Hallo hier!!
Ik wil ook graag mee kleppen!!
Zal mij even netjes introduceren..
Ik ben Esther, 25 en in bezit van 5 fjorden.
Jeskim is 19, is op het moment helaas kreupel door hoefbevangenheid en artrose, dus staat even op een laag pitje, maar met haar kan ik mennen en rijden. Is vorig jaar voor de kar beleerd.
Tea is 10, op het moment zijn we aan het trainen voor de Abop proeven. We gaan voor de trekproef en de menproef.
Bente is 3, een dochter van Jeskim, heeft nu een paar keer voor de wagen gelopen, deed dat heel braaf, maar staat nu even te niksen i.v.m. het oefenen voor de Abop van Tea.
Verder nog twee hengstveulens, Elvis en Eachann, een van Jeskim en een van Tea.
Dat mennen is gekomen doo mijn stageplaats. Ik ben chronisch vermoeid en moest voor het UWV bewijzen dat ik wel kon werken, dat wilde ik, en via via ben ik bij de fjordenhengstenhouder in Wanneperveen terecht gekomen. Hij heeft uiteraard hengsten, maar beleerd ook fjorden in het tuig en doet voor verschillende mensen de Abopproeven. Toen Jeskim daar vorig jaar kwam om gedekt te worden probeerden we meteen even of ze ook voor de kar kon.. Ze deed dat zo braaf en na een paar keer kreeg ik voor het eerst de leidsels in handen.
In tussentijd kwamen er paarden die beleerd moesten worden en daar stak ik heel veel van op. Ook waren er at jaar weer abopproeven en ook daar heb ik heel veel geleerd. Wel voornamlijk meekijken e.d. hoor!!
In de winter die volgde ben ik gestart met een mencurses en aansluiten ben ik voor mijn koetsiersbewijs gegaan, en gehaald.
We hebben dit voorjaar, met de dikke drachtige buik, Tea in het tuig beleerd. Dat ging erg goed!!
Aan het eind van de zomer Bente een paar keer in het tuig gehad, maar omdat het nu druk is met de paarden voor de Abop is er even geen tijd of ruimte meer dus staat Bente even uit haar neus te eten..
Ben nu zelf druk bezig met Tea, wil zelf de menproef met haar gaan doen. Maar als ik het tegen die tijd niet zie zitten doet Bart het, de hengstenhouder. Bart doet in ieder geval wel d emenproef.
Ik ben nog niet zo heel goed in het mennen en heb nog nooit een Abop gedaan dus het is allemaal erg spannend. Soms ook wel een beetje klungelig, maar Tea is braaf, dus dat scheelt al een hoop en ik krijg goede begeleiding van Bart en de andere meiden die daar rondlopen willen ook wel helpen..
Heb het zondag gepresteerd om Tea helemaal alleen in te spannen, dus naast de kar, optuigen, en daarna erachter lopen en voor de wagen manouvreren. Bart heeft dat al met haar geoefend en nu doet ze dat keurig!! Blijft netjes staan wachten als ik met het inspan loop te klooien.. Had nog nooit een paard zo ingespannen, normaal knoop ik haar met een koeienhalsband aan de bakrand en hang dan de kar erachter..
Maar ik moet nog wel oefenen anders doet de jury het straks in hun broek.. (van het lachen)
Achteruit gaan was ook nog een probleem, maar dat ging de afgelopen keer ook heel goed. Ze was heel voorzichtig en na drie stapjes stopte ze ermee, maar dat ging nu met overtuigende stappen en de benodigde 5 passen.
De aanleuning valt nog te verbeteren, maar dat ligt aan mij, het paard kan het wel..
Hoop dat ik snel weer met Jeskim aan het werk kan, gewoon voor de recreatie, die moet ook afvallen, dus die kan de beweging wel gebruiken..
Het was een heel verhaal.. Bedankt voor het lezen..