
2e proef was ze een beetje moe, hier en daar wat rommeling van beide kanten. En kreeg samen met m'n instructrice (die mij voorlas) de slappelach omdat er vogeltjes in m'n broekzak zaten Tong uitsteken (m'n ringtoon van m'n foon zijn vogeltje Tong uitsteken).
Had 201 en 191 punten.... 4en voor m'n galopwissels (terwijl die echt netjes gingen, heb d'r bij andere juryleden 7ens voor) en nog een zootje van die punten. De schrijver (zelf jurylid ohz tm Z2, die weet dus wel wat goed en niet is) en de concurentie was echt verbaast dat ik geen winst gereden had. Een fries en een gelderse met nog al wat slordige dingetjes (volgens menners zelf en omstanders) hadden beide een dik punt.

Ach, volgende keer beter. Ik heb super fijn gereden en ben super blij met die rare knol Lachen.

En heb besloten dat Judith volgende week niet gaat IBOPen, maar Whitney. Juud is weer net niet rad (komt echt uit haar heup, niet pijnlijk kreupel, maar stug/stijf/vast in haar heup) dus gevraagt of dit kon. Dus van de week 2 extra lesjes met Whit, vandaag deed ze het al geweldig! Ben trots op dat rare beest.
Heb er zin in, ze is nog zo groen, maar wil zo graag Lachen. Net zo'n werker als Roos.

Heb me met Roos ingeschreven in Wormerveer 14 december.
M'n vaste groom kan niet mee, dus zit nog te twijfelen of ik Whitney mee neem in de hobbyklasse. Zou het wel leuk vinden, maar zonder vaste groom wel spannend met zo'n jong ding. Eerst maar kijken hoe ze het zaterdag gaat doen.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:44

Tallie-Ho, gefeliciteerd met je debuut! Haha!

Jeskim, die Abop gaat wel goedkomen als ik dat zo lees...

Dennis, Gefeliciteerd met je punt in de vaardigheid en super dat je zo fijn gereden hebt afgelopen weekend!

Rafiq is best schrikachtig momenteel en heeft nog steeds de neiging opzij te springen en te gaan sprinten.... Hij gaat in ieder geval erg onstuimig langs het 'enge object'. Gistermiddag was dat een gat in de weg met borden erbij en lint erom heen en een stuk verderop stonden er mannen in een sloot... Verward
Evert weet niet goed hoe we het beste kunnen reageren daarop. En we weten dat we eigenlijk er net zo vaak langs moeten gaan tot hij niet meer reageert, maar dat durven we dan toch niet aan... Bloos We zijn er best onzeker over en dat werkt natuurlijk niet in ons voordeel.
Wie kan ons in detail vertellen hoe te handelen als we iets engs tegenkomen en Rafiq zijn hoofd omhoog doet en zijn kont naar benedendrukt om er voorbij te sprinten?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:55

Hoe gaat dat met aangespannen dressuur wedstrijden? Weet iemand waar ik daar info over kan krijgen? Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:02

Beetje het zeflde als onder het zadel.

De proeven staan gewoon in het gewone proevenboekje.
Je kan op veel wedstrijden hier in de buurt hobbyklasse (dus B zonder startkaart) starten om de smaak te pakken te krijgen Lachen.
Wil je officieel moet je lid worden van een vereniging, van de KNHS, startkaart en coupons aanvragen (het hele rijtje zoals onder het zadel ook).

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:12

Aha, oke Haha! Ik heb er al een paar mensen over gehoord, wie weet, ooit in de toekomst Huilen van het lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:47

Aukie, ik laat altijd iemand naast het paard mee lopen en ga er dan in stap langs, als ze echt bang zijn. Met paarden die schrikken voor de lol, lekker voorwaarts houden en in een actief tempo erlangs.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:51

Het probleem is juist dat hij er voorbijschiet en bijna de sloot inloopt. Ik liep er zondag ook maar even naast toen we op de terugweg weer langs het gat in de weg moesten en Rafiq wil echt zo snel mogelijk erlangs en loopt dan bijna de sloot in omdat hij er ook zover mogelijk vandaan wil lopen. Ik had begrepen dat je een paard nooit zomaar uit zichzelf mag laten versnellen. Maar er is geen houden aan. En als je te vroeg teveel druk op de leidsels hebt gaat hij stilstaan en wil dan omdraaien of helemaal niet meer lopen. Er is geen middenweg bij hem. En ik vind het echt eng dat hij helemaal niet meer op ons let dan.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:58

Ik zie net dat je oma pas is overleden...
Gecondoleerd en sterkte!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:02

Dankjewel. Als je aan de hand of onder het zadel ergens langs gaat hoe reageert hij dan?

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:05

Ook op die manier... Onder het zadel krijg ik hem er overigens op een gegeven moment meestal wel in stap langs al staat hij stijf van de spanning en er moeten op dat moment geen onverwachte dingen gebeuren. Het is echt iets wat sinds een kleine maand op is gaan spelen. Eigenlijk is Rafiq altijd een koele kikker geweest en behoorlijk 'bomproof'.
Misschien heeft het met de tijd van het jaar te maken en het feit dat hij weer wat meer conditie heeft nu hij weer werkt na een paar jaar stil staan. Hij is ook nog maar 7... Nieuwe puberteitfase misschien...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:13

Misschien is schriktraining een optie.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:31

Ja, daar heb ik ook aan zitten denken...
Heb al met m'n vriend afgesproken dat we als eerste gaan oefenen met een paraplu en dan wel eerst onder het zadel. Heb ik wat meer controle.
Ik zal ook blij zijn als de hindernissen van het menindoor weer weg zijn en de lessen op de menclub weer beginnen. Dat is ook erg goed voor hem om te oefenen. Het staat nu een beetje stil en we rijden maximaal 2x per week. En toen het 's avonds nog licht was, was dat minimaal 4x....
En we moeten beiden wat minder schijterig worden en de dingen opzoeken waar hij op kan reageren. Maar goed dan moeten we wel weten hoe precies te handelen....Lastig hoor...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:35

Is er bij jullie in buurt geen instructeur die mee kan en wil met buitenritten om je te leren reageren op dit paard. Ik heb ook een instructeur die ik gewoon kan bellen als er wat is en dan gaat hij een paar keer mee, ideaal.