[AR] [LO]Bijzetten met longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:41

Appie schreef
Citaat:
Zep schreef:

Maar ik wíl helemaal niet dat hij zo ver VWNW gaat tijdens de training. Dat komt na afloop als beloning. Ik wil hem tijdens de training rond en aangespannen houden, en in die aanspanning wat varieren. Er komt meer bij kijken dan een paard alleen laten nageven namelijk. Ter vergelijking: onder het zadel laat jij je paard toch ook niet voortdurend de teugel uit je hand kauwen? Ongetwijfeld heb je dan een prachtig ontspannen paard de hele tijd, maar je trainingswaarde, voor zijn spieren dan, blijft nihil.

Jij gaat weer totaal naar het andere uiterste. Het is geen voortdurend vw-nw strekken van de hals. Het is een afwisseling die tijdens het trainen van een paard m.i. onmisbaar is. Geef je het paard deze gelegenheid niet, dan zal je nooit die ontspanning bereiken die juist nodig is voor de training van de spieren. De trainingswaarde wordt op deze manier juist verhoogd!

En dat is precies de reden dat ik zo'n groot voorstander ben van het longeren met de dubbele longe. Je kunt het paard oprichten, vwnw laten gaan, rond- en diepstellen en zelfs hals helemaal laten strekken wanneer en hoe lang je maar wilt zonder de arbeid te hoeven onderbreken. Ook met een chambon kun je het paard nooit helemaal de hals laten strekken door de beperkte lengte van de hulpteugel.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:01

abby schreef:
En dat is precies de reden dat ik zo'n groot voorstander ben van het longeren met de dubbele longe. Je kunt het paard oprichten, vwnw laten gaan, rond- en diepstellen en zelfs hals helemaal laten strekken wanneer en hoe lang je maar wilt zonder de arbeid te hoeven onderbreken. Ook met een chambon kun je het paard nooit helemaal de hals laten strekken door de beperkte lengte van de hulpteugel.

Bij de dubbele longe blijf je evengoed de bewegingsvrijheid van het paard hinderen (zie Paalman Knipoog ).
Ik weet niet wat voor chambon jij gezien hebt of hoe hij afgesteld was Verward , maar met een chambon kan een paard wel degelijk de hals helemaal strekken!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:05

"Spanning kweken en dan ontspanning vragen is een idealistische gedachte".......stel je voor je hebt ruzie met je baas(=spanning) dan kan je na die ruzie rustig verder werken?(=ontspanning)
Nou begrijp ik dat de disussie gaat om hoe de bijzet of de touwtjes worden vastgemaakt. Dat is natuurlijk ook erg belangrijk. Toch blijft het voor mij een feit dat er enkelen zijn die zonder bijzet en touwtjes hetzelfde(?) kunnen bereiken als vele andere met touwtjes of bijzet. Dit is een conclusie afgeleid van de discussie ongeacht wat het beste is.
Toch heb ik een vraag: als een paard met bijzet of touwtjes mooi door zijn rug loopt en goed ontspannen is(=waar we het de hele tijd over hebben)........waarom doet het paard dat dan niet zonder de bijzet en de touwtjes? Voor mijn gevoel blijft het een beweging die het paard niet eigen is, omdat het allemaal wegvalt op het moment dat je de bijzet en de touwtjes er afhaalt. Wie kan mij dat uitleggen?
Carole

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:11

Aqua8horse schreef:
waarom doet het paard dat dan niet zonder de bijzet en de touwtjes? Voor mijn gevoel blijft het een beweging die het paard niet eigen is, omdat het allemaal wegvalt op het moment dat je de bijzet en de touwtjes er afhaalt. Wie kan mij dat uitleggen?

Zo kunnen we dan nog wel eventjes doorgaan.
Een paard is van nature al geen 'last-dier' dus wat doen we uberhaupt op zijn rug?

Appie:
Wat ik met die woordbetekenissen wil zeggen is dat ik jou nog steeds niet snap,
jij zegt niet vanuit spanning te willen werken maar zegt wel net een klikje te ontspannen op het moment dat het paard nageeft.
Daar volg ik jou niet meer.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:19

Aqua, is het niet zo dat een paard altijd de makkelijkste weg zal kiezen. Dus op moment dat hij niet per se hoeft te werken dat hij dan ook niet zal gaan werken? Ik denk namelijk dat als een paard niet het idee heeft van ik moet aan het werk, spieren aanspannen nageven en moe worden, dat hij dat echt helemaal uit zichzelf zal doen. Met een beetje aanmoediging, aanvragen en natuurlijk belonen zal een paard dat toch makkelijker doen.
Door middel van de touwtjes vraag je dus aan dat het paard gaat werken. En dwingen lukt je toch niet, zelfs met touwtjes kan een paard heel goed in verzet gaan!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:07

Sjuimpje schreef:
Appie:
Wat ik met die woordbetekenissen wil zeggen is dat ik jou nog steeds niet snap,
jij zegt niet vanuit spanning te willen werken maar zegt wel net een klikje te ontspannen op het moment dat het paard nageeft.
Daar volg ik jou niet meer.

Ik wil idd niet vanuit spanning werken, in ieder geval niet de spanning waarbij het paard allemaal verkeerde spieren spant. Ook al komt hij daardoor uiteindelijk bij de ontspanning, dan is het 'kwaad' al geschiedt. En omdat je dus ook vanuit ontspanning naar hetzelfde doel kan werken, waarom dan niet?
Maar we zullen in dat opzicht niet nader tot elkaar komen, simpelweg omdat ik een heel andere gedachtengang over paarden (en alles eromheen) heb dan jij.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:11

dr_jacksel schreef:
Aqua, is het niet zo dat een paard altijd de makkelijkste weg zal kiezen. Dus op moment dat hij niet per se hoeft te werken dat hij dan ook niet zal gaan werken? Ik denk namelijk dat als een paard niet het idee heeft van ik moet aan het werk, spieren aanspannen nageven en moe worden, dat hij dat echt helemaal uit zichzelf zal doen. Met een beetje aanmoediging, aanvragen en natuurlijk belonen zal een paard dat toch makkelijker doen.
Door middel van de touwtjes vraag je dus aan dat het paard gaat werken. En dwingen lukt je toch niet, zelfs met touwtjes kan een paard heel goed in verzet gaan!

Zonder touwtjes kan je ook aan paard vragen om te werken.
En dwingen met touwtjes kan wel degelijk, ik heb dat vaak genoeg gezien bij mensen. Niet alle paarden gaan dan in verzet, veel paarden zijn dan trouwens al als het ware 'gebroken'.

Nathalietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 12:03

Lielle schreef:
nou zeg, dat gezeik valt toch nogal mee? Juist een aardige discussie over het nut van longeren met of zonder hulpmiddelen. Als je dat als gezeik ziet, ben je niet erg serieus bezig. Lees het eens door, misschien heb je er wat aan!

Je kunt er nu wel een elastiek aanknopen, maar denk eerst eens na (of laat een ervaren longeerder eens kijken) wat voor jouw paard het beste werkt. Dat het voor andere paarden werkt zegt nog niet dat het voor de jouwe geschikt is. Vertel anders eens iets meer over jouw paard, wellicht kunnen we je dan wat tips geven.

Roos, waarom "gebruik nou maar gewoon een elastiek om te proberen." Nagedacht over het hoe en wat en de voor- en nadelen?

okey gezeik is wat overdreven geef ik toe
tuurlijk is het een goede discussie geworden. Lachen
maar het zijn toch niet echt antwoorden meer op de vraag die ik stelde?
dit is toch off topic gaan of zie ik dat fout?? Verward
ik lees trouwens wel steeds die stuken door hoor.
wat willen jullie weten over pg om me tips te kunnen geven?

Roozzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:07

JEEEMIG, nathalie, dis tog niej meer normaal? Vechtenofsow? kom maar op. Ik vind dat je hier nie veel uit wijs kan worden. de 1 zegd dat de ander zegd weer dat het zo moet. nu weet jij het ook nie meer neem ik aan. Nog veel suc6 ermee. xx Roosjuh!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:16

dr_jacksel schreef:

Maar hoe kan het dan dat onze paarden ook aangemoedigd worden door stem en lichaamstaal en uiteraard beloond worden wel zo lopen zonder touwtjes?
Met touwtjes dwing je het paard aangeleund te lopen, als het dier dat zelf zou doen heb je die touwtjes toch niet nodig? Ik vind dat toch een vorm van dwang, hij kan immers niet vrijbewegen?
De paarden bij ons lopen aangeleund en ontspannen aan een halster en de longeerlijn. Ik vind dit een erg ingewikkelde en moeilijke discussie.....ik werk er nooit mee, en wil er ook niet meewerken omdat dat aan onze paarden geen enkele meerwaarde geeft. Misschien, als je in de gelegenheid bent, is het interessant om eens het artikel te lezen uit BIT van juli 2003, blz. 64 en 65. Ik hoor tzt graag je reactie.
Carole Klomp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:20

Aqua, het is al eerder gevraagd, maar heb je misschien foto's of een filmpje waar je laat zien dat een paard los of aan een halstertje netjes verzameld en liefst ook opgericht loopt?
Want ontspannen met de neus naar beneden is niet zo heel erg ingewikkeld om te bereiken, maar vaak blijft het hierbij en ik proef uit jouw betogen dat je het paard toch nog iets verder laat gaan. Daarmee wek je dus het idee dat ze in evenwicht gaan over 4 benen (horizontaal) en zich ook kunnen sluiten. Dat lijkt me wel interessant en ik ben benieuwd of je daar plaatjes van hebt????

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:30

Roozz, beetje vreemde reactie. Als je serieus met longeren bezig bent, zou je hier een hoop uit kunnen oppikken, net als Natalietjuh. Nog even los van het zondigen tegen enkele boktregels zoals geen MSN taal, hoofdletters en leestekens gebruiken.

Natalietjuh, ja, in zekere zin is dit off-topic gaan. Anderzijds is het wel een antwoord op jouw vraag ("bijzetten met longeren?"). Daar zijn dus duidelijk zeer verschillende meningen over. Wat PG betreft, voor mij zou het interessant zijn om te weten hoever ze is met rijden, hoe ze gebouwd is, welke problemen je tegenkomt met rijden, hoeveel ervaring jij hebt met longeren e.d.
En heel praktisch, ik gebruik zelf simpele touwtjes van de Boerenbond. Zonder haakjes oid, gewoon vastknopen op de lengte die ik wil.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:43

Zep schreef:
Maar ik wíl helemaal niet dat hij zo ver VWNW gaat tijdens de training. Dat komt na afloop als beloning. Ik wil hem tijdens de training rond en aangespannen houden, en in die aanspanning wat varieren.

Heb niet alles helemaal doorgenomen, maar dit sprong er wat mij betreft even tussenuit. Veel paarden zie je continue aangespannen getraind worden. Dit veroorzaakt naar mijn idee juist weerspanning en overbelasting. Juist door hem tijdens de training regelmatig even de hals te laten strekken, vwnw te laten gaan, worden de spieren weer even gestretchte waardoor de spieropbouw zich beter ontwikkeld.
Ik heb de ervaring dan ook dat het vaak beter gaat na een rondje vwnw, dan wanneer je maar door blijft gaan. Soms moet je doorzetten, maar vaker nog moet je even ademhalen en laten ademhalen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:55

mag ik me er ook mee bemoeien?

Ik heb een leuk 3 jarig beessie, loop ALTIJD!!! met zn kop in de lucht!
Heb er al touwtjes om gehangen, maar nee, Baloe laat zich rustig op zn rug kletteren, ku n je wel zeggen, voorwaarts houden, maar hoe doe je dat als ie niet eens reageerd op de zweep?
Elastiek Verward Hardstikke leuk, kan ie nog mooi alles zien, want hij trekt zich er gewoon door....
Heb ik dan zo'n vreemd paard?

Oja, gewonen bijzet, met rubberen ring... Achja... daar kan ie toch ook nog doorheen?

Nou... wat moet je hiermee dan?
Ben vanaf bijde kanten wel benieuwd!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:01

appie en aqua, maken jullie eigenlijk gebruik van een longe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:20

parnassia"]
[quote="Zep schreef:
Maar ik wíl helemaal niet dat hij zo ver VWNW gaat tijdens de training. Dat komt na afloop als beloning. Ik wil hem tijdens de training rond en aangespannen houden, en in die aanspanning wat varieren.

Heb niet alles helemaal doorgenomen, maar dit sprong er wat mij betreft even tussenuit. Veel paarden zie je continue aangespannen getraind worden. Dit veroorzaakt naar mijn idee juist weerspanning en overbelasting. Juist door hem tijdens de training regelmatig even de hals te laten strekken, vwnw te laten gaan, worden de spieren weer even gestretchte waardoor de spieropbouw zich beter ontwikkeld.
Ik heb de ervaring dan ook dat het vaak beter gaat na een rondje vwnw, dan wanneer je maar door blijft gaan. Soms moet je doorzetten, maar vaker nog moet je even ademhalen en laten ademhalen.
[/quote]

Ik weet niet hoe lang jij longeert, maar ik doe dat meestal niet al te lang. Hij loopt zich eerst warm, waarbij ik hem ook al meer op het achterbeen probeer te zetten dmv overgangen e.d. (en ik denk dus dat ik dan hetzelfde doe als Appie en Aqua8, maar dit terzijde) Later pas zet ik ze bij waarbij ik een werkhouding probeer te zoeken die het beste aansluit bij de bouw/probleemgebied van het betreffende paard. Tijdens het longeren loopt ie, net als tijdens het rijden, niet strak in een en dezelfde houding, maar de verschillen zijn bij mij veel minder groot. Ik zoek dus niet steeds de uitersten op van aanspanning en totale ontspanning, omdat dat volgens mij helemaal niet nodig is om dezelfde "trainingswaarde" te verkrijgen.

Na die 20 minuten mag hij dan uitdraven met zijn neus over de grond, ov meer naar voren als hem dat beter past (ligt aan het paard).

Sir Waverly, of Al-Dabaran van Jantien, zijn paarden met een bijna ideale halsaanzet. Die hebben ook onder het zadel weinig moeite met het vinden van hun balans en die hoef je in het begin amper rond te rijden, want puur op een meeverend contactteugeltje zijn die al waar je ze hebben wilt. Pas later als ze sterker zijn ga je meer varieren met die hoofd-hals-houding om een optimale controle te krijgen. De meeste paarden zitten echter niet zo knap in elkaar als die, (Nescio was daar een heel goed voorbeeld van) en daar komt dus wat meer bij kijken om een effectieve "werkhouding" te vinden. Als je het zo'n paard aan zichzelf overlaat gebeurt er nooit wat, omdat hij nou eenmaal altijd de weg van de minste weerstand opzoekt. Voor de meer ideaal gebouwde paarden is die weg van de minste weerstand bijna gelijk aan wat jij als longeur wilt. Dus daar is je probleem veel minder groot.

Misschien heeft aqua8horse dus alleen maar superfijn gebouwde paarden in training...

Nathalietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 18:29

Lielle schreef:
Roozz, beetje vreemde reactie. Als je serieus met longeren bezig bent, zou je hier een hoop uit kunnen oppikken, net als Natalietjuh. Nog even los van het zondigen tegen enkele boktregels zoals geen MSN taal, hoofdletters en leestekens gebruiken.

Natalietjuh, ja, in zekere zin is dit off-topic gaan. Anderzijds is het wel een antwoord op jouw vraag ("bijzetten met longeren?"). Daar zijn dus duidelijk zeer verschillende meningen over. Wat PG betreft, voor mij zou het interessant zijn om te weten hoever ze is met rijden, hoe ze gebouwd is, welke problemen je tegenkomt met rijden, hoeveel ervaring jij hebt met longeren e.d.
En heel praktisch, ik gebruik zelf simpele touwtjes van de Boerenbond. Zonder haakjes oid, gewoon vastknopen op de lengte die ik wil.

Ze loopt met haar eigenaresse M dressuur (heeft gelopen eigenlijk).
Ik rijd haar denk ik op L niveau. Ik weet dat niet precies omdat ik geen wedstrijden rij en heb het eigenlijk nooit gevraagd aan m'n instructrice.
Ze is een smal beestje, en haar achterhand klopt geloof ik niet helemaal.
Wat voor problemen ik tegenkom met rijden? Nou voornamelijk haar achterhand die er niet goed genoeg bij is. Vaak gaat dat na een tijdje steeds beter maar je moet er hard voor werken. Lachen Verder loopt ze best fijn. *LOL*
Ik heb met longeren niet veel ervaring trouwens.

Hoop dat je nu tips kunt geven?

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:59

SuperPepeijn schreef:

Ja hoor de paarden worden bij Aqua8Horse gewoon aan een longeerlijn gelongeerd Lachen

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:53

parnassia"]
[quote="Zep"]
[/quote]

[/quote]

Juist, jij lijkt meer mijn gedachte te begrijpen. Het is idd zo dat wanneer paarden continue worden ‘aangespannen’, ze juist weerspanning worden en zo de spieren op een verkeerde manier belasten.

[quote="Zep"]
Ik weet niet hoe lang jij longeert, maar ik doe dat meestal niet al te lang. Hij loopt zich eerst warm, waarbij ik hem ook al meer op het achterbeen probeer te zetten dmv overgangen e.d. (en ik denk dus dat ik dan hetzelfde doe als Appie en Aqua8, maar dit terzijde) Later pas zet ik ze bij waarbij ik een werkhouding probeer te zoeken die het beste aansluit bij de bouw/probleemgebied van het betreffende paard. Tijdens het longeren loopt ie, net als tijdens het rijden, niet strak in een en dezelfde houding, maar de verschillen zijn bij mij veel minder groot. Ik zoek dus niet steeds de uitersten op van aanspanning en totale ontspanning, omdat dat volgens mij helemaal niet nodig is om dezelfde "trainingswaarde" te verkrijgen.

Na die 20 minuten mag hij dan uitdraven met zijn neus over de grond, ov meer naar voren als hem dat beter past (ligt aan het paard).
[/quote]

Als ik het goed begrijp longeer jij je paarden 20 minuten lang dus in een ‘bepaalde’ werkhouding? En naar mijn idee kan dat dus funest zijn voor de spieren. Je hebt juist wel degelijk het uiterste nodig w.b.t. het strekken van de hals. Een spier moet zich kunnen samentrekken en helemaal strekken, wil een spier op een goede manier getraind worden.
Maar ik begrijp ook uit heel je verhaal dat jij dus weer de houding als uitgangspunt neemt voor de dressuur. En daar ga je m.i. de ‘fout’ in. Nogmaals, de gangen van het paard zijn het uitgangspunt. En die gangen bepalen de houding van het paard. Jij begint dus andersom en zo kan je m.i. nooit de gangen van het paard op een goede manier verbeteren.

[quote="Zep"]
Misschien heeft aqua8horse dus alleen maar superfijn gebouwde paarden in training...
[/quote]

Het gaat er dus uiteindelijk niet om wat voor bouw je paard heeft, maar je moet uitgaan van de gangen van het paard. Kan je daar met longeren op een goede manier aan werken, dan werk je automatisch aan de houding van het paard.

[quote="SuperPepeijn schreef:

Ja, ik maak gebruik van de longe. Wat is de bedoeling van deze vraag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:26

Appie"]

Als ik het goed begrijp longeer jij je paarden 20 minuten lang dus in een ‘bepaalde’ werkhouding? En naar mijn idee kan dat dus funest zijn voor de spieren.
[/quote]

zie hieronder:
[quote="Zep schreef:
Tijdens het longeren loopt ie, net als tijdens het rijden, niet strak in een en dezelfde houding, maar de verschillen zijn bij mij veel minder groot.

Je komt met nog een paar punten waar ik graag nog even op doorga later, maar ik moet nu rennen, dus dat wordt vanavond. Lachen (vind het wel een superinteressante discussie nu! )

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:37

Roozzz"]
JEEEMIG, nathalie, dis tog niej meer normaal? Vechtenofsow? kom maar op. Ik vind dat je hier nie veel uit wijs kan worden. de 1 zegd dat de ander zegd weer dat het zo moet. nu weet jij het ook nie meer neem ik aan. Nog veel suc6 ermee. xx Roosjuh!
[/quote]
sjonge jonge wat een onbenullige reactie die ook nog eens op een onbenullige manier geschreven is. Als heel het longeren en de manieren waarop gelongeerd wordt je niet interesseert, lees het dan niet maar zet er aub geen domme reacties bij in msn taal mevrouwtje-JUH!

[quote="machie schreef:
mag ik me er ook mee bemoeien?

Ik heb een leuk 3 jarig beessie, loop ALTIJD!!! met zn kop in de lucht!
Heb er al touwtjes om gehangen, maar nee, Baloe laat zich rustig op zn rug kletteren, ku n je wel zeggen, voorwaarts houden, maar hoe doe je dat als ie niet eens reageerd op de zweep?
Elastiek Verward Hardstikke leuk, kan ie nog mooi alles zien, want hij trekt zich er gewoon door....
Heb ik dan zo'n vreemd paard?

Oja, gewonen bijzet, met rubberen ring... Achja... daar kan ie toch ook nog doorheen?

Nou... wat moet je hiermee dan?
Ben vanaf bijde kanten wel benieuwd!

Ik zou een bijzet gebruiken waar ze niet op kan gaan hangen. een pessoateugel, chambon of gogue. En natuurlijk niet gelijk strak bij zetten, want dan gaat ze stoppen en steigeren. Kijk, je paard loopt met hoofd omhoog om zichzelf te beschermen, de spieren zijn gewoon nog wat kort in de bovenlijn en deze moeten kunnen verlengen maar als ze kort zijn gaat dat nog niet zo goed. Daar moet je op trainen.
Het mooie is als je dan met zo'n bijzet veel laat galopperen en veel aan laten galopperen. Daar worden ze wat losser van in de rug en in de lendenenpartij.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 15:24

Appie schreef:
Ja, ik maak gebruik van de longe. Wat is de bedoeling van deze vraag?
interesse. ik wil nl. graag een beeld maken en foto's zijn geen optie geloof ik.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 16:40

Desiree schreef:
Ik zou een bijzet gebruiken waar ze niet op kan gaan hangen. een pessoateugel, chambon of gogue. En natuurlijk niet gelijk strak bij zetten, want dan gaat ze stoppen en steigeren. Kijk, je paard loopt met hoofd omhoog om zichzelf te beschermen, de spieren zijn gewoon nog wat kort in de bovenlijn en deze moeten kunnen verlengen maar als ze kort zijn gaat dat nog niet zo goed. Daar moet je op trainen.
Het mooie is als je dan met zo'n bijzet veel laat galopperen en veel aan laten galopperen. Daar worden ze wat losser van in de rug en in de lendenenpartij.

mmm, het is een hij Tong uitsteken
Maar verder 'hangt' hij niet, hij trekt gewoon zn hoofd omhoog, en trekt dus zijn eigen bekkie kapot. En veel galopperen... Een 3 jarige Verward Lijkt me zelf niet zo heel erg verstandig
Een pessoa wil ik zeker wel een keer gaan proberen, alleen nog weer even zoeken hoe ik dat ding inelkaar moet zetten.

Verder neem ik baloe wel mee naar de "clinc" als het op een dag is dat ik kan. Ben heel benieuwd wat daar uit gaat rollen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 23:26

ik zie een misverstand:
Galopperen is vor een driejarige niets meer belastender als draven. Ik laat jonge paarden juist graag veel galopperen omdat het ze helpt de balans te vinden.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 10:10

als je niet goed weet hoe een pessoa werkt zou ik je even laten assisteren.

en het is maar te zien wat je onder veel galopperen verstaat => maak voldoende overgangen, en wissel regelmatig van kant!
succes