[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:20

monique, dank je, ja ze werkt zeker enorm voor de wagen, dapper dier!

lotte, ja dat is lastig allemaal bij elkaar dan...
ik denk dat je het dan nu nog niet zo verkeerd doet...
je zou voor de afwisseling het af en toe aan de longe kunnen, evt dubbele longe, zodat je ook wat wendingen kunt maken...

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:37

sander_lotte schreef:
Ik ben inderdaad 1 uur kwijt, maar als ik hem inspan ben ik 2 tot 3 uren kwijt. We komen altijd minstens 1 plas tegen en dan is het tuig en de wagen vuil, ik ben zeker een uur aan het poetsen.

Als je momenteel ergens een plas tegenkomt krijg je 5 euro van me :+

@Nouvel: die foto's zijn die nu gemaakt op de nieuwe locatie van Gerard in Merksplas? Wij hebben daar namelijk binnen 2 weken wedstrijd... Aja en erg leuke foto's zijn het hoor!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:47

jeps, die zijn inderdaad daar gemaakt... ;)

ik wil over 2 weken misschien daar ook meedoen, zit alleen een beetje met de afstand hier vandaan en het vakantieverkeer precies dat weekend...

weet jij welke proeven er gereden worden en waar die te vinden zijn?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:49

@ Popkjen: Binnen de 5 minuten van mijn thuis kan ik je minstens 5 plassen tonen op 1 weg, dus dat maakt 25 euro :Y) Meer plassen gaat ook hoor :))
Het is bijna niet te geloven, maar als je hier met een shet komt, gaat die zelfs kopje onder! Op zich is het niet erg dat er zo veel plassen zijn, maar je wagen schoon houden als je gaat mennen hier is bijna onvermijdelijk.

Popkjen

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:55

Ik wil hier ook water in mijn piste :( Die is echt kurkdroog, stof vliegt je om de oren. En in de wei is de grond ook keihard, echt niet leuk.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:06

Wees blij dat je een piste hebt :D Ik wil gewoon een piste, met of zonder water, maakt niet uit :D Dat zou geweldig zijn!
De wei is ook erg droog, het gras is heel dor. Alleen in het bos hier achter komt nooit zon, de plassen die er zijn, blijven het ganse jaar door. Ze verkleinen wel wat (in regenperiodes kan je er zonder laarzen onmogelijk te voet door, dan bedekken de plassen de volledige wegen), maar weg gaan ze nooit.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:06

Citaat:
wil nog wel even zeggen dat het heel netjes ging bij de dierenarts. Het gekke was wel dat Quincy zijn hele leven een enorme vechter is geweest en nu helemaal niet tegenstribbelde
Het was dus echt op .... sterkte Tine en zeker ook voor je man. Ik denk dat het zo moest zijn Tine, hij is nu ingeslapen op de kliniek, wel naar dat het niet thuis kon maar voor alle zorg die je ervoor en erna hebt is dit wel onder alle verdriet die er is beter denk ik. Hoe is je zoontje eronder? Was je man er nu wel of niet bij toen het zover was.
Moet eerlijk zeggen dat ik net inlogte om te kijken of het was zou hebben geholpen, dit verwacht je dan echt niet te lezen. ;(

Vandaag echt de hele dag vergadert, zo dat was lang geleden dat ik zo lang en intensief vergaderd heb (hoop dat het voorlopig ook weer voor het laatst is :+ ). Daarna naar huis, net gekookt en straks weer verder met een van die stukken waar ik die deadline voor heb. Het gaat wel voorspoedig dus gaat denk ik allemaal lukken.... maar dus geen paard of pony gezien pfffff.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:13

@ VHU: ik denk ook dat het voor Quincy genoeg was geweest. Vroeg of laat is het zo ver en moet je afscheid nemen van je dier. Dat vind ik ook zo verschrikkelijk. Maar uiteindelijk hoort het erbij.

Ik ga zo dadelijk weer even met Romeo bezig zijn, heb echt een pauze nodig! Ik word hier gek achter mijn boeken.
Mijn ouders hebben ook een mindere avond, ze moeten naar een gebedswake (van de zanger die zaterdag zou komen optreden op ons feest, maar dus niet kon komen omdat zijn vrouw overleden was) en daarna moeten ze nog naar dat koppel (hun beste vrienden) om te gaan condoleren voor de vader van de man. Ik vind het heel naar voor die mensen, maar uiteindelijk ben ik blij dat het mijn oma niet was die zaterdag overleed. Mijn 4 grootouders zijn naar het feest kunnen komen, mijn zieke oma heeft zich ontzettend sterk gehouden, rond 11 uur hebben we haar naar huis gebracht omdat het te zwaar werd voor d'r. (opa is wel blijven plakken :D )

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:19

Man was er helaas niet bij. Vond ik voor hem echt vreselijk. Hij heeft Quincy 15 jaar gehad en ze hebben samen heel veel bereikt en meegemaakt (1 sterren cross gereden). Zoontje vond het ook moeilijk, die was er namelijk bij. Als ik dat van te voren geweten had, had ik geprobeerd (maar zou wel moeilijk geweest zijn) oppas te vinden. (hij had een vrije dag van school) Maar hij lijkt het wel goed verwerkt te hebben.

Hele dag is raar voorbij gegaan. Toen ik net ging voeren had ik het wel weer even heel moeilijk hoor, slechts 2 ipv 3 emmers klaar maken, maar ja, ik had gewoon echt geen keuze meer. Hij kon niet eens meer mee naar huis, zo slecht liep hij.

Voordeel in kliniek is dat je niet met Rendac te maken hebt, nadeel is dat het voor de overige twee paarden nu wel heel raar is. Maar goed, alles heeft voor- en nadelen.

Nu maar hopen dat we snel weer aan alle mooie en goede dingen met Quincy kunnen denken. Het is zo jammer dat hij de nieuwe wei niet meer mee mag maken (hebben perceel van 4,5 ha omgebouwd tot weide met poelen, bomen en struiken, echt mooi plekje).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:36

Kinderen hebben er soms zelf hele praktische ideeen over. Han vond het met de hond bijvoorbeeld wel vervelend dat Tex weg was, want hij mistte hem, we hebben hem wijsgemaakt dat hij ergens op een plekje in het bos begraven is (hebben we een soort zwerfkeitje neergelegd), daar staan we nog wel eens stil en dan zegt hij dat Tex daar ligt enz. Tex is gewoon gecremeerd, maar dat kon ik niet over mijn hart krijgen uit te leggen. Door dat zwerfkeitje daar neer te leggen had hij nog een soort plekje waar hij af en toe letterlijk en figuurlijk bij Tex kon stilstaan. Tex was ook al oud, hij snapte wel dat het een keer moest ophouden (een hond van 19 dat kan toch niet mama ;) dan is het toch logisch dat hij dood gaat).
Dat laatste bedoel ik met praktische ideeen. Die hond is zo oud, die moet wel dood gaan, anders waren er veel meer oude honden :(:)

Als je had geweten hoe het had gelopen was je nooit naar de kliniek gegaan, nu is het in ieder geval afgelopen....
Jullie hebben vast hele mooie herinneringen, van die zware crossen loopt een paard alleen als er echt een band is met de ruiter.
Nogmaals sterkte...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:10

wauw :oo mooie spookjefotos weer! :9
je mag die van mij wel een keertje komen africhten? O:) verf ik 'm wit voor je! :D

ik heb met dids gemend vandaag. Eerst in de bak, maar dat was wel erg zwar, toen mocht ik van stalhouder de grote wei op die gehooid is :D
:):) hij ging héérlijk! echt superblij met dat beest :D we zijn zowat een uur bezig geweest, afentoe wat lange teugel rondgestapt, lange teugel rondgecrosst O:) en dan weer een beetje serieus werk :)

:+: Weer helemaal in m'n uppie ingespannen en uitgespannen, <3

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:14

Tine, sterkte met het verlies van Quincy.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:30

nouvel, weer hele gave foto's! ze werkt echt goed hard zo te zien!
en ze sjouwt zo lekker!

Tine, ik krijg er gewoon kippenvel van... brrrrr

S_L, als ik wobbe inspan en ermee ga rijden kan ik zelf kijken hoelang ik doe rijden.
kort, lang.
groot rondje, klein rondje, eventjes in de bak (als er niemand rijdt)
met inspannen ben ik misschien 5 minuutjes bezig (inclusief tuig erop leggen en alles 'aankoppelen')
uitspannen net zo eigenlijk.
scheelt misschien dat mijn pony kleiner is.

Heb vanavond even 20minuutjes met wobbe in de bak gereden.
vrienlief was mee en die wilde ik even laten zien hoe goed wobbe het doet.
hij had het nog nooit gezien, maar hij vond dat wobbe het erg leuk doet!
en ik maar uitleggen over dat hij de rechtergalop moeilijk vind en ik dat moet oefenen.
had ook gevraagd of hij wilde kijken of wobbe in de goede galop zat.
vraag ik net nog een keer: "vond je dat wobbe het leuk deed?
Zegt hij: "ja, heel leuk! maar hij moet wel de rechtergalop gaan oefenen"
haha ik lach echt helemaal dubbel! iemand die totaal geen verstand van paarden heeft dat horen zeggen (omdat ik het zelf zo honderduit uitgelegd heb)
dat is gewoon grappig!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:01

@ IvysToeter: Voordat ik aan het inspannen ben, moet ik wel nog eerst oude kleren aantrekken (Romeo maakt mooie kleren altijd vies, alsof hij het niet wil dat mijn kleren proper blijven :D ), en ik moet hem van de wei gaan halen. Dan borstel ik hem nog snel even en dan gaat het tuig op. Alles bij elkaar ben ik toch wel een half uur bezig voordat ik op de bok zit.
Uitspannen gebeurt wel snel, maar achteraf moet ik alles weer poetsen, en daar ben ik wel makkelijk een uurtje mee bezig. Dus heb ik al 1,5 uur dat ik bezig ben zonder te mennen. Ik denk dat de grootte van de pony niet veel uitmaakt, maar wel de mogelijkheden van de menner. Ik heb een versleten rug, dus dat gaat niet allemaal zo snel. :o Ik moet van de dokters iedere beweging zo rustig en gecontroleerd mogelijk doen, anders zit ik met een hernia.(en dat willen we écht niet)

Maar al zou het lukken om te gaan rijden (voor mij zou dit zeker lukken, ik maak tijd voor Romeo :o ), dan zou ik nog niemand hebben die met me mee wil. En ik kan echt nog niet alleen op pad gaan. Misschien als Romeo wat ouder is, maar nu zeker nog niet.
Met een sulky is het al wat makkelijker om alleen te gaan rijden, of als je een afgesloten piste hebt, maar dat heb ik allemaal niet. Helaas heb ik dus geen keuze, ik zal het moeten doen met de longe tot iemand mee kan. :Y)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:10

ken je probleem SL.. Ben trouwens ook best een tijdje bezig met inspannen :) maar dat gaat ook echt op 't dooie akkertje :) Als ik druk en vlug wil den dan neemt dids dat over :P

ben wel erg blij dat ik hem nu zelf kan inspannen, en in elk geval in de bak (En soms wei) wat kan sturen :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:14

Inderdaad, Romeo neemt mijn gedrag ook onmiddellijk over. Soms ben ik opgejaagd door een ruzie met ouders of vriend(soms zelfs onbewust), maar dat merk ik snel aan Romeo, die begint dan ontzettend te klieren :D
Maar euhm... Dids is ouder dan Romeo (4 jaar) hé? En je kan hem sinds kort zelf inspannen en alleen rijden, dus er is nog hoop voor mij en Romeo *\o/* :D

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:22

heey iedereen,,,

Tine, ik wil jou eerst zeggen dat ik met je meeleef, ik zelf heb het nog nooit meegemaakt, maar het moet verschrikkelijk zijn om zo'n vechtersbaas zo plots in moeten laten slapen, maar jullie hebben gedaan wat je konden, heel veel sterkte :(:)

@SL heel verstandig dat je niet alleen gaat rijden, als jij dat niet vertrouwt moet je dat ook lekker niet doen. misschien kan je lekker met hem aan de lange lijnen spelen, nu loopt hij wel veel op de volte....

@ yvestoeter, jemig jij spant wel snel in, al denk ik dat ik het in 10 minuten eigenlijk ook wel voor elkaar heb :o

zo vandaag ff met misty de confrontatie aan de lange lijnen aangegaan. en erg blij dat ik dat niet voor de wagen gedaan heb, madam wilde de laatste tijd niet graag nageven en deed gewoon haar kaken horizontaal van elkaar, ik weet zeker dat het niet aan het gebit kan liggen want dat is net nagekeken, dus madam moest nu even echt luisteren, niet nageven was halthouden en net zolang wachten tot madam nagaf, eerst was het stijgeren, maar uiteindelijk gaf ze wel weer toe, gaf ze niet na, weer halthouden en nageven, uiteindelijk liep ze superfijn, soms ben ik echt te lief voor hoor, tis ook echt mijn sgatje <3
was vandaag wel raar, Moby haar stal staat er nog, nu doe ik altijd als ik gevoerd heb er nog een scheut lijnzaadolie overheen, liep ik haar box in, bedacht ik me ineens dat dat niet hoefde, vond ik toch wel even lastig.....

daarnet met Jorrit, en een vriendin op haar paard een lekkere buitenrit gemaakt, kwamen nog een aanspanning van Hanemeijer tegen, Jor had er geen problemen mee, maar paard van mijn vriendin wel, die wilde al rechtsomkeert naar huis maken en zonder jor had hij dat ook gedaan, maar Hanemeijer hield gelukkig rekening met ons. afijn zijn we lekker aan het rijden, komen we hem een half uur later weer tegen := ging toen gelukkig ook goed.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:41

@SL; hij is 12 ;) dus je hebt nog even te gaan :)) heb hem nu 4 jaar geloof ik... ik weet 't niet eens meer _O- lijkt wel of ik 'm altijd al had :))

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:44

Tine heel veel sterkte

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:02

Citaat:
kwamen nog een aanspanning van Hanemeijer tegen, Jor had er geen problemen mee, maar paard van mijn vriendin wel, die wilde al rechtsomkeert naar huis maken en zonder jor had hij dat ook gedaan, maar Hanemeijer hield gelukkig rekening met ons. afijn zijn we lekker aan het rijden, komen we hem een half uur later weer tegen ging toen gelukkig ook goed.

Hahaha, ik was het niet hoor :+
Morgenochtend mag ik weer aan de bak. Heb er weer ontzettend zin in. Het is prachtig weer, hoop op Zarah, maar dat weet ik nooit zeker omdat ik nooit weet of ze voor de stalhouderij aan het werk moet of dat iemand anders ook menles heeft. Soms ga ik dan met iemand anders mee (de meeste mensen mennen niet met Zarah, maar met de wat oudere, ervarener paarden), maar soms is er niemand dan kan ik met Zarah (als ze geen 'dienst' heeft) of als ik geluk heb is hij ook nog wel zo dat als ik eerst met iemand anders op de wagen heb gezeten, dat hij toch weer teruggaat en ik alsnog Zaar mag optuigen om mijn eigen les mee te doen. Afwachten dus. Ander paard maakt me dan niet uit hoor, dat is nu eenmaal zo als je zelf geen paard hebt. Van elk paard leer ik weer wat anders. En de andere paarden zijn altijd makkelijker te mennen dan Zaar :+ lijkt het net of ik het al aardig kan :x

Zo ik heb mijn opdracht voor die deadline 90% af. Moet alles nog een keer doorlopen op typefouten en dan kan het door naar de opdrachtgever. Was stressen, want ik dacht dat het me niet zou lukken....maar vond ook wel als ik dinsdag zou gaan mennen ik het wel op tijd af moest hebben....deadline was woensdag pffff.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 08:51

@ marrianne: lange lijnen heb ik wel al geprobeerd, maar toen lukte het niet zo goed :o Maar ik denk dat Romeo het ook nog erg moet leren. Bij ieder contact met de teugels stopt hij, dat is best wel vervelend om meer te corrigeren dan dat het goed gaat :Y) Ik kan het in ieder geval blijven proberen en hopen dat het vroeg of laat wel lukt :+
Goed dat misty uiteindelijk wel goed liep!

@ Naaltje: oh dan hoef ik me geen zorgen te maken, 8 jaar is nog lang :D Wie weet...ooit... :z

@ VHU: veel plezier! Het is hier inderdaad ook prachtig weer! Hopelijk mag je met Zarah ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:57

@Tine: lijkt me vreselijk. Ik kan me er niet zo veel bij voorstellen omdat ik nog nooit die beslissing heb hoeven te nemen. Sterkte

@sander_lotte: ik moet ook minstens 1 a 1,5 uur uittrekken om met mijn pony's te kunnen mennen (zonder de rijtijd). Als ik echt weinig tijd heb gooi ik het enkelspan ervoor. Dan pak ik de schoonste pony, snelle borstel er overheen. tuig erop en inspannen. Kan in een kwartier. Tegenwoordig moet enkel ook al een kwartier uittrekken om het spul te vangen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:05

Vandaag eindelijk weer iets met de mannen gedaan. Nou ja, echt werken mag het niet heten, maar goed, we zijn even bezig geweest. Ik was heel benieuwd hoe ze erop zouden reageren als ze alleen achterbleven in de wei. Had grote onrust verwacht, maar dat viel alles mee. Hopen dat dat zo blijft, dan hoef ik ze niet iedere keer allebei binnen te halen als ik iets wil doen. Scheelt heel veel tijd (en uitmesten).

Kon ik zomaar pony heel makkelijk vangen vanmorgen, dus die eerst gedaan. Toen hij op de wasplaats stond, was Rembrand wel heel erg onrustig in de wei, maar toen we naar de bak gingen, liep hij in de wei mee en ging in het hoekje staan, zodat hij goed overzicht had over de bak. Daar is hij hele tijd dat Amerigo bezig was blijven staan. Maar wel rustig, geen gillen of hinikken. Daarna pony terug in de wei en paard mee naar binnen. Amerigo leek het niet interessant te vinden en ging gewoon grazen/hooi eten. Ook toen Rembrand in de bak werd gelongeerd. Nu maar hopen dat het zo blijft.

Pony was trouwens heeeeeeeeeel sloom. Zo heb ik hem nog nooit gezien. Zal nog wel met gemis te maken hebben denk ik. Hoop wel dat hij snel weer actief is, dit is niet leuk.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:21

@ Napie: met vangen heb ik gelukkig geen probleem :D Als Romeo beweging hoort van bij ons thuis (deur dichtslaan oid), gaat hij al hinniken en klaar staan aan de poort :+ Hopelijk blijft dit zo :Y)

@ tine: dat Amerigo zo sloom was, zal inderdaad met het gemis te maken hebben. Ze zullen het nog niet echt begrijpen wat er gaande is, hoewel ik denk dat ze het wel een beetje aanvoelen als ze bij je zijn. (ik veronderstel dat jij ook niet op het erf fluitend loopt te huppelen)
Het zal voor jullie allemaal wat tijd kosten voordat dit alles een plaatsje heeft gekregen.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:22

tine heel veel sterkte