[AR] Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:24

Wat mij dus eigenlijk vooral opvalt is dat wielrenners het nooit goed kunnen doen.

Zeggen ze niks, dan zoeven ze associaal voorbij.
Lopen ze (we) te bellen met de fietsbel, te waarschuwen naar elkaar... zijn we ongeduldig en omdat we er zo snel mogelijk langs willen en moet iedereen hoe dan ook meteen aan de kant.

Misschien roepen en bellen we wel gewoon hard omdat we denken dat anderen ons anders niet horen. Als je hard fietst kan de wind behoorlijk luid zijn. Als je degene naast je dan al bijna niet verstaat, wat denk je dan dat iemand een eindje weg zal kunnen verstaan. Dus ja, het gaat luid. Maar liever luid en duidelijk, dan zacht.

Ik waarschuw, zeker bij paarden, vrijwel altijd als er te weinig ruimte is om ruim te passeren. Als een paard daar niet tegen kan (Van roepen of bellen) hoort dat paard gewoon niet op de weg thuis. Dan ga je eerste thuis maar oefenen met het geluid van ander verkeer. En als hij dan toch schrikt, ookal is hij het gewend, dan moet je niet boos worden op de fietsers. Het is jou paard die zich vreemd gedraagd, niet de schuld van de fietser die tijdig waarschuwt.

kevertje04

Re: Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:07

Dankje Shiloh, precies hoe ik erover denk.

Ik ben zaterdag een aanspanning tegengekomen die midden op een fietspad stilstond. Ik kon er met mn fiets nét langs, maar moest wel helemaal afremmen. Toen ik langzamer ging rijden en vroeg of ik er langs kon werd ik uitgejouwd: 'Hij bijt niet hoor' met de nodige woorden erachteraan... wat deed ik in godsnaam fout? Had ik de berm in gemoeten? Net zo lang erachter moeten wachten tot ze weer waren gaan rijden en ik er eindelijk langs kon?
Ik ben er naast gaan staan en vriendelijk uitgelegd dat ik weet dat dat beest kan schrikken, en dat nu ik waarschuwde het nog niet goed was. Toen kreeg ik een vuile blik en een 'ach houd toch op, fiets maar lekker door'.
Was het mijn fout? NEE. Er zijn OOK asociale ruiters en menners, net zoals SOMMIGE wielrenners aso zijn.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:10

Ik vind het heel prettig wanneer wielrenners op tijd waarschuwen. :j En dan inderdaad liever iets te luid dan zo zacht dat ik ze niet hoor.
Ik denk ook (beetje mijn ervaring hier in limburg) dat veel wielrenners laat en agressief "waarschuwen". Daarmee bedoel ik heel hard "schuif" roepen oid. En dan krijg je van die taferelen als heel snel opzij moeten springen om geen flinke duw te krijgen. Ik vind dat vervelend omdat dat "schuif-geschreeuw" laat lijken alsof die wielrenners vinden dat de weg van hen is en ik maar zo snel mogelijk aan de kant moet.

Ik ben het met Shiloh eens dat een paard tegen geroep en gebel moet kunnen. Dat hoor je er al bij het werken aan de lange lijnen (zo begin ik met paarden die voor de koets mogen) aandacht aan te besteden. Totdat het paard alleen nog maar reageert op mijn stem en teugel commando's komt er bij mij geen koets achter!

En ook ik maak me relatief breed wanneer ik langs de weg moet. Ik ga iets te ver naar links rijden en steek ook nog eens mijn zweepje (dat ik speciaal daarvoor meeneem) uit. Ik creëer daarmee mijn ruimtekussen zodat ik de mogelijkheid heb om uit te wijken mocht dat nodig zijn. Wanneer ik al helemaal tegen de stoep/ goot/berm aangeplakt zit, heeft het paard weinig mogelijkheid om uit te wijken als er iets eng is, dan moet het dier of de stoep op/of hij ligt in de berm (die bij ons vaak bestaat uit een geul waar water doorheen loopt). Dat laatste vind ik nooit prettig dus dan maar iets verder de weg op.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:19

_black_rose_ schreef:
En ook ik maak me relatief breed wanneer ik langs de weg moet. Ik ga iets te ver naar links rijden en steek ook nog eens mijn zweepje (dat ik speciaal daarvoor meeneem) uit. Ik creëer daarmee mijn ruimtekussen zodat ik de mogelijkheid heb om uit te wijken mocht dat nodig zijn. Wanneer ik al helemaal tegen de stoep/ goot/berm aangeplakt zit, heeft het paard weinig mogelijkheid om uit te wijken als er iets eng is, dan moet het dier of de stoep op/of hij ligt in de berm (die bij ons vaak bestaat uit een geul waar water doorheen loopt). Dat laatste vind ik nooit prettig dus dan maar iets verder de weg op.

Dat is ook prima, als je maar niet extra lang extra breed gaat rijden 'zodat ze afremmen'. Dat is gewoon poedersuikergedrag en dan zijn de wielrenners niet de irritante, asociale weggebruikers, maar degene op de bok.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:27

Overigens hoort, volgens de wet, de ruiter niet op het fietspad thuis. En een aangespannen wagen al helemaal niet. Die horen gewoon op de weg. Ruiters aan de zijkant van de weg, of in de berm. Niet op het fietspad. Ik snap best dat ruiters die keus toch maken (let wel, ruiters, paard en wagen horen daar gewoon nooit thuis), ivm de veiligheid, maar besef je dan wel dat je te gast bent op het fietspad.

_blackrose_, dat schuif roepen ken ik niet, fietsen ze dan in een groep? Zou het kunnen dat ze waarschijnlijk helemaal niet bedoelen jij moet opschuiven, maar dat ze als groep in elkaar en achter elkaar moeten schuiven? Dat ze het dus tegen elkaar hebben en niet tegen jou? Dat het hard en aggressief klinkt, kan waarschijnlijk ook komen door wat ik net zei. Fietsers roepen over het algemeen hard naar elkaar, omdat ze zeker willen weten dat anderen ze horen, dat kan zeker aggressief over komen. Dat is natuurlijk erg vervelend als dat laat gebeurd, en wat ik zei, lang niet elke groep doet dat op een goede manier. Ik begrijp dat dat erg vervelend is. Ik vind het als fietser (ik heb wel paard gereden, maar nu al lange tijd niet meer), ook heel vervelend als ik door zo'n groep wordt ingehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:45

manon_goldy schreef:
Willl65 schreef:
Wtf {:)-:( jij hebt echt ergens de verkeerde afslag genomen. Niemand hoeft het met mij eens te zijn, ik geef alleen mijn mening. Daarnaast is het zo dat ik weet dat ik wel degelijk voorzichtig rijd ook omdat er bij ons veel van die gekken rondfietsen die voor niets en niemand afremmen. Zoals ik al eerder aangaf, waar mogelijk in de berm en altijd lopend naast mijn paard met mijn dochter op de rug.
Ik kan alleen maar vanuit mijn eigen ervaringen spreken. En die zijn dat ik het RECHT heb op dat fietspad te rijden met een 80 km baan ernaast en dat het feit dat ik dat doe geen vrijbrief is voor wielrenners om assosiaal en gevaarlijke situaties te creëren. gezien het feit dat het jou echter niets interesseert dat ik graag op normale wijze door jou wenst aangesproken te worden en jij niet verder komt dan steeds mij weer te wijzen op wat IK allemaal fout doe (????) maakt ons "gesprek" totaal nutteloos. Dus veel plezier met je verdere leven.

Waar in de regels staat dat jij RECHT hebt om op het fietspad te rijden? Volgens mij mag een paard daar eigenlijk niet komen. Maar ik kan het fout hebben hoor.

Nou....er zijn plekken in Nederland waar fietsers, ruiters en/of voetgangers gevraagd wordt het pad te delen. Dat staat dan aan een bordje bij het begin van het pad. Bij mij in de buurt heb je een paar van die paden. Ik rij er persoonlijk niet graag en nu sowieso niet meer, want als menner pas ik er niet op omdat het te smal is. Er is bijvoorbeeld maximaal een meter of twee naast je beschikbaar om fietsers te laten passeren en soms nog minder. En veel fietsers vinden het doodeng om zo vlak langs een paard te rijden. En dat begrijp ik heel goed. En dat ze erover klagen en toch proberen te passeren snap ik ook. Je wilt als fietser niet een kilometer achter een stappend paard blijven rijden. Draven gaat ook niet, in verband met tegenliggers.
Eigenlijk kan het dus gewoon niet, samen doen met een te smal pad. Maar het vervelende is: als je het afsluit voor één van beiden lopen ruiters een aansluiting naar een mooie ruiterroute mis of fietsers een mooie fietsroute.

Ik ben altijd blij dat zo'n pad open blijft voor ruiters. Want in aantal zijn we wel in de minderheid. Ik liet die paden daarom ook zoveel mogelijk links liggen. Met een vrij groot en druk paard is het niet veilig, niet fijn voor fietsers en je wilt geen brokken maken en het daarmee verpesten voor je mederuiters.

Maar als je gebruik maakt van een fietspad naaste een 80-kilometerweg, ben je helemaal te gast. Dan heb je je mijne inziens netjes te gedragen naar degenen voor wie het pad bedoeld is. En kan je ook niet eisen dat ze rekening met je houden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:50

Safina, als ruiters, fietsers en voetgangers een pad mogen delen, dan mag jij daar als menner niet komen. Als menner ben je namelijk geen ruiter.

Regels zijn voor menners en ruiters deels gelijk, maar ook deels verschillend. Een menner hoort áltijd op de rijbaan thuis, dus daar waar auto's mogen komen tot een bepaalde snelheid.

Verder niet als aanval bedoelt hoor, meer als opheldering! Ben het verder helemaal met je eens.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:33

Iedereen hoort met elkaar rekening te houden.... punt. Je deelt met elkaar de openbare ruimte en hoort dat op een zo veilig mogelijk manier te doen. Je neemt dus ook geen voorrang maar krijgt het. Je houdt ten alle tijde rekening met het feit dat een ander ook een fout kan maken. En ook al heb je nog zo gelijk met verkeersregels, daar heb je weinig aan op het moment dat je je benen breekt.

Als rijden op het fietspad veiliger is dan op de 80 km weg (welke gek verzint dat), dan ga je daar rijden. Meestal is daar ook een berm naast dus daar rijdt je liever natuurlijk. En dat wil niet zeggen dat een fietser dan maar stug door kan kachelen, zeker niet met die snelheden en ook nog naast elkaar.

V.w.b. je ruimte nemen; dat betekent dat je niet helemaal rechts hoeft te rijden maar gewoon netjes midden op de (rij) baan die voor jou bedoelt is. Dat wordt je ook geleerd met een brommer.

Dat de vierde set van een wielrengroep niets kan zien ligt aan hun zelf. Dan moet je maar afstand houden. Domweg blind fietsen met die snelheid is van de gekken. Dat heet bij auto's bumperkleven en daar staan ook boetes op.

Voor alles in het verkeer geldt; houdt rekening met elkaar en gun elkaar wat. Ik ken ook wielrenners die rekening houden met anderen, vaak genoeg gezellig gekletst met (dan wel) mountainbikers. Maar in dit topic gaat het over de asociale. Ga dan niet ontkennen dat die ruim voorhanden zijn en maak de mensen die het zelf meegemaakt hebben zo uit voor leugenaars.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:50

Oh, zwijg me van wielrenners, ik heb serieus nog nooit één goede ervaring met hun gehad. Ik begin me stilaan toch af te vragen waar al die aardige wielrenners die zich wél aan de verkeersregels houden zitten..

Van de zomer nog een aanvaring ermee gehad, was geen gewone wielrenner, maar een kerel met zo'n ligfiets. Hij had wel een wielrennerstruitje aan en ging aan een behoorlijke snelheid dus ik denk wel dat het onder dezelfde categorie te plaatsen valt.
Ik was van de zomer met een meisje van op stal gaan wandelen in het gebruikelijke wandelbos in de buurt (wandelweg is speciaal voor ruiters, wandelaars en fietsers). Komt er om de bocht die kerel dus met zo'n ontzettende snelheid aangefietst dat ik al wist dat het fout ging aflopen. Ik riep nog stop en deed teken met mijn armen dat ie moest vertragen, maar dat negeerde hij gewoon en bleef recht op ons afkomen. De paarden hadden zoiets nog nooit gezien (want ja dat kom je nu eenmaal niet elke dag tegen) en gingen allebei aan de kletter. Na een paar meter hadden we ze terug bij de hand, kijk ik achter en zie ik dat die kerel dus nog steeds aan volle snelheid op ons af komt gereden -:(- . Dus ik roep nog eens stop en zit maar met mijn armen te zwaaien, maar dat werd weer genegeerd. Paarden weer aan de kletter toen ie dichterbij kwam, toen zijn we uiteindelijk maar doorgereden tot waar de weg weer breden werd zodat we ons aan de kant konden zetten. Toen die man toen voorbij kwam gefietst lachte hij ons gewoon uit! -:(-

Omdat ik het hier absoluut niet bij wou laten ben ik er via via achter gekomen dat deze man in hetzelfde dorp als mij woont en ben ik hem mooi gaan opzoeken aan zijn huis samen met mijn moeder. We hebben hem toen rustig uitgelegd dat wat hij gedaan had heel verkeerd had kunnen aflopen, en hem gevraagd dat als hij de volgende keer een paard tegenkomt wél wilt stoppen. Eerst begon hij ons helemaal af te snauwen dat hij een "professional" is en dat als hij nu eenmaal aan een bepaalde snelheid zit hij niet zomaar kan stoppen, en dat hij ook niet zomaar zijn training gaat stilleggen voor een paard dat bang is, etc etc. Hij probeerde zich er ook onderuit te liegen door te zeggen dat hij mij nooit heeft horen roepen of met mijn armen zien zwaaien, en hij zei ook dat ie ons helemaal niet heeft uitgelachen. Aan het feit dat de man toen heel nerveus begon te worden merkte je wel dat hij gewoon keihard aan het liegen was.

Maar soit, ons verhaal is nog goed afgelopen want als hij nu een paard tegenkomt stopt hij heel vriendelijk. Mijn moeder is hem achteraf wel nog een bloemetje gaan brengen om hem te bedanken dat hij rekening met de paarden houdt. Soms moet je zo'n mensen echt met hun neus op de feiten drukken dat ze verkeerd bezig zijn :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:24

Margee schreef:
Dat de vierde set van een wielrengroep niets kan zien ligt aan hun zelf. Dan moet je maar afstand houden. Domweg blind fietsen met die snelheid is van de gekken. Dat heet bij auto's bumperkleven en daar staan ook boetes op.

Dit vind ik dus dikke bullshit. Ook als je meer afstand houd kun je echt niets zien. Als jij in een groep paarden rijdt, kun jij toch ook als 4de in de rij niet precies zien wat er vooraan gebeurd en moet je ook vertrouwen op wat de mensen voor je vertellen.

Je moet toch verdorrie zonder gezeur kunnen communiceren met anderen. Als jij daar met de mensen om je heen afspraken over hebt gemaakt en dat goed werkt. De vergelijking met bumper kleven slaat overigens al helemaal nergens op, vlak achter een ander fietsen is niet verboden. Als je paard van wat geroep al van de fles raakt, moet je gewoon nog niet met je paard de weg op. Overigens zeg ik niet dat je geen vaart moet minderen he!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:44

Shiloh schreef:
Margee schreef:

Dit vind ik dus dikke bullshit. Ook als je meer afstand houd kun je echt niets zien. Als jij in een groep paarden rijdt, kun jij toch ook als 4de in de rij niet precies zien wat er vooraan gebeurd en moet je ook vertrouwen op wat de mensen voor je vertellen.

Je moet toch verdorrie zonder gezeur kunnen communiceren met anderen. Als jij daar met de mensen om je heen afspraken over hebt gemaakt en dat goed werkt. De vergelijking met bumper kleven slaat overigens al helemaal nergens op, vlak achter een ander fietsen is niet verboden. Als je paard van wat geroep al van de fles raakt, moet je gewoon nog niet met je paard de weg op. Overigens zeg ik niet dat je geen vaart moet minderen he!

Dan mag jij dan bullshit vinden maar dan ben je fout bezig. Je moet je ten allen tijde veilig gedragen en als je geen goed zicht hebt, ben je dus fout. Je hoort op jezelf te vertrouwen en die verantwoording niet bij een ander neer te leggen. Gaan die voor jou in de rolstoel zitten soms als jij een ongeluk krijgt? Of stel jij ze verantwoordelijk omdat ze niet eerder geroepen hebben?

En lezen kun je ook niet, ik heb nergens geschreven dat ze "van de fles raken" van geroep. Integendeel, mountainbiker op de kont, skater op de kont.... alleen wat gewapper met de oortjes. Als je al zo slecht leest, kun je vast ook slecht op weg zien.... o nee.... er fietsen nog zoveel mensen voor je, daar komt het door he!
Vaart minderen doen ze echt niet, daar gaat dit hele topic over. Ook niet gelezen zeker..... wiel voor je scherm....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:47

Shiloh schreef:
Safina, als ruiters, fietsers en voetgangers een pad mogen delen, dan mag jij daar als menner niet komen. Als menner ben je namelijk geen ruiter.

Regels zijn voor menners en ruiters deels gelijk, maar ook deels verschillend. Een menner hoort áltijd op de rijbaan thuis, dus daar waar auto's mogen komen tot een bepaalde snelheid.

Verder niet als aanval bedoelt hoor, meer als opheldering! Ben het verder helemaal met je eens.

Maak je geen zorgen hoor. Ik kom sowieso niet op dat soort paden. Genoeg leuke zandpaden hier.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:49

Waarom eigenlijk in grote groepen fietsen?
Nee, dat is verboden om in veel gevallen zeker niet veilig.

Als ik zie hoe vaak die groepen naast elkaar blijven rijden, waar het duidelijk veiliger is om achter elkaar te tijden omdat de weg smal is - wordt dit meestal niet gedaan.

Het niet kunnen zien wat er voor je gebeurd terwijl/doordat je dicht op je voorganger zit, is natuurlijk ook niet veilig.
Waarom is dat anders dan bumperkleven?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:10

Margee schreef:
Dan mag jij dan bullshit vinden maar dan ben je fout bezig. Je moet je ten allen tijde veilig gedragen en als je geen goed zicht hebt, ben je dus fout.

Ik ben helemaal niet fout bezig. Als je namelijk jij ook zou lezen, zou je lezen dat ik zojuist beschreven heb dat wij super netjes rijden in een groep en absoluut niet gevaarlijk. Ja, we zitten dicht op elkaar, juist omdat dat precies maakt waarom het rijden in een groep effecient is. Bij elkaar uit de wind zitten en met elkaar omstebeurt de wind op kop dragen. Maar wij creeeren absoluut geen gevaarlijke situaties, júist doordat we goed communiceren en ja, ik moet daarop vertrouwen op mijn voorgangers dat die dat ook doen. Gelukkig doen ze dat ook, anders mogen ze uberhaubt niet mee in de groep.

Dat jij daar niks van begrijpt is niet mijn probleem. Wij hebben hele keurige nette regels over hoe je je moet gedragen in de groep. Twee aan twee, bij waarschuwing vaart minderen en uitwijken. Elkaar attenderen op voorop en achterop komend verkeer of het ruimte maken bij het passeren van voetgangers, andere fietsers, etc. Waar bij ons de gevaarlijke situaties ontstaan, is bij automobilisten die kosten wat kost zo snel mogelijk ons moeten inhalen op een smalle weg, en ons niet de tijd gunnen om netjes in elkaar te schuiven en achter elkaar te gaan rijden. Dat gaat nou eenmaal niet meteen, maar zeker de helft van de automobilisten heeft daar niet het geduld voor, juist dán ontstaan er gevaarlijke situaties en die hebben wij op dat moment echt niet gecreëerd.

Ja, dat gaat met veel luid kabaal. En ik heb nooit gezegd dat jij hebt gezegd dat je paard daarvan van de fles gaat. Jij reageert op een reactie van mij, die van mij sloeg weer op het niet mogen roepen naar elkaar dat er een paard voorop komt, dus wie leest er nou niet goed. Tuurlijk waarschuwen we elkaar, en ja, dat gaat hard, op snelheid kan je elkaar slecht verstaan door de wind. Juist daardoor kunnen we veilig vaart minderen, en uitwijken. En dat doen we dan ook!

En nogmaals, ik zeg niet dat alle groepen het zo doen, er zijn er heel veel die echt gevaarlijk rijden, dat vind ik ook. Maar mijn punt was, dat ook als je het wél goed doet, dat er maar weinig begrip komt van mede weggebruikers, of mensen maar weinig geduld met ons hebben, puur en alleen omdat we in een groep rijden en zonder te zien dat wij echt wel ons best doen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:19

Even voor de duidelijkheid ik ben het eens met iedereen dat ik heel goed moet opletten. Wat mij gewoon heel erg tegenstaat is dat omdat ik een (gedeeld!!!! ) fietspad gebruik (lees naast paard lopend in de berm waar dat kan met tiener op de rug van paard) steeds weer voor mijn voeten krijg dat ik te gast ben en rekening met de wielrenners moet hebben. Ook wordt er voor het gemak vanuit gegaan dat ik de regels niet ken en ga zo maar door... Zeer frustie... Maar goed.
Mensen, ik houd rekening met ze, het probleem is dat ze dat (hier in ieder geval) NIET met medeweggebruikers. Ik heb zelfs meegemaakt dat er uitgestrekte been gegeven werd bij voorbij zoeven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:20

Weet je wat pas echt een probleem is, al die ruiters die denken dat de wet niet voor hun geld, omdat ze op een paard zitten. Het begint er mee dat ze gedoogd worden op een fietspad, dat ontaardt binnen de kortste keren in het idee dat ze recht hebben op het fietspad en dat iedereen rekening met ze moet houden.
Wat je dan krijgt is dat je hier een zandweg hebt met een fietspad ernaast, als er drie auto's per dag langskomen is het veel, maar de paardenmest ligt op het fietspad.
Iets verder ligt een bos, waar je overal mag rijden, dus niet alleen op de ruiterpaden, maar echt overal. Alleen met uitzondering van de gemarkeerde wandelpaden en het fietspad. Drie keer raden waar de paardenmest ligt.
Nog iets verderop ligt een bos wat volledig verboden is voor paarden. Maar als je daar doorheen gaat, hoef je niet 500 meter om te rijden naar dat andere bos, waar je overal mag rijden. Drie keer raden wat er in dat bos op het fietspad ligt, de hopen paardenmest.

Onder aan de streep heb je gewoon in elke groep mensen die het niet snappen of die het niet willen snappen. Dat geldt voor wielrenners, maar net zo hard voor ruiters en in de praktijk heb je in elke groep procentueel gezien net zoveel asocialen rondlopen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:35

Vandaag bijna met bijna ten val gekomen door mest op het fietspad en trainingsmaatje bijna meegetrokken. Met snelheden van boven de 35 km/h is dat niet leuk.. En ik zal vast niet de enige zijn die last heeft van deze vervuiling van de weg.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:50

Tuurlijk is mest op de weg niet goed.

Ik reageer trouwens niet als ruiter die last heeft van wielrenners, maar gewoon als normale weggebruiker- lopend, fietsend en in de auto...

Ik kom hier gelukkig nauwelijks mest op de weg tegen.
Wielrenners wel veel en dan vooral het aso soort.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:59

Ik ben van mening dat je de wereld niet kan verandeen, alleen jezelf. Daarnaast ben ik van mening dat ik met paard een verkeerdeelnemer ben en mijn paard dus zodanig verkeersmak kan zijn dat het 99% van de situaties aan kan zonder te schrikken. Ik mag met mijn paard geen gevaar vormen ( voor paard zelf, mezelf en de rest van het verkeer).

Mijn paard schrikt dus niet van een wielrenpeleton dat 'paard' roept, wel belt, niet belt, op 80 cm passeert etc. Evenmin schrikt ze van vrachtwagens, combines, tractoren,mzelfs niet als ze expres toeteren etc. Ik vind dat mijn plicht en eerder ga ik niet alleen, op hte paard, het verkeer in.

Argumenten als "ieder paard moet het leren" en " ze worden niet beleerd geboren" vind ik absolute flauwekul. Dat kan ook gecontroleerd.

Ik ben nog van de goede oude tijd dat we een paard daadwerkelijk verkeersmak maakten, daar stond een half jaar voor gemiddeld. Een half jaar wandelen langs de weg aan de hand. Een half jaar iedere gek met een tractor, fiets, paraplu, dweilorkest etc uitnodigen op het erf zodat je paard kan wennen zónder daarbij gelijk de rest van de wereld in gevaar te brengen. Zodra het voer gebracht werd hop snel paard uit de wei en bij de optrekkende sissende vrachtwagen gaan staan. Meelopen. Straat in en uit. Niet te ver. Buurjongen met scooter lekker laten toeteren en langszij schieten. En als je dan eindelijk óp het paard naar buiten ging dan liep er altijd iemand naast de eerste zoveel keer. En zo kweek je een bomproof paard zonder jezelf gelijk in het verkeer te gooien. Gecontroleerd laten wennen. Dat scheelt iedereen een hoop ergernis en je hoeft niet meer te klagen dat niemand rekening met je houdt, dat maakt dan namelijk niet meer zoveel uit. Jij en je paard kunnen dan wel wat hebben.
Wie doet dat nu nog op deze manier?

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:02

Ohh zo herkenbaar! Ik haat wielrenners, kijken nooit uit en gaan veel te hard. Ze denken dat de hele weg voor hun zelf is.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:03

Danique_G schreef:
Vandaag bijna met bijna ten val gekomen door mest op het fietspad en trainingsmaatje bijna meegetrokken. Met snelheden van boven de 35 km/h is dat niet leuk.. En ik zal vast niet de enige zijn die last heeft van deze vervuiling van de weg.

Zelf nog niet meegemaakt hier.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:49

Waves, ik ben het helemaal met je eens!

Ik loop al ff mee in de paardenwereld en heb eigenlijk 1 wens qua verkeers veiligheid.

Train die paarden!!!!

Tis voor je eigen veiligheid!!! Je zit daarna ook een stuk lekkerder en ontspannen op de bok/je paard.
Vraag gewoon eens aan wielrenners, tractoren desnoods aan de politie om eens met een beetje herrie langs terijden. Jij en je paard leren ervan en je krijgt ook meer begrip van de mede weggebruikers daardoor.
Ik roep het al jaren, maar krijg bijna stevast tehoren: dat kan mijn paard niet (vaak bedoelen ze, ik durf niet)
Nee ze vinden het belangrijker om te trainen voor een dresseur proef en durven dan nog te zeggen dat ze echt wel kunnen mennen/rijden. Jep dat kunnen ze, blijf dan ook lekker in die bak of in het bos maar ga niet het verkeeer in.

Schelden helpt niet.
Gewoon een beetje meer begrip voor elkaar.
En ja die ene kneus of groep, ach tja het zijn net paarde mensen, ook daar heb je dombo's.

kayleevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:16

Ik vind sommige wielrenners absoluut netjes en beleefd!
maar er bestaan wielrenners waarvan je ze gewoon om wil trappen en nog niet eens als je op het paard zit maar ook als ik gewoon naar school fiets!
sommige wielrenners denken dat ze alles mogen.
gelukkig zijn er ook vriendelijke!

ik heb wel keertje meegemaakt dat ik op mijn oude verzorgpony reed en een wielrenner mijn verzorgpony teen de kont trapte om zijn vriendin aan het lachen te maken!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:13

Moderatoropmerking:
Hierbij het vriendelijke verzoek om niet "op de persoon maar om op de bal te discussiëren en on topic te blijven"
.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:21

_Evelien schreef:
Ohh zo herkenbaar! Ik haat wielrenners, kijken nooit uit en gaan veel te hard. Ze denken dat de hele weg voor hun zelf is.

Hoe weet jij wat zij denken? Of hebben wij hier te maken met Jomanda?