[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tallechie

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:13

Waarschijnlijk zie ik je dan wel, want dan start ik 2 x b.
Met alwyn mag ik l starten, maar de achteruit zit er nog niet op.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:21

Hij is gewoon gaaf om te zien Tallechie en zo'n stoer groot peerd voor de wagen zie je niet zoveel 8-)
Mooi dat je op de mensen die de vraagprijs te hoog vinden dan niet over hoeft na te denken +:)+

Bijgaand even twee foto's van Bente's achterbenen als ze zenuwachtig is of iets spannend vindt. Dan zet ze ze dus naar buiten en dan staat ze soms wat te trillen, zeker als ik haar benen dan aanraak... dat wil zeggen dat ze bij haar kogels / hoeven wat draait en in haar sprong dus meebeweegt. Is maar licht en als je het paard niet kent denk je dus dat ze door externe oorzaak 'rilt' maar het kan dat ze een soort spasme heeft en dat noemen ze dus shivering. Het is lichter dan bijv kramperigheid, want ze tilt haar benen dus niet op of trekt niet , maar ze rilt.
Afbeelding
Afbeelding
Als er dus iets onverwacht tegen haar benen aankomt of ze vindt iets eng heeft ze dat ook en dat is bij shivering dus een reflex waar ze niets aan kan doen. En in de 'literatuur' staat dat paarden dat van zichzelf dus eng vinden, dat ze er bang van kunnen zijn. Als ze dat inderdaad heeft, verklaart dat voor mij heel veel van haar gedrag.

Je ziet haar linkerachterbeen verder uit staan dan haar andere been. Vrijdag is ze dus eerst ook met haar linkerbeen gevallen... geen toeval denk ik dus...

Het schijnt iets te zijn wat zo is en waar je niets aan kunt doen... dat moet ik verder nog uitzoeken. En ik weet niet wat dit qua sport/training betekent. Maar daar ga ik nog wel achterkomen B-)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:27

Lijkt op krampbeen, paard die ik ken had t zelfde die zette het igg zo neer.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:30

Ziet er apart uit vhu, maar zolang ze er in principe geen last van heeft....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:40

@L_S foto's in omgang met merk je er niets van alleen bij stress, zoals ik het heb begrepen is dit een hele lichte vorm van kramperigheid. Ze geeft keurig voetjes e.d. en bij hoefsmid ook geen problemen. Krampbeen denken mensen direct aan dieren die hun benen enorm aantrekken en omvallen e.d. (vergelijkbaar met hanetred) maar het is maar heel licht, zo licht dat steeds gedacht is dat het stress was, ook destijds tijdens de klinische keuring... met buigproeven en al... bij een paard met een echt krampbeen kun je geen goede buigproef doen. Maar bij stress is het zo als je het paard desensibiliseerd dat ze dat kunnen beheersen, bij dit kun je dat niet, want het is neurologisch, ze kan er niets aan doen.

@Tallechie ze heeft er in zoverre geen last van dat ze niet beter weet, want ze heeft het waarschijnlijk haar hele leven al. Alleen kunnen paarden die dit hebben dus wel paniekerig worden van het feit dat ze bewegingen maken die ze niet in control hebben zeg maar.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:43

@ baudhy wij zijn ook met 2x 2 span en 4 span in onstwedde

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:50

gezellig met z'n allen naar onstwedde.......

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:04

Tine krijgt het druk met ons

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:05

Kan er geen Bokt 'in een rijtuigje trofee' worden uitgereikt Tine?

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 23:10

@VHU: is dit niet een familiekwaaltje? Mick staat ook zo gek als hij niet op z'n gemak is, ook op de veulenfoto al:
Afbeelding

wij hebben voor zekerheid DA laten kijken naar beide achterbenen, echo/scan van gewrichten laten maken, waren geen afwijkingen op verder

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:43

He da's bijzonder Smickey ..... zelfs hetzelfde beentje :(:)
Het is geen afwijking in gewrichten of pezen/banden, deze manier van trillen in combi met dus wegzetten, of hoe je het ook maar wilt benoemen, maar het is iets neurologisch. Zeg maar een zenuwtrek. Het is ook geen ataxie, want dan hebben ze een slappere staarttonus, nou met Bente's staart is niets mis ~~}> :+

Het komt in bepaalde families meer voor dan bij anderen dus dat zou kunnen...., en bij tuigpaarden meer dan bij rijpaarden.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 23:47

echt apart zeg! En wat je ook beschrijft, dat ze dan zelf als het ware schrikken, wij hebben dat ook regelmatig dat hij zo schrikt en staat te trappelen en er nergens iets te zien is... wie weet, altijd handig om zoiets in achterhoofd te hebben! Met staartje is idd niets mis:
Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 00:03

Top staart bij top paard :D

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 08:31

:wave: Goedemorgen!!

Zit hier lekker aan de warme havermoutpap, mjammie!
Bijna alle sneeuw is weg, dus straks bijrijdpaardje weer rijden!

VHU/Smickey; nog nooit van dat shivering gehoord, wel toevallig dat jullie paarden het allebei hebben. VHU ga je nog naar Laarakkers?
Lanouska weer kerstshows gereden, leuk! Hoe gaat het met je oren?
Tallechies mailbox stroomt vol met mensen die Veale leuk vinden.

:evaw: Fijne dag allemaal

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 08:47

:wave: Goedemorgen

:wow: wat gaan jullie hard zeg.....kan het ff niet goed bijhouden :o

de marathon van afgelopen zaterdag was super leuk, Pown en ik hebben super genoten :D
Het was ons debuut voor de indoor marathon. Ging voor de laatste of een na laatste plaats maar ben toch nog 17e geworden van de 20 :+
So die Maisie met Ferro....super goed zeg......die kleine die ging echt kneiter hard gewoon :j

Verder gister op het gemakje nog een rondje gedaan, Pown had het nog een beetje op de heupen van de marathon, was nog een beetje zenuwbobbelig :D Nu maar is even een paar daagjes rust, kan hij weer een beetje zijn koppie leegmaken :(:)

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 09:19

Goedemorgen!

@Frensie: jummie, warme havermout :9 Veel plezier te paard straks, prima begin van de week!

@Dingetje: Leuk dat de marathon zo goed ging, was jullie debuut toch? Duurde bij ons vorig jaar ook wel wat dagen voor we weer een mooie houding bij paardmans kregen na de marathon ;-)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 09:28

Frensie bah.. dat is iets wat ik dus echt niet lekker vind en rijd ze
Dingetje super van de marathon
smick leuke foto, en apart om te zien

Zondag komt er dus al iemand bij veale kijken. Die wil hem voornamelijk ohz rijden en recreatief dus dat is voor hem prima. Ze moeten 2,5 uur rijden, dus komen niet voor niets,.
Verder vanochtend al weer een aantal filmpjes en foto's opgestuurd

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 09:46

Ben even wat spulletjes aan het verkopen, heb paar advertenties gemaakt
http://www.bokt.nl/markt/their-ads/155960

Heb ook een hartslagmeter van V-max te koop, misschien interessant voor de endurance ruiters hier ;)

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 09:58

smorgens :wave:
zo heb weer even bokt tijd

@frensie, spullen te koop, heb zelf nog drie zadels te koop
@tallechie, vaelle te koop, tis niet niks, toch hugs :(:) is een behoorlijk ritje 2,5 uur rijden
@dingetje, goed bezig marathon gelopen lees ik en uitslag niet erg, als je maar genoten hebt.
@smick, leuke pic, in voorjaar keer een fotoshoot plannen?

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:01

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 10:19

@Tallechie: zondag kijkers voor Veale, spannend zeg! Kan me voorstellen dat zo'n beslissing niet makkelijk is, maar wel fijn dat er in elk geval interesse is in hem
@Frensie: spulletjes te koop, ach jee, je endurance artikelen :(:) ;(
@BI: nee, een fotoshoot is niks voor mij, vind eigenlijk ook dat ik al behoorlijk mooie foto's van Mick heb uit het afgelopen jaar. O, en een bon van Zalando, dat is ook niks voor mij, schoentjes moeten goed passen :D

Jeetje, de tijd gaat hard... we hebben Mick al een jaar ruim! :oo

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:22

@smikeltje, zalando heeft veel meer dan alleen schoenen hoor :))

over shoots,
knollie is alweer gevraagd, dus ergens in mrt komt er een fotograaf die dr portofolio wil uitbreiden..

is altyd wel leuk hoor..

nu is het hier snert weer, jakkiebah...
hopelijk straks droog..

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 10:33

@Bic: Mick is ook al door fotograaf vastgelegd op verzoek van fotograaf, da's inderdaad grappig. Zo'n meeting vind ik ook nog wel leuk, maar een betaalde fotoshoot 1 op 1 vind ik dan toch anders. Er zijn maar enkele fotografen die écht spectaculair werk verrichten vind ik eigenlijk :o Maar die fotograferen dan vooral hoesjes van cd's of voor giga grote mode magazines :D

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:38

dat is ook zo hoor smikkeltje,
maar voor die zo goed werden in hun vak,
hebben ze heel zeer wss ook een boel (net geen) bagger afgeleverd en daardoor van fouten kunnen leren.
van mij mogen ze stippelmans gebruiken als oefen materiaal hoor...

is ook altyd erg leuk om te zien welke truukendoos ze mee brengen,
want briez is niet erg snel onder de indruk en ze willen toch wel graag dat hij gaat showen enzo
~~}>

en aangezien ze met truukje iets van 2-3 minuten de tijd hebben vor die shots...want dan vind hij het al niet meer boeiend, haha

leuk vermaak wel dus :))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:38

En Frensie heeft al een pb :7 mbt de hartslag meter. Nu zijn die dingen meestal erg duur dus denk dat ik het toch niet kan/wil betalen maar goed ik hoor het wel.
@Dingetje lekker gereden en ervaring opgedaan, leuk hoor!

Citaat:
VHU/Smickey; nog nooit van dat shivering gehoord, wel toevallig dat jullie paarden het allebei hebben. VHU ga je nog naar Laarakkers?

Hier staat het denk ik redelijk duidelijk beschreven, met dank aan een vriendin van mij die vet is in Canada en wat thuis is in Engelstalige literatuur....
http://www.cvm.umn.edu/umec/lab/shivers/home.html

Ik heb een belafspraak met Laarakkers. Ik wil vooral weten of het gevolgen heeft voor training en of hij me duidelijk kan maken of een uitgebreid onderzoek zinvol is (ik bedoel, als het voor mij duidelijk is dat dit het is en ik niet aan het paard zie dat ze van andere dingen last heeft zie ik niet zo in waarom ik naar Soest op een neer zou rijden, maar als hij nu zegt dat het wel nodig zou zijn dan overweeg ik dat wel). En woensdag komt de reguliere DA (die ook als het nodig is samenwerkt met Laarakkers) met zijn hoefsmid dus ook kijkje nemen bij Bente.

En nu ga ik mezelf bannen want ik moet werkstukken nakijken :list: