Gefliciteerd met het mooie resultaat van Jort Royaltjuh, knap van zo'n jong ding!
Citaat:
Waar ik me met Liz zorgen om maak is dat ze vroeger niet heel goed is behandeld en als het om haar achterhand gaat nogal angstig is. Ik kan rustig achter haar lopen andere mensen nog niet...
Hier aantal keer beleerd soms met hulp van groom (Alwyn), soms met hulp van ervaren instructeur (Rizanta, Bente gedeeltelijk, die was al beleerd maar daar leek het soms niet op, Hero), soms vrijwel alleen (Ollie). Hero kan ik bijv niet goed bijbenen in stap en ik sta bij menstal dus dan is keus snel gemaakt om instructeur er met lange lijnen en slepen mee aan de gang te laten gaan met mezelf als groom en als het kan volgens ons beiden doe ik zelf dingen.
Maar wat ik wel heb geleerd is dat die basis heel belangrijk is, daar moet je niets in overslaan, dat je ze overal goed aan kunt raken met zweep, lijnen of handen. Zonder dat er angstige reacties ontstaan (varierend van wegtrekken lijf t/m slaan of vluchten). Dat zijn we bij Bente eigenlijk overgeslagen (die stond al voor de wagen maar was heel angstig en is dat altijd gebleven), denk achteraf gezien dat dat niet goed is geweest, dat we terug hadden moeten gaan naar die basis. Dan heb je ook altijd wat om op terug te vallen als het mis gaat.
De basis begint bij mij met grondwerk a la Emiel Voest incl in alle rust wijken voor druk en respect voor druk, leren ze direct aan lijnen langs hun lijf en stemcommando's halt, voorwaarts, stap, draf enz. Plus dat ze respect voor jou krijgen. En van daaruit ga je naar 'echte' lange lijnen werk met menhoofdstel met of zonder kleppen, menbit, menzweep enz.
En of ze nu groot of klein zijn, dat maakt wat dat aangaat niet zoveel uit.