Richtje schreef:Anya, en daar zit denk ik het verschil tussen of je de NH-theorie al dan niet nodig hebt.... En dit is helemaal niet negatief bedoeld, en zal ongetwijfeld ook samenhangen met de omgeving waarin je met paard bezig bent. Maar zonder enige kennis van NH, reden wij met onze eerste pony ook zonder zadel/hoofdstel/halster in de bak rond. Ging prima.... maar hier zat weinig theoretische kennis achter (misschien soms wel wat te weinig) . Verder blijft de merrie die ik nu rijd ook netjes in haar stal staan, zelfs als ik zodra ze in stal sta, haar eten weghaal en om het hoekje zet. Wil ze toch naar dat eten toe, wat heel langzaam stapje voor stapje en mij goed in de gaten houdend gebeurt. Is een 'nee' voldoende om haar te beletten dat stapje haar stal uit te doen. En dat allemaal vanuit het boerenverstand
Nodig hebben, is wat anders dan dingen eruit halen en gebruiken.
Ik ragte vroeger ook op een pony door de wei zonder zadel en hoofdstel, het verschil is dat ik nu desnoods een proef kan rijden zonder hoofstel of halster (niet zo verzameld als zou moeten, maar toch. En daarvoor gebruik ik wel degelijk hulpen uit het NH-programma. Ook handig is dat mijn paard niet meer aan een touwtje gelongeerd hoeft te worden. Ze loopt haar circels netje om mij heen, verandert van hand op een gebaar, verandert van gang op een gebaar, komt naar mij toe en gaat achteruit op een gebaar, zet haar schouder aan de kant als ik er naar kijk. Zet haar achterhand aan de kant als ik voor haar sta en in een bochtje strak naar haar billen kijk. Ze stop (ook zonder touw als ik stop, gaat mee achteruit als ik achteruit loop en laat zich zonder problemen midden in de bak parkeren en blijft daar staan terwijl ik wegloop om wat te halen. Heel handig allemaal. Kan wellicht ook met boerenverstand. Maar de gemiddelde boer is allang tevreden met gewoon netjes meelopen en in de hoek van de stal parkeren zodat hij kan uitmesten