[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:14

Dit werkt met een kliktuig. Dennis@bokt had zo'n tweewieler/sulky.

Overigens moeten we de foto's in principe in een link plaats, zie openingspost van de moddie :list:

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:15

Ingrid_92 schreef:
Hebben we geprobeerd, maar ze konden niet verder. Heel vreemd! Vanavond maar het lamoen weer even uit elkaar halen en opnieuw proberen denk ik. Wie weet!

Jaa ik zou het anders niet weten. Heb mijn eigen sulky niet in elkaar gezet dus weet zo niet waar het anders aan kan liggen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:17

Die foto die je gebruik is de wagen en tuig die ik gehad heb (van de gene waar de pony op de foto van is gekocht, en zelf inmiddels weer verkocht).
Dat is idd met een kliktuig, zat geen zweng op oid.

NathalietjeB

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:26

zijn zulke sulky,s ook te krijgen voor gewoon tuig? of echt enkel dat klik tuig anders ga ik toch kijken voor de hca

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:26

hoe lang en breed moet het lamoen zijn voor een B-pony ( 1,23m ) ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:32

Zulke sulky's zijn er ook wel te krijgen met een zwengetje zodat je ze met een gewoon tuig kan gebruiken. Maar het is allemaal zelf bouw. En ze zijn niet geveerd.
Ik heb er een tijdje lol van gehad, maar mijn HCA was zo'n grote opluchting na dat oncomfortabele hobbel ding.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:02

VanHuisUit schreef:
Dit werkt met een kliktuig. Dennis@bokt had zo'n tweewieler/sulky.

Overigens moeten we de foto's in principe in een link plaats, zie openingspost van de moddie :list:

oeps :oo

Ik dacht in hetzelfde kader dat 2 informatieve fotos per post mochten :oo Kan niet meer wijzigen..

2 lamoenstokken verschillend formaat, dat lijkt me niet de bedoeling. Kun je ze opmeten etc om formaatverschil aan te tonen?
foto?
Ben je de eerste eigenaar van de wagen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 15:33

VanHuisUit schreef:

?? Nee hoor..... foto's plaatsen mag, maar ter illustratie van uitleg ;) .

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:21

Sorry.. geen foto kunnen maken ivm camera die leeg was..
Onderstaand dan maar een zo goed mogelijke uitleg:
http://www.airtradecentre.com/product/4 ... 749983.jpg
^^ bovenstaand plaatje is een bout met moer erop gedraaid. de bout en moer zitten tegen elkaar, en dan de schroefdraad gewoon in het lamoen :)
dus
||||---------

Het dikgedrukte is de kop van de bout.
De 2 streepjes daarna de moer
en de --- de schroefdraad die dus het lamoen vastzetten.

Die extra moer heeft als functie ''borging'' tegen lostrillen. Deze werking zit bi mij nog niet helemaal in m'n hoofd. Maar mijn vriend vond dit absoluut noodzakelijk (automonteur) dus ik geloof hem ;)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:00

Ja ik zal ze eens opmeten inderdaad. Ik ben de eerste eigenaar, heb hem gewoon gloednieuw gekocht, nog in de verpakking ;)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:05

oke, mijn andere idee was namelijk dat je lamoenstokken even lang kunnen zijn, maar de kar wat ontwricht waardoor je een ~ krijgt zegmaar. Maar als je de 1e baas bent zou dat ook niet moeten mogen..

Zijn er hier trouwens mensen die hun sulky oxer/cavaletti een andere kleur hebben gemaakt? Blijft maar spoken bij me.. Ik heb niks met zwart :o

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:10

Was ik ook al naar op zoek akshay.
Ik zou de spaken wel willen kleuren en eventueel zit ik aan bestickering te denken.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:12

Ik wil binnenkort eens gaan vragen of ze via mijn werk niet een leuk prijsje kunnen maken wbt spuiten :o
Maar dan wordt het wel een andere kleur dan ik eigenlijk wil (groenn!)

bestickering moet wel kunnen. Spaken zou je kunnen spuiten :j

Ik vraag me vooral af hoeveel werk het kost en hoeveel materiaal.. We hebben het al besproken hier, en komen uit op autolak. Maar dan 2 lagen kleurlak en 1x blanke lak erover. Dat is stiekem nog best wat materiaal..

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:06

Duidelijke foto!
Kreeg die schroefdraad/bouten niet uit de sulky gedraaid, dus het moertje er maar af gedraaid en morgen even passen en meten in de winkel. Ik weet nu goed waar ik naar moet zoeken, dankje! :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:16

neem bouten met maat 13. Als ik het goed heb zit die sleutel al bij je sulky ;)
Geloof dat 13 ook een van de meest voorkomende maten is :) Dan heb je geen extra gereedschap nodig voor het vast/losdraaien :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:17

Nou nou... we zijn een avondje bezig geweest. Alles leek goed te zitten, maar toen we er met z'n 2en op gingen zitten (op de sulky) kiepte hij naar achteren en ging één van de lamoenstokken uit de lichtogen :oo Gelukkig is het een doodbrave pony, maar de sulky is dus helemaal nog niet goed in evenwicht. Wat doe je daar aan?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:58

Je evenwicht herstellen. Iets met het bankje naar voor schuiven om kantelpunt te veranderen.

Overigens gaat bij mij ook in dat geval geen lamoen uit een lichtoog? Buitensingel niet te los? Heb je een foto van je combi van de zijkant,?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:15

Ik heb wel een foto, niet heel duidelijk maar ik hoop dat je er iets op kunt zien wat niet klopt.

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet trouwens niet of de sulky cavalettie een verschuifbaar bankje heeft? Strengen te slap denk ik? Had er al een stuk of wat gaatjes bij geprikt. Ze zijn eigenlijk te lang (zie ook bij het borsttuig voor, heb het nu even bij elkaar gehouden met een soort clip, ik vraag nog even aan de tuigmaker om het netjes in te korten.
Op de foto zie ik ook dat hij met alleen mij erop ook al wat naar achteren helt. Ik heb trouwens ook een menzweep hoor, maar die had ik ergens anders liggen. Dus even voor snel een gewoon zweepje gepakt. Overigens maar 10 meter gereden ofzo, want toen was al duidelijk dat de balans niet goed was!

Broek zit ook nog niet goed, riempje is veel te lang. Het karretje is geremd, dus heb het even zo gelaten.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 20-06-13 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:17

Ligt dus echt niet aan de tweewieler ligt aan je strengen die heb je dan gewoon te lang. En/of het lamoen niet goed genoeg in het lichtoog.
Heb het ook wel eens gehad.... bij brave pony :o en door schade en schande word je dus wijs :o en zorg je altijd dat je strengen kort genoeg zijn.

**edit zie nu foto verschijnen**
Je streng hangt inderdaad helemaal slap, die zou zoals je je pony ervoor hebt gewoon strak moeten zijn.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:21

Okee, bedankt! Morgen weer even een flink stuk inkorten dus. Bij het inspannen stonden ze nog wel strakker, maar met rijden zijn ze slapper komen te hangen. Alsof het wagentje meer naar voren is gekomen? Hangt het lamoen zo wel op de goede hoogte? Hij hing wel met de stophaak tegen het lichtoog aan, dus verder kon niet zegmaar.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 07:25

Het uit je lichtoog schieten kan idd komen omdat je strengen te lang zijn, maar het feit dat je bankje achterover helt en dat het lamoen ook te veel zweeft in de lichtogen zal je met de dwarse buis vooraan de wagen moeten verstellen en misschien het bankje wat naar voren.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:15

Okee bedankt Romy! Ik moet eens kijken of dat met het bankje kan. Wat bedoel je precies met de dwarse buis? Waar het lamoen aan bevestigd zit? Moet het lamoen dan lager? Want op zich moet het lamoen ook een beetje zweven toch?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:26

cavaletti heeft ook verschuifbaar bankje geloof ik :)

Men je het meeste alleen?
Ga anders eens op het bankje zitten. in men-houding. En laat dan iemand je lamoen optillen tot het kantelpunt. Kijk dan hoe hoog diegene het gedeelte wat in de lichtogen hangt vast heeft. Past dit bij je pony? Prima..
Past dat niet, dan verstellen met bankje/lamoenhoogte.

Ik heb het ook zo gedaan.
Heb nu, als we met 2 zijn, het verbod voor mensen om volop tegen de leuning te gaan hangen, want dan komen we te ver over het kantelpunt heen. Gaat prima :) (al wil ik nog eens proberen of ik mijn bankje horizontaal kan krijgen, ipv iets achterover zoals nu)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:33

Ah juist ja! Dat kun je misschien ook zo afstellen met 2 mensen of niet? Ik neem namelijk wel vaak iemand mee. Dus dat je dan met twee personen erop gaat zitten en dat iemand dan het lamoen optilt tot het kantelpunt? Of krijg je dan het probleem dat hij weer naar voren gaat hellen als je dan in je eentje gaat rijden.
Oh wat lastig zeg! Als het eenmaal allemaal goed zit zal ik blij zijn :D

In ieder geval de strengen een stuk korter, kijken of dat helpt en zo niet: dan het bovenstaande?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:57

strengen zou ik sowieso een eind korter doen. ;) Lamoen wat eruit schiet moet je niet hebben ;)

Ik merk niet heel veel verschil, in mijn eentje of met 2. Dus ik zou hm gewoon zo afstellen als je het meest ment. In jouw geval met 2en dus :)