[AR] Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:13

Nou nou nou zeg.... :x

Regels zijn prima maar ze moeten wel enig nut hebben als ze in het leven worden geroepen. Hier zijn al heel wat mails, brieven en bezwaren over naar de KNHS gestuurd, daarom is er ook al wat in aangepast, maar vooral voor dressuur is het gewoon niet te begrijpen. Voor vaardigheid trouwens ook nauwelijks maar dat terzijde.

Er rijden behoorlijk veel mensen met kleinere pony's, het is ook zo'n beetje de kweekvijver voor de mensport. Dan zouden ze daar toch wat zorgvuldiger mee om moeten gaan.

Echtniet

Re: Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:18

Die uit Haarlem is wel vanatiek zeg, denkt zeker dat zij/hij alles weet jullie hebben wel gelijk want ik heb alles eerst gelezen zou een ander ook moeten doen.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:07

toch nog even reageren op zuidoost grun;
val niemand aan speel niet op de man, als dat zo overkomt is dat zeker niet de bedoeling. Ik zal mij wel vergissen, maar dit is toch een discussie forum? of is het de bedoeling dat we het allemaal eens zijn met elkaar, de neuzen één kant op horen te staan. zodat men lekker kan zwijmelen en klagen hoe slecht het allemaal is geregeld bij de KNHS. Uh wat was het onderwerp ook alweer? back to basic

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:14

Haarlem: wat vind jij dan de toegevoegde waarde van een kar van 1.15m achter een paardje van 85 cm?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:24

@Haarlem discussie OK maar jij gaat er wel met een hakbijl in zeg maar :+
Denk dat je niet goed weet waar je het over hebt als je nog nooit met een kleinere pony hebt gemend met een brede / en daardoor ook zware wagen. Jij ment met een paard, die trekken over het algemeen alles makkelijk weg. Maar een kleinere pony is een heel ander verhaal.
Daarbij zei je ook nog dat er maar weinig mensen mennen met een pony, dat is niet zo. Bij D/V zie je veel pony's en zeker ook veel kleinere pony's, waarom, omdat dat een discipline is waar ze leuk mee kunnen doen (anders dan bij SGWM dat is toch voor de hele kleintjes wat te heftig plus dat je bij de kleinere pony's ook veel mensen hebt die nog niet zo lang mennen en het eerst gaan proberen in de dressuur / vdh, het sgw werk komt later pas zeg maar).
Ik vind dus
a. dat KNHS wel wat zuiniger mag omspringen met de pony-leden en geen maatregelen moet afkondigen waarvan je op je klompen kunt aanvoelen dat die niet prettig zijn voor de pony-menners
b. een goed verhaal moet hebben over waarom spoorbreedte van minimaal 1.25 bij D/V.
Dat verhaal heb ik nog steeds niet gehoord.

Ik heb met een paard gemend van 1.75, heb er nu een van 1.55 en daar is het natuurlijk totaal geen discussie 1.25 want ze trekken alles makkelijk weg. Maar ik heb welshjes van 1.15 / 1.18, da's echt een heel ander verhaal (enkelspan). En dan heb ik het al helemaal niet over de nog kleinere maten. En ook al had ik niet van die kleintjes, dan vind ik het nog zeer bijzonder, omdat dat wel de kweekvijver is van de mensport.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:21

Lieve dames, misschien heb ik geen verstand...... |( :D uh van pony mennen maar één ding staat toch vast? Een orgaan in dit geval onze bond heeft een maatregel afgekondigd! één die blijkbaar nadelig uitpakt voor kleinere maten (dus ik snap het wel) maar als je deze maatregel ongedaan wilt maken verenigd u dmv een petitie. Maak een afspraak bij de KHNS en ga daar het gesprek aan. ozo nederlands om te roepen hoe slecht het allemaal wordt geregeld door de bureaucraten, er niet geluisterd wordt enz. Maar echt erop af??

kom op, bij de pc weg, één front en hop naar Ermelo. je weet maar nooit wat het opleverd. laat de democratie en de menings vrijheid hoogtij vieren. of val ik nu weer aan?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:06

ik sluit me hier helemaal bij aan.
wij hebben zelf een pony van 130cm waar een wagen van spoorbreedte 115 achter hangt.ik zou hier zelfs geen grotere wagen achter willen hebbn en waarom niet om dat wij in limburg wonen en alles hier berg op en af is.het moet wel leuk blijven voor onze pony als ik buiten ga trainen.en als ik dan toch wedstrijden wil gaan rijden zou ik voor wedstrijden een 2de wagen moeten kopen.ik ga komend jaar geen sgw starten wat eerst de bedoeling was maar ik ga lekker mendurance rijden daar heb je die regels niet(daar moet de combinatie pony/wagen kloppen).ik hoop in ieder geval da er voor de mensen die al wedstrijden rijden een oplossing komt want anders word het een duur grapje en misschien ook niet meer zo fijn voor de pony's
VanHuisUit schreef:
@Haarlem discussie OK maar jij gaat er wel met een hakbijl in zeg maar :+
Denk dat je niet goed weet waar je het over hebt als je nog nooit met een kleinere pony hebt gemend met een brede / en daardoor ook zware wagen. Jij ment met een paard, die trekken over het algemeen alles makkelijk weg. Maar een kleinere pony is een heel ander verhaal.
Daarbij zei je ook nog dat er maar weinig mensen mennen met een pony, dat is niet zo. Bij D/V zie je veel pony's en zeker ook veel kleinere pony's, waarom, omdat dat een discipline is waar ze leuk mee kunnen doen (anders dan bij SGWM dat is toch voor de hele kleintjes wat te heftig plus dat je bij de kleinere pony's ook veel mensen hebt die nog niet zo lang mennen en het eerst gaan proberen in de dressuur / vdh, het sgw werk komt later pas zeg maar).
Ik vind dus
a. dat KNHS wel wat zuiniger mag omspringen met de pony-leden en geen maatregelen moet afkondigen waarvan je op je klompen kunt aanvoelen dat die niet prettig zijn voor de pony-menners
b. een goed verhaal moet hebben over waarom spoorbreedte van minimaal 1.25 bij D/V.
Dat verhaal heb ik nog steeds niet gehoord.

Ik heb met een paard gemend van 1.75, heb er nu een van 1.55 en daar is het natuurlijk totaal geen discussie 1.25 want ze trekken alles makkelijk weg. Maar ik heb welshjes van 1.15 / 1.18, da's echt een heel ander verhaal (enkelspan). En dan heb ik het al helemaal niet over de nog kleinere maten. En ook al had ik niet van die kleintjes, dan vind ik het nog zeer bijzonder, omdat dat wel de kweekvijver is van de mensport.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:16

Net mailtje naar KNHS gestuurd met link naar dit topic.
Met de vraag om nogmaals toe te lichten wat hun argumenten zijn bij deze maatregel.
En de vraag of er nog een mogelijkheid tot overleg of wat dan ook is over dit punt.
Ben benieuwd naar het antwoord, hou jullie wel op de hoogte.

Ik zal ook een mailtje sturen naar de Mensport, kunnen ze er ook nog een leuk artikel over maken of zoiets <<)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:06

Naar aanleiding van commentaar van veel mensen hebben ze al wat aangepast.

Pony's in het enkelspan onder de 110 mogen met een wagen van 110cm spoorbreedte rijden (en veel 4wielers zijn 110 of 115 is mijn ervaring op wedstrijd).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:12

Klopt dus men staat blijkbaar open voor 'discussie' zoals Haarlem zo mooi zeg ;) , wie weet wat er nog meer mogelijk is. Maar dan snap ik die stokmaatbepaling erbij weer niet.... Want je zit dan nog met spoorbreedte 1.10 - 1.25 is heel verschil. Stel je voor dat iedereen met wagen van 1.25 naar spoorbreedte zou moeten van 1.40, huis zou te klein zijn.
Veel tweewielers, waar ook veel kleinere maten mee rijden zijn minder dan 1.10 in spoorbreedte.... neem maar alle HSHP sulky's, de Cavelier en de HCA's.

Ik ben ook benieuwd naar meningen van wagenbouwers over het aanpassen van de assen naar 1.25. Als het dan toch moet dan liever dat je niet een hele nieuwe wagen moet aanschaffen maar dat er dus een soort 'hulppakket' beschikbaar komt.

Maar blijf het echt zo'n onzin vinden ^)

strawberry01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:59

haarlem schreef:
Lieve dames, misschien heb ik geen verstand...... |( :D uh van pony mennen maar één ding staat toch vast? Een orgaan in dit geval onze bond heeft een maatregel afgekondigd! één die blijkbaar nadelig uitpakt voor kleinere maten (dus ik snap het wel) maar als je deze maatregel ongedaan wilt maken verenigd u dmv een petitie. Maak een afspraak bij de KHNS en ga daar het gesprek aan. ozo nederlands om te roepen hoe slecht het allemaal wordt geregeld door de bureaucraten, er niet geluisterd wordt enz. Maar echt erop af??

kom op, bij de pc weg, één front en hop naar Ermelo. je weet maar nooit wat het opleverd. laat de democratie en de menings vrijheid hoogtij vieren. of val ik nu weer aan?

Dit is toch een discussie forum. En geen website waar men een petitie op kan zeggen of handtekening actie's kan houden.
Iedereen mag zeggen/klagen/zeuren wat hij of zij wilt. Jij ook. Ookal erger jij je aan het klagen/zeuren/etc. Maar dit geklaag word heus wel gehoord.

sbbkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:37

Ik wil nu wel eens weten wie er allemaal door dit verhaal is gedupeerd.
dit kan gewoon in een kort PBtje.
ruim een jaar geleden heeft STORMPIE dit ook al eens gedaan en naar ik meen ging het toen om ongeveer 80 aanspanningen in nederland, let wel met startkaart!!!!
Er zijn in nederland ruim 700 startkaarten letop voor de dressuur en vaardigheid dus niet sgmw!!!!
Door mijn kontakt met de Hr.Copoolse is duidelijk naar voren gekomen dat men bij de KNHS niet genegen is om een discussie aan te gaan met de genen die het daadwerkelijk betreft.
Vervolgens ontvangt je mail die dan word onderschreven met VERTOUWLIJK (hoe kan ik dan informeren???)
Om een voorbeeld te noemen: de Hr.Copoolse ging ons uit de weg tijden de district vergadering van regio oost!! WAAROM werd mij niet duidelijk??
vervolgens een mail ontvangen van boven genoemde persoon met de strekking dat het menplatform unaniem het nieuwe voorstel heeft aangenomen en dat we het er maar mee moeten doen!!!
Ik vraag jullie allen(die het ook ECHT betreft) verenig U en kom gezamelijk op voor jullie belangen en de belangen van onze sport het is tenslote,zoals er al geschreven werd, de kweekvijver van onze sport!
Het zou wenselijk zijn dat wij gezamelijk tot een mooi vergelijk kunnen komen en dat de KNHS daarmee ook nog eens een keer aan artikel 2 van HUN statuten kunnen voldoen en dat is het bevorderen van de sport in de breedste zin van het woord!
Dit gebeurd nu niet want er worden alleen BOBO'S gekend in dit verhaal.
Ik vraag mij zelfs af of de diverse mendistricten hierin zijn gekend??? |( |( |(

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:51

Het gaat ook om het signaal dat de KNHS uitzendt naar mensen die dus willen beginnen met mennen. Blijkbaar kun je alleen meedoen met een wagen van 1.25 of een van 1.10 met een pony tot max 1.10 maar dan alleen enkelspan, geen tweespan, heb je weer andere wagen voor nodig en voor je pony van 1.11 heb je dus een 1.25 nodig (en wat als je enkelspan wilt rijden en tweespan en je hebt er een van 1.09 en een van 1.13?, moet je dan twee wagens aanschaffen, of een van 1.25 maar je weet dat die van 1.25 waarschijnlijk niet echt geweldig is voor het dressuren met zo'n ukkie ) 8)7

Ik vind het niet netjes om het een soort vete te laten zijn tegen die meneer, het gaat om de KNHS die statuten / regels aanpast waar de leden (wie betalen de KNHS?) niet blij mee zijn. Ik heb en mailtje gestuurd naar de KNHS, wacht hun antwoord af. Ik denk dat de KNHS wel bereid is tot enig overleg, immers de regels zijn nu al anders / lijken anders te worden dan begin van dit jaar. Als iedereen dat doet, weten ze dat er dus een vraagstuk ligt. Als iemand een actie op wil zetten, prima, maar zorg dan wel dat je de belangen goed en opbouwend verwoordt, anders gooi je je eigen glazen in.

sbbkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:14

Ik zie dat we vandaag het twee jarig jubileum van dit topic vieren iedereen die hier iets over heeft geschreven Gefeliciteerd. (wat hebben we berijkt????)
het is dus wel zo dat er door de KNHS aanspreek personen zijn aangewezen en deze dus uit naam van KNHS spreken en mailen en dus niet op persoonlijke titel, laten we dat wel duidelijk houden!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:21

Wellicht is bereikt dat men nu de kleinere pony's enkelspan iets heeft 'versoepeld'?
Daarom heb ik de Mensport ook getipt. Zodat er in groter geheel aandacht aan wordt besteed. Wellicht dat dan mensen wakker worden. Als je inderdaad 'iets' wilt bereiken, zul je andere dingen moeten doen dan een topic openen op bokt.
Topic geeft denk ik aardig de gedachten weer, vandaar dat ik link heb gemaild naar KNHS en naar Mensport.
To be continued }:0

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:38

Om te beginnen is het niet de heer Coppoolse die het beleid maakt. Dat doet het Menplatform samen met de disciplinecommissie. Je zult dus bij je eigen mendistrict terrecht moeten als je het er niet mee eens bent.

Verder is het zo dat de groep die met de kleintjes rijdt veelal mondige mensen zijn die zich m.n. hier op bokt volop laten horen. Het is toch wat makkelijk om je direct in de underdogpositie te manouvreren.
Verder word de balans er zeker niet minder van wanneer de wagen breder gemaakt wordt, zoals hierboven al werd gesuggereerd.

In de samengestelde wereld en daarvoor is het goed dat er een standaard opgesteld wordt.
Voor dressuur maakt het niet zo veel uit maar voor de vaardigheid maakt het rijtechisch nog wel een verschil of je met een smalle 2-wieler rijdt of een bredere vierwieler.
Ook voor de spoorbreedtemeters is het gewoon makkelijker wanneer de wagens op de zelfde maat zijn.

11,5 % blijft natuurlijk ook een behoorlijke minderheid binnen de gehele sport.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:40

Waarom zeggen alle parcoursbouwers + verbouwers dan dat het hun geen donder uit maakt :? ze moeten nu toch al bij elke rijder in de D/V verzetten, of ze hem dan 10 of 20 cm verzetten of misschien maar 5cm maakt ze dan ook weinig uit.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:44

Alle parcoursbouwers en spoorbreedtemeters heb je vast niet gevraagd.
Als je veel deelname hebt scheelt het behoorlijk in doorstroom wanneer niet elke keer alles verzet hoeft te worden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:48

Degene die hier in de buurt op DV wedstrijden bouwen en ik gevraagd heb maken het allemaal weinig uit. Zeker omdat er redelijk wat mensen zijn met de zelfde smalle spoorbreedte.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:49

Ook hoor ik hier in de omgeving dat het vaak niet uit maakt.

In de binnenwedstrijden wordt er hier al rekening mee gehouden door op spoorbreedte te starten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:50

BlackDevils schreef:
Alle parcoursbouwers en spoorbreedtemeters heb je vast niet gevraagd.
Als je veel deelname hebt scheelt het behoorlijk in doorstroom wanneer niet elke keer alles verzet hoeft te worden.

Degene die ik tegenkom op wedstrijd in mijn regio :) aantal daarvan bouwen zowel SGMW als gewone D/V.
Over het algemeen zijn er niet zo heel veel deelnemers bij de D/V wedstrijden en moeten ze toch al voor zo goed als alle deelnemers verzetten. En dan maakt het weinig meer uit hoeveel cm je de pion moet verzetten ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:51

_O-
en maar een paar met 1.30 / 1.35 / 1.40 :P

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:52

tallechie schreef:
In de binnenwedstrijden wordt er hier al rekening mee gehouden door op spoorbreedte te starten.
Evelli schreef:
Over het algemeen zijn er niet zo heel veel deelnemers bij de D/V wedstrijden en moeten ze toch al voor zo goed als alle deelnemers verzetten. En dan maakt het weinig meer uit hoeveel cm je de pion moet verzetten ;)
Met de nieuwe regelgeving in dit dus allemaal niet meer nodig!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:55

Maar mensen rijden ook met bredere wagens dan die 125. Dus ze moeten toch blijven verzetten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:57

Inderdaad, het is niet ineens zo dat met de invoering van deze "regel" het verschil in spoorbreedtes is verdwenen. Niet iedereen rijdt ineens met een wagen van 1.25 :+ Dus ze moeten nog steeds bij zo goed als alle deelnemers verzetten :+
En als ze zoals bij Tallechie op spoorbreedte starten, dan hoeven ze hooguit 1 of 2 keer extra te verzetten. Iedereen die ik er over gesproken heb, maakt dat echt niets uit.

Ik vind het nog steeds een kwestie van ponymenners pesten.