[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:56

Van zulke paarden/pony's raak ik ook niet van onder de indruk. Blijven staan heeft 9 keer van de 10 het meeste effect.(je hebt natuurlijk ook van die paarden die gewoon dwars over je heen lopen :D )
Romeo 'slaat' enkel met zijn hoofd tijdens het kroelen. In het begin dacht ik: "ach hij weet toch niet dat het pijn doet, hij wil gewoon terug kroelen" maar nu denk ik: "of hij nu weet dat het pijn doet of niet, hij mag dat niet doen en dat moet hij leren"
Maar dat is iets wat van paard tot paard verschilt. Een van mijn vz-hafjes doet dat ook, maar hij doet dat heel zachtjes zodat het geen pijn doet. Hij doet het echt om te kroelen en niet om de baas te zijn.

Wel leuk om een 10-jarig meisje zo bezig te zien met vreemde paarden :D Toen ik nog klein was, kende ik helemaal geen angst. :D Je kon me op het stoutste paard zetten, ik kroop erop en die kreeg me er niet af. Met ouder worden (en in het ziekenhuis gelegen te hebben) ben ik wat bewuster geworden en denk ik eerst na voordat ik iets doe. Ik denk wel dat veel kinderen zo zijn, niet nadenken over de eventuele gevolgen.

Ik ben echt blij dat ik zo vroeg ben begonnen met paardrijden. Van die dieren leer je zo ontzettend veel. Mijn moeder vind het nu ook leuk dat ik Romeo heb. In tegenstelling tot mijn zus (die geen hobby's heeft) ben ik veel liever buiten, zelfs in de winter kan ik uren buiten bij Romeo bezig zijn. Mijn zus ligt tot middag in bed, ik sta om 8 uur bij Romeo (ik kan dat beestje niet honger laten lijden en op stal laten staan omdat ik mijn nest niet uit raak hé, dat vind ik een beetje oneerlijk tov hem)

@ marrianne: gefeliciteerd! *\o/*

Susanne

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:29

laura leuke logeer ponietjes heb je staan, succes met beleren enzo.

marrianne gefeliciteerd!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:35

Gister mijn nieuwe Ideal tuig bestelt, in het bruin, voor Kay. Als de dealer hem binnen heeft komt ie hem aanmeten enz. :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:42

Fijn die samenvattingen ;) Zo Marianne, dat is vlot gegaan en nu lekker naar de LI, mooi hoor.
Dat meisje van 10 zit er netjes op hoor!

Ben trouwens heel streng in de omgang, is denk ik ook het gevolg van jarenlange ervaring met paarden en in de tussentijd genoeg blauwe tenen, tanden door lip en zelfs hersenschuddingen gehad door van die drammerige types.
Mijn eigen pony's / paarden weten dat ook heel goed van mij. Maar vooral toen ik veel deed voor anderen en ook jong spul beleerde van andere mensen heb je wel eens te maken met paarden met andere ideeen :+ en trouwens ook eigenaren (nog erger dan de paarden)....

Vandaag ondanks de kou en regenbuien wel wezen mennen met Tamara (= degene die mij al heel veel heeft geholpen bij beleren van Alwyn). We hebben lekker stukje gemend en Tamara heeft ook stukjes gemend, ging echt leuk en het was erg gezellig. Is toch weer een heel andere kant van het aangespannen rijden, dat je met een pony met z'n tweeen leuk kunt gaan mennen. Het was wel ongelovelijk koud, winderig en gelukkig bleef het toen we aan het mennen waren droog. Maar ik ben nu nog steeds koud, brrrr.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:00

VHU ik heb gister treffor nog een aai gegeven, die heb jij toch een tijdje gehad? :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:11

Ja, hij was zo'n mooi pony'tje <3 maar goed Sim vond het te moeilijk zijn weitje met hem te delen |(
Baal daar nog steeds van was zo'n mooi tweespannetje geweest -O-

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:20

Lacuna, mooi dat je wedstrijd goed ging!

Napie, ze zijn dus weer helemaal in topconditie je pony's?

Jellee, ben benieuwd hoe kay eruit ziet met tuig.
was je al beetje met wegwijs maken aan longe etc. ?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:27

@ VHU: ik denk inderdaad de ervaring ook een erg belangrijke factor is in je omgang met paarden. Ik rij wel al 16 jaar paard (sinds ik 4 jaar was), hoewel je het op je 4e nog niet echt paardrijden kan noemen. Ik heb leren rijden op arabieren (van fokkers hier een straat verder, die mensen wat 'mijn longeerstuk' gehuurd hebben), daarna 6 jaar op een manege gereden. Het enige wat ik daar heb geleerd is wat ondervoede paarden zijn en om mijn evenwicht te houden tijdens het rijden. Vanaf mijn 12e ben ik pas echt begonnen met het leren paardrijden, toen ik mijn vz-haflingers kreeg.

Bij mijn vz-haflingers heb ik geleerd hoe je niet-manegepaarden moet behandelen (op de manege waar ik reed waren de paarden een object zonder eigen wil, het waren gewoon robots die alles deden wat je wou, ze deden nooit tegendraads) en dat die dieren wel een eigen wil hebben en dat je hen met respect moet behandelen. De echte omgang met paarden (met lichaamstaal) heb ik pas geleerd toen ik Romeo kocht. Ik denk dat dit was omdat Romeo nog maar een half jaar oud was en nog geen mensen gewoon was. Mijn vz-haflingers kenden de 'gebreken' van de lichaamstaal van vele mensen, dat niet elke beweging iets betekent voor velen, Romeo reageerde op iedere beweging, dat is erg leerrijk geweest voor mij.

Men roept al snel: "Als je geen ervaring hebt met jonge paarden, koop dan ook geen veulen!", maar eerlijk gezegd leer je hier wel enorm veel uit. Ok, het is een risico, maar in mijn geval is het een geweldige ervaring (geweest).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:31

Zag mooie wedstrijdresultaten. Gefeliciteerd. Ook foto van netjes rijdend meisje.

Ik moet vandaag helaas Rembrand weer overslaan. Veel te moe. Vanmorgen dus wel zoon op Amerigo gehad, maar dat is natuurlijk voor beessie geen werken. Maar na het uitmesten stortte ik weer helemaal in, net 3 uur geslapen.

Ga zo voeren en weer op de bank hangen. Wordt morgen vrees ik ook niet naar les, want moet morgenochtend met Quincy naar de kliniek. Is zeker een half uur rijden met de trailer, dus dan ben ik wel opgebrand als ik weer thuis kom. Schiet niet op met de training zo. Heb over 2 weken weer wedstrijd, maar dat gaat zo niet goed komen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:36

Zo leer ik elke keer weer van de stalhouder waar ik men... die man zit zijn hele leven al tussen de paarden en is nu zo'n jaar of 67. Vind ik heerlijk, van die ervaren mensen hoe hij alles kan doen met die paarden. En toen hij terugkwam van vakantie, die paarden herkennen hem na een paar weken direct, zo mooi om te zien.

Hier ook goed nieuws: Freddy is eindelijk normaal in de wei...pffff.
Fredmans heeft blijkbaar op zijn donder gehad, want hij gaat nog wel tussen de anderen instaan, maar begint niet direct te etteren. Hij houdt zich dus in := En als zo'n groot paard zijn oren in de nek legt ging hij braaf een paar pasjes opzij. Tot een paar dagen geleden trok hij zich daar niets van aan en bleef hij gewoon staan of gaf zo'n knauwtje of ging tegen zo'n groot paard staan steigeren. Denk dat ze zoiets hebben gehad wat is dat voor bromvlieg, vervolgens zijn ze zich gaan ergeren, maar konden ze hem niet te pakken krijgen. En denk dat ze daarna hem eens met z'n allen hebben ingesloten en hebben verteld dat dit geen manieren zijn.

Is mijn plan toch geslaagd :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:40

VHU die pony is echt klein! is simba ook zo klein? volgens mij kan hij bijna onder jelle/mickey doorlopen :')

kim, nee ik ben alleen nog bezig geweest met grondwerken, veel wandelen enzo (hij is nog niet verkeersmak), ik ga ook nog niet echt beginnen met beleren, eerst maar eens longeren en dan tuig er eens op enz.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:45

Haha VHU, super dat Freddy zich nu wel gedraagt! Best wel logisch dat de weigenootjes er genoeg van kregen! Ik zou zo'n etterbak ook eens goed op zijn plaats zetten :Y)

@ tine: veel sterkte, moet erg zwaar voor je zijn. Je gezondheid is belangrijker dan wedstrijden, dus verzorg jezelf maar eerst even!

Ohja, ik was vergeten te zeggen hoe het feest gisteren was :o Het was echt super, de zangers (2 toffe mannen) vielen enorm goed mee, zeker omdat we niet wisten wie ging komen en hoe ze waren. Die mannen hebben heel wat visitekaartjes mogen uitdelen, er waren zeer veel geïnteresseerden :D
Om onze cadeau te geven (weekend Parijs met gids), had ik een tekstje geschreven wat ik dan zou opdragen voor het hele publiek. Blijkbaar (was mij niet opgevallen) waren een paar tantes van me aan het huilen terwijl ik aan het praten was :+
Mijn ouders waren ook erg blij met het cadeau, het hele feest was erg geslaagd. We hebben geen regen gehad, om 4 uur vannacht(of vanmorgen :o) gingen de laatsten weg.

@ Jelleee: hoe groot zijn Jelle en Mickey?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:49

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:55

@vhyu, ja dat is zeker snel gegaan, had ik niet helemaal verwacht nu nog even regelen dat ik mijn andere wedstrijden in het L kan starten :)

@jellee, en nu maar wachten :P, wat mag kay in de tussentijd doen?

@SL leuk dat het feestke geslaagd was.

@tine, wat vervelend dat je lichaam even niet helemaal meewerkt, misschien knap je op als het weer wat lekkerder wordt.

@naaltje, ziet er mooi uit hoor dat meisje op dids

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:01

@Jellee, Traffor was 80 cm. Simba is 86 cm ... Simba leek zelfs groot vergeleken bij Traffor ;)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:06

S_L , jelle en mick zijn iets groter dan 90 cm (iets van 92cm)

Marrianne, ik ga ondertussen gewoon door waar ik mee bezig was met Kay, lekker nog aan elkaar wennen, veel trainen op de weg met auto's, vrachtwagens want die vind hij eng, beetje beginnen met longeren en als het tuig er is rustig beginnen met LL en slepen. Maar ik vind hem nog erg jong in zijn koppie dus ik neem echt ruim de tijd voor alles, tot hij er echt aan toe is.

VHU, traffor toch 80 cm? wow ik dacht echt max 75 cm hij is zo klein! zou hem zo meenemen in mn bed :D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:20

Ivy's toeter: Voor welke maat shet is dat eigelijk (als het voor shet is?)

VHU: Mooi dat ie er wat van geleerd heb :D zo zie je maar hoe goed paarden elkaar op kunnen voeden he, hoeveel ze van elkaar kunnen leren.

Vandaag inderdaad ook weer gemerkt hoe het helpt als je strenger bent. Vandaag weer is in de bak gelangeteugeld/lange lijnen (bij ons is er geen verschil :+ ) hij was aan het klieren. Rond draaien, niet meer willen lopen. En ik met mijn naïviteit denkt dan dat hij het niet snapt. Nou, klier klier. Komt ie in eens omhoog in protest omdat ik wilde dat hij door liep. Dus ik geef hem meteen een lel en een klap met de zweep, hij schrok zich de pleurus natuurlijk want ik sla hem niet snel/vaak.

Wat denk je? Meneer doet in eens braaf alles wat ik vraag, snapt het allemaal precies. Normaal draafde hij alleen aan op commando als hij er zin in had, en dan in eens weer niet, en ik denken dat ik het verkeerd aangaf, nu hoefde ik alleen maar 'tijger, draf' te zeggen en woepa, hij ging. Kon alle kanten op sturen, ging echt super.

Is hij mooi door de mand gevallen }> Paar uurtjes erna ook gelongeerd want hij had nog zoveel energie en wilde nog zo graag. Nou ging ook super. Lekker gedraaft, hij vond het nog leuk ook (normaal vind ie er niks aan) dus lekker aan de gang geweest met hem.

Voor ons beide een hele goede verbetering. De eigenaresse zei zelf ook al, een paar maanden terug had je dat nooit gedaan en het gewoon laten gebeuren.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:24

@ Jelleee: ik dacht dat ze groter waren :D En hoe groot is Kay dan? Die lijkt me wel een stuk groter.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:31

Nee ze zijn niet groter :D kay is 1.18 ongeveer. maar die toont groter door die lange benen :D

maar we hebben een merrie voor mijn wagen gepast, breed enz en dat was geen pan om te zien, maar kay is bijna even groot en dat toont heel anders omdat hij heel anders gebouwd is, die past namelijk wel gewoon voor mn wagen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:34

Kay zou ik zelfs groter schatten dan Romeo (1.25m) :D
Jeetje wat kan ik toch slecht schatten :+ Maar je hebt gelijk, Kay toont zo groot door zijn lange benen. Ik moet er toch nog even bij zeggen dat ik Kay een erg knap ventje vind!(ookal is hij kleiner dan ik hem schatte :Y) )
Sinds ik Romeo heb, zie ik véél liever van die kleintjes. Ik vind dat die ukkies een geweldig karakter hebben.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:02

Raar is dat hé :+ Heb echt de indruk, als je eenmaal met die kleintjes begint kan je er echt helemaal leuk van worden :D Ze zijn een wereld van verschil met echte paarden maar zoveel leuker.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:05

Veel gelezen over wedstrijden en lichaamstaal. Ik werk er ook veel mee en vandaag had ik de kleine van mijn zus mee, die is 4 jaar en di doet zo natuurlijk wat je zou moeten doen bij paarden. Niet bang, maar gewoon zachtaardig, maar wel duidelijk. Onze pleegdochter heeft de neiging om achterwaarts te gaan als de pony´s op haar afkomen, dus denken de pony´s leuk spelen. Ik ben met haar nu heel hard aan het werk om haar lichaamstaal duidelijk te krijgen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:13

@ Millanka: inderdaad, het is zo een groot verschil met grote paarden! Ik vind de kleintjes wel veel fijner, om ze in het algemeen te omschrijven: ze zijn klein, fijn, pittig karakter, boordevol energie, snel, ongelofelijk lief, eerlijk...
Ohja, nog iets (wat mijn groom me vertelde, zij is haar vz-haflinger van 1.52m gewoon): geweldig om in te spannen voor de wagen! Je moet niet voortdurend rond het beestje lopen om aan de andere kant te kunnen, gewoon er even over gaan hangen is voldoende :D

@ sonjim: dat is leuk als ze van nature uit zo goed met paarden om kunnen! Veel kindjes zijn erg terughoudend (zoals je zegt van je pleegdochter), maar voor paarden komt dit heel anders over en kan soms verkeerd aflopen, zeker met kleine kindjes. (hangt uiteraard ook wel af van het paard, sommigen zijn poeslief in het bijzijn van kleinere kinderen)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:23

Mijne zijn erg duidelijk in hun gedrag en inderdaad dat levert soms minder mooie momenten op, maar pleegdochter snapt het wel als je het uitlegt en gaat het dan anders nog een keer proberen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:37

Ik vanmorgen naar de pony's, lieten ze zich met geen mogelijkheid pakken. Hebben een kwartier om mij heen gerent, mooi, die zijn niet stijf en geen spierpijn. Zelfs een emmer biks haalde vandaag niets uit. Tijdje in het land gezeten. Natte zoen van Nick gehad maar Hero wou dat hij een middelvinger had. Hun vonden het gisteren schijnbaar minder leuk als ik.
Volgend weekend zijn ze weer het zaadje, dan gaan we een mini marathon rijden.