[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:36

Wauw Napie, 29km met twee shetjes. Hoe vaak train je met ze? Mijn Welsh doet met moeite 7km.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:44

zo ben ik ook weer

zie dat er veel ponys in de leer staan supper hoor

nappie met mendurance 11 km p/h in draf of gemiddeld stap en draf tempo bij elkaar opgeteld ?

Vandaag met paar bokkers rondje mastbos gedaan 21 km gereden lekker veel gestapt menneke deed het supper Ja had alleen maar zweetplekkie op broek en borsttuig en bij de oortjes natuurlijk. Kwam thuis en meneer kon zo nog een rondje draven Nagelbijten / Gniffelen niet moe genoeg dus hahaha.

wel lekker hoor even het bos in hellaas 6,5 km heen rijden dus als je daar dan lekker wilt rijden ben je gauw 21 km verder voor je weer thuis bent + een paar uur later hebben van half 12 tot ong half 4 gereden en 90 % gestapt.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:58

Ok, een spannende wending in mijn mencarriere. Bij mij in de buurt (Belgisch Limburg) is er een opendeurdag van een ruitersportwinkel en ze organizeren initiatielessen voor het mennen. Ik heb mij ingeschreven voor een les van Marc Van Vlasselaer.
Het gaat door op zaterdag 1 november. Ik vind het echt spannend. De komende weken toch maar extra trainen en zorgen dat het tuig proper is.

Op zondag zijn er ook initiatielessen met Aert Van der Kamp. Verder ook nog dressuur en eventing clinics en initiatielessen (PB mij maar voor meer info)

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:59

b485 schreef:
Ok, een spannende wending in mijn mencarriere. Bij mij in de buurt (Belgisch Limburg) is er een opendeurdag van een ruitersportwinkel en ze organizeren initiatielessen voor het mennen. Ik heb mij ingeschreven voor een les van Marc Van Vlasselaer.
Het gaat door op zaterdag 1 november. Ik vind het echt spannend. De komende weken toch maar extra trainen en zorgen dat het tuig proper is.

Op zondag zijn er ook initiatielessen met Aert Van der Kamp. Verder ook nog dressuur en eventing clinics en initiatielessen (PB mij maar voor meer info)

hellaas beetje ver weg maar klinkt wel leuk Ja

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:05

Hee! Mag ik me ook even melden?

Ik ben Elise, 15 jaar en ik men met trekpaarden. Meestal met Tobias, 3 1/2, maar soms ook met andere trekpaarden.
We rijden voornamelijk met de huifkar rondjes op landgoederen of voor openingen van bedrijven. Oftewel, we rijden eigenlijk alleen als we ervoor betaald worden Huilen van het lachen
Volgend jaar gaan we, als het zo door gaat, meedoen met de PowerHorse Competition!
Als jullie het leuk vinden een foto te zien, moet je het even zeggen Lachen

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:08

Tja, ik vind dat er hier in België nog niet echt veel voor de menners gedaan wordt. En zeker niet door die ruitersportzaak. Zij focussen zich meer op springen en dressuur. Ik sta er dus echt versteld van, maar vind het wel leuk. Eindelijk eens iets op wandelafstand van mij (heb namelijk geen eigen vervoer). Ik ga wel proberen om vervoer te regelen. Een pony met slechte conditie een intensieve les laten lopen, en dan nog naar huis wandelen, vind ik niet echt vriendelijk. En dan heb ik nog niet gesproken over het naar ginds wandelen en het feit dat het tegenwoordig s'avonds al vroeg donker is.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:12

Ah ja, iemand tips om mij voor te bereiden op een dergelijke les?
Het tuig wordt gepoetst, de kar gesmeert en nog eens nagekeken of alles in orde is.
Dingen die ik nog even zou kunnen oefenen? Hoe moet ik mijn pony toiletteren?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:45

@sammykuh, je moet idd een flink stuk rijden ja!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:20

sammykuh schreef:
nappie met mendurance 11 km p/h in draf of gemiddeld stap en draf tempo bij elkaar opgeteld ?

Dat is gemiddelde snelheid over de 29 km incl de wachttijd op de PA controle (na een km of 18 tellen ze de hartslag, die moet onder de 64 zijn om door te mogen)
De 29 km heb ik dus in ongeveer 2 uur en 40 min gereden. Ik stap alleen de 2 km voor de PA en 2 km voor de finish. De rest gaat in draf of galop. De minimale snelheid voor pony's is 6 km/u en je mag maximaal 13 km/u. Des te sneller des te meer punten maar voor je hartslagen krijg je ook punten. Je moet dus een evenwicht vinden in het snel rijden met een lage hartslag. Kwestie van goed trainen, voeren, je pony's goed kennen en goed koelen.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:08

Napie schreef:
sammykuh schreef:

Dat is gemiddelde snelheid over de 29 km incl de wachttijd op de PA controle (na een km of 18 tellen ze de hartslag, die moet onder de 64 zijn om door te mogen)
De 29 km heb ik dus in ongeveer 2 uur en 40 min gereden. Ik stap alleen de 2 km voor de PA en 2 km voor de finish. De rest gaat in draf of galop. De minimale snelheid voor pony's is 6 km/u en je mag maximaal 13 km/u. Des te sneller des te meer punten maar voor je hartslagen krijg je ook punten. Je moet dus een evenwicht vinden in het snel rijden met een lage hartslag. Kwestie van goed trainen, voeren, je pony's goed kennen en goed koelen.

oke dan komt nog best veel bij kijken dan Ja

@ linda ja hellaas wel maar ja zo eens in de tijd op een zondag met lekker weer is het wel eens lekker alleen is dat viaduct zo #@%# stijl Nagelbijten / Gniffelen

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:31

goedenmorgen iedereen.

Zaterdag wedstrijd gereden met ferro. buitenritje van 10 km en 3 hindernisjes. Hij was heel braaf. Hindernisjes waren wat moeilijker voor m.We waren 8e van de 11.

gisteren nog even een rondje met cindy gedaan. ze was zeiknat. die heeft zo'n ongelovelijk dik berenvel nu al en dan met 20 graden. Volgende week scheren. ze was wel heel braaf. en ging met een gallopje terug de wei op dus zal het wel gaan met dr Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:03

Afbeelding

Fotootje aan de start op Onstwedde digitaal.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:48

Leuk span Lachen

Zo, het topic staat een beetje stil.....
Hoe vergaat het iedereen?
Ik baal er een beetje van dat het zo snel donker wordt.
Op vrijdagavond gaan we meestal naar les, maar we moeten straks door het donker heen en terug. We gaan wel het grootste gedeelte door de bebouwde kom met goede straatverlichting dus dat scheelt. We hebben natuurlijk ook verlichting voor de wagen en Rafiq krijgt reflecterende bandjes om z'n benen Cool En misschien moet ik ook maar van die knipperende kerstverlichting op batterijen aan het tuig hangen... Tong uitsteken
Hoe lossen jullie dat op? Een koetsentrailer kunnen we voorlopig niet aanschaffen maar het is wel iets waar we in de toekomst naar willen kijken.
We hebben trouwens ook eindelijk de nieuwe wagen besteld Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! (vandaar geen koetsentrailer voorlopig... Knipoog )
Ik wil hem jullie graag even showen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Over ongeveer een week of 4 is hij in Nederland als het goed is. Ben zo benieuwd!

Evert gaat zaterdag examen doen voor het koetsiersbewijs bij Onder de Kastanje.
Hij heeft inmiddels zoveel ervaring met mennen door het jaar lessen en rijden met Rafiq Duivel dat het praktijkgedeelte vast geen probleem zal zijn. Alleen theorie is wel wat lastiger...Er zitten echt veel lastige vragen tussen.

Zo, ik ben weer even uitgekletst Knipoog
Iemand van jullie nog nieuwtjes??

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:19

mooie wagen hoor. Welk merk ???

Die van ons zijn voorlopig nog niet in nederland. wordt een kerstkado denk ik.

Ik ga ook gewoon lopend naar les door de polder. met miss 2 lantaarnpalen op mijn hele route. ik heb hesje aan lichtjes op de kar en reflecterende peesdingen en lampje op de borst.

Als ik naar andere les ga in het donker dan rijd mijn pa met de trailer en ik met mijn kar.

Ik heb zondag weer wedstrijd. start met allebij dus ben benieuwd. er doen er 52 mee.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:49

Ehm, het is niet een bepaald merk geloof ik. Via Kraay aanhangwagens in Nijkerk wordt hij in een goede fabriek in Polen gemaakt. Eigenlijk is het dan een "Kraay-wagen" Dat logo komt er ook op volgens mij. De Lemerij besteld ook zijn wagens in dezelfde fabriek en hangt er zijn eigen merknaam aan.

Jammer dat jouw wagens lang op zich laten wachten. Ben je ook zo ontzettend benieuwd hoe ze in het echt zijn?

Met trailer en kar achter de auto is ook een optie maar wel een heel gedoe en de wagen mag officieel niet achter een auto en heeft er ook geen goede verlichting voor. Voor dat kleine stukje in het "echte" donker volstaan bij ons de losse fietslampjes wel.

Heel veel succes zondag!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:02

Wij hebben een losse lichtbak voor aan de kar, als we hem achter de auto hangen. Was ongeveer 60 euro, maar dan heb je wel geschikte verlichting. Inmiddels hebben we overigens wel een aanhanger waar de kar op past.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:03

ja duurt wel lang maar die van ons worden op bestelling gemaakt. het kan ook wel zijn dat ze iets eerder klaar zijn.

ik ben heel benieuwd hoe de kleuren zijn en hoe hij staat achter mijn pony's. maar ik heb wel geduld.

lemery dacht ik al een beetje aan te zien aan het model. dat zijn ook mooie wagens.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:27

Ja, geduld is een schone zaak... Knipoog

Onze wagen wordt overigens ook op bestelling gemaakt. De wagen van de foto's is een wagen dat al eerder geleverd is.

Sonjim, zo'n wagen waar de kar op kan is idd wel handig. Maar dan moet je wel 2x rijden voor je het hele spul op de vereniging hebt. Ach, allemaal luxe-problemen... Bloos

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:33

Zo kom ook weer eens even kijken. Ben nog steeds veel aan het mennen met Jenna, gaat heel goed. Ben nu veel aan het oefenen dat ze actief blijft, als ik haar bijv. hals laat strekken, en haar daarna iets korter neem dat ze dan op hetzelfde tempo blijft lopen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:33

ja wij rijden ook met aanhanger. mijn eerste kar kon in een boedelbakje. deze in een gewone aanhanger. en daar mag ik ook gewoon mee rijden met mijn auto en rijbewijs.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:14

Of twee auto's. Maar bij ons wordt de aanhanger gebruikt om de kar bij de wei te krijgen, ik durf hem namelijk niet onbeheerd in de wei te laten staan.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:22

de enigste mogenlijkheid die we hebben om alles in een keer mee te nemen is:

kar van mijn vriend in de vrachtauto + 3 pony's karretje met mijn kar achter de vrachtauto.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:51

*LOL* Ik ben zo trots!! *LOL*

Vandaag ben ik sinds laaaange tijd weer voor het eerst met Valenc en de wagen op pad gegaan!
Ik had zelf eigenlijk hier en daar nog wel enige troubles verwacht, omdat de laatste keer dat we weg zijn geweest alweer een jaar terug is.
Maar het ging eigenlijk gewoon perfect!!

Met inspannen stond ze rustig te wachten tot ik klaar was.
Met wegrijden was ze nog ietswat nerveus, maar even weg stappen en de spanning is er weer uit.
In de polder kwamen we trekkers en maaiers tegen en mijn meissie keek geeneens op of om! Pling
Ook gewoon een relaxte stap en draf gekregen... geen gedribbel of druk gedoe!

Ik ben zooooo ontzettend blij dat ze zo onwijs braaf was Haha! Gewoon geweldig!!!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:13

Ik heb zaterdag Jimmy voor het eerst weer ingespannen, en op wat start stres na ging het super. Zondag hebben we hem weer ingespannen en daar ontbrak ook de startstress. Dadelijk wil ik hem weer even inspannen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:34

en toen was het weer stil.

ik heb gisteren wedstrijd gehad. heerlijk met 2 geschoren pony's. ze hebben ook allebij goed hun best gedaan. ferro was 11e en cindy 9e van de 15. Remko was 2e.