[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:46

hier ook stil van het slechte nieuws van fief,heel veel sterkte ellis en richard -O-

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:29

|( vind het zo erg voor Nouvel en Fief. En zoveel respect voor de keus. Als een paard het of fysiek of psychisch niet meer trekt wat erg... ;(

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:46

Gefliciteerd met het mooie resultaat van Jort Royaltjuh, knap van zo'n jong ding!

Citaat:
Waar ik me met Liz zorgen om maak is dat ze vroeger niet heel goed is behandeld en als het om haar achterhand gaat nogal angstig is. Ik kan rustig achter haar lopen andere mensen nog niet...

Hier aantal keer beleerd soms met hulp van groom (Alwyn), soms met hulp van ervaren instructeur (Rizanta, Bente gedeeltelijk, die was al beleerd maar daar leek het soms niet op, Hero), soms vrijwel alleen (Ollie). Hero kan ik bijv niet goed bijbenen in stap en ik sta bij menstal dus dan is keus snel gemaakt om instructeur er met lange lijnen en slepen mee aan de gang te laten gaan met mezelf als groom en als het kan volgens ons beiden doe ik zelf dingen.

Maar wat ik wel heb geleerd is dat die basis heel belangrijk is, daar moet je niets in overslaan, dat je ze overal goed aan kunt raken met zweep, lijnen of handen. Zonder dat er angstige reacties ontstaan (varierend van wegtrekken lijf t/m slaan of vluchten). Dat zijn we bij Bente eigenlijk overgeslagen (die stond al voor de wagen maar was heel angstig en is dat altijd gebleven), denk achteraf gezien dat dat niet goed is geweest, dat we terug hadden moeten gaan naar die basis. Dan heb je ook altijd wat om op terug te vallen als het mis gaat.

De basis begint bij mij met grondwerk a la Emiel Voest incl in alle rust wijken voor druk en respect voor druk, leren ze direct aan lijnen langs hun lijf en stemcommando's halt, voorwaarts, stap, draf enz. Plus dat ze respect voor jou krijgen. En van daaruit ga je naar 'echte' lange lijnen werk met menhoofdstel met of zonder kleppen, menbit, menzweep enz.

En of ze nu groot of klein zijn, dat maakt wat dat aangaat niet zoveel uit.

Akshay

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:00

Heel veel sterkte voor nouvel en haar man..

Net ontwaakt, afscheid gisteren was mooi vond ik. Maar zwaar.. Heb er nog koppijn van..

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:04

Heb wel een berichten gelezen van Nouvel en ook meegekregen dat er een paard op een paal had gezeten. Nog niet zo aan elkaar gekoppeld, maar wel ontzettend sneu..

Beleren zou ik echt door iemand laten doen met ervaring. Ik heb de mazzel dat ik vaak bij een hengstenhouder op het erf ben en daar ook wel meehelp paarden aangespannen beleren. Dat gaat dan om vasthouden, in de bak aan de longe houden en over de weg naast lopen e.d. Zit zelf niet op de bok hoor!!
Wij hangen er nooit een band o.i.d. achter. Probleem daarmee is dat als het paard ervan schrikt even een spurtje neemt je dat never bij kan benen, paard krijgt dan ook nog eens een dikke ruk in zijn mond. Wij hangen er een tweewieler achter, dan maakt het niet uit als het paard achteruit loopt i.v.m. scharen en je hebt een veel beter contact met de mond en gaat mee als het een keer hard gaat. Ook gebruiken wij altijd oogkleppen.

@Gem, lekker met Moos op les. toch een compliment dat Leonne ook wel zo een wilde!

Ik probeer bij Fjella ook zo min mogelijk aan de voorkant te zitten, spanning laten afvloeien, maar ik blijf aan de gang met wat pompend remmen anders zit ze zo een versnelling harder. Ze heeft dus een jaar of 2 bij de bovengenoemde hengstenhouder gestaan, daar heb ik haar zelf uiteraard gemend, en daar het probleem wel eens wat gehad, maar niet zo vaak en niet zo vasthoudend als nu. Het is echt een bonkje spanning. Ze staat trouwens 24/7 op het land, dus stalmoed is het ook niet. Ik hoop echt dat ze snel went aan haar 'nieuwe' thuis en normaal gaat doen.
Draven gaat dan trouwens wel op een net tempo, daarin heeft ze zelfs meer de neiging om wat lui te zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:14

Rustig aan Aks :(:)

@Jeskim misschien toch nog wennen, kan soms wel maanden duren...

Met de band erachter kun je ze als ze sprintje nemen gewoon op de volte zetten, en ook gewoon op de volte longeren met band erachter, leren ze goed dat er wat aan die benen komt enz. Maar waar ik veel heb gegroomd bij een stalhouderij deden ze ook nooit slepen. Lange lijnen en dan hup wagen erachter. Vind het wel handig als een paard wel heeft geleerd te slepen, leren ze ook alvast wat trekken. En vaak zie je dingen die ze niet lekker doen voor de band vroeg of laat ook weer terug voor de wagen.
Maar zal iedereen wel zijn of haar aanpak voor hebben.

Als ze voor de tweewieler braaf zijn rij ik zelf ook heel graag met een tweewieler, maar als ze gaan steigeren of bokken zit ik echt liever op een 4-wieler met hoog bord zeg maar :7

Nou ik moet aan de studie. Moet een 11 januari een test doen voor Engels voor toelating tot dat programma bij de universiteit :list:

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:59

Maanden!!!!
Heb vandaag Fjel dus na twee rondjes dribbelstappen in draf gezet. Geloof dat ze niet wist wat haar overkwam want ze bokte eerst twee keer. Ik was zelf heel kalm, rustig gezegd, Fjella, draf!! Bok, bok en toen een keuteldraf.. Snap niets van dat beest af en toe.. }:0
Poosje gedraafd en toen weer stappen. Nog niet, dribbeldribbel! Dus nog maar even goed aan het werk gezet in draf, kreeg nog een bokje omdat ik even streng was. Ze is momenteel ook heel zwaar op mijn rechterhand en nauwelijk iets op links. Dat ging eerder heel goed, maar nu met de spanning komt dat ook weer helemaal omhoog borrelen. Dus daar mee aan de slag, voltes en achtjes draaien, slangevoltes e.d.
Wat overgangen gedaan en later stapte ze wel normaal. Eindelijk!!
Uitvoerig beloont. Af en toen nog even druk maken, maar met mijn stem goed terug te nemen. Toen ging ze ook wat ontspannen in stap, in draf gaat dat makkelijker. Dus lekker uitgestapt en toen kon ik ook vrij rustig weer het pad op naar huis.
Maar als ik dit nog maanden vol moet gaan houden.. :+
Over een paar maanden moet ze alweer naar de hengstenhouder, hihi. Wil haar waarschijnlijk deze zomer voor het eerst laten dekken.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:25

Vandaag weer met Thabor gemend. Ik durf eigenlijk alleen maar te stappen wat gelukkig dan goed gaat ;-). Heb wel gedraafd hoor, maar ik vind het in de stap zelf prettiger.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:29

Toch handig als je zoon mee gaat shoppen. (wel duur, want hij had overhemden en een nieuw colbert nodig voor presentaties).
Terwijl ik in de kleedkamer sta, hoor ik binnen in de winkel allemaal vrouwen gillen en wegrennen. *\%/* ..................Dan hoor ik Michael zeggen: "rustig maar dames, ik vang hem wel". Midden in de winkel zat een heel klein muisje.
Michael had de muis zo buiten gewerkt. :wave:
Kon ik rustig in de kleedkamer blijven

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:38

:') watjes om een muiske :))

@jeskim; het klinkt als een behoorlijk drammende fjord.. Brr.. Die van mij heeft dat 3x gedaan, was helemaal klaar met 'm..
Hij houdt er nu weer mee op gelukkig, dominantie-stuip van 'm..

@tine; maar je hebt het wel weer gedaan!!

Afbeelding
Dids en ik met ons nieuwe zadel :)

Afbeelding
>;) En gelukkig zit ik helemaal niet scheef ofzo... En het dan alsnog voor elkaar krijgen dat zadel naar LINKS te laten schuiven... Gelukkig word ik donderdag weer gefikst door de osteo :)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:11

hoihoi..zwaai even snel..
las het van nouvel en afscheid van Fief.....heel heel zwaar besluit..heel veel sterkte mocht je nog meelezen nouvel !!

verder..moet ik nog bijlezen, maar dat duurd nog wel even denk ik..
zoontje is 2e geworden bij kinderrennen met 2 husky's van ons, hij is helemaal trots.

ik ben zaterdag gestart, was onwijs zware moddertrail, ben heb besloten om zondag niet te starten, ivm zwaarte van modderroute en jongheid van mijn hondjes.. terwijl ik 3e stond in het klassement na zaterdag.
maar de hondjes zijn belangrijker dan een plastic beker..
ik heb er geen spijt van, ze hebben me wel laten zien dat ze heel veel potentie hebben en er veel plezier aan hebben.

later reageer ik op jullie..sorry voor de ego..haha..
ik zag wel mooie zonsondergangfoto's van Aks !! mooooooooi .

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:32

Wow, Bianca, heel veel respect voor je besluit om voor de honden te kiezen!!!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:48

_/-\o_ dank je Tine...dat begrip was niet bij iedereen vandaag te vinden op de wedstrijd.. := := := iets met een plastic beker ???? schijnt belangrijker te zijn...dan je hondjes...hahaha...tja..als ik nou zelf 100% kon meewerken om de hondjes op snelheid te houden...maar als ik voor 10% van de trail mee kan werken..ben ik momenteel al blij...hahaha..ik weet waar ik aan moet werken...aan mijn eigen conditie..niet aan die van de honden..haha.. :)ddd

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:37

Je bent een topper. Eagle zal je ook dankbaar zijn. Het is al geweldig dat hij het weer zo goed doet. Dan ga je toch geen risico's lopen. zouden meer mensen moeten doen zo.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:01

Dank je Tine,

Aks zit scheef op haar mooie nieuwe zadel....maar je zit er weer op, dus 1e stap is gedaan !
en Aks.. :(:) :(:) :(:) :(:) sterkte, doe rustig aan.
Jeskim heeft FJORD met hoofdletters....drammen enzo..heeeeel herkenbaar..
Janouk..haha..muis in de winkel..hahahaha..
Tine toch weer met thabor gemend, goed bezig !
Vhu...studeerze !!
Ava..niet fit...beterschap !! :(:) :(:)
Royaltjuh gefeliciteerd met 1e prijs.
Gem, wat leuk dat de les bij leonne zo fijn ging, groot compliment dat ook zij Moos wel ziet zitten !!
...
verder...kan ik niet terugscrollen...sorry.. Y;( Y;(

Hondjes hebben allemaal goed gegeten,....en met uitlaten alles gedaan en waren erg blij met hun strobedden...goed teken, als ze zo thuis komen en goed in orde zijn, mooi om te zien..
trusten...ik ga nu echt plat... :O :Z

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 01:20

Heey dames!

Ik sla even 35 pagina's over om bij te lezen. Ben een tijdje niet online geweest.
Maar wilde even vertellen dat ik gisteren gearirveerd ben in Dallas, Texas, USA.

vandaag nog niets bijzonders gedaan behalve dan een bezoek je aan wal-mart en uit eten geweest voor ontbijt. Best bijzonder om mensen als ontbijt t-bone steaks weg te zien werken.. heb het zelf maar bij een pannenkoek gehouden...
Morgen ga ik de paarden zien waar mee ik aan het werk ga! heel erg veel zin in.

oh en het is hier nu bijna 17.30 best veel tijdsverschil dus!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 08:42

Aaarggg. Heel verhaal getypt, raak ik blijkbaar verkeerde toets aan.....

Goedemorgen
Andewi: vreemd ontbijt. Moet je toch niet aan denken Brrrr

Gisteren besloten dat zoonlief gaat stoppen met de judo. Ben veel te bang dat hij weer iets breekt, wat blijkbaar toch best veel voorkomt bij judo. Hij was er sowieso niet goed in, deden het vooral voor zijn zelfvertrouwen (en dat heeft wel gewerkt) en we zijn nu toch bang dat het zijn ruiter"carriere" in de weg gaat zitten. In paardrijden is hij namelijk wel best goed. Hij wil nu heel graag weer op muziekles en dan een instrument (djembe), maar volgens de site gaat dat per schooljaar. Zou hij nog 9 maanden moeten wachten. Vandaag maar eens bellen met de muziekschool.

Zometeen Thabor ohz rijden (ben blij dat ik gisteren gemend heb, waait vandaag weer heel best, dan zou ik niet durven) en menles met Rembrand. Amerigo krijgt een vrije dag.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:50

goedemorgen....
Afbeelding
.....krakkemikkig...hahahaha...

maar goed, ik loop en doe het prima..en ben erg blij dat ik zondag niet de wedstrijd gelopen heb, anders had ik idd een rollende stoel nodig gehad vandaag....

Tine met Thabor rijden, goed bezig,
Andewi in USA pannekoek ontbijt gegeten. :9 :9 :9

...hier caravan uitruimen en opruimen in huis..alles schoon maken,..en....bijkomen..hahaha...
rustig hier zeg...iedereen werkze die werken moet, en fijne dag voor diegene die vrij zijn.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 11:39

@ bianca. Het menteam heeft nog wel een rolstoel voor je.... Met zwaailamp.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:00

*\%/* jeeeeeeeaaah.....een rolstoel met zwaailamp....hahaha...superhandig !!

oh..eigenlijk slecht om d'r een grapje over te maken.... voorlopig heb ik die gelukkig niet nodig Lanouska..wat moeten jullie nou met een rolstoel met zwaailamp ???

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:19

Goed besluit voor de hondjes!
Tine, als je zoontje het ook niet zo hoeft dat judo gewoon lekker stoppen.
Aks, wat voor zadel ligt er nu op?

Ik heb gisteren een dressuurwagentje van Van Der Mee gekocht om bij de vereniging mee te rijden. Hopen dat mijn tuthola er voor wil lopen. Alleen jammer genoeg is tijdens het transport de bok omgeklapt en stuk gegaan. Mazzel dat het nog op de wagen lag het hele bokkussending lag los ..... Dus nu maar meteen van der mee bellen of ze zo'n aansluiting voor me kunnen maken :(

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:21

Afbeelding

Zo'n wagentje alleen dan wel met remmen.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 12:48

We hadden zaterdag kerstshow op de manege en we hebben er een soort sketch van gemaakt..

We moeten 2 manches rijden.. Jelmer alleen achterop. 1ste manche gaat H heel langzaam er probeert J het publiek op gang te krijgen zodat H harder gaat.. gaat alleen maar langzamer en zelfs stilstaan..
2de manche roept H naar Leo dat ie wel harder wil maar dan moeten er wel voorzorg maatregelen genomen worden.... Dan komen Wendy en marriette in verpleegster uniform binnen en Klaas in uniform van rode kruis met rolstoel met zwaailamp aan..
Dan durft H harder... Lees de paarden er plat voor.. na de finish laat J zich van de kar af vallen en wordt ie door de verpleegsters gered...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:53

Wat hilarisch zeg! Wel leuk bedacht hihi.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 12:58

Ach ja zo bedenk je nog is wat.. rest van de menclub wist van niks.. behalve Leo..
Zal kijken of er zaterdag gefilmd kan worden.. maar beloof niks door het licht.