[AR] Mendurance, onbekend maakt onbemind?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Re: Mendurance, onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:14

Ik heb me zelf nu ook een half bloedje jaarling gekocht,en heb ook nog een volbloed.en deze zijn niet bang voor karren,en vinden ze het wel spannend dan hebben ze pech dan wennen ze er maar aan.
Ik vind dat je als endurance ruiter dus buiten rij ruiter toch altijd opstakels kunt tegen komen.zo hadden wij dat ook met de mendurance dat we een rij karts achter ons hadden,heb gewoon gezegt kom maar mijn pony,s zijn daar ook niet bang voor,paard voor me was wel over de zeik en mensen ook.beetje jammer

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:37

keona schreef:
Ik heb me zelf nu ook een half bloedje jaarling gekocht,en heb ook nog een volbloed.en deze zijn niet bang voor karren,en vinden ze het wel spannend dan hebben ze pech dan wennen ze er maar aan.
Ik vind dat je als endurance ruiter dus buiten rij ruiter toch altijd opstakels kunt tegen komen.zo hadden wij dat ook met de mendurance dat we een rij karts achter ons hadden,heb gewoon gezegt kom maar mijn pony,s zijn daar ook niet bang voor,paard voor me was wel over de zeik en mensen ook.beetje jammer

Ik heb eens eea nagevraagd,schijnt dus reglementair niet te kunnen, werdt mij aangeraden om het eens aan te snijden op het enduranceforum en bij de KNHS,ben alleen niet heel handig met de computer..misschien iemand die dat eens wil proberen?? ;)

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 08:00

Dat wordt inmiddels door iemand opgepakt. Wordt aan gewerkt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:26

Wat fijn

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:56

NdV74 schreef:
Dat wordt inmiddels door iemand opgepakt. Wordt aan gewerkt.

top!!! zou mooi zijn

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:55

jeeej!!!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:51

Mij zou het geen probleem zijn als enduranceruiter een menner tegen te komen. Komt met je training ook wel eens voor. Alleen ik snap het wel kwa passeren e.d. Maar bv in klasse 1 als laatste te laten starten moet geen probleem zijn

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 10:08

Nog even een aanvulling op dit topic, er is inmiddels een forum opgericht voor de mendurance (zie mijn onderschrift).
Daar kun je terecht voor al je vragen over mendurance.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 15:13

En inmiddels is er ook een website: www.mendurancesport.nl
Hierop staat (en komt) zoveel mogelijk informatie over de mendurance.

Spittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:07

Hallo, ik heb een shet van 82 cm en daarvoor zijn de afstanden toch enorm. Misschien een optie om voor de hele kleintjes een korter parcour te maken?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:17

Spittje schreef:
Hallo, ik heb een shet van 82 cm en daarvoor zijn de afstanden toch enorm. Misschien een optie om voor de hele kleintjes een korter parcour te maken?

Dat is pas in friesland gedaan.en als er echt animo is zal het ook wel komen.maar als dan toch niemand inschrijft komt het niet.en een korte klasse 1 moet een shet met een 1persoons sulky toch ook kunnen lopen mits goed getraind geschoren en juiste voerbeleid,is natuurlijk lastiger maar ja dat hebben mensen met friesen haflingers ook in de sport is wat meer trainen maar het kan zeker.en anders als je wedstrijd ambitie zo groot is er een pony of paard naar kopen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:17

Spittje schreef:

Hou www.mendurancedfw.nl maar in de gaten. Waarschijnlijk komt er weer een korte Shetlander klasse

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:45

Spittje schreef:

Daar was onstwedde n mooi parcours voor geweest, jammer dat t niet meer doorgaat, lekker in de buurt ook..

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:57

Gem schreef:
Maar wat was dan de reden om het af te splitsen van de endurance? Omdat de endurance ruiters bang waren voor de reactie van hun paarden op wagens?

:+
Dat is wel heel makkelijk om aan te nemen..

De exacte reden weet ik niet, maar ik weet wel dat het niets te maken heeft met bangheid van de endurancepaarden, het kan erg lastig zijn om een aanspanning te passeren op een smal pad. Het is een wedstrijd, dus dan wil je niet achter een aanspanning vast blijven zitten. Ook nemen de mendurancers met hun aanspanning veel meer ruimte in op het terrein dan een ruiter en paard. Dat kan in vetgate/op de finish met het keuren wel lastig zijn. Er zijn vast paarden die een aanspanning eng vinden, maar dit is echt niet de hoofdreden dat de mendurance is afgesplitst ;)

Ik zou als bestuur van de mendurancetak (is dat er..?) gaan beginnen met wat bekendheid kweken. Er zijn een hele hoop menners die niet eens weten dat dit in Nederland kan. Op facebook werd al genoemd: Denk aan een aantal 4-daagses in Drenthe en Epe bv, daar doen heel veel menners aan mee. Of op de menwedstrijden.. Of Paard & Koets, zorg voor bekendheid en promotie. Maak een informatie folder die je bij de lokale menvereniging kunt neerleggen, ga in gesprek met de lokale menvereniging om samen een testwedstrijd voor de leden te organiseren.. Er zijn genoeg opties, maar bekendheid kweken onder je beoogde publiek lijkt me toch een van de belangrijkste punten.

Als enduranceruiter zou ik het geen probleem vinden om samen met de mendurancers te rijden en vind ik het ergens wel jammer dat de mendurance is afgesplitst. Aan de andere kant is het ook een totaal verschillende tak van sport. Waar de endurance aan het groeien is aan bekendheid en professionaliteit, blijft de mendurance erg achter.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 18:05

Sok schreef:
Ik zou als bestuur van de mendurancetak (is dat er..?) gaan beginnen met wat bekendheid kweken. Er zijn een hele hoop menners die niet eens weten dat dit in Nederland kan. Op facebook werd al genoemd: Denk aan een aantal 4-daagses in Drenthe en Epe bv, daar doen heel veel menners aan mee. Of op de menwedstrijden.. Of Paard & Koets, zorg voor bekendheid en promotie. Maak een informatie folder die je bij de lokale menvereniging kunt neerleggen, ga in gesprek met de lokale menvereniging om samen een testwedstrijd voor de leden te organiseren.. Er zijn genoeg opties, maar bekendheid kweken onder je beoogde publiek lijkt me toch een van de belangrijkste punten.
.

Een bestuur o.i.d. is er niet.
Sinds een paar maanden is er een nieuwe werkgroep die zich met hart en ziel inzet voor de mendurance.
Zo is er inmiddels een website en een forum, zijn er contacten met de mendistricten en werken we hard aan de promotie.

Je noemt als voorbeeld Paard&Koets. Daar zouden we zeker graag willen staan maar daar is geen geld voor. Er staat geen vereniging achter ons, wij moeten dat uit eigen zak betalen en dan zijn evenementen zoals Paard&Koets gewoon onbetaalbaar.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:53

Destijds is de mendurance bij de endurance vereniging weggegaan om het toegankelijk te maken voor menner. In die tijd moest je altijd lid zijn van de endurance vereniging om mendurance te starten. Was 35 euro per jaar. Terwijl menners al zelf een startpas hadden. Door het bij het mennen onder te brengen kwam die 35 euro te vervallen en kon je metje mennen startpas gewoon mendurance starten. Het idee was dat dat meer menners aan zou trekken. Maar dat heeft helaas niet gewerkt.
Er is ooit wel eens een mendurance en endurance op 1 dag geweest. In Zelham. In de ochtend ohz in de middag de menners. Samen tegelijkertijd is taboe bij de endurance

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:43

Ik vind de startpassen die ze nu dus hebben helemaal niet fijn.ik moes bij een menvereniging en dan nu ook nog zo n dure startpas .en dat alleen voor mendurance.ik wil juist mendurance en endurance rijden en dan heb je dus weer een startpas nodig. De combi,s van startpassen kloppen niet.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:38

baudyh schreef:
Destijds is de mendurance bij de endurance vereniging weggegaan om het toegankelijk te maken voor menner. In die tijd moest je altijd lid zijn van de endurance vereniging om mendurance te starten. Was 35 euro per jaar. Terwijl menners al zelf een startpas hadden. Door het bij het mennen onder te brengen kwam die 35 euro te vervallen en kon je metje mennen startpas gewoon mendurance starten. Het idee was dat dat meer menners aan zou trekken. Maar dat heeft helaas niet gewerkt.
Er is ooit wel eens een mendurance en endurance op 1 dag geweest. In Zelham. In de ochtend ohz in de middag de menners. Samen tegelijkertijd is taboe bij de endurance

ik heb eea eens nagevraagd aan endurance rijders, ism met klasse 1 hebben zij er niet zoveel problemen mee, in hogere klassen zou je meerdere parcoursen uit moeten kunnen zetten, toch jammer dat het niet meer bij endurance vereniging is, er zijn diverse endurance mensen die volgend jaar ook s mendurance willen proberen..

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:38

waarom niet de mogelijkheid geven dat menners zelf kunnen kiezen of ze lid willen worden van de endurance vereniging of de men vereniging? Trek je een groter publiek....

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:02

eestheer schreef:
waarom niet de mogelijkheid geven dat menners zelf kunnen kiezen of ze lid willen worden van de endurance vereniging of de men vereniging? Trek je een groter publiek....

Omdat de enduranceverening geen menners meer onder zich heeft.. Lid worden kan altijd ;)

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 01:17

keona schreef:
Barney1978 schreef:
Het is niet iets wat ik zeg maar gewoon een feit is.

Frans Fokkens reed er namelijk ook mee in Onstwedde. Hij stond bij start bij de paarden ingedeeld maar zat er net onder. Hij start met een Haflinger. Dit scheelde minimaal en bleek nog net pony te zijn.

Je moet je niet meteen aangevallen voelen.voor zo ver ik wist zaten de E pony,s ingedeeld bij de paarden .jij zegt van niet dan geloof ik je best.zeg ook niet dat je het verzind.maar dan hoef ik me ook jiet druk te maken want was bang dat mijn veulen niet in de d maat zou blijven,maar als een e ook een pony is dan vind ik het geen probleem.

http://www.wadenduin.nl/aanvraag-startpas/ hier zie je dat bij het mennen e pony,s onder de paarden vallen en dat pony,s die boven de 145cm komen naar een pony meter moeten van knhs

tijdje geleden maar toch, pony is 147 dus een d pony en geen E, had bij de paarden overigens de 2e tijd, maar t is geen paard dus uitijndelijk toch bij de pony,s ingedeeld.. eigenlijk apart want in de endurance heb je helemaal geen paarden of ponymaat

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:05

In de mensport heb je dit wel en mendurance is een mensport.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:22

Het is wel een interessante vraag want toen het onder endurance viel, gelden regels endurance en daar is het zo dat of je nu op een min of een shire rijdt, alles valt onder een klassement. Zo reed ik met mijn D pony van 1.43 tussen de paarden van 1.80 (overigens deed ze het uitstekend dat terzijde).

Maar nu het onder mennen valt lijkt me dat dat basisreglement zal moeten gelden.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 18:43

In de tijd dat ik nog mendurance reed was alles vanaf 1.48 paard. De E pony's werden bij de paarden ingedeeld. Ik reed met een pony van 1.51m