[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:53

Tuurlijk ben je welkom. Een fjord voor de kar is altijd leuk.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:27

Welkom Tallie-ho

Hoera, mijn nieuwe lagers en remmen zijn gearriveerd. In twee jaar tijd al mijn lagers door gereden. Toen waren ze 10000 km meegegaan, nu 7000 km maar ik mishandel mijn kar wel hoor met het terrein in mijn 'achtertuin'
Aankomend weekend de kar weer in elkaar zetten en dan kan ik weer rijden. De pony's veranderen langzaam in bollen wol op poten. Ze worden zo snel dik als ze niet voor de wagen gaan. Beetje in model weer werken.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:34

Mijne is ook een dikke bol wol als hij niet traint, helaas

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:18

Hallo Talli-ho! Leuk dat je mee komt kleppen hoor!
Spannend hoor dat je je fjord voor de wagen gaat zetten! Weet je al waar je het wilt laten doen? Of ga je hulp aan huis vragen?
Ennuh, wel foto's maken en hier plaatsen hoor! Cheese!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:23

Nou, pony zou het al kunnen, dus nou ga ik het ultieme penny meisjes gevoel bewerkstelligen en mijn pony mij dingen laten leren ipv andersom.

Ik ga uiteraard menlessen nemen en mijn koetsiersbewijs halen Haha! En ik heb op stal een zeer ervaren menner staan die mij heel graag wil helpen Haha!

Hij had het zelfs over een machine die hij heeft staan waar ik eerst op kan oefenen Huilen van het lachen

En uiteraard gluur ik bij iedere menner mee in de keuken als ik de kans ervoor krijg Knipoog

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:31

Fijn dat je hulp kunt krijgen van een ervaren iemand. Hopelijk is je pony het niet verleerd en rij je zo met hem weg.

Ik ben ook een beginneling wat het mennen betreft... Mijn vriend ment met mijn paard en heeft vorige week zaterdag zijn koetsiersbewijs gehaald. Ik ben zijn groom Cool ...Ik men zelf amper met Rafiq en als ik het al doe, doe ik het op z'n 'boerenfluitjes'. Rafiq staat trouwens ook nog maar een half jaar voor de wagen, dus we zitten echt in de beginfase en moeten veel dingen oefenen en nog eens oefenen enz., enz. En heel af en toe gaat er iets mis Clown

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:42

Bedankt allemaal!

Ik ben 2 weken geleden tijdens een buitenrit onder het zadel met m'n paard achterover geslagen in een greppel toen ze ergens van schrok...
Dat was niet echt heel prettig...
Zij lag op 'r rug en ik zat klem tussen haar zij en de kant van de greppel...

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:52

Jee, wat een naar ongeluk!! Je mag nog van geluk spreken dat je niet meer gebroken hebt...je nek bijvoorbeeld...
Heeft je paard er niets aan overgehouden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:09

ja, denk inderdaad dat ik ook blij moet zijn dat we er nog zo goed vanaf gekomen zijn...

paard heeft wonder boven wonder niks, vorige week helemaal na laten lopen door de fysio, en alles was gelukkig in orde!

zondag brengt mijn vriend haar weg naar de Blakheide, waar ze 2 tot 3 maanden in training gaat.
Ik kan hier voor zo´n lange periode niks voor haar regelen, zodat ze volgende aandacht en beweging krijgt, en dat kan ze daar wel krijgen...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:14

Nouvel beterschap en wat een nare ervaring inderdaad.

Mijn haffie is beleerd heeft er vervolgens een jaar of 6 niet voor gestaan en we zijn zo weer weggereden met haar. Ik had evenlang niet gemend. want ik heb het tegelijk met haar geleerd en opnieuw opgepakt.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:10

Hallo hier!!
Ik wil ook graag mee kleppen!!

Zal mij even netjes introduceren..
Ik ben Esther, 25 en in bezit van 5 fjorden.
Jeskim is 19, is op het moment helaas kreupel door hoefbevangenheid en artrose, dus staat even op een laag pitje, maar met haar kan ik mennen en rijden. Is vorig jaar voor de kar beleerd.
Tea is 10, op het moment zijn we aan het trainen voor de Abop proeven. We gaan voor de trekproef en de menproef.
Bente is 3, een dochter van Jeskim, heeft nu een paar keer voor de wagen gelopen, deed dat heel braaf, maar staat nu even te niksen i.v.m. het oefenen voor de Abop van Tea.
Verder nog twee hengstveulens, Elvis en Eachann, een van Jeskim en een van Tea.

Dat mennen is gekomen doo mijn stageplaats. Ik ben chronisch vermoeid en moest voor het UWV bewijzen dat ik wel kon werken, dat wilde ik, en via via ben ik bij de fjordenhengstenhouder in Wanneperveen terecht gekomen. Hij heeft uiteraard hengsten, maar beleerd ook fjorden in het tuig en doet voor verschillende mensen de Abopproeven. Toen Jeskim daar vorig jaar kwam om gedekt te worden probeerden we meteen even of ze ook voor de kar kon.. Ze deed dat zo braaf en na een paar keer kreeg ik voor het eerst de leidsels in handen.
In tussentijd kwamen er paarden die beleerd moesten worden en daar stak ik heel veel van op. Ook waren er at jaar weer abopproeven en ook daar heb ik heel veel geleerd. Wel voornamlijk meekijken e.d. hoor!!
In de winter die volgde ben ik gestart met een mencurses en aansluiten ben ik voor mijn koetsiersbewijs gegaan, en gehaald.
We hebben dit voorjaar, met de dikke drachtige buik, Tea in het tuig beleerd. Dat ging erg goed!!
Aan het eind van de zomer Bente een paar keer in het tuig gehad, maar omdat het nu druk is met de paarden voor de Abop is er even geen tijd of ruimte meer dus staat Bente even uit haar neus te eten..

Ben nu zelf druk bezig met Tea, wil zelf de menproef met haar gaan doen. Maar als ik het tegen die tijd niet zie zitten doet Bart het, de hengstenhouder. Bart doet in ieder geval wel d emenproef.
Ik ben nog niet zo heel goed in het mennen en heb nog nooit een Abop gedaan dus het is allemaal erg spannend. Soms ook wel een beetje klungelig, maar Tea is braaf, dus dat scheelt al een hoop en ik krijg goede begeleiding van Bart en de andere meiden die daar rondlopen willen ook wel helpen..

Heb het zondag gepresteerd om Tea helemaal alleen in te spannen, dus naast de kar, optuigen, en daarna erachter lopen en voor de wagen manouvreren. Bart heeft dat al met haar geoefend en nu doet ze dat keurig!! Blijft netjes staan wachten als ik met het inspan loop te klooien.. Had nog nooit een paard zo ingespannen, normaal knoop ik haar met een koeienhalsband aan de bakrand en hang dan de kar erachter..
Maar ik moet nog wel oefenen anders doet de jury het straks in hun broek.. (van het lachen)

Achteruit gaan was ook nog een probleem, maar dat ging de afgelopen keer ook heel goed. Ze was heel voorzichtig en na drie stapjes stopte ze ermee, maar dat ging nu met overtuigende stappen en de benodigde 5 passen.

De aanleuning valt nog te verbeteren, maar dat ligt aan mij, het paard kan het wel..

Hoop dat ik snel weer met Jeskim aan het werk kan, gewoon voor de recreatie, die moet ook afvallen, dus die kan de beweging wel gebruiken..

Het was een heel verhaal.. Bedankt voor het lezen..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:37

Dames, ik heb net een mail gestuurd naar een wedstrijdsecretariaat...... Ik heb me opgegeven zondag 14 december dressuur en vaardigheid oefenrubriek, dapper he, met die drammer van me...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:52

In Wormerveer toevallig Ipsilonka?
Ik ga me van de week ook inschrijven Lachen. In de Z dressuur en L vaardigheid. (en heel misschien nog 1 L dressuur als ze over 1,5 week een voldoende IBOP proef haalt).

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:55

Ja, in Wormerveer Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:56

Komen we elkaar daar gezellig tegen Lachen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:13

Leuk! Als je denkt wat is die fjord ADHD, dan zijn wij t Tong uitsteken

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:49

Welkom Jeskim!
5 fjorden, toe maar... Wow!
Leuk dat het met Tea zo goed gaat. Ze klinkt als een erg braaf beestje.
Rafiq hoef ik echt niet in m'n eentje in te spannen... Nagelbijten / Gniffelen

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:10

Als Pablo vast staat kan ik m ook wel alleen inspannen hoor, geen probleem Haha!

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:27

Wat een mazzel...
Wacht maar, over 20 jaar kan ik Rafiq ook heus wel in m'n eentje inspannen Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:33

Ik kan Roos en Juud (en Whitney waarschijnlijk ook wel) wel in m'n eentje inspannen maar doe het niet.
Trendy niet, die staat vaak op 2 benen te klooien en te springen met inspannen (terwijl ze met rijden best heel braaf is).

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:48

Ook al is een paard nog zo braaf, het blijft altijd een beetje link lijkt mij.
En mennen doe je eigenlijk altijd met z'n tweeën (wij iig wel), dus kun je ook net zo goed met z'n tweeën inspannen....
Rafiq is dan in ieder geval altijd heel braaf, ondanks een paar ongelukjes in het verleden. Je merkt wel dat hij het nog steeds wel een beetje spannend vindt en dan kruipt hij met z'n neus in Evert z'n nek of oksel om steun te zoeken bij hem... Ach gut Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:58

Idd, je men toch met z'n 2en, waarom je groom er met inspannen niet voor zetten.
Als wij les hebben spannen we ook omstebeurd in ondanks dat we onze instructrice delen en ik toch brave pony's heb.
Ze hoefen maar 1x een stapt te doen waardoor er iets gebeurd waarvan ze schrikken.

Bij Trendy is er nooit wat raars gebeurd, maar die ging van de ene op de andere dag gaan staan springen met inspannen (en soms ook rechtomhoog). Die zijn we al weken bijna iedere dag aan het in en uitspannen. Die moet over 1,5 week IBOPen en dan moeten we in de baan voor de jury ook inspannen. Maar op wedstrijd afgelopen weekeind ging het erg goed, hopelijk komend weekeind ook.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:23

Hopelijk stopt Trendy er ook net zo plotseling mee als ze ermee begonnen is. Dat hoor je ook wel eens.
Ik zal voor je duimen dat het weer goed zal gaan bij de IBOP-proef.
Rafiq heeft dat ook een korte periode gehad dat hij zich ineens moeilijk (of zelfs niet) in liet spannen en een paar weken later was het plotseling weer over...
Nou ja, plotseling...eigenlijk na een flinke correctie van Evert Knipoog

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:24

Helemaal mee eens, die groom heb je niet voor niets. Veiligheid voor alles!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:30

Ik heb het eerst lief geprobeerd, beetje kriebelen enzo. Of bezig houden met een snoepje in je hand en die dan niet geven, maar wel laten ruiken (oke, wel geven zodra alles zit Lachen ). Dat hielp allebij niet, toen heb ik haar op een 'iets mindersubtiele manier' verteld dat ik toch echt van haar verwachte dat ze met 4 benen op de grond stil moest blijven staan en sinds dien gaat het een stuk beter. Nog niet 100% zoals Roos en Judith(die vallen in slaap en moet ik echt wakker maken als ik weg wil stappen Tong uitsteken), maar het is weer te doen zonder dat je als groom zelf een bodyprotector en cap moet dragen Tong uitsteken.

Normaal heb ik wat meer gedult, maar de IBOP proef zit er aan te komen (word maar 2x per jaar gehouden en ze is drachtig, dus die van het voorjaar lukt zeker niet). Vandaar dat ze bijna iedere dag ingespannen word (echt inspannen, rondje stappen, uitspannen om vervolgens nog ohz te gaan rijden ofzo).