[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_hirley

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:51

Ik ben met minis gaan mennen omdat ik graag wilde mennen, maar toendertijd niet met een tinker van 1.60. Daarom heb ik eigenlijk een mini gekocht. Maar omdat ik veel moeite had met Charlie in het begin (meer in mijn profiel) heb ik er een 2e bij gekocht. Nu men ik ook met de grote maar met die kleintjes is het toch anders. Eigenlijk maakt het me nu helemaal niet meer uit of ik nou met grote of kleintjes men. Maar ga wel oefenwedstrijdjes met die kleintjes rijden.

Mijn ouders pakken soms ook die kleintjes om een ritje te maken en komen ze terug en zeggen ze:' je bent ze kwijt hoor wij gaan er mee mennen. '

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:51

Meld me ook Haha!

Ben Lisanne, 30 jaren jong en meer groom dan menner... Tong uitsteken

In November hebben we een nieuw span gekocht en heeft mijn vriend Kees het mennen weer opgepakt.
Het zijn twee volle broers van 5 en 6 jaar oud. KWPN, gelders gefokt (Laurentz x Wouter x Wilhelmus).
Sinds december heb ik ze ook alletwee onder het zadel e\n met de oudste hoop ik binnenkort mn eerste oefenwedstrijdje dressuur te gaan rijden..

Afgelopen weekend hebben we onze eerste wedstrijd gehad in Ugchelen. Het was 12 jaar geleden dat hij daar voor het laatst had gereden...het is super bevallen.

Verder hebben we nog het oude span op stal staan (19 & 22 jaar oud) de jongste van 19 Haha! is ons reserve paard op de startkaart. De oudste is volledig met pensioen.

Ook mijn eigen topper staat nog op stal, Kingston. een kwpner van 16 jaar oud en 1.81 hoog. Met hem heb ik Z2 dresuuur gereden en ben ik M springen startgerechtigd. Na een peesblessure waar hij wel van is hersteld heb ik besloten om hem niet meer te gaan starten maar gewoon lekker te rijden ...

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:53

hoi lisanne

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:54

Tjeeetje, gaat nog druk worden in dit topic!

Met wat voor bit mennen jullie trouwens?
Ik heb nu een liverpool van Sprenger. Maar wil uiteindelijk over naar Myler.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:55

ik men met een bokkebitje (kikkerbit, utrechtsestang) weet niet hoe jullie het noemen maar dan weet iedereen waar ik het overheb Knipoog

de mijne is heeel zacht in zijn mond en de ribbels van de liverpool zijn al te scherp mijn bitje is gewoon kaal en kan op een hele zachte stand waar hij fijn mee te rijden is dus dat laat ik maar zo

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:57

Van alles wat, liverpool, 4 rings trens, gebroken B stangetje, happymouth liverpool.

Het liefst gewone liverpook, maar heb een paar mutsen op stal die dat niet pikken Tong uitsteken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:58

Hey Lisan, welcome home! Haha!

alles goed gegaan daar?

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:59

Welkom Lisanne,

Zelf men ik ook met liverpool van sprenger. Vind het fijne bitjes. Ook omdat ze toch iets fijner zijn en staat toch wat beter bij die kleintjes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:05

ik heb geen kleintje... Cool
maar ook niet zo'n hele grote... Haha!

Ik rijd haar momenteel met een Happy Mouth liverpool, en daar lijkt ze het lekker op te doen, dus dat laten we even zo... Knipoog

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:08

Keet heeft trens maat 8,5 heb haar liverpool op 9cm
hebben het even nagemeten, die is 9,4 cm dus bijna een cm groter
Anders werd het alweer 10 cm

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:09

Was ik toch weer even eerst even eten. Dan naar de manege..

Ik heb Nanna beleerd aan de lange lijnen met simpele liverpool maar dan wel andersom in de mond. Nadat wat kleine meisje het erachterlopen met zo'n mooi bit ook leuk vonden en dan de teugels op de laatst sleuf heb ik heel lang alleen maar met trens je kunnen rijden omdat ze niks anders meer accepteerde. Nu rij ik met een wat dikkere liverpool ook weer omgedraaid en dan de leidsels in de bril zodat je een klein beetje hefboom hebt. (foto pagina 1) Als ik hem in een lager doe en ze is gewoon rustig gaat ze met haar oofd slaan en steigeren bij iedere beweging aan de leidsels.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:10

even misschien een stomme vraag hoor Clown maar de ribbels moeten toch naar achter? dus richting de keel?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:15

de ribbels moeten omhoog wijzen, zodat ze niet op de lagen drukken, laat je ze naar beneden wijzen heb je een scherpere inwerking...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:17

hmmmmn omhoog?
Kan naar voor of naar achter volgens mij Scheve mond
Straks het kopstuk nog maar eens bekijken

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:30

ribbels moeten inderdaad naar het gehemelte wijzen voor een zachtere werking. je kunt ze ook op de toch leggen hoor alleen heb je dan een mega sterkte werking

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:31

hmmmmn dan ga ik nog maar eens kijken hoe die ribbels zitten.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:39

Ik stel het ook even voor.

Jack Daniels 3 jarige ruin. 86 cm.
heeft 5 keer in enkelspan gelopen, en 2 keer in span.
Heeft momenteel al een paar weken rust kan hij alles verwerken, En word hij van de zomer weer opgepakt.

Buck, 4 jarige mini shetlander van 80 cm. Is nogal lui, Maar geef een paar pionnetjes en hij is in zijn hum!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:07

Ik meld me ook even hier. Ik hoop dat ik het een beetje kan bijhouden, maar we zien wel.
Ik ben dus viola en men met mijn twee vuilnisbakken shetties. Nou je eigenlijk meest alleen met Eli. Met Roger is de klik er niet en wil het maar niet gaan hoe ik het wil. Ik zoek voor hm eigenlijk een verzogster en voorlopig staat hij er voornamelijk bij als gezeldschap.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:13

Nou, dan kom ik ook maar es ff om het hoekje kijken Knipoog

Ik ben Joyce, 20 jaar, woonachtig omgeving Deventer, tevens ook studente Nederlands Recht aan de Universiteit v. Groningen, daar woon ik ook op kamers, maar ik ben ook veel thuis te vinden op vrije dagen en in het weekend.
Rijdt al aantal jaar eerst voornl. recreatief met een enkelspan shetmerrie, tevens ook onze fokmerrie. Stokmaat ong. 1.03m, Odine v/d Plak, ookweg gewoon domweg 'Otje' of 'Ot' genoemd Knipoog
Sinds vorig jaar begin gemaakt met het rijden van wedstrijdjes:

-Indoor Haarle; NK vaardigheid shetten
- Shetlandmendag Voorst, dressuur/vaardigheid; foutloos in snelle tijd, 1e in klasse enkelspan + dagkampioen. 5e NK ringsteken.
- Horse Driving Bussloo

Dit jaar rijden we waarschijnlijk nog weer mee met de volgende wedstrijdjes:
- Shetlandmendag Voorst (dressuur/vaardigheid/marathon/speel-uw-spel/ringsteken
- Horse Driving Bussloo
- Vaassen

En dan nog de jaarlijkse koetsentocht in Bathmen; zo'n 50 km. op één dag 'ff' afleggen Lachen

Nog een aantal andere shetten hier op de wei, waaronder Cupido (zelfgefokte hengst uit Otje x Grandioso v. Wegdam), inmiddels 3, waarmee ik waarschijnlijk deze zomer bezig ga.
2span ambities zijn wel aanwezig Lachen

Voor foto's e.d. zie profiel. De meesten zullen me echter wel een beetje kennen Lachen

Antwoordt op de bit-vraag:
Ik heb in het begin op een simpele Utrechtse Stang (Bokkenbit) gereden, maar dat vond ik eigenlijk maar een onding voor mijn pony.
Nu aantal jaar overgestapt op liverpool, rijdt nu met een dunne liverpool met pompwerking (bitje van Elien) en dat bevalt eigenlijk prima Lachen

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:20

weer wat nieuwe erbij zie ik wel hoi

Ik ga nu mijn ponys poetsen en fury lekker longeren

doei

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:32

Welkom alle andere

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:50

Allezhup, tegen alle principes en beter weten in, toch maar even gedag zeggen... Ik heb er met de naderende examens eigenlijk geen tijd voor. Bloos

Ik ben Simon, 24 jaar jong en verzorger/eigenaar van 5 Haflingers en 2 ponies. Met 2 van die Haflingers men ik; de rest is nog in opleiding of kan het gewoon niet. Voorlopig nog recreatief in enkelspan, kwestie van wat ervaring te kunnen opdoen. Zo'n half jaar geleden heb ik een MKB cursus gevolgd (en geslaagd), dus ik ben in het bezit van een belgisch equivalent van het nederlandse koetsiersbewijs. In mijn minder vrije tijd ben ik professioneel student burgerlijk ingenieur. Als alles goed gaat, volgt hierna nog één jaartje en kan ik eindelijk gaan werken om veel centjes te verdienen om er daarna nog meer uit te geven aan de paardensport. Lachen

Om op de bitvraag te antwoorden: als je je liverpool met de kartels op de lagen legt, zal bij extreem kantelen de niet-gekartelde kant op de lagen terecht komen, zodat je je scherpe inwerking kwijt bent. Als het paard al gewend is aan die scherpe inwerking, heb je dus eigenlijk minder te zeggen. Doe je hem andersom, zal de gekartelde kant beginnen inwerken bij een grote kanteling. Hiermee verzwaart de werking van je bit als het echt nodig is. Zelf rijd ik met een Butterfly-bit (B-stang of postkandare) met een gebogen en vlak/gekarteld mondstuk.

Groeten, SuSEQ

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:56

Ik meld me ook!
Ik ben Lianne, 36 jaar, huisvrouw en moeder van 2 kids. Een jongen van 10 en een meid van bijna 8.
Wij hebben een tinker kruising, die aangespannen en bereden wordt.
De shet van de kids wordt ook aangespannen en bereden.
Verder lopen er nogal wat andere dieren rond.

Oja, we wonen op Ameland. Haha!

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:59

Allemaaal van harte welkom Haha!!
Ben benieuwd naar foto's Lachen !
Ik weet trouwens dat we met die pony met een bitje rijden met iets eroverheen, hoe het heet e.d. moet je niet bij mij zijn, veel verstand van het harnachement heb ik eigenlijk niet hihi Clown

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:05

Waauw, wat een hoop nieuwe Haha!
Zal wel druk worden hier Haha!