[AR] de bekende shetland sulky's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Serrie

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:16

....wat mij opvalt..... is dat degene die er niet mee rijden de meeste afbrekende commentaren hebben.
Er wordt hier gevraagd om reakties van mensen die er mee rijden en die er dus over mee kunnen praten.
Als je wedstrijden wilt rijden moet je idd een andere wagen hebben hehe......

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 00:00

Serrie schreef:
....wat mij opvalt..... is dat degene die er niet mee rijden de meeste afbrekende commentaren hebben.

Misschien rijden 'diegenen' er niet mee, omdat ze weten, door ervaring en verstand van mennen, hoe gevaarlijk die karretjes zijn en niet willen verongelukken en anderen daar ook voor willen behoeden. Knipoog Dat het toevallig met één penny met shet goed gaat, wil niet zeggen dat die wagentjes veilig zijn. Ben dus blij dat er júist mensen reageren die er niet meer rijden... geeft een hoop meer informatie!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 00:42

Eigenlijk vind ik de argumenten tegen ook beter dan de argumenten voor in dit topic. Het is trouwens helemaal niet bedoeld als afbrekend commentaar maar gewoon als nuttige tips.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 09:16

Ik rijd er ook mee en ben inmiddels ook al een tijdje wedstrijd menner. Voor de training of een rondje bos pak ik toch echt mijn sulky'tje ipv mijn concours wagen.
En dat komt ook niet omdat ik alleen met deze 2 wagens gereden heb. Ik heb ook met lompe 2 wielers, hele kleine 4 wielertjes en knappe marathon wagens gereden. Ja, die laatste reed het fijnst, maar dat kost ook wel wat.

Bij mij zit er alleen een lichte slag in de wielen, maar de zwaardere wielen liggen al klaar (nu nog tijd vinden om ze er onder de sleutelen). Het lamoen vond ik ook te klein voor mijn pony's, maar met het grote lamoen gaat het super.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 09:37

Maar ik heb toch wel het idee dat er een groot verschil tussen de nieuwe sulky's en de oude sulky's zit.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:14

wij hebben een oude sulky, maar inmiddels wel met nieuwe banden. Die dingen zijn echt niet gevaarlijk hoor (iig niet gevaarlijker dan andere sulkies), wat wij er voor capriolen mee uit hebben gehaald, dat wil je niet weten, en het gaat altijd goed. Wij gebruiken hem ook heel vaak, racen door het bos, over heuvels en door kuilen in volle galop door scherpe bochten, en er is nog nooit iets gebeurt! Prima karretje. Onze grote shet (1.04) is nog nooit met zijn benen tegen de kar gekomen en ook niet over de lamoenen, en hij heeft echt een paar flinke en scheve bokken gegeven.... Met bergaf komt hij ook niet te dicht op de kar...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:25

Ik krijg nu een beetje het gevoel dat ik en een aantal andere gedegradeert worden tot penny's omdat wij geen (of nog niet zo lang) wedstrijden rijden en zo'n wagentje hebben.
Dat ik nou geen wedstrijden rijd staan niet gelijk aan mijn gebrek aan kennis en ervaring geloof ik. Die kennis en ervaring is wel degelijk aanwezig net als bij sommige andere die dit wagentje hebben. Dus iets genuanceerder graag, je kan met dit wagentje wel degelijk verantwoordt rijden. Dat niet iedereen dat doet ligt meer aan de persoon die het wagentje koopt dat aan het wagentje zelf.

Laat duidelijk zijn dat ik er ook niet voor ben dat iedereen zomaar zo'n wagentje koopt omdat ze geen andere kunnen betalen en dan hun shet er even voorknopen. Ik vind het dan ook erg slecht dat er nu al zeer veel van deze wagentjes rond rijden en er nu pas dingen verbeterd gaan worden. Is er dan niet eerder iemand geweest wie die dingen opviel?

Het meeste gevaar zit hem toch echt in hoe er ingespannen wordt en dat laat idd nog weleens te wensen over. Maar dat gebeurt ook bij beginners die een dure wagen kopen en er verder geen bal vanaf weten.

Je moet dit wagentje idd niet kopen met het doel wedstrijden te rijden ofzo, maar dat is toch net zo met een concourswagentje. Daar hoef je ook geen marathon mee te gaan rijden, dat is net zo gevaarlijk.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:41

Wow even niet geweest, en nu een hele discussie over wel of niet veilig.......
De sulky is door mijn man in elkaar gezet, en hij heeft elk onderdeel in zijn handen gehad.
De kwaliteit is degelijk.
We hebben ook een Koenders wagen staan, de nieuwwaarde van deze wagen is 10.000 euro.
Je kan de sulky natuurlijk niet vergelijken met zón wagen.
Dat zou het vergelijken zijn van appels en peren.
De kwaliteit van de sulky moet je ook niet willen vergelijken met zón soort wagen, de sulky is een leuke gebruikswagen waarmee je jouw shetlander beweging kunt geven.
De punten ter verbetering zijn hier al aangegeven, en het is ook heel fijn dat de dealers en de importeur hier mee aan het werk gaan.
Jammer vind ik het dat door een aantal niet deskundige menners (hier ook wel penny's genoemd) het doet lijken dat de wagentjes niet veilig zijn.
Mij lijkt het dat ze door gebrek aan kennis qua optoming deze onveilige situatie creeren.
voorbeeld: als je de broek van de pony goed bevestigd is het onmogelijk dat het zweng tegen de ponybenen aankomt, ook als je berg af rijd.
Dit soort dingen heeft niets maar dan ook niets te maken met de veiligheid van de sulky op zich.
Ik hoop ook dat de discussie verder gaat over tips enz voor de importeur en dealers ipv dat het zich toespitst op het aanspreken van ondeskundige menners, en de omgang met hun pony's.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:50

Janine_L schreef:
Wow even niet geweest, en nu een hele discussie over wel of niet veilig.......
De sulky is door mijn man in elkaar gezet, en hij heeft elk onderdeel in zijn handen gehad.
De kwaliteit is degelijk.
We hebben ook een Koenders wagen staan, de nieuwwaarde van deze wagen is 10.000 euro.
Je kan de sulky natuurlijk niet vergelijken met zón wagen.
Dat zou het vergelijken zijn van appels en peren.
De kwaliteit van de sulky moet je ook niet willen vergelijken met zón soort wagen, de sulky is een leuke gebruikswagen waarmee je jouw shetlander beweging kunt geven.
De punten ter verbetering zijn hier al aangegeven, en het is ook heel fijn dat de dealers en de importeur hier mee aan het werk gaan.
Jammer vind ik het dat door een aantal niet deskundige menners (hier ook wel penny's genoemd) het doet lijken dat de wagentjes niet veilig zijn.
Mij lijkt het dat ze door gebrek aan kennis qua optoming deze onveilige situatie creeren.
voorbeeld: als je de broek van de pony goed bevestigd is het onmogelijk dat het zweng tegen de ponybenen aankomt, ook als je berg af rijd.
Dit soort dingen heeft niets maar dan ook niets te maken met de veiligheid van de sulky op zich.
Ik hoop ook dat de discussie verder gaat over tips enz voor de importeur en dealers ipv dat het zich toespitst op het aanspreken van ondeskundige menners, en de omgang met hun pony's.

Dit is precies wat wij ook bedoelden te zeggen.
Dank u!

Horseshopin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:11

er kon niet eerder wat aan worden verbeterd omdat de sulky's via allerlei kanalen naar Nederland kwamen mn via handelskantoren en Duitsland. Dat is nu veranderd door samenwerking met Nedco China International waardoor we nu rechtstreeks met de fabriek contact hebben.
Ik ben daar wel blij Pling mee omdat een aantal punten mij allang een doorn in het oog waren, met name de wielen maar ook de zweng.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:22

Ik heb inmiddels mijn sulky iets aangepast. De zweng lager gezet en het lamoen iets verbogen. Is nog niet helemaal af maar nu ga ik eerst weer een paar keer met beide pony's rijden voordat we de puntjes op de i zetten.
Voor foto's zie de link in mijn onderschrift. Ik zal vandaag of morgen ook even foto's maken van de sulky zelf en de veranderingen.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:05

viola schreef:
Ik heb inmiddels mijn sulky iets aangepast. De zweng lager gezet en het lamoen iets verbogen. Is nog niet helemaal af maar nu ga ik eerst weer een paar keer met beide pony's rijden voordat we de puntjes op de i zetten.
Voor foto's zie de link in mijn onderschrift. Ik zal vandaag of morgen ook even foto's maken van de sulky zelf en de veranderingen.

Hoi Viola, wil je voor ons wat close-up foto's maken van de bevestiging van het zweng aan het lamoen?
Mijn man wil graag even kijken hoe je dat gedaan hebt.
Ik heb even je foto's bekeken en je pony loopt er schattig voor, leuke combi, let alleen even op dat je jouw strengen korter maakt je paardje trekt nu niet aan het borsttuig maar aan het schoftje.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:52

Ik hoop dat het zo en beetje duidelijk wordt. We hebben dus een hoekijzer voor aan de sulky bevestigd. Aan de buizen aan de zijkant zit deze met bouten vast. Hieraan hebben we weer de zweng gezet net zoals hij bovenop oorspronkelijk vast zat. Dus eigenlijk in plaats van de 'dwarsbalk' bovenaan hebben we er iets lager één bij gezet.
Afbeelding

Wat betreft de slap hangende strengen zie mijn reactie in mijn topic.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:24

Viola,
Heel erg bedankt voor de mooie duidelijke foto.
Ik heb hem uitgeprint en aan mijn man gegeven, hij gaat er denk ik wel mee aan het werk.
Dat hoop ik in ieder geval. Knipoog
Nog even over die touwtjes aan het zweng waar jij jouw strengen aandoet.
Natuurlijk is het jouw keus maar ik heb de strengen niet aan deze pinnetjes zitten.
De verbinding is echt niet sterk genoeg, vind ik.
Veiliger is om de strengen aan het zweng zelf te bevestigen dus de stroppen even over de pinnetjes heen tillen en dan aan het zweng zelf bevestigen.
Ik kan hier van het weekend wel even een foto van voor je schieten, zodat mijn verhaal wat duidelijker word.
Mooie oplossing zo hoor voor dat lagere zweng.
Bedankt voor de genomen moeite.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:29

Ik vond de pinnetjes ook niet echt veilig genoeg om de strengen aan te bevestigen hoor en doe het net zoals jij zegt. Dan had ik er alleen een beetje last van dat strengen naar binnen schoven en dat houden te touwtjes dan tegen. Inmiddels wordt dit al wat minder nu mijn tuig soepeler wordt dus binnenkort kunnen de touwtjes er denk ik wel af.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:33

viola schreef:
Ik vond de pinnetjes ook niet echt veilig genoeg om de strengen aan te bevestigen hoor en doe het net zoals jij zegt. Dan had ik er alleen een beetje last van dat strengen naar binnen schoven en dat houden te touwtjes dan tegen. Inmiddels wordt dit al wat minder nu mijn tuig soepeler wordt dus binnenkort kunnen de touwtjes er denk ik wel af.

Oja ik zit me net te bedenken dat we het daar al eerder over gehad hebben. Bloos (sorry het is nog vroeg)
Ja die van mij zitten ook nog vast met tie-raps, het is even niet anders.

Horseshopin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:08

Wij proberen met de komende zendingen wat extra nieuwe zwengen mee te laten komen die hopelijk wel voldoen. Deze kunnen dan worden omgewisseld. Als het zover is dan zet ik het wel op bokt.
Die pinnetjes zijn absoluut niet om de strengen aan te bevestigen maar functioneren alleen maar als stop voor het eraf schieten van de strengen.

Degene die een sulky bij ons hebben gekocht vanaf eind december tot heden, kunnen deze nu registreren. Vraag bij mij even het registratienummer op via pb

Groetjes
Ineke

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:26

woonschip schreef:
Wij proberen met de komende zendingen wat extra nieuwe zwengen mee te laten komen die hopelijk wel voldoen. Deze kunnen dan worden omgewisseld. Als het zover is dan zet ik het wel op bokt.
Die pinnetjes zijn absoluut niet om de strengen aan te bevestigen maar functioneren alleen maar als stop voor het eraf schieten van de strengen.

Degene die een sulky bij ons hebben gekocht vanaf eind december tot heden, kunnen deze nu registreren. Vraag bij mij even het registratienummer op via pb

Groetjes
Ineke

Ineke ik stuur je zo even pm
Groetjes
Janine

Horseshopin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:41

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:07

Janine, ik weet niet of het al besproken is in dit topic en ik weet niet of de nieuwere sulky's het al hebben, maar bij mij zitten er geen stophaken aan. Ik vind dit wel jammer ondanks dat ik met broek rijd. Misschien ook een tip voor je man. Als dit al verandert is, dan vergeet dit bericht maar. Bloos

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:30

viola schreef:

Ik heb de strengen met een musketonhaak aan de pinnetjes vastzitten. Het is een haak die precies om de pinnetjes past en dan niet langs boven er af kan schuiven, alleen als je ze eerst naar achteren trekt.
Hier een foto voor de duidelijkheid.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=FFSI3FOO

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:37

Sokkebok schreef:
viola schreef:

Ik heb de strengen met een musketonhaak aan de pinnetjes vastzitten. Het is een haak die precies om de pinnetjes past en dan niet langs boven er af kan schuiven, alleen als je ze eerst naar achteren trekt.
Hier een foto voor de duidelijkheid.
Afbeelding

En wat als zo'n pinnetje afbraakt dan?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:42

Dan mag mijn man hem weer vastlassen. Haha!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:45

Sokkebok schreef:
Dan mag mijn man hem weer vastlassen. Haha!
denk je dat dan nog mee te maken??? Knipoog

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:49

Nee, want wij rijden er bijna nooit meer mee en die pinnetjes die zitten er toch voor aan om de strengen aan vast te maken! Zo zijn ze allemaal gemaakt die sulky's dus dat is standaart.