[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:23

Gebruikt er iemand hier een boktouwtje?Hoe hebben jullie deze bevestigd?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 17:41

Bij ons op stal krijgen alle beleerpaarden uit voorzorg de eerste paar keren een slagriem of touwtje.
Aan beide kanten van het lamoen vast en door de rugriem. Heb niet echt een goede foto voorhanden om te zien hoe ver naar achteren hij zit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:56

Ik heb een bokriem laten maken. Simpel met een gesp aan beide kanten aan t lamoem vast.
Zal straks ff zoeken naar een foto.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:15

Hier over de billen van m'n 4 jarige kleutertje :).
Afbeelding

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:26

Bedankt, daar heb ik iets aan! zakt hij niet af dennis?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:39

Ik gebruik ook een slagriem, puur uit voorzorg. Ik heb al wel eens meegemaakt dat een pony door te bokken met een been in het lamoen vast kwam te zitten, dat wil ik niet nog een keer. Vandaar.

Ik heb eindelijk de foto's van Jolly op de computer gezet. Niet hele duidelijke foto's, maar om even een beeld te geven. Dit was Jolly's 3e keer voor de wagen, en de eerste keer met 1 begeleider. Hiervoor hadden we er steeds 2, 1 aan elke kant.

Afbeelding
Wegstappen

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:42

Nee, heb hem bij de culeron aan de ene kant er onder zitten, andere kant er over en dan tussen het passantje bij de gesp.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:42

Leuk topic! Heb veel gelezen maar lang niet alles.

Ik wil ook graag mijn 'bijna' 5 jarige haflinger knulletje voor de wagen hebben. Ik zit alleen erg te twijfelen of ik het zelf verder kan doen of dat ik voor sommige dingen niet toch nog een prof nodig heb.

Nu heb ik hem zelf beleerd door middel van lange lijnen. Dus ik achter hem aanlopen, sturen en halt houden etc kent hij prima! Afgelopen winter heb ik eens de stap gemaakt om hem een slee te laten trekken. Uiteraard eerst er gewoon naast gelopen en geoefend en vervolgens opgestapt en lekker gesleed. Dit deed hij echt helemaal super.

Afbeelding

En afgelopen week moest de bak gesleept worden.. meteen een mooie oefening!

Afbeelding
Sturen gaat prima, en hij luisterd heel goed als ik wil versnellen of wil stoppen. (super paardje <3 )

Maar hoe nu verder..? Gewoon dat slepen lekker vaak oefenen? Het is echt geen lastig paardje en werkt heel graag. Maar het is meer dat ik het niet wil verpesten zeg maar. Hoe kan ik het dus verder aanpakken? Of zijn er profs die me kunnen helpen de eerste paar keer met inspannen? En waar zit er dan een goede leerschool voor je pony? Wat zijn de kosten etc..?

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:32

Oh, zou ik eigenlijk niet weten.. Ergens zegt me dat je best hem zelf voor de wagen zou kunnen knopen, omdat hij dit allemaal zo braaf doet.. Maar aan de andere kant.. Heb je geen hulp in de buurt? (Bijv. een instructeur die er zelf meerdere voor de wagen heeft gezet) Als mijn pony zo 'groot' was als de jouwe had ik mijn instructeur erbij gehaald denk ik.. ;-)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 10:58

Aartje: in de FAQ staat een lijst van beleeradressen, misschien zit er wat voor je bij. Maar als ik jou zo bezig zie met de pony, ben je al zo'n goed eind op weg dat je het m.i. ook wel met een ervaren menner af kan. Kun je zelf al mennen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:04

@Aartje mijn pony was ook zo nuchter als die van jou met lange lijnen en sleepje (en ook zo'n maat ongeveer, die van ons is 1.45). Ik heb op zich goede hulp beschikbaar via de stal die in mijn onderschrift staat maar ik heb het toch samen met mijn vaste groom gedaan (fijn persoon die mij begrijpt en me met andere paarden / pony's ook al hielp). Dat is hartstikke goed gegaan. Nu heb ik wel paar lesjes gedaan ondertussen bij mijn instructeur, maar het hele beleren hebben we dus tot meer dressuurmatige mennen zelf gedaan.

Nu hadden we dit ook al eerder gedaan bij andere pony en ik heb al wel heel veel meegekeken en meegeholpen bij beleren (plus men al langer, maar ben echt geen geweldig menner, meer recreatie type zeg maar :7 ).

Ik vond het wel heel fijn dat ik iemand had die ik dus goed kende en ook vertrouw. Het moet wel klikken met jou en je pony wil je gezamenlijk verder gaan met beleren (je moet er wel dezelfde ideeen over hebben).

haffie36

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:43

JudithO schreef:
Ik gebruik ook een slagriem, puur uit voorzorg. Ik heb al wel eens meegemaakt dat een pony door te bokken met een been in het lamoen vast kwam te zitten, dat wil ik niet nog een keer. Vandaar.

Ik heb eindelijk de foto's van Jolly op de computer gezet. Niet hele duidelijke foto's, maar om even een beeld te geven. Dit was Jolly's 3e keer voor de wagen, en de eerste keer met 1 begeleider. Hiervoor hadden we er steeds 2, 1 aan elke kant.

[ Afbeelding ]
Wegstappen

[ Afbeelding ]

ziet er goed uit :')

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:37

ff stomme vraag van mij maar wanneer ga je over op bandje slepen?? hier gaat het lange lijnen echt ontzettend goed en ook er achter lopen en langs de weg gaat super maar dan denk ik van hoe verder aanpakken qua slepen?? eerst iemand er achter laten lopen die de strengen vast houd en beetje zwaar maakt???

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:05

Ja, als ik jou was zou ik eerst idd iemand aan de strengen vast houden. Ik deed aan de strengen nog halstertouwen, dan loop je elkaar niet in de weg met het sturen en steeds zwaarder aan gaan hangen. Ook vanuit stilstaan en dan weglopen. :j

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 22:01

NathalietjeB: Na een tijd uit de running geweest te zijn, is mijn paard ook weer opgepakt in de sleepfase. Ik laat het door iemand doen voor wie het praktisch dagelijkse kost is. Hij wordt op de volte voor de sleep gezet wanneer hij aan de dubbele lijnen goed aan de hulpen staat. Dus goed luistert naar en reageert op stemcommando's en leidselhulpen. En dan gewoon sleep erachter en in het begin direct in draf laten vertrekken zodat paard of pony niet de kans krijgt om te twijfelen. Daarna overgang naar de stap en in beweging houden. Zorgen dat hij niet stil gaat staan en weigert te vertrekken omdat hij druk op de borst voelt. Daarna een keer halthouden en weer in draf vertrekken. Als hij het trekken geen probleem meer vindt, dan leert hij ook makkelijk in stap te vertrekken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 15:29

Maandag in de Sahara-stofstorm.

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag voor de eerste keer voor de beleerwagen.

Afbeelding

Afbeelding

Het enige dat Moos nog steeds heel eng vindt is het omdoen van het hoofdstel en het borsttuig over zijn hoofd. Vandaar dat we het halster eronder hebben laten zitten, en het borsttuig losgegespt en als een halsketting omgedaan. Dat kost wat meer tijd, en ga ik zelf tussen de dagen dat er met hem gewerkt wordt, rustig op mijn gemakje, oppakken. Zonde en niet nodig om de beleerder daar tijd en energie in te laten steken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:56

Super, Moos voor de wagen!

Mijn puppy Caya mocht afgelopen weekeind mee naar de talenten competitie voor jonge menpaarden en pony's. En mocht daar door naar de finale in Ermelo tijdens de Hippiade!
Ik denk dat ik dus wel officieel kan zeggen dat we klaar zijn met beleren, en door kunnen in de verdere africhting ;).

Nu haar 1 jaar oudere half broer(zelfde mama) nog aan de praat krijgen. Benno heeft al wel 2 punten in de L, maar is door een suffe actie (koppeltje duikend het voordeurtje van de trailer uit terwijl hij netjes vast stond waarbij hij z'n nek zeer gedaan had) heel bang geworden voor pijn in z'n hals. Zodra hij nageeft of inbuigt schiet hij in de stress en kan hij zo dwars door m'n hand heen knetteren. Aan de longe gaat het nu goed. Na de hippiade ga ik hem weer voor de wegen zetten, voor die tijd heb ik het druk genoeg met z'n moeder en zusje en wil graag nu even door pakken.

En Caya's half zusje(zelfde papa) van een jaar jonger heb ik nog helemaal geen tijd voor, dus die mag nog lekker van haar jeugd genieten.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:11

Bedankt voor jullie lieve reacties! Ik heb met een professioneel iemand gesproken en die wil me graag helpen de eerste paar keer bij het inspannen. Ben dus heel benieuwd hoe dat zal gaan :) Wanneer dat precies is weet ik nog niet maar ik neem er alle tijd voor. Voorlopig toch nog geen eigen wagen en menspullen dus eerst daar maar eens voor sparen :P

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:23

hmm leuk topic, misschien een motivatie voor mij om ook te beginnen.. heb een simpel tuigje om te leren slepen ect. liggen maar voor het echte werk moet er een nieuw tuig komen. Even een vraagje: ik wil mijn paard het slepen ect. zelf leren maar voor de kar komt er of prof. hulp aan huis of brengen we dr ergens heen.. maar zijn er ook manieren om het paard aan een lamoen te laten wennen (dus feit dat ze ergens 'klem' tussen staan zonder dat de kar er gelijk aan hangt? Ik zag al iets met stokken ofzo? Houd iemand die dan vast of hoe werkt zoiets

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:38

hoi gem leuk voor je .
ik heb een paar weken contact gehad met stan en hij zou me bellen om te helpen met nog eens inspannen maar tot nu toe nog steeds niks gehoord .
moet iik nog eens langs gaan of wat kan ik doen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:32

Dobel schreef:
hmm leuk topic, misschien een motivatie voor mij om ook te beginnen.. heb een simpel tuigje om te leren slepen ect. liggen maar voor het echte werk moet er een nieuw tuig komen. Even een vraagje: ik wil mijn paard het slepen ect. zelf leren maar voor de kar komt er of prof. hulp aan huis of brengen we dr ergens heen.. maar zijn er ook manieren om het paard aan een lamoen te laten wennen (dus feit dat ze ergens 'klem' tussen staan zonder dat de kar er gelijk aan hangt? Ik zag al iets met stokken ofzo? Houd iemand die dan vast of hoe werkt zoiets

ik kreeg de tip van bezem stelen 1 aan elke kant en die iemand laten vasthouden en dan laten stappen

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 22:53

loulou1 schreef:
hoi gem leuk voor je .
ik heb een paar weken contact gehad met stan en hij zou me bellen om te helpen met nog eens inspannen maar tot nu toe nog steeds niks gehoord .
moet iik nog eens langs gaan of wat kan ik doen.

Ik stuur je even pb, goed :) ? Dan vervuilen we het topic niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:09

Ik ga ook weer meelezen, mijn 3,5 jarige moet ook maar weer eens een stapje verder gaan doen... 8-)

als 'ie straks wat verder is wil ik 'm een keer een menhoofdstel om doen, wat voor bitje doen jullie er in het begin in?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:26

Hier krijgen alle paarden standaard een gewone liverpool als begin-bit. De mijne(n) naai ik een zeemleren lapje omheen (écht schapen zeemleer, dus het "dure" spul van 12 euro, bij de Hema te koop). Ster, de pony bloedde om niks uit haar mond en dat was over na het zeempje. Moos is wat gevoelig in zijn mond (TA is net geweest, dus geen last van haken oid) en reageert daardoor nogal heftig.

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:27

wij doen altijd een appelbitje als het paard niet onder het zadel is gereden.
Als dat wel is, dan doen we er een lichte Liverpool stang in