[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:34

Richtje schreef:
Anya, en daar zit denk ik het verschil tussen of je de NH-theorie al dan niet nodig hebt.... En dit is helemaal niet negatief bedoeld, en zal ongetwijfeld ook samenhangen met de omgeving waarin je met paard bezig bent. Maar zonder enige kennis van NH, reden wij met onze eerste pony ook zonder zadel/hoofdstel/halster in de bak rond. Ging prima.... maar hier zat weinig theoretische kennis achter (misschien soms wel wat te weinig Bloos) . Verder blijft de merrie die ik nu rijd ook netjes in haar stal staan, zelfs als ik zodra ze in stal sta, haar eten weghaal en om het hoekje zet. Wil ze toch naar dat eten toe, wat heel langzaam stapje voor stapje en mij goed in de gaten houdend gebeurt. Is een 'nee' voldoende om haar te beletten dat stapje haar stal uit te doen. En dat allemaal vanuit het boerenverstand Knipoog

Nodig hebben, is wat anders dan dingen eruit halen en gebruiken.
Ik ragte vroeger ook op een pony door de wei zonder zadel en hoofdstel, het verschil is dat ik nu desnoods een proef kan rijden zonder hoofstel of halster (niet zo verzameld als zou moeten, maar toch. En daarvoor gebruik ik wel degelijk hulpen uit het NH-programma. Ook handig is dat mijn paard niet meer aan een touwtje gelongeerd hoeft te worden. Ze loopt haar circels netje om mij heen, verandert van hand op een gebaar, verandert van gang op een gebaar, komt naar mij toe en gaat achteruit op een gebaar, zet haar schouder aan de kant als ik er naar kijk. Zet haar achterhand aan de kant als ik voor haar sta en in een bochtje strak naar haar billen kijk. Ze stop (ook zonder touw als ik stop, gaat mee achteruit als ik achteruit loop en laat zich zonder problemen midden in de bak parkeren en blijft daar staan terwijl ik wegloop om wat te halen. Heel handig allemaal. Kan wellicht ook met boerenverstand. Maar de gemiddelde boer is allang tevreden met gewoon netjes meelopen en in de hoek van de stal parkeren zodat hij kan uitmesten Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:42

Ok, misschien is het 'nodig hebben' van mij niet zo handig geformuleerd Bloos
Met de merrie waar ik nu mee bezig ben, ben ik idd ook een stuk bewuster bezig dan met de pony waar ik destijds mee rondcrosste. Met deze merrie kan ik waarschijnlijk (nog) niet veilig zonder tuig rijden, maar ook dat gaat komen over een tijdje. Verder gaat ze dus als ik in het midden van de bak ga staan en haar losgooi, vaak netjes rondjes om mij heen lopen, zonder dat ik daar echt aandacht aan besteed heb. Evenals het naar mij toekomen en overgangen.

Maar goed, misschien gaat NH op een bepaald niveau idd net wat verder dan het boerenverstand. Maar de basis van de NH imo zeker niet.... En ik denk dat als je die basis hebt vanuit het boerenverstand, je zelf heel wat verder kunt komen, als je dat wilt en ervoor open staat, door gewoon voort te bouwen op die basis.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:57

@richtje. Daar zijn we het met elkaar eens Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:36

Richtje schreef:
Ok, misschien is het 'nodig hebben' van mij niet zo handig geformuleerd Bloos
Met de merrie waar ik nu mee bezig ben, ben ik idd ook een stuk bewuster bezig dan met de pony waar ik destijds mee rondcrosste. Met deze merrie kan ik waarschijnlijk (nog) niet veilig zonder tuig rijden,

Maar dat is ook het probleem met dingen noemen die je kunt doen met je paard. er zijn zoveel paarden waar dingen vanzelf mee kunnen, mensen die roepen:'mijn paard is rustig tijdens een buitenrit, mijn paard is te rijden zonder hoofdstel".
Het gaat erom dat je dit kan bereiken met elk paard, dat het niet een speciale eigenschap van je paard is, maar dat je een lui paard kan motiveren en een heet paard rustig kan maken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:39

Richtje schreef:
Maar hoe weet jij hoe het paard erop reageert zonder dat uit te proberen?
Daarbij ben je imo bij veel paarden al te laat als je de eerste paar keren maar toestaat dat ie al wat anders hebt gedaan, om hier zelf van te leren.

Dat is dus ook het eerste wat ik doe met elk paard, zorgen dat het paard een reactie geeft op mijn signalen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:47

sanne83 schreef:
Maar dat is ook het probleem met dingen noemen die je kunt doen met je paard. er zijn zoveel paarden waar dingen vanzelf mee kunnen, mensen die roepen:'mijn paard is rustig tijdens een buitenrit, mijn paard is te rijden zonder hoofdstel".
Het gaat erom dat je dit kan bereiken met elk paard, dat het niet een speciale eigenschap van je paard is, maar dat je een lui paard kan motiveren en een heet paard rustig kan maken.

Dat snap ik, maar bij deze merrie gaat het echt niet vanzelf allemaal. Ik zal uiteindelijk ook wel bereiken wat ik met de tinker van mijn zusje kon. Maar het duurt allemaal wat langer. Ben allang blij met wat ik nu bereikt heb, tuurlijk we zijn er nog niet. Maar ze is al veranderd van een paard dat trillend in een hoekje stond, zichzelf ophing en constant uit angst boven op je sprong. In een nieuwsgierig, zelfverzekerd en aanhankelijk paard waar je in de omgang alles mee kunt. Maar goed dat moet dus langzaam groeien en verder opgebouwd worden.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:47

sanne83 schreef:
Dat is dus ook het eerste wat ik doe met elk paard, zorgen dat het paard een reactie geeft op mijn signalen.

Dan heb ik jou eerdere verhaal waarschijnlijk verkeerd begrepen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 23:38

Richtje schreef:
Maar goed, misschien gaat NH op een bepaald niveau idd net wat verder dan het boerenverstand.

Volgens mij niet, maar je moet boerenverstand ook niet te letterlijk opvatten. Dat alles wat Anya voor moois opnoemt, daar heb je geen NH voor nodig, alleen maar een voorbeeld in iemand die echt verstand van paarden heeft. Want dat alles zag ik 20 jaar geleden al voor mijn neus gebeuren, gewoon op de manege, da's dan mazzel geweest.
Eigenlijk vind ik het helemaal niet zo erg om je in theorie te verdiepen, ik zal de laatste zijn om dat iemand kwalijk te nemen. Zolang die theorie maar een heldere wisselwerking heeft met de praktijk. De praktijk is het leerzaamst en daar komen de 'wetenschapjes' vandaan, niet uit een boek.

Wat ik nog vergat: ik vind het NH gebeuren veel te gecultiveerd geworden en daarmee streeft het zijn doel voorbij, ver voorbij.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 23:45

Tja, en daar zit dan ook wel weer wat in.....
Het zal er idd vanaf hangen, hoe letterlijk je het boerenverstand opvat Knipoog
Ik ben het iig helemaal met je eens, dat je voor dat alles geen NH nodig hoeft te hebben, wat ik in mijn eerder post ook al probeerde aan te geven Lachen

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 00:41

Citaat:
ik vind het NH gebeuren veel te gecultiveerd geworden en daarmee streeft het zijn doel voorbij, ver voorbij.

Kun je daar een voorbeeld van noemen Lovely?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 00:49

memory schreef:
Kun je daar een voorbeeld van noemen Lovely?

Ja, waggelen met een touwtje bijvoorbeeld en dan wel een touwtje van een bepaalde kleur en samenstelling ook nog. Waarom een carrotstick trouwens? Waarom heet dat ding zo en waarin verschilt die van een bepaald type zweep?? Hetzelfde geldt voor de want van LTJ trouwens en ook voor de leads.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 03:30

NH en "boerenverstand"
ligt op zich naar mijn idee niet zover van elkaar
alleen de NH goeroes weten er met allerlei boeken , hulpmiddelen , video's en bandjes een leuke cent mee te verdienen

ik sta mijn paard los te longeren zonder touw of zweep , alleen met mijn lijf
dat was altijd normaal , nu is het opeens NH
ik laat een paard met mijn lijf zien dat hij moet dimmen of wat meer afstand van me moet nemen , eerst wat dat gewoon met paarden omgaan
nu is het opeens NH

ik loop de trailer op met een los touw zonder om te draaien en/of mijn paard aan te kijken en hij huppelt vrolijk achter me aan
was normaal, nu is het NH

ik ga een 3 jarige die niets weet voor het eerst benaderen , ik loop rustig met hem mee, kijk hem niet aan en volg hem net zo lang tot hij bij me komt
, was normaal , nu ook weer NH

dat zijn dingen die ik jaren terug deed, toen had ik nog nooit van NH gehoord
laat staan van de huidige goeroes

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 07:52

het wiebelen met een touw (dat volgens mij geen specifieke kleurvoorschriften heeft) hoort bij level 1 van parelli. Alhoewel ik nooit de moeite heb gehouden levels te halen (omdat ik me niet aan de volgorde hou en absoluut niet recht in de leer ben en van alles met elkaar combineer) heb ik altijd begrepen dat zo'n 1e level heel snel doorlopen moet worden. In de praktijk wiebel ik al jaren niet meer met een touw, omdat ik mijn paard altijd los longeer en ze mijn bewegingen volgt.

De carotstick heet carotstick vanwege de oranje kleur. Hij is in tegenstelling tot een zweep niet flexibel. Ik heb volgens mij gelezen dat de kleur is gekozen omdat paarden die kleur redelijk goed zien en dat is wel praktisch als je met een carotstick rijdt.

Verder is het ook mogelijk een zweepje als carotstick te gebruiken hoor. En die zijn wel een stuk goedkoper als zo'n stick.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:40

Anya schreef:
Kortom, mijn ideaal is een gebalanceerde mengemoes van NH en boerenverstand.

Dan krijg je wat ik een paar keer per week doe:
De friezen met alleen een halstertouw zonder zadel uit de wei halen,
maar mèt mijn klompen aan.
*vort in draf de weg over* *LOL*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:50

@Sjuim
whahaha Ja jij begrijpt het Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:51

Ik denk dat draumpje het heel mooi verwoord heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:19

Anya schreef:
het wiebelen met een touw (dat volgens mij geen specifieke kleurvoorschriften heeft) hoort bij level 1 van parelli. Alhoewel ik nooit de moeite heb gehouden levels te halen (omdat ik me niet aan de volgorde hou en absoluut niet recht in de leer ben en van alles met elkaar combineer) heb ik altijd begrepen dat zo'n 1e level heel snel doorlopen moet worden. In de praktijk wiebel ik al jaren niet meer met een touw, omdat ik mijn paard altijd los longeer en ze mijn bewegingen volgt.

De carotstick heet carotstick vanwege de oranje kleur. Hij is in tegenstelling tot een zweep niet flexibel. Ik heb volgens mij gelezen dat de kleur is gekozen omdat paarden die kleur redelijk goed zien en dat is wel praktisch als je met een carotstick rijdt.

Verder is het ook mogelijk een zweepje als carotstick te gebruiken hoor. En die zijn wel een stuk goedkoper als zo'n stick.

Dat touw hoort wit te zijn volgens Voest.
Paarden kunnen niet voldoende kleur zien om oranje van rood te onderscheiden, maar dat terzijde.
Verder is wat je vertelt, dus precies wat ik bedoel: cultivering. Mede ook vanwege allerlei voorschriften.

Wat draumpje vertelt, is ook mijn ervaring Lachen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 11:21

En precies wat ik in mijn begin van dit topic stel.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:23

Lovely schreef:
Ja, waggelen met een touwtje bijvoorbeeld en dan wel een touwtje van een bepaalde kleur en samenstelling ook nog. Waarom een carrotstick trouwens? Waarom heet dat ding zo en waarin verschilt die van een bepaald type zweep?? Hetzelfde geldt voor de want van LTJ trouwens en ook voor de leads.

waggelen met het touwtje. Je moet niet vergeten dat level 1 vooral is om mensen te leren, je leert dus hoe je je paard achteruit moet sturen. Als je verder bent heb je dat niet meer nodig (misschien alleen in andere situaties). Het punt is dat alles zo overtrokken wordt, je wilt toch als je 2 uur in de bak staat, een fijne leadrope in je handen hebben. Blijkbaar is dat raarder dan mooie teugels hebben Verward
Zelfde voor de cs, dat dat ding carrot-stick heet, is gewoon een (amerikaans) grapje, wat iedereen hel serieus neemt ("don't bribe em with carrots, don't hit them with a stick, find the middle of the road, carrot-stick, haha). Het is een hele lange, niet flexibele aanwijsstok, ook dat heb je weer lang in je handen, dus moet er een enigzins fijn handvat aan zitten.
Altijd weer hetzelfde, koop je elke dag prachtige bandages is het geweldig, koop je een fijne leadrope voor jezelf is het commerciele uitbuiterij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:33

Sanne83, geen woorden in mijn beeld typen ajb.
Het is kennelijk niet helemaal duidelijk wat ik bedoel met waggelen met een touwtje, ik heb het namelijk niet over parelli-en-een-lead-die-vast-zit-aan-een-paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:58

Anya schreef:
De carotstick heet carotstick vanwege de oranje kleur.

Parelli zelf: 'Er zijn van oudsher twee "benaderingswijzen" bij paarden opvoeden en trainen; de wortel en de stok.
De wortel is het geven van voedsel wat een paard makkelijk het verkeerde signaal geeft en de stok is een bedreiging waardoor er geen leersituatie is.
Daarom kies ik voor de naam wortelstok om aan te geven dat er een gulden middenweg is; je kunt er mee belonen en duidelijk mee zijn.'

In zijn methode is de hoofdfunctie concreet vermeld als vooral die van 'verlenging van de arm'; bijvoorbeeld voor belonen, druk, "desensitizen", signaleren.

De kleur zal vooral voor de associatie met de naam voor ménsen gekozen zijn, want voor paarden heeft kleur in het algemeen niet zoveel extra.
Andere leveranciers kiezen voor zwart, wit, rood en die 'trainingstick' werkt dan naar het schijnt net zo goed.
Het 'savvy-string' heet dan bijvoorbeeld 'progress-string' of is gewoon 'the string' die er aan vast zit en is zwart, wit of wat dan ook.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:04

Lovely schreef:
Sanne83, geen woorden in mijn beeld typen ajb.
Het is kennelijk niet helemaal duidelijk wat ik bedoel met waggelen met een touwtje, ik heb het namelijk niet over parelli-en-een-lead-die-vast-zit-aan-een-paard.

wat bedoel je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:06

draumpje schreef:
NH en "boerenverstand"
ligt op zich naar mijn idee niet zover van elkaar
alleen de NH goeroes weten er met allerlei boeken , hulpmiddelen , video's en bandjes een leuke cent mee te verdienen

ik sta mijn paard los te longeren zonder touw of zweep , alleen met mijn lijf
dat was altijd normaal , nu is het opeens NH
ik laat een paard met mijn lijf zien dat hij moet dimmen of wat meer afstand van me moet nemen , eerst wat dat gewoon met paarden omgaan
nu is het opeens NH

ik loop de trailer op met een los touw zonder om te draaien en/of mijn paard aan te kijken en hij huppelt vrolijk achter me aan
was normaal, nu is het NH

ik ga een 3 jarige die niets weet voor het eerst benaderen , ik loop rustig met hem mee, kijk hem niet aan en volg hem net zo lang tot hij bij me komt
, was normaal , nu ook weer NH

dat zijn dingen die ik jaren terug deed, toen had ik nog nooit van NH gehoord
laat staan van de huidige goeroes

precies OK dan!
hier sluit ik me voledig bij aan.
heel veel dingen die je gewoon al jaren deed, zijn nu ineens NH
hebben ineens een naam (zijn als je het idd slim aanpakt ineens veel geld waard)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:27

elke keer weer over dat geld, ik weet niet waar jij kijkt hoor, maar ik ben echt niks eraan kwijt Lachen

Ik denk dat je niet echt ver komt met dingen die je doet vergelijken. Ik denk dat heel veel dingen te vergelijken zijn, maar dat de manier waarop heel anders is. Net als dat longeren en de circling-game heel veel op elkaar lijken, maar echt een heel ander doel hebben.
Al die dingen die draumpje en sjuimpje beschrijven, deed ik ook voordat ik nh deed, maar misschien is alleen de manier waarop verandert.
Ik reed toen op mijn race/schrik monster met een halster en een touw het duin in, om daar keihard te gaan galoperen (kwestie van heel goed vasthouden...). Als ik daar nu aan terugdenk, vind ik dat levensgevaarlijk Bloos!. maar al die dingen hebben niets met nh te maken, want ik heb nu echt een hele andere manier van omgang. Ik weet voor mezelf dat mijn manier van dingen benaderen heel anders is geworden, maar dat is misschien niet goed uit te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:34

Misschien dat toch proberen uit te leggen, want ik zie steeds geen verschillen, tenminste niet waar ik het nut van inzie.
want zonder geweld, zonder hulpmiddelen krijg ik een paard op een fijne manier aan het lopen.
Paarden blijven ook in de stal staan met de deur open, reageren ook op mijn houding, kletteren niet over me heen met buiten zetten, blijven uit mijn ruimte.
Lopen zo achter me aan de trailer op, ook paarden die er nooit opgestaan hebben.
maak ze zadelmak zonder hulpmiddelen en geweld.
Noem dan eens duidelijk dingen die zo geweldig zijn sinds je aan NH doet dat het jammer is dat niet meer mensen het doen.