@Haarlem discussie OK maar jij gaat er wel met een hakbijl in zeg maar
Denk dat je niet goed weet waar je het over hebt als je nog nooit met een kleinere pony hebt gemend met een brede / en daardoor ook zware wagen. Jij ment met een paard, die trekken over het algemeen alles makkelijk weg. Maar een kleinere pony is een heel ander verhaal.
Daarbij zei je ook nog dat er maar weinig mensen mennen met een pony, dat is niet zo. Bij D/V zie je veel pony's en zeker ook veel kleinere pony's, waarom, omdat dat een discipline is waar ze leuk mee kunnen doen (anders dan bij SGWM dat is toch voor de hele kleintjes wat te heftig plus dat je bij de kleinere pony's ook veel mensen hebt die nog niet zo lang mennen en het eerst gaan proberen in de dressuur / vdh, het sgw werk komt later pas zeg maar).
Ik vind dus
a. dat KNHS wel wat zuiniger mag omspringen met de pony-leden en geen maatregelen moet afkondigen waarvan je op je klompen kunt aanvoelen dat die niet prettig zijn voor de pony-menners
b. een goed verhaal moet hebben over waarom spoorbreedte van minimaal 1.25 bij D/V.
Dat verhaal heb ik nog steeds niet gehoord.
Ik heb met een paard gemend van 1.75, heb er nu een van 1.55 en daar is het natuurlijk totaal geen discussie 1.25 want ze trekken alles makkelijk weg. Maar ik heb welshjes van 1.15 / 1.18, da's echt een heel ander verhaal (enkelspan). En dan heb ik het al helemaal niet over de nog kleinere maten. En ook al had ik niet van die kleintjes, dan vind ik het nog zeer bijzonder, omdat dat wel de kweekvijver is van de mensport.