[AR] [LO] longeren met of zonder bijzets?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:01

Lovely:
Ik heb de foto's gemaakt van David tijdens het longeren, dus was ik hem toen niet aan het longeren! Ik kan natuurlijk nooit en op de goede manier longeren en ook nog me camera enz. scherpstellen!
Dus die foto's in mijn profiel kan je veel over zeggen, maar ik was hem daar niet aan het longeren dus ja...

Je bent sterker als je paard met dubbele lijnen als je ze verkeerd (wil) gebruiken ik doe met longeren exact hetzelfde met de 2 longes als ik onder het zadel met 2 teugels doet, ik kan wel sterker zijn, maar wat heb ik eraan als ik na een half uur moet stoppen om mijn armen rust te geven!
De kunst van paardrijden en alles eromheen (longeren, mennen enz.) is dat je met zo min mogelijk je paard kan laten doen wat je wilt. Dat lukt niet als je spierballen nodig hebt om je paard in de krul te trekken dat is wel de grootste fout die een ruiter kan maken!!
Maar ja, dit word vaak vergeten, ga maar eens kijken hoeveel paarden er op de voorhand huppelen en wel met hun hals helemaal in de krul en hun hoofd ver achter de loodlijn!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:09

Ahja, je snapt het dus echt niet. Wat voor jou licht en easy aanvoelt, komt bij je paard nogal fors aan over de lange lijnen.
Ben je zelf tevreden over de foto's in je profiel?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:11

Nee, hij word aan de voorkant heel erg in zijn mond gezeten, dat zie ik zelf ook!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:18

Sjonniej schreef:
Nee, hij word aan de voorkant heel erg in zijn mond gezeten, dat zie ik zelf ook!

! Waarom laat je degene die longeert geen fotoos maken, en ga je het zelf wel correct doen
! waarom zet je fotoos in je profiel waar je zelf niet achter staat

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:22

Omdat ik foto's wou maken en die ander niet!
Omdat ik foto's van me pony in me profiel wou zetten en niet had gedacht toen ik hier al onschuldig meisje op bokt kwam wist dat iedereen er moeilijk over ging doen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:23

Wat is jullie mening over die andere foto's?? Die wil ik ook wel horen, aan alleen negetief commentaar op die longeerfoto's heb ik weinig!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:25

Sjonniej schreef:
Omdat ik foto's wou maken en die ander niet!
Omdat ik foto's van me pony in me profiel wou zetten en niet had gedacht toen ik hier al onschuldig meisje op bokt kwam wist dat iedereen er moeilijk over ging doen!

Sorrie hoor, maar vindt je het raar, jij hebt hier kritiek op mensen die met touwjes oid longeren. Het lijkt me niet meer dan logisch dat je dan Commentaar krijgt op de betreffende longeerfotoos!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:29

Sjonniej schreef:
Met een hulpteugel krijgt hij de eerste keer las hij naar boven komt de volle laag dat vind ik niet eerlijk

Wat is er anders aan een martingaal dan......

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:32

Ik zie helemaal geen foto's Verward

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:33

nee die zijn weg dat zag ik ook Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:48

Ja, die heb ik weggehaald, dat was het beste wat ik kon doen als ik er niet achterstond, heb ik vernomen uit betrouwebare bron Knipoog
Ik wil ook best kritiek krijgen over mijn manier van longeren, maar ik was daar niet de longeerder dus heeft het niet veel nut om hier commentaar op te geven, aangezien ik hier zelf niets aan heb. Ik zie ook dat de pony daar niet goed loopt dus vind ik het fijn dat jullie dat ook zien!! Natuurlijk mag je commentaar/kritiek geven, dit is een land met vrijheid van meningsuiting, maar ik heb er alleen niets aan als je commentaar geeft op foto's waar ik niets anders mee te maken had dan dat ik foto's maakte!
Als je een martingaal hebt kan je wel je teugel toestaan en heeft je paard hier een beloning aan en als je paard omhoog komt kan je je hand sluiten. Maar een touwtje/bijzet word meestal zo strak gezet (Ik zeg meestal en niet dat dat bij jou het geval is) dat het paard word gedwongen in 1 manier te lopen, hij kan wel omhoog maar krijg meteen meer druk, je kan hem dus ook niet op het juiste moment helemaal vrije teugel geven, ik vind het erg belangrijk dat je je paard op het goede moment beloont en niet meer als 5 sec later, want dat weet dat paard echt niet meer waar dat voor was!!
Dus ik ben in principe tegen de hulpteugels omdat ze in de !!meeste!!gevallen worden gebruikt als luiheid van de mens en ze worden !!meestal!! zo strak gezet dat dat paard zich er tegen gaat proberen te verzetten (Hardy tenminste wel, die dient te worden gerespecteert anders ken je het vergeten) en zo dus spieren in de onderhals kweekt-> totaal de spieren die je beter niet kunt hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:52

Zozo, dus omdat een of andere nono zijn paard te strak bijzet, zullen we dat allemaal wel doen?? Hoebedoelu de wereld vol vooroordelen??? En dan nog iets, ik had mijn paard nooit zo aan de dubbele longe laten lopen als op jouw foto's, dan maar geen gastlongeur terwijl ik zo nodig kiekjes moet schieten. Beetje raar dat jij dat wel goed vindt met al je principes.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:59

Dat was ook de enige keer dat iemand anders mijn pony longeerde, als je foto's maakt, let je alleen erop hoe je de pony het beste in beeld krijgt en ik zag dus pas op de pc hoe het er eigenlijk uit zag!!!
Kijk eens rond hier op bokt, kijk eens rond in je buurt: Er zijn er zoooo weinig die de hulpmiddelen goed gebruiken!! Ik zie hier allemaal troela's rijden met een slof eraan waarmee het paard helemaal tot ver achter de loodlijn word getrokken en veel rijden met een gogue, bijzet omdat ze dan geen zere armen krijgen!!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:11

Sjonniej schreef:
Dat was ook de enige keer dat iemand anders mijn pony longeerde, als je foto's maakt, let je alleen erop hoe je de pony het beste in beeld krijgt en ik zag dus pas op de pc hoe het er eigenlijk uit zag!!!
Kijk eens rond hier op bokt, kijk eens rond in je buurt: Er zijn er zoooo weinig die de hulpmiddelen goed gebruiken!! Ik zie hier allemaal troela's rijden met een slof eraan waarmee het paard helemaal tot ver achter de loodlijn word getrokken en veel rijden met een gogue, bijzet omdat ze dan geen zere armen krijgen!!

OK dan!

Ik snap niet waar mensen zich zo druk om maken,
De meesten vragen toch zelf om commentaar, en moeten dan ook tegen kritiek kunnen.
Fotos zijn slechts moment opname die kunnen een heel fout beeld geven.
Als iedereen nou eens elkaar in zijn waarde laat en elkaars meningen respecteert zonder elkaar in de haren te vliegen, ontstaat hier straks ook geen oorlog waardoor hier een slotje op komt.

Als je echt wil zien hoe een paard van een ander loopt moet je erbij zijn en het irl kunnen zien.
En met kritiek geven is niets mis, maar straf elkaar er even niet op af

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:24

Samsam"]
[quote="Sjonniej"]Met een hulpteugel krijgt hij de eerste keer las hij naar boven komt de volle laag dat vind ik niet eerlijk
[/quote]

Wat is er anders aan een martingaal dan......
[/quote]

[quote="Sjonniej schreef:
Als je een martingaal hebt kan je wel je teugel toestaan en heeft je paard hier een beloning aan en als je paard omhoog komt kan je je hand sluiten.

Maar dan begrenst een martingaal toch netzo als een touwtje, als hij naar boven komt vergroot de druk. DE beloning als hij naar beneden gaat is bij een touwtje ook aanwezig, hij kan met zijn neus zakken tot zijn kieen hoor.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:35

Als jullie nou eens mijn berichten goed lezen en er over nadenken, en dan pas reageert ipv direct aanvallend te reageren

paardjuhsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:41

Ilkkah schreef:
OK dan!

Ik snap niet waar mensen zich zo druk om maken,
De meesten vragen toch zelf om commentaar, en moeten dan ook tegen kritiek kunnen.
Fotos zijn slechts moment opname die kunnen een heel fout beeld geven.
Als iedereen nou eens elkaar in zijn waarde laat en elkaars meningen respecteert zonder elkaar in de haren te vliegen, ontstaat hier straks ook geen oorlog waardoor hier een slotje op komt.

OK dan! daar ben ik het mee eens OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:24

Sjonniej schreef:
Als jullie nou eens mijn berichten goed lezen en er over nadenken, en dan pas reageert ipv direct aanvallend te reageren

Nou, ik lees jouw berichten uiterst zorgvuldig en met stijgende verbazing. Over de materie had ik al nagedacht reeds.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:34

Lovely"]
[quote="Sjonniej schreef:

Nou, ik lees jouw berichten uiterst zorgvuldig en met stijgende verbazing. Over de materie had ik al nagedacht reeds.
[/quote]

Verklaar jij jezelf dan eens goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:36

Zeg maar wat je wilt weten dan.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:39

Lovely schreef:
Zozo, dus omdat een of andere nono zijn paard te strak bijzet, zullen we dat allemaal wel doen?? Hoebedoelu de wereld vol vooroordelen??? En dan nog iets, ik had mijn paard nooit zo aan de dubbele longe laten lopen als op jouw foto's, dan maar geen gastlongeur terwijl ik zo nodig kiekjes moet schieten. Beetje raar dat jij dat wel goed vindt met al je principes.

Dit oa

En ook,
Waarom maak je je zo druk over Sjonniej?!

nescio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 01:18

Wow het was al even een tijdje geleden dat ik dit topic plaatste!!maar zoals gelezen weet ik genoeg Haha!

nescio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 01:20

Ik heb trouwens nu 2 weken goed gelongeert met touwtjes op de lammert haanstra manier en nescio is er zeker veel beter van geworden

ps. ik had maar even een boekje van hem gehaalt Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 09:41

Sommige mensen kunnen ook echt gaan nadenken over iets wat ze horen. Is het dan zo raar dat je foto's niet meer passen in het nieuwe beeld wat je hebt ontwikkeld?

SP: ik heb hier een jonge hengst staan die niets kent en goed praatjes heeft. Ik heb hem voor de eerste keer gewoon helemaal alleen met een halster en een longeerlijn in een grote bak. NIETS AAN DE HAND dat ging dus gewoon goed zonder door de bak gesleurd te worden!!! Bovendien longeer ik veel paarden van anderen die mijn systeem niet kennen, zelfs alleen met bijzet of touwtjes worden gelongeerd, en dat direct oppakken zonder door de bak gesleurd te worden. Dit is dus een bewijs dat ik dat kan.
Waarom ga jij er iedere keer vanuit dat dat niet zou kunnen Verward

En jonge paarden longeren met bijzet of touwtjes tijdens het longeren en hulpteugels tijdens het rijden is volgens mij het domste wat je kan doen. Je haalt een paard daarmee direct uit balans en je stimuleert daarmee blessures en problemen op allerlei gebied. Dus zowel lichamelijk als geestelijk.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 09:54

Samsam schreef:

Maar dan begrenst een martingaal toch netzo als een touwtje.

Nee, dat is een groot misverstand, denk ik.

1/Bij het gebruik van een touwtje heb je het over longeren, daarbij is het paard niet belast. Bij een martingaal is het paard wel belast en moet het paard dragen.

2/Bij een touwtje zet je het paard als vast voordat het dier een stap gezet heeft. Je kan dat vergelijken met een speedboot waar je mee wil gaan varen en hem eerst met de neus in het water duwt Clown

Ik ben ook geen voorstander van een martingaal van geen enkele hulpteugel zoals jullie inmiddels wel weten *LOL*
Dat komt omdat ik ze tot nu toe nog steeds niet nodig heb gehad Lachen
Alle problemen kan ik met mijn been en zit oplossen met als lichte ondersteuning mijn teugels, waar nooit veel druk opstaat.
Ik weet dat ik nog een heleboel moet en zal gaan leren maar ik zeg dit om aan te geven dat het dus ook wel zonder kan.

Hier op bokt krijg ik over het algemeen de indruk dat het gebruik van een hulpteugel voor velen standaard is.
Dat vind ik persoonlijk een angstige ontwikkeling die de rijtechniek niet tot zijn recht doet komen. En bij de paarden veel blessures en letsel aanbrengt. Ik probeer mijn leerlingen altijd uit te leggen waarom een paard iets doet en wat je daar aan kan doen. Dat is niet altijd zo makkelijk als het grbuik van een hulpteugel maar zeer zeker wel beter.

En paardrijden is nou eenmaal niet eenvoudig als je eerlijk en correct wil rijden! Knipoog