[AR] kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 03:47

Citaat:
Ik ben blij dat je zelf ook al te kennen geeft twijfels te hebben bij sommige combinaties. Maar waar leg je de grens? De knhs
doet dat bij 1.08m en daar hebben wij maar mee te leven.

Er is geen grens in de mendurance en de ene wedstrijd is wel geschikt voor kleinere pony's en de andere niet. Mijn pony's kunnen overal prima meedraaien maar ik heb als trainingsgebied ook een gebied met veel mul zand en heuvels. Een pony die alleen op het vlakke loopt zal al snel moeite hebben op onverhard (ongeacht welke maat, sommige menners vonden de mendurance bij mij heel zwaar terwijl mijn shetten er totaal geen moeite mee hadden)
Als iemand zich aanmeld met een enkelspan shet of klein spannetje, dan vind ik het wel mijn taak om in ieder geval contact op te nemen met de menner om mijn terrein door te spreken. Iemand weigeren zal ik niet doen, alleen adviseren. De P/A is al op een km of 15 dus dan worden ze er eventueel er wel uit gehaald als ze niet geschikt zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:54

xElienx schreef:
mijn realitische denken, gaat misschien iets verder dan "we stoppen er maar mee"

Wat dan?? Je hebt nog geen één keer verteld wat volgens jou een betere oplossing is. Je bent alleen maar aan het mopperen.
xElienx schreef:
dat van "veulen" begrijp ik heus wel, maar dat is toch geen rede?!

Het gaat hier om welzijn, en om reactie van buitenaf, dan lijkt dit me wel degelijk een reden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:03

Napie schreef:
[
Als iemand zich aanmeld met een enkelspan shet of klein spannetje, dan vind ik het wel mijn taak om in ieder geval contact op te nemen met de menner om mijn terrein door te spreken. Iemand weigeren zal ik niet doen, alleen adviseren. De P/A is al op een km of 15 dus dan worden ze er eventueel er wel uit gehaald als ze niet geschikt zijn.

Over hoeveel deenlnemers praat je dan iig niet over 100 die om de 3 min moeten starten..
Daarbij is de endurance controle veel strenger dan bij smw.
Als ik diverse wedstrijden hier in het oosten bekijk zijn die iid niet geschikt voor kleine spannen, dus zouden die alleen lichte wedstrijden mogen rijden
Maar dan krijg je te maken met heftige regenval en dat kan van een lichte wedstrijd in een keer een loodzware worden

Elien heb je zelf Winterswijk al een keer gereden met je span, of een andere zware wedstrijd?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:35

xElienx schreef:
en dan heb je het over een shet die als veulen wordt gezien :?

Elien, het spijt me, maar mensen zien dat wel zo.
Ik liep laatst op de weg met mijn pony (van 1.40m. dus niet eens echt een kleintje..).
Ik kwam iemand tegen. Die vroeg me eerst hoe oud het paard was. En of die nog moest groeien omdat die zo klein was..
Ik heb maar geantwoord dat ze 6 wordt en een pony is, dus niet groter wordt.
Maar mensen zien Shetlanders nog sneller voor jong aan. :j

Ik las al een tijdje mee in het topic en kan me eigenlijk wel vinden in de regels.
Enkelspan SGWM met een pony kleiner dan 1.18m. is naar mijn idee te zwaar. En tuurlijk kun je hier wedstrijden op uitzoeken, maar dat lijkt me juist niet de bedoeling.. En dan elke keer maar afbellen als het te droog is en daardoor zwaar. Of juist als het te nat en baggerig is???

Ik vind Laura een goede kijk geven gezien haar eigen ervaring met kleine pony's. :j

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 12:36

xElienx schreef:
dat van "veulen" begrijp ik heus wel, maar dat is toch geen rede?!

of terwijl; er zijn dan zoveel meer redenen om dan de hele paardensport maar af te schaffen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:44

Voor leken zijn er genoeg redenen, ja...
En dat is de reden dat er geprobeerd wordt te voorkomen dat de paardensport in het negatief wordt gezien, wat betreft welzijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:44

Ja Elien, wat jij wilt.
Jammer dat je niet een goede discussie hierover kan/wil voeren en je heel erg benadeeld voelt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:47

Elien, de regel is nog niet van kracht.
Heb je je startkaart al aangevraagd?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:49

Ik denk dat je een keer op wat zwaardere wedstrijden moet komen, al is het maar als toeschouwer. Dan zul je zien dat bijv. een tweespan mini's in een marathon niet het beste visitekaartje is voor de SGMW.

Naast het oogpunt van dierwelzijn is dat ook een punt waarom de KNHS over zal gaan op minimale eisen qua stokmaat.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:59

Noem es een paar zware wedstrijden, dan kan ik es kijken of we daar geweest zijn en hoe dat ervaren is, wij zitten in regio West, maar wijken ook wel es uit naar andere regio's, als dat beter uitkomt.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 13:02

klopt. ik voel me inderdaad benadeeld. ik heb dit topic niet gestart omdat ik het er roerend mee eens ben.

Voor mij is het nog steeds niet duidelijk waarom deze regel wordt ingevoerd. dat met dat "het lijkt wel een veulen" is na mijn mening mierenneukerij. Dan trek je wel een hele kromme grens, gezien er veel ernstiger dingen zijn (te denken aan baanrennen etc etc). eigenlijk wil dat zeggen dat je niks meer met een kleine pony mag doen, dan dat je met een veulen doet. stel dat mensen het zielig gaan vinden.
shtelandmendagen zullen van de baan moeten, want dat schijnt pure mishandeling te zijn.
mensen die dit oordeel vellen, hebben geen verstand van zaken en zijn dus niet betrokken bij de sport. zo is het bij elke (dieren)sport. een kleine hond is dan ook een puppy etc.

verder worden met deze nieuwe regels een hoop mini-menners geschaad. deels terecht (daar ben ik het echt wel mee eens, maar dat soort zit ook onder de paarden en grote pony's), maar ook grotendeels ook onterecht.
de eerder genoemde ideeen zouden minder ingrijpend, maar toch doeltreffend kunnen zijn. het zal inderdaad iets meer moeite vergen dan het algehele verbod op mini's, maar het kan een stap in de goede richting zijn. verbieden kan altijd nog. een stap terug doen is lastiger.

verder heb ik nog nooit 1 negatief woord gehoort over mijn aanspanning. mensen vinden die kleintjes vaak prachtig

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 13:05

de SGMW op bussloo was eerder ook een loodzware wedstrijd.
bijna het gehele wegtraject ging over een zeer modderig ruiterpad/bospad en de hindernissen waren water/modder bakken.
dan vraag ik me toch af wat die eerste prijs in mn kast doet

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:14

En daar moest je je ook aan de gestelde knhs trajecttijden houden ook je stap???
En als je bekijkt dat je op 1000 menners miss 4 hebt die niet aan de eisen voldoen en dan heb ik het over startkaarthouders
Anders dan dat is imo gewoon recreatiemenner

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 13:21

zo uit mn hoofd moet je in het "draf-traject" gemiddeld 11km/h rijden (basistempo van mijn pony's in draf is 13 km/h). en het staptraject mag je 12 minuten over doen (5km/h). dat is ook haalbaar.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:26

En daar heb jij dus allround gewonnen, over drie onderdelen de beste dus. waarvan er in het verharde traject hooguit 20m modderpad is
Welkom op een wedstrijd waar je 6km klapzand hebt en de stap omhoog gaat..en hindernissen op een berg gebouwd zijn
En dan blijft het een wilde wedstrijd dus hoezo maak je je druk over wat er op echte wedstrijden gaat gebeuren, jij hebt daar an toch geen last van, je rijdt ze toch niet..
En de rest moet maar voorzichzelf beslissen wat ze doen...
Heb je daar al polshoogte genomen..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:30

mammaslamma schreef:
Noem es een paar zware wedstrijden, dan kan ik es kijken of we daar geweest zijn en hoe dat ervaren is, wij zitten in regio West, maar wijken ook wel es uit naar andere regio's, als dat beter uitkomt.

Ik vind west de wedstrijden vaak minder zwaar, is veel asfalt.
En daarnaast was het dit jaar heerlijk weer.
Alleen met het NK in Vrouwenpolder was het zwaarder. Ik vraag me af of hier Shetten hebben gestart eigk??

Er zijn meer regels. Zo mag ik met mijn pony bv geen grandprix starten. Als ik die ambitie zou hebben, moet ik gewoon een paard kopen. Zo simpel ligt het.
Aan elke maat/ras zitten beperkingen. En deze regel wekt nu veel tegenstand, maar wordt later gewoon.

Elien, jij noemt nu Bussloo. Ik neem aan dat die wedstrijd niet direct geschrapt wordt? Dat is toch geen KNHS wedstrijd dus houden ze zich ook niet aan die regels.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:44

Noem nu es de zware wedstrijden, daar hebben we wat aan, kunnen we kijken of dat in de planning zit of dat er al eerder gereden is.
In Vrouwenpolder zijn geen shets gestart, mijn man zat nog in klasse 1 toendertijd.
Lijkt me ook dat je niet zo makkelijk zegt dat iets zwaar is, als het mooi, droog weer is, is alles makkelijker, idem dito met regen, moet je hier es op de klei rijden, dan zuig je vaccuum......

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:48

Ik ga zelf geen wedstrijden noemen, daarvoor heb ik er nog te weinig meegemaakt.
Maar alle wedstrijden die ik geweest ben ik, heb ik weinig kleine pony's gezien eigenlijk.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:57

Winterswijk, Varsseveld, Heijenrath,
Echwel, kan jij de rest aanvullen??

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:00

Echwel schreef:
En daar heb jij dus allround gewonnen, over drie onderdelen de beste dus. waarvan er in het verharde traject hooguit 20m modderpad is
Welkom op een wedstrijd waar je 6km klapzand hebt en de stap omhoog gaat..en hindernissen op een berg gebouwd zijn
En dan blijft het een wilde wedstrijd dus hoezo maak je je druk over wat er op echte wedstrijden gaat gebeuren, jij hebt daar an toch geen last van, je rijdt ze toch niet..
En de rest moet maar voorzichzelf beslissen wat ze doen...
Heb je daar al polshoogte genomen..

Echwel, ben je wel eens op de wedstrijd geweest waar Elien het over heeft? ipv alleen maar vragen of ze wel eens op officiele wedstrijden is geweest...

Elien, jammer dat je zo voelt benadeeld :(:) vanuit het dierenwelzijn en alle andere argumenten die in dit topic worden genoemd, snap ik de KNHS wel.

Dyonne schreef:
Elien, jij noemt nu Bussloo. Ik neem aan dat die wedstrijd niet direct geschrapt wordt? Dat is toch geen KNHS wedstrijd dus houden ze zich ook niet aan die regels.

en er zijn meer oefenmarathons dan alleen bussloo...

mammaslamma, Hulshorst was in het verleden zwaar, het A-traject ging over een stuk zandverstuiving, het E-traject was veel zware bosgrond. Ook Winterswijk is al als zwaar genoemd.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:03

xElienx schreef:
de SGMW op bussloo was eerder ook een loodzware wedstrijd.
bijna het gehele wegtraject ging over een zeer modderig ruiterpad/bospad en de hindernissen waren water/modder bakken.
dan vraag ik me toch af wat die eerste prijs in mn kast doet

Loodzwaar? Geheel modder?
Hebben we dezelfde HD Bussloo gereden?

Zoals Dyonne ook heel terecht aangeeft (grand-prix voorbeeld): elke wedstrijd, in welke (hippische) discipline dan ook heeft zijn beperkingen, en die zijn niet voor niets!
Ik draai nog niet zo lang mee dat ik weet hoe het er bijvoorbeeld 20 jaar geleden aan toe ging, maar ik neem aan dat het aantal regels toen veel kleiner was als je kijkt naar minimale maten, eisen, ondergrond/zwaarte van een wedstrijd etc. Door de jaren heen zijn er een heel aantal regels bij gekomen die er voor moeten zorgen dat de wedstrijden zo fair mogelijk worden.
Tuurlijk, er zullen regels zijn waar je je vraagtekens bij zet, maar ze zijn er niet voor niks en heus niet om bepaalde mensen dwars te zitten.

De KNHS "leert ook al doende".....

*typfoutje*
Laatst bijgewerkt door Divine op 27-01-09 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:05

Dyonne schreef:
Ik ga zelf geen wedstrijden noemen, daarvoor heb ik er nog te weinig meegemaakt.
Maar alle wedstrijden die ik geweest ben ik, heb ik weinig kleine pony's gezien eigenlijk.

Waar ben je geweest, al die wedstrijden die je gezien hebt"?
Kleine pony;s zijn zeker in de minderheid, selecteert zichzelf uiteindelijk, als je steeds niet mee kan komen, maar onze pony's komen vollop mee en eindigen meestal bovenaan.
Dat we het niet van de dressuur moeten hebben, is een feit, daarentegen lopen ze dat in op de marathon en vaardigheid.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:09

Weet je wat ik me als mini menner serieus afvraag. Wat de KNHS op het punt van dierwelzijn wilt bereiken door ze uit de wedstrijden te schrappen, immers de meeste mini menners rijden geen wedstrijden of wilde wedstrijden, dus enkel die paar goed getrainde spannen die het tot daar redden hebben er last van. Voor mij als recreatiemenner tot, misschien kan ik zo nog een mooie ervaren menpony overnemen die niet meer bruikbaar is voor de wedstrijdrijder. Maar dan, op wedstrijden worden ze weggestuurd, nu rij ik geen wedstrijden maar recreatief in het bos en veld, maar ook daar kom ik toeschouwers tegen die mijn veulens voor de kar erg zielig vinden is dat dan de volgende stap een verbod om de weg op te gaan met een mini span. Ik heb er nu een met een blessure staan en wat ben ik samen met mijn da blij als die weer aan het werk kan, want zelf met enkel hooi knapt hij bijna uit elkaar. Dus een shet als grasmaaier is zeker geen optie.

Overigens reed hier in de buurt ook iemand met shetten en toen hij hogerop kwam heeft hij zelf gekozen voor een groter span, omdat hij mee wilt komen in de top en niet ergens achteraan, dus die keuze maken mensen die voor de punten rijden vanzelf.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:12

Waar ik geweest ben.
Winterswijk, Zelhem (2x), Wierden, Tull en 't Waal, Maasdijk, Hengelo, Texel, weet niet zeker of ik ze zo allemaal heb.
Ik heb dus een enkele maal wel kleine pony's gezien. Maar dan vooral hobbyklasse.

Sonjim, dat is een verstandige menner geweest. Maar er zullen genoeg mensen zijn die verwachten van de kleine pony's teveel voor de hogere sport.
Je hebt wel gelijk dat de pony's nog gewoon gebruikt gaan worden ookal mogen ze geen SGWM's meer lopen.

Ik heb overigens niets tegen de kleine pony's.
En zoals Elien, heeft een leuk span spikkels. Waar je zeker leuk mee uit de voeten kan.

mriekie, er zullen er idd wel meer zijn. Ik ben alleen niet zo thuis in de oefenmarathon.
Alleen de Vlietlanden kende ik echt zelf. En dat is toch een wedstrijd die zeer goed te doen is.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 27-01-09 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:15

Dit jaar was hij met een paarden span Nederlands Kampioen dus dan moet je verstandig zijn denk ik als dat niveau je doel is. Shetten staan er nog steeds en wordt ook nog mee gemend, maar alleen nog recreatief.