[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_MarjolaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:48

Ik stap ook altijd een aantal minuten/rondjes in (ik train in een buitenbak - en inderdaad gewoon een goede arbeidsstap en geen gerommel verder, net als Ips). In de winter zelf iets langer om de spieren goed op te warmen. Heel af en toe moet ik een ophouding maken dat meneer niet al de draf in hupt, maar dat komt deels doordat ik 'm soms moet aansporen in de stap omdat ie anders lui wordt met zijn linkerachterbeen. Sam doet dan of ie blond is: "goed doorstappen is een tandje harder toch? Dat is dus draf" idee. :+

Op wedstrijden zit er teveel spanning op en dan ga ik sneller naar de draf (dan moet ie echt even stoom afblazen), maar na een paar rondjes kan ik dan weer gaan stappen en wel de rust vinden.

Toen ik Sam nog maar net had, had hij ook geen geduld om aan het begin lang te stappen en dan begon hij te drammen. Maar door te oefenen en telkens het stukje stap uit te breiden aan het begin is het er nu wel langzaam ingesleten. Een groot gevecht is het nooit geworden, maar ik denk dat het scheelt dat ik elke keer een half rondje erbij hebt gedaan in plaats van gelijk eisen dat hij maar 5-10 minuten zijn gemak houdt aan het begin van een training.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:36

Als ze gaan dribbelen, drammen of stuiteren proberen toch wel even te stappen, ze moeten het wel gaan leren. Bij Bente was dat bijv eerst maar 10 meter en dan draven, dan na poosje draven weer terugschakelen. Op het laatst kon ze echt goed stappen 'in principe' }:0 Snuit kon ook prima stappen, aan de lange teugel, zodra je druk pakte was het vaak een gevecht, zeker als je wilde dat hij netjes afgebogen liep. Hij kon het prima hoor, maar dat zo maar doen was echt niet zijn ding.
Ik zou het toch elke keer wel weer proberen, proberen met niet te veel druk. Maar goed, weet hoe moeilijk het is hoor. Met Snuitje en Bente was het vaak ook echt een puzzel.
Bij Snuitje en Bente hielp wel heel goed oefenen aan de lange lijnen trouwens bedenk ik me nu opeens.
Rizanta kon prima stappen maar met druk ging ze soms telgangen of onregelmatig, was ook hele puzzel. Die dramde dan wel niet maar wel heel moeilijk goed actief en juist te krijgen. Ook onder het zadel trouwens.

Ollie is heel makkelijk. Die houdt juist van lekker stappen :)ddd dribbelt of dramt nooit. Even ophouding en weer lucht en klaar. Maakt direct goede passen. Maar als het zwaar is komt ze wat te langzaam vooruit zeg maar }:0 Het is natuurlijk niet zo'n zware pony dus dan heeft ze het gewoon zwaar. Hero nu met lange lijnen lijkt het zich aanzien als goede stapper. Vandaag voor 2e keer dan, geen idee of het een probleem wordt, maar ook geen gedribbel of gedram.

Vind het wel erg fijn als ze goed stappen.... je kunt het wel trainen maar vraagt gewoon veel geduld en tijd, is mijn ervaring dan.

En jawel, eindelijk was het zover *\o/* . Vanochtend kuipstoeltje opgehaald bij Ikea. Constructie gemaakt om het goed vast te zetten op sulky en dat zat lekker! Echt zo'n luie stoel idee :7 Ollie helemaal blij met haar simpele hoofdstelletje zonder kleppen en met trensje plus vrijwel geen gewicht om te trekken :D was ook nog eens heerlijk weer 8-)
Afbeelding

Gaf me net zo'n soort gevoel als wanneer je erop zit :D

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:46

instappen, bij sproet werkt het soms wel en soms niet,
meestal staat hij keurig stil, maar als meneer zn pet verkeerd staat en hij wil al weg en ik nog niet krijg je dit;

stom beest :')

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:00

:+ het is er gewoon een met karakter :7 mag ik wel, niet te vaak, maar zo af en toe, ach ja :)

bicci

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:09

hihi,
das waar.
spikkel doet dit soort fratsen uiteraard voornamelijk als er fotografen bij zijn enzo..
als ergens sta te wachten is er niets aan de hand..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:19

Goedemiddag
Hier gelukkig geen problemen met stappen of stilstaan. Maar als het puur frissigheid is, dan zou ik gewoon beginnen met een rustige draf. Dus wel echt mijn tempo.

VHU: dat vraagt nu wel een foto van de andere kant ipv pown ;)
Janouk: ik krijg al jaren les van dressuurinstructrice die mennen eigenlijk doodeng vindt. Mijn "nieuwe" juf vindt mennen niet eng, maar doet het niet zelf. Ik moet zelf af en toe wat vertalen, maar het werkt al jaren heel goed.

Hier heel erg moe na de wedstrijd in Tolbert. Ik was vooral erg tevreden over onze 2e ronde. Heel snel gaat het helaas niet, maar harder kan Amerigo gewoon niet. Hij doet zijn best, meer kan ik niet vragen. Nu moed verzamelen om nog uit te mesten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:33

Lekker gereden dus Tine, is toch fijn :j
Jij moed verzamelen voor uitmesten, ik voor boodschappen doen }:0
Vanavond gaan we lekker uit eten, maar ja we moeten voor morgenochtend natuurlijk wel ontbijt :Y)

Zal even vragen of iemand een foto maakt van de voorkant, ben zelf ook wel benieuwd hoe het eruit ziet eigenlijk. Vind Ollie super stoer met dat mooie borsttuigje :7

Nou ik geef mezelf een trap onder mijn h*&^l en ga naar de Appie :evaw:

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:39

Ik lees net op facebook dat Fief is ingeslapen. Ik ben even de boktnaam kwijt, maar ze heeft nog een zwarte, Ferro. Fief heeft toen dat vreselijke ongeluk in de wei met een paal gehad, met die enorme buikwond. Ben er echt van geschrokken dit te lezen. Ik wens haar in ieder geval heel veel sterkte met dit verlies, ze hebben zoveel meegemaakt samen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:46

Ja spook van nouvel. Schrok er ook wel van. Wist wel dat ze soms niet zo lekker ging maar dat het zo erg was? Idd heel veel sterkte nouvel!!

Hier rondje buiten gedaan met ferro en robin mee. Hij was een beetje vrolijk halve rondje galloperen en er kwam ook nog een vreugdesprong uit. Morgen mag hij weer voor de wagen. En morgen wil ik hem ook nog een keertje scheren.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:52

Inderdaad, Nouvel, sorry, kon er echt niet opkomen. Ik had me ook niet gerealiseerd dat ze zoveel last had van spanning. Zo zonde als je paard altijd stress heeft om niets. Nu heeft ze rust. maar wat een moeilijke beslissing zal het geweest zijn.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:14

Het is echt zo naar van Fief, kreeg er tranen van in mijn ogen. Wat hun allemaal gedaan hebben voor haar, hard dan als het niet zijn vruchten afwerpt...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:35

Arme ellis en richard, zoveel meegemaakt met spookje :(:)
Maffe mooie prachtige merrie <3

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:28

Het paard van nouvel wat is daarmee gebeurt? Ik heb er helemaal niks van meegekregen :(

Overigens hoe hebben jullie je ponys/paarden beleerd? Hebben jullie het laten doen of?
Ben met liz zover dat ik haar binnenkort (als tuigje er is) voor de band zet. We hebben een autoband met haakjes eraan als sleep.
Wat raden jullie aan met of zonder oogkleppen?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:34

Hier alles laten beleren. Dat is zo'n vak apart. Je moet zelf echt heel veel ervaring hebben, wil je weten waar je mee bezig bent. Gewoon mennen is iets anders als beleren.
En ik zou met oogkleppen adviseren.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:35

Nouvel, als je meeleest..... sterkte! :(:)

Jeskim, ik herlas mijn post nog eens, maar het komt over alsof ik meteen vanuit de box of inspan-plaats wegdraaf. Uiteraard is dat niet het geval; ik moet sowieso 10 minuten stappen naar de dressuurwei. Dat gaat met niks meer dan een hand - mond verbinding, zodat hij wel rechtsaf gaat waar het moet :+ . Maar daarna, zie vorige post :D .

Ik ben vandaag met Moos op pad gegaan naar Leonne van Gestel, voor mijn eerste les buiten de deur. Moos is sinds zijn komst in maart niet meer op de trailer geweest. Hij kwam behoorlijk nat de trailer af, hoewel ik in de auto niets heb gevoeld van zijn onrust.
De les ging netjes, uiteraard niet heel anders dan ik gewend ben van onze lesmees (dan zou er iets niet kloppen :P ) of dat hij opeens veel beter liep (ook niet dus), maar met wat nieuwe inzichten en een tussenstapje proberen we toch weer verder te komen. Het eerste waar we aan gaan werken is op beide leidsels evenveel druk te krijgen, of dat nu een lichte of een zware aanleuning is. Nu heb ik op links te weinig en op rechts teveel druk.
Leonne was wel gecharmeerd van Moos: "Ik zoek nog een paard, heb je er hiervan niet nog 10 staan?" :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:38

Rianne1994 schreef:
Het paard van nouvel wat is daarmee gebeurt? Ik heb er helemaal niks van meegekregen :(

Overigens hoe hebben jullie je ponys/paarden beleerd? Hebben jullie het laten doen of?
Ben met liz zover dat ik haar binnenkort (als tuigje er is) voor de band zet. We hebben een autoband met haakjes eraan als sleep.
Wat raden jullie aan met of zonder oogkleppen?

[AR] [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN), hier kun je alles in vinden. Maar ik zou echt niet zelf gaan klooien... lekker laten doen.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:41

Ik wil haar zoiezo door iemand anders laten beleren. Staleigenares heeft er aardig wat beleerd en al jaren ervaring zij heeft het aangeboden. Vind ik zelf wel prettig aangezien ik er dan bij ben. Liz is nogal een aparte :')
Vrouw van stal heeft zelf beleerd is laatst mis gegaan dus ga zeker zelf niet klooien :o

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:47

Ook de sleep heb ik niet zelf gedaan, niet bij Ster en niet bij Moos, maar met een shetlander loop je (denk ik) wel iets minder risico. Je bent er eerder bij wanneer er iets niet goed gaat, ze zijn wat minder paniekerig en over het algemeen zijn ze ook minder "kwalijknemend" als grotere dieren.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:54

Waar ik me met Liz zorgen om maak is dat ze vroeger niet heel goed is behandeld en als het om haar achterhand gaat nogal angstig is. Ik kan rustig achter haar lopen andere mensen nog niet....
Daarom wil ik er zelf bij zijn. De pony bij wie het mis ging was een shet en die is een 80 weg overgestoken zonder iemand erbij... :(:)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:23

Ipsilonka schreef:
Ik heb zo'n deken van ideal voor det. Die groene weet je wel. Ik zal m wel voor je na kunnen meten hoor.

Graag, als je dat zou willen doen? +:)+

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:28

:\ ;( Ohhh gosh, niks meegekregen van Nouvel. Maar wat vreselijk, heel veel sterkte als je dit leest!!

Schrok wel even want ik heb natuurlijk ook een Vief, afstamming van Ferro... Dat leek wel heel erg op elkaar toen ik dat gauw ff las, maar gelukkig leeft mijn Vief nog...

Verder las ik van alles over stappen bij aanvang van de training. Ik moet zeggen dat ik altijd vrij gauw draaf. Gewoon omdat ik vaak van die paarden heb die ff stoom moeten afblazen, en ik werk graag los in draf. Galopeer dan ook al binnen 10 minuten (oh zadel dan)... Maar ze kúnnen het alle 3, gewoon netjes 2/3 rondjes stappen.

Dan nog even een egopost voordat ik weer onder mn steen duik... Zit op een roze wolk omdat de 3jarige vandaag een super wedstrijddebuut liep! Echt ik ben mega trots op die kleine apekop, 1e met 195 punten.

Afbeelding

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:54

Oh, wat verschrikkelijk van spookje, ik vind het ongelooflijk, heel, heel veel sterkte, nouvel :(:) :(:) :(:) :(:)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:57

@royal: wat goed +:)+ *\o/* en wat een knap ding <3

Zag nog prachtige foto's van aks en verder begrijp ik dat vandaag het laatste afscheid was Y;(

*sorry, verder zo druk en niet fit :o *

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:52

Heel veel sterkte, Nouvel. Een beter baasje had spookje niet kunnen hebben. :(:) :(:)

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:58

jeetje Nouvel,
heel veel sterkte...