Citaat:Zep schreef:
Maar ik wíl helemaal niet dat hij zo ver VWNW gaat tijdens de training. Dat komt na afloop als beloning. Ik wil hem tijdens de training rond en aangespannen houden, en in die aanspanning wat varieren. Er komt meer bij kijken dan een paard alleen laten nageven namelijk. Ter vergelijking: onder het zadel laat jij je paard toch ook niet voortdurend de teugel uit je hand kauwen? Ongetwijfeld heb je dan een prachtig ontspannen paard de hele tijd, maar je trainingswaarde, voor zijn spieren dan, blijft nihil.
Jij gaat weer totaal naar het andere uiterste. Het is geen voortdurend vw-nw strekken van de hals. Het is een afwisseling die tijdens het trainen van een paard m.i. onmisbaar is. Geef je het paard deze gelegenheid niet, dan zal je nooit die ontspanning bereiken die juist nodig is voor de training van de spieren. De trainingswaarde wordt op deze manier juist verhoogd!
En dat is precies de reden dat ik zo'n groot voorstander ben van het longeren met de dubbele longe. Je kunt het paard oprichten, vwnw laten gaan, rond- en diepstellen en zelfs hals helemaal laten strekken wanneer en hoe lang je maar wilt zonder de arbeid te hoeven onderbreken. Ook met een chambon kun je het paard nooit helemaal de hals laten strekken door de beperkte lengte van de hulpteugel.