[AR] In je uppie mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alleen er op uit met de kar

1. Is gevaarlijk
135 (56%)
2. Geen probleem
102 (43%)

Totaal aantal stemmen: 237

sonjim

Re: In je uppie mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:24

Ik hoor hier mensen zeggen dat het belangrijk is om een groom mee te nemen voor het geval dat een auto je klem rijdt, een hele gekke vraag maar hou kan je groom dat voorkomen, ervoor springen en overreden worden??

Mijn pony schrikt heel vaak en dat zorgt ervoor dat je met je koppie erbij blijft, ik kan niet zonder over weg te gaan gaan mennen, keuze is industrieterrein doorkuisen en het veld in of autoweg oversteken en de hei in. Toch ga ik wel alleen, maar dan loop ik ernaast tot ik de autoweg over ben. Lekker inventief moet je zijn als je alleen gaat. Met de 2-wieler deed ik dit bijna altijd en nu met de 4-wieler ben ik niet meer alleen gegaan.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:09

Ik vind er naast lopen nog gevaarlijker dan er op zitten als je alleen bent. Maar met een shetje is het misschien iets anders...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:13

Persoonlijk vind ik het helemaal levensgevaarlijk om de wagen erachter te hangen, maar zelf ernaast te lopen. Je hebt simpelweg erg weinig tot niets te vertellen als je naast je paard staat. Los van het feit dat de gevolgen niet te overzien zijn als jij struikelt of als je paard echt gaat rennen. Dáarom heb je dus een groom nodig. 1 persoon op de wagen, 1 persoon ernaast om het paard te ondersteunen.

In het geval van auto's; Een groom heeft vaak eerder in de gaten als er een auto van achteren nadert, omdat de menner ver vooruit kijkt en weinig achterom. Daar kan de menner dan op reageren; ergens in een inrit gaan staan zodat de auto er langs past, op het midden rijden om snelheid te laten minderen of gewoon doorrijden. Ook kan een groom de automobilist tekens geven als jij je handen vol hebt aan je paard. Door bijv. de hand op en neer te bewegen, door een 'stop-teken' te geven, door richting aan te geven. Of misschien is het nodig om even naar de automobilist toe te lopen, om te vertellen dat je met paard en wagen geen 200 meter achteruit kunt rijden.

benedicte5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:19

Mijn man ment ook met 1 van onze pony's maar hij zal nooit alleen gaan...Wij staan bij een hele bekende 4 span menner op stal en ook hij gaat nooit maar dan ook nooit alleen mennen,hij heeft al vaak genoeg ongelukken gehad en toen zat hij er al niet alleen op laat staan als hij wel alleen was geweest,en ernaast lopen is al helemaal geen optie nog veel gevaarlijker ook al is het een shet!!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:20

BlackDevils schreef:
Maar met een shetje is het misschien iets anders...

Nee hoor, als een shet gaat hou je er net zo weinig aan als aan en grote.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:42

Dennis schreef:
BlackDevils schreef:
Maar met een shetje is het misschien iets anders...
Nee hoor, als een shet gaat hou je er net zo weinig aan als aan en grote.
Heb veel met shetten gereden, weet waar ik over praat. Knipoog
Je kunt iets makkelijker indruk op ze maken. Maar het is inderdaad ook niet verstandig.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:23

Ik merk ook toch echt wel verschil in kracht tussen een shet en een grotere pony/paard.
Ik heb mijn pony's meerdere malen kunnen houden waar dat met een grotere echt geen optie had geweest, wat natuurlijk niet wegneemt dat shetten wel degelijk heel sterk zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:52

Ik heb het er ook over als ze ECHT gaan. Dus niet ff verschieten en een sprintje trekken(want dan kan je wel iets meer dan bij een grotere). Maar als de knop echt om gaat heb je ook bij een shet niets te zeggen

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:14

ik denk ook dat het per paard verschilt.Bij de ene doe je het eerder dan de andere.
En het gebied waar je woont.Toen ik nog in de randstad woonde dacht ik er niet over om alleen te gaan.Nu hier in het buitengebied is het heel anders.Overal brede bermen,weinig water.

Ik zou er ook nooit naast gaan lopen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:29

Ehm.......een shet, pony of paard, dat maakt geen enkel verschil . Misschien wel als je ernaast loopt, dat is waar. Maar als je op de wagen zit hou je ze niet Haha!.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:20

Dennis schreef:
Ik heb het er ook over als ze ECHT gaan. Dus niet ff verschieten en een sprintje trekken(want dan kan je wel iets meer dan bij een grotere). Maar als de knop echt om gaat heb je ook bij een shet niets te zeggen
Vertel mij wat. Tong uitsteken

Ik had er vroeger één die had er een handje van (ben er een aantal keren echt mee aan de kletter geweest, ook in mijn ééntje). Die hoorde iets ritselen achter zich en vertrok.
Maar dat was verder wel een goeie want die liet me nooit staan... Haha!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 01:31

Had ik twee mensen voor vanavond geregeld om groom te zijn, is de ene ziek en de andere overwerken. Goed, pony's stonden al op de trailer en dan ben ik toch erg blij met mijn superbrave shetten die ik netjes tussen de fietsen in mijn garage kan optuigen en aanspannen. Zou ik met iets groters dus niet doen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 02:03

baudyh schreef:
ik denk ook dat het per paard verschilt.Bij de ene doe je het eerder dan de andere.
En het gebied waar je woont.Toen ik nog in de randstad woonde dacht ik er niet over om alleen te gaan.Nu hier in het buitengebied is het heel anders.Overal brede bermen,weinig water.

Ik zou er ook nooit naast gaan lopen.

Bloos in de randstad (lees bewoonde wereld) durf ik nog wel alleen te gaan mennen
in de polder ga ik voor geen goud alleen
weet hoe snel het fout kan gaan
hoe banketstaaf ook parkeer ik liever in een auto dan in een sloot of vaart , grotere overlevings kans ..
(wel in gedahcte houdend dat mijn pony echt kompleet verkeers mak is
ook voor langs scheurende toeterende knetterende knalpijp boem boem auto's.vrachtwagens
brandweerwagens ambulances etc )
al hoop ik het nooit mee te hoeven maken Bloos
alhoewel we de sloot (helaas) wel met een andere pony reeds meegemaakt hebben
niet voor herhaling vatbaar kan ik je melden

toen de pony nog niet zo lang voor de wagen stond had ik altijd iemand mee

verder altijd handig idd om achterop komend verkeer eerder te zien
zeker bij een langzame shet waar ze op een een of andere manier altijd graag zijn kop
van af wilen rijden

nu rijd ik alleen of met zoontje
nu zal zoontje echt niet weten wat te moeten doen in nood
maar luisterd erg goed bij termen en dingen als als nu leidsel vastpakken
arm uit steken , komt er auto aan ? knopje drukken bij het stoplicht ed
is een extra handje of oog toch wel prettig

nu mennen we al 6 jaar samen dus zijn aardig op elkaar ingespeeld Bloos

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:00

Nog even terugkomend op het gewicht dat een shet kan trekken, hier wordt gezegd ongeveer 2 x zijn gewicht.
In een paardenblad zeggen ze dat een shet een gewicht tot 100 kilo kan dragen, ongeveer de helft van hun eigen gewicht.
Germ, ik weeg er negentig en ik weet zeker dat mijn pony als bambi door de benen gaat als ik erop ga zitten.
En trekken zou een shet maar 42,8% van zijn eigen gewicht kunnen.
Das minder dan de helft dus, das toch raar.
Dan zou ik met kar dus te zwaar zijn, dus zou een groom al helemaal niet meer kunnen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:06

Dat is wel heel raar hoor Jesito!
Is het misschien niet eerder andersom??

Ik heb altijd geleerd:
Harde weg/asvalt: 3x het gewicht trekken
Hard bospad: 2x het gewicht trekken
Zachte ondergrond zoals zand: 1x het gewicht trekken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:09

Nee zo staat het er echt, ik heb het boekje voor mijn neus liggen (ros, november/december) Ik vond het ook al vreemd.
Want zoals het daar dus staat kunnen ze meer dragen dan trekken en dat is toch zowiezo al andersom.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:12

Ik denk dan een drukfoutje Bloos
(straks allemaal volwassenen op shetjes omdat dat in dat blad stond Verdrietig)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:18

Tja, idd.
Maar het staat er echt.
Germ moet er niet aan denken dat ik op mijn arme hummeltje ga zitten.
Daarbij gaat het er ook om wat verantwoord is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:31

(Nu moet ik ook zeggen dat Ros niet het meest betrouwbare blad is wat er te krijgen is. Ik zou je eerder baseren op échte wetenschappelijke onderzoeken of anders maar op wat jij afleest aan je pony)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 10:01

Ik had dit blad erbij gekregen bij de ruitersportzaak en dit viel mij toevallig op en mij leek dit vrij raar, ben dus niet de enigste.
Ik schrijf ook in mijn vorige antwoord, dat er idd wel veel kan maar verantwoord is een tweede.

Sjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:39

Sjonniej schreef:
(Nu moet ik ook zeggen dat Ros niet het meest betrouwbare blad is wat er te krijgen is.

ja, idd

maar 't Bit was deze maand ook mooi:

'hoe span ik voor de eerste keer mijn paard in...'

Clown Haha!

't moet niet gekker worden...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:57

Ik vind het veiliger met groom.
Ik kom regelmatig een meneer tegen die ook lid is van onze rijvereniging. Meestal rijdt hij alleen met zijn tweespan (behoorlijk felle) NRPS paardjes.
Laatst hoorde ik dat hij met het enkelspan in zijn eentje was omgekiept, omdat het paard niet over het ijzeren rooster wilde, opzij stapte de berm in (die omhoogliep) en de koets toen dus omkiepte.
Paard lag op zijn knieen met hoofd op grond en kon in 1e instantie niet omhoogkomen, omdat het gewicht van de kar op hem drukte. Dat was een mazzel want tegen de tijd dat zijn baasje naast zijn hoofd stond, probeerde hij op te staan. Hij zou alles kapot hebben getrokken als zijn baasje hem niet op de grond had laten blijven. Alleen moest hij dat dus helemaal in zijn eentje doen. Hij is op zijn nek moeten gaan zitten en intussen het tuig moeten lospeuteren. Lijkt me niet echt gemakkelijk in je eentje.
Vervolgens heeft hij moeten wachten totdat er iemand kwam die hem kon helpen de koets recht te zetten, want die kreeg hij in zijn eentje niet rechtgezet.

Paard en koetsier hebben uiteindelijk gelukkig niks opgelopen, maar een ongelukje zit in een klein hoekje. Als je dan met zijn tweeen bent, dan los je de problemen wat gemakkelijker op.

Zo ben ik eens meegeweest op de sulky met mijn nicht. Reed ze een verkeerde weg in. Bleek dat uit te lopen op een fietspad met van die varkensruggen, waar we niet doorkonden met de sulky. Draaien ging niet meer want het was te smal.
Toen heb ik het paard vastgehouden, zij hem uitgespannen, alles omgedraaid, weer ingespannen en teruggereden. Ik had het haar niet in haar eentje zien doen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:19

Mijn ervaring met het afstappen van de koets als je alleen ment:
Ik was vorige vrijdag een lekker ritje aan het doen op een nieuwe route voor de pony. Ik moest langs een weide waarin een paard en een shet heel gek begonnen te doen. Mijn pony werd zenuwachtig. Heb haar stil gezet, van de koets gesprongen en bij haar gaan staan. Meteen werd ze kalmer. We zijn dan rustig langs die weide gelopen en een eind verder als alles weer kalm was ben ik terug opgestapt.
Ik weet dat het eigenlijk niet mag, en dat het niet de veiligste oplossing was. Maar op die moment had ik de keuze om een paar seconden (tussen het afstappen en het bij haar hoofd staan) risico te lopen, tegenover met een gestreste en serieus angstige pony langs die weide te moeten. Als ze er vandoor was gegaan, had ik niets meer te betekenen. Maar door af te stappen, heb ik het er vandoor gaan, (volgens mij) wel kunnen vermijden.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:23

je kan makkenlijk alleen , ik ga ook altijd alleen te mennen Lachen gaat prima zolang ze verkeersmak zijn Knipoog

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:30

b485 schreef:
Mijn ervaring met het afstappen van de koets als je alleen ment:
Ik was vorige vrijdag een lekker ritje aan het doen op een nieuwe route voor de pony. Ik moest langs een weide waarin een paard en een shet heel gek begonnen te doen. Mijn pony werd zenuwachtig. Heb haar stil gezet, van de koets gesprongen en bij haar gaan staan. Meteen werd ze kalmer. We zijn dan rustig langs die weide gelopen en een eind verder als alles weer kalm was ben ik terug opgestapt.
Ik weet dat het eigenlijk niet mag, en dat het niet de veiligste oplossing was. Maar op die moment had ik de keuze om een paar seconden (tussen het afstappen en het bij haar hoofd staan) risico te lopen, tegenover met een gestreste en serieus angstige pony langs die weide te moeten. Als ze er vandoor was gegaan, had ik niets meer te betekenen. Maar door af te stappen, heb ik het er vandoor gaan, (volgens mij) wel kunnen vermijden.

In zo'n situatie kunnen er twee dingen gebeuren: je paard gaat op jou steunen en wordt rustig omdat jij dat bent of hij trekt er zich niks van aan en gaat er alsnog vandoor. Bij jou is het nu goed gegaan, maar bij mij is er bij een gelijkaardige situatie een kar en een tuinhekje gesneuveld... Sindsdien ben ik niet van plan als koetsier ooit nog van mijn kar te komen bij problemen.

Groeten, SuSEQ