[AR] Arabier voor kar met halster?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:02

Sommige mensen vragen ook wel een beetje om flauwekul reacties hoor! Bolletje stelde de vraag of er mensen waren die bitloos mennen. Het enige juiste antwoord wat volgens bolletje gegeven mocht worden is "ja geweldig, iedereen doet het, moet je ook doen!". Dat is echter niet de realiteit. De meeste menners hebben het idee dat ze al een aantal hulpen missen ten opzichte van ohz en dus niet graag ook nog eens een bit kwijt willen. Om die reden hebben veel mensen het haar afgeraden om dit te doen. Toen begon bolletje hard te gillen...... Tsja, nogmaals, dan moet je niet iets op een internetforum zetten.

Natuurlijk werden sommige mensen (en ik steek de hand ook in eigen boezem, zo ik die zou hebben) een beetje melig in hun reacties. Dat hadden we misschien niet hier moeten doen. Maar misschien ook wel, ik vond het wel vermakelijk.

En misschien zijn wij menners ook wel een zeer traditioneel ingestelde soort, als je ziet hoe men er tijdens een dressuurproef bij zit...... Kortom, doe lekker je ding bolletje, veel plezier, ik hoop oprecht voor je dat dat goed gaat en dat je er veel plezier aan zult beleven!

Echwel

Re: [AR] Arabier voor kar met halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:13

,
Citaat:
als je stuurt draait ze meteen, ze snapt het, denk dat menig dresuurruiter jaloers op zal zijn hoe goed ze reageert op teugels

menners die dresssuur rijden zijn idd traditioneel en gooien zich vol overgave in hun sport.

Wij willen echter niet dat onze paarden meteen draaien , maar dat ze in stelling en buiging door de hoeken rijden, tijdens de marathon die wij ook rijden, mogen de paarden dit ook niet.

Als ze zich nl. meteen draaien zitten we vast of tegen een paal, met alle gevolgen van dien.
Hierbij kan het paard zich natuurlijk vreselijk beschadigen , en dat is ook niet de bedoeling.

Dus met echt mennen bedoelen wij vnl. de wedstrijdsport en daarbij moet je meer overwicht op je paard hebben als bij een vrij buitenritje

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:09

Zo nu wordt het eindelijk een prettige discussie, waarbij normaal met elkaar gepraat kan worden.

OP het verhaal van touw, leer en metaal; ze hebben vroeger inderdaad plotseling paarden een stuk metaal in de mond gehangen. Maar toen werd het paard ook nog gezien als een machine die voor je moest werken. Nu wordt het paard gezien als een compagnon die samen met jou werkt. En waarom zou je niet op je eigen manier met je eigen compagnon samenwerken.

Ze zijn toen veranderd van visie, waarom zou je nu niet meer mogen veranderen van visie.
....is stilstaan en verandering is vooruitgang....hoe gaat dat gezegde ook al weer?

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:13

Vroegjuh...
-werder de paarden ook niet zo oud en was het motto "paard stuk, pak je toch een nieuwe"
- had je ook ietsje minder verkeer op de weg
- liepen de paarden veel meer voor de wagen, en niet een uurtje per dag

Die goede oude tijd

theaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:24

Onverantwoord zonder bit mennen.
Maar wat ik sowieso niet begrijp. Als je een bit zielig vindt, waarom is het dan niet zielig een ongezond paard (o benen) een kar te laten trekken???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:34

Sjonniej schreef:
En dan 4 Belgische Trekpaarden

jahaa, en dan achenbach rijden! heb je helemaal geen controle meer!

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:40

oei de discussie wordt alweer wat minder.....

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:54

Nounou, was jij erbij dat ze het bit bedachten? Zo werken dat soort dingen in de regel niet hoor, dat er van het ene op het andere moment iets bedacht wordt. Het bit heeft zich waarschijnlijk in de loop der jaren ontwikkeld. En of het paard puur werd gezien als een machine is ook niet waar, de term nobel en edel dier is niet van de laatste weken hoor. De uitdrukking is "stilstand is achteruitgang", maar "alle verandering is geen verbetering" is ook een uitdrukking....

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 14:02

Zucht indianen? Dat was een band tussen samenzijn, vroeger werd het paard als werkpaard gezien, je gaat niet andere ding die andere nog nooit gedaan hebt. Daar dachten ze toen ook echt niet aan.
Met sturen bedoel ik dat ze gelijk reactie geeft , niet dat je in het bit moet hangen om een bocht te moeten draaien, ze maakt niet direct linksomkeert ofzo. Hahaha.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:14

bolletje schreef:
Zucht indianen? Dat was een band tussen samenzijn, vroeger werd het paard als werkpaard gezien, je gaat niet andere ding die andere nog nooit gedaan hebt. Daar dachten ze toen ook echt niet aan.

Sorry, maar hier kan ik geen touwhalster aan vastknopen hoor..... Kun je iets duidelijker zijn?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:15

Wat de bitten betrefd is het de vraag waarom die gemeengoed zijn geworden bij het mennen. We waren er niet bij en kunnen het dus niet weten. Maar een andere mogelijkheid dan alleen controle is status, immers paard is duur + metalen bit is nog duurder = rijke eigenaar.

Er zijn in de paardensport zowel erop als erachter een aantal regels en tradities voortgekomen uit de paardrijdende adel. Een deel hiervan was veiligheid (ook als gevolg van mensen die niet konden rijden) maar een groot deel was ook een kwestie van status en indruk maken. M.a.w. een hoop testosteron die nu heel anders beoordeeld wordt omdat er nu eenmaal vanuit een heel andere achtergrond tegenaan gekeken wordt.
Dat de traditie nu dus is kleppen en stang heeft denk ik ook hiermee te maken. Dat wil niet zeggen dat alle paarden zonder kleppen en stang of uberhapt zonder bit gereden kunnen worden. Het betekend evenmin dat een paard dat niet op traditionele wijze is opgetoomt slechter te sturen en remmen is dan een paard dat dat wel is.

Wie van de "tradionele" menners hier trouwens heeft zelf ervaring met niet tradionele optomingen bij het mennen? Want alles wat ik hier van die groep zie reageren heeft als eerste reactie "dat kan nooit goed gaan". Is dat uit ervaring? of omdat je dat met jouw span niet aandurft?

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 14:19

He you go girl tamary hahaha.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:05

tamary schreef:
Wie van de "tradionele" menners hier trouwens heeft zelf ervaring met niet tradionele optomingen bij het mennen? Want alles wat ik hier van die groep zie reageren heeft als eerste reactie "dat kan nooit goed gaan". Is dat uit ervaring? of omdat je dat met jouw span niet aandurft?

Toch nog een kleine reactie van mijn kant.
Ik rij dus niet met een traditionele men-optoming.
Mijn pony's lopen op een dubbelgebroken rijtrens en met een rijhoofdstel (dus zonder oogkleppen). Ik rij/reed hiermee Z-dressuur, klasse 2 samengesteld en in tandem.

Dit doe ik omdat ik vind dat dat het beste bij mij en mijn pony's past. En hoewel ik denk dat ik mijn pony's ook wel op een halster voor de wagen zou kunnen besturen doe ik het niet omdat ik dat onverstandig vind en totaal onzinnig.

P.S. dat paarden vroeger als wegwerpartikelen werden gezien klopt natuurlijk van geen kant. Het paard was een gebruiksdier, maar was ook van levensbelang voor de meeste boeren (ik spreek dus duidelijk niet over de adel..). Die gingen dus echt niet onverstandig en onwijs met hun dieren om. Geen paard betekende geen mogelijkheden om het land te bewerken of geen vervoer etc.

Tegenwoordig gaan veel mensen veel te zweverig met paarden om. Een paard dat zulke kromme benen en daardoor niet belast mag worden hoort ook niet voor een wagen thuis. Maar misschien is het ergens anders beter af................ Helaas durven veel mensen deze beslissing niet te nemen omdat het hen zo veel pijn doet. Wat het paard ervaart doet er blijkbaar niet toe.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:13

Sorry,maar er wordt nu wel een beetje beweerd dat een traditionele menner lomp is.
Ik heb met veel zorg een bit uitgezocht voor mijn pony's, een bit dat lekker in de mond ligt en waar ze dressuurmatig ook correct op kunnen lopen.
Een van mijn pony's heeft een hangend rooster en het was heel moeilijk zoeken voor haar. Uiteindelijk heb ik een dubbelgebroken Sprenger watertrens gekocht en daar loopt ze goed op.
Een bitloze optoming zou voor haar ook een oplossing kunnen zijn,maar dan mag ik geen wedstrijden starten of haar eerst naar het Z-springen loodsen.
Ik ben niet tegen een bitloze optomeing,maar om met een touwhalstertje (ook al is ze erg braaf) rond te hobbelen lijkt mij onverstandig.

AppelBoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:15

AppelBoom schreef:
Ik wil fotos van jou en je eeeehm dingens

Een foto van hoe jij je paard betuigt met halster en kar...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:16

Wij rijden ook met een niet traditonele optoming. Wij rijden met een touwensysteem als tuig, met een gewoon rijhoofdstel zonder oogkleppen. Wel hebben wij een menbit is, maar als ik enkelspan rij kan het ook nog wel eens voorkomen dat ik met een normale trens men. kijk maar op de link hieronder hoe dat eruit ziet. Niet onvriendelijk toch?

http://storage.msn.com/x1pc_jqddVOWRmUf ... 9nDUB5Bixk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:17

Albertine_N schreef:
Sorry,maar er wordt nu wel een beetje beweerd dat een traditionele menner lomp is.
Ik heb met veel zorg een bit uitgezocht voor mijn pony's, een bit dat
Ik ben niet tegen een bitloze optomeing,maar om met een touwhalstertje (ook al is ze erg braaf) rond te hobbelen lijkt mij onverstandig.

mee eens!

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:20

Ik denk dat dit het probleem is Albertine. Deze mensen hebben gewoon geen idee wat er bij mennen komt kijken. Kennen de tak van sport niet eens goed. En hebben er wel een oordeel over. Iedere (wedstrijd)menner maakt een heel bewuste keuze over de optoming van zijn paarden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:26

Precies Manie, ik ben ook nog maar een beginner, ben net bezig met mijn mencursus. Wel groom ik al een tijdje bij menners dus ik heb wel veel gezien. mennen is zo anders dan rijden onder het zadel. Ik vind het persoonlijk moeilijker, gewoon omdat ik ohz gewend ben. Ook het achenbachsysteem was lastig onder de knie te krijgen, gewoon omdat je de rijteugelvoering gewend bent.

Alsje niks van mennen afweet en ook niet bereid bent om je erin te verdiepen, dan moet je het gewoon laten!

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:28

Jij komt er wel Anzjuhlaa.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:28

De benen van de ruiter te paard,
zijn als de teugels en 't bit op de koets veel waard...

Ik denk maak er ff iets poetisch van (ben nooit zo haha)
Na 10 jaar lang ónder de man'gereden te hebben klom ik bij een man op de kar (waar ik nu nog verzorg) en schrok me rot toen ik de teugels in handen kreeg, dat is ff wat anders als op een zadel. Ik men nu al 5 jaar en ben helemaal zot der op!

Dus Bolletje ( ik ken jou paardje niet, maar ik wens je succes)
Maar zint eer ge begint!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:30

precies Cyntje zo voel ik me nu dus ook!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:29

Arabier voor de kar kan ja.
Maar met halster is wel een beetje link in het verkeer.
Ten eerste ik geloof dat het zo is als je een paard zonder bit rijd niet verzekerd ben(corigeer me als dit niet zo is)

En als je wil weten hoe ze reageer waarom doe je het eerst niet in een weiland of bak.

Je heb met bit toch iets meer te zeggen dan zonder bit.
En je hoef toch niet gelijk een scherpe bit in te doen?

Als ik jou was zou ik geen risici nemen en dit isw niet om af te kraken.
Neem gewoon verantwoordelijk mee in het verkeer.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:55

bolletje schreef:
He you go girl tamary hahaha.

Poehpoeh, das nog eens een inhoudelijke reaktie zeg! En dan anderen kinderachtigheid verwijten???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:53

Ten eerste, Ik denk dat hier nou al een aantal keer gezegd is dat als je bitloos wilt mennen, je iets anders moet nemen dan een halster. Je kan wel zeggen mijn paard vertrouwt mij zo ontzettend, okee dat kan ik me voorstellen als je er op zit of je er naast staat. Als je op de kar zit kan ze je niet zo goed meer zien dan als je er naast staat. Okee als je er o zit ook niet, maar ze voelt alles wat je doet, als je bij wijze van spreken met je ogen knippert voelt ze dat. Als je op de kar zit niet, ze kan niet voelen wat je doet en als ze in paniek is voelt ze niet een hand die haar kalmereent over haar nek strijkt. Een halster is oorspronkelijk niet bedoelt om te rijden laat staan te mennen. Er zijn zat manieren waar die daar wel voor bedoelt zijn zonder bit, ga daar dan naar opzoek, einde gezeik.

Ten tweede vindt ik zoals Arretje ook al zegt jou ook niet altijd even volwassen reageren. En ondertussen wel zeuren dat wij fout reageren. Het is bokt, nou wil ik dat niet afkraken of zo want anders was ik hier al veel eerder weg geweest maar je kan verwachten dat als je zoiets plaatst je altijd wel zulke antwoorden krijgt. Nou heeft Bonbon ook al een paar keer gezegd dat de discussie goed of slecht was. Een discussie is bedoelt om een ander er van te overtuigen over jou mening en standpunt aan de hand van argumenten en feiten. Ik denk dat je niet altijd stanvastig moet zijn, je kan best een beetje toegeven dat jij misschien niet zo perfect bent en dat dit misschien niet de goede manier is. Er staan hier onderhand immers al 9 pagina's met kritiek, niet altijd op de juiste manier, maar er staat ook zat nuttige dingen tussen waar je iets aan hebt. Wees nou niet al te koppig en voel je niet constant aan gevolgen, geloof me de mensen die hier serieus zijn hebben het beste met jou en je paard voor. Luister astjeblieft naarde adviezen die hier staan en stop met zulke reacties. Ik neem tenminste aan dat je dit topic niet gestart hebt om ruzie met half bokt te maken.

[edit] Zo nu heb ook ik mn frustratie geuit