[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:04

Het blijft vandaag snel gaan hier :D

Weet iemand me precies te vertellen hoe het zit met B-rijbewijs en trailer? Nou had ik het helemaal uitgedokterd: de auto + trailer + lading mag niet meer zijn dan 3500 kilo en de trailer + lading mag niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van de auto. Dat is wat ik dacht tenminste gevonden te hebben. Komt er weer een bijgoochem die beweert dat de auto + trailer met maximaal toelaatbaar gewicht daarvoor gerekend moet worden. Als een trailer dus max 2600 kg mag trekken, dan moet je die 2600 kilo tellen en niet het leeg gewicht van trailer + het gewicht van je paard. Nu ben ik in de war :?

EDIT:
Ollie, wat leuke foto's en dat is dus waar Bic naar toegaat? +:)+

Frensie

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:08

Die bijgoochem heeft gelijk PrinsjeH, althans, dat heb ik geleerd tijdens mijn B-E lessen.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:08

dan moet je die 2600 tellen als je geen E achter B hebt,
anders maakt het niet uit.

@ollie, klinkt goed , zo'n positieve reactie.
word onze eerste keer, dusjah :)

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:11

thnx, heb 't net teruggevonden inderdaad. Soms heb ik denk ik beetje last van 'wishful thinking' tijdens iets lezen :o

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:12

PrinsjeH schreef:
Het blijft vandaag snel gaan hier :D

Weet iemand me precies te vertellen hoe het zit met B-rijbewijs en trailer? Nou had ik het helemaal uitgedokterd: de auto + trailer + lading mag niet meer zijn dan 3500 kilo en de trailer + lading mag niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van de auto. Dat is wat ik dacht tenminste gevonden te hebben. Komt er weer een bijgoochem die beweert dat de auto + trailer met maximaal toelaatbaar gewicht daarvoor gerekend moet worden. Als een trailer dus max 2600 kg mag trekken, dan moet je die 2600 kilo tellen en niet het leeg gewicht van trailer + het gewicht van je paard. Nu ben ik in de war :?

EDIT:
Ollie, wat leuke foto's en dat is dus waar Bic naar toegaat? +:)+

Sterker nog
maak dat je in die 3500 kilo treingewicht ook rekent met het max beladen gewicht van je auto!!
Dat kan namelijk bij een bus oid ook een hoop uitmaken.
En precies het verschil zijn tussen verzekerd en onverzekerd rondrijden...

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:12

@Prinsjeh, je moet het lediggewicht van de trailer + het laadvermogen bij elkaar optellen...

en nu ga ik écht wat doen... *geeft mezelf een schop onder mijn hol* ~~}>

@Bicci, de blokhut is niet heel groot en luxe... 2 bedden en een klein kookgelegenheidje en een tafel en 2 stoeltjes... hopelijk is het lekker weer (ook zeg ik dat voor ons want wij zitten in die periode bij ARhytmical ;) ) dat je al een beetje buiten kunt zitten...

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:16

Akshay schreef:
Sterker nog
maak dat je in die 3500 kilo treingewicht ook rekent met het max beladen gewicht van je auto!!
Dat kan namelijk bij een bus oid ook een hoop uitmaken.
En precies het verschil zijn tussen verzekerd en onverzekerd rondrijden...

klopt dat? Is dat weer iets van de verzekering dan? Ik vond namelijk dit op de site van infopolitie:

Rijbewijs B geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

In bepaalde gevallen is met alleen het rijbewijs B een zwaardere aanhangwagen toegestaan dan 750 kg. Dat kan alleen op twee voorwaarden:

De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het motorvoertuig dat de aanhangwagen trekt.
en
de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer bedragen dan 3500 kg.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:22

ja, en ''totale combinatie'' betekent dus auto + laadvermogen + trailer + laadvermogen
tadaa ;)

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:30

@Aks je hebt helemaal gelijk

gevonden: (bij Rijksoverheid)

De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen.
De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto, mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo.

EDIT
pfff... zaterdag eerst om andere auto gaan kijken :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:37

Vanwege dat gereken heb ik destijds dus ook maar heel snel E achter B gehaald, wist ik in ieder geval dat ik het mocht. Je moet natuurlijk nog steeds kijken wat je auto dan aankan. Denk trouwens dat de kans heel klein is dat je zonder E rijbewijs een paardentrailer kunt trekken. Dan gaat het al om een heel lichte en kleine trailer.

Ga nog even op de hometrainer en dan naar bed.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:39

Ik moest ook E halen, omdat ledig gewicht van onze auto sowieso al 2400 kg was... daar kan je dus nooit een trailer achterhangen en niet boven de 3500 kg uitkomen.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:40

haha Tine, ik dacht net hetzelfde en heb de lokale rijschool gelijk maar een email gestuurd ;-)
Nou mag onze auto volgens kenteken 1300 kilo trekken. Als ik dan mijn BE zou hebben, kan ik dan een trailer van leeg gewicht 700 kilo + Mickey 500-550 kilo veilig trekken, zit wel erg op randje he???
Hebben jullie allemaal een auto die veel meer kan trekken???

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:46

leeggewicht auto + gewicht trailer + laadvermogen trailer = kleiner dan 3500 --> zonder E
leegewicht auto = meer dan gewicht trailer + laadvermogen trailer --> zonder E

wanneer 1 van bovenstaande niet klopt in je rekensommetje, moet je E hebben.

bron, inspecteur rijksdienst wegverkeer.
persoonlijk aan de lijn gehad, toen ik het aan het uitzoeken was.

leuke link om van te voren te tjekken ivm de gewichten;
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php

edit; ideaalste situatie is max 80-85% van het gewicht van het trekkend voortuig erachter hangen.
(auto bv 1000kg, dan max 850kg er achter)
Laatst bijgewerkt door bicci op 12-03-12 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:49

onze auto mag 2000KG trekken. Trailer mag geladen geloof ik 2400 kg zijn. Maar met 2 pony's komen we daar niet aan. Daarom heb ik ook 2 jaar geleden mijn E rijbewijs gehaald. Auto van mijn man mag ook niet zo veel trekken. Daar hangt miss 3 of 4x per jaar een trailer met paard achter. Het gaat wel maar is op het randje. Zou dan naar een auto kijken die iets meer mag trekken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:59

Citaat:
ook oppassen op waterpunten dan he VHU

Doe ik zowiezo nooit op wedstrijd hoor, ben een schijtluis wat dat betreft (altijd bang voor droes en andere ellende) en erg blij met groom die meegaat / alias de waterdrager :+ Net als gebruiken andermans emmers, dekens e.d.

Nieuwe trailer is een ouderwetse 2-paards met lediggewicht van 760 kg en maximale masse in totaal 2000 kg dus daar moet een bussie voor (die we huren bij de 'buren'). Ooit komt er een bussie van onszelf (ik heb BE thank god).

Camping Boszicht zijn we ook paar keer geweest, super leuk!!!!
Heb in tent, zo'n blokhut geslapen (was klein, maar prima hoor we sliepen er zelfs in met z'n vieren hahaha) en in een stacaravan. Allemaal leuk. Leuke van tentje is dat je tent naast de wei kan zetten, zooooo gezellig :D

Geweldige foto's Ollie, die van jou en Brutus hahaha jouw gezicht (en die van Bruut, hij lijkt wel 1.60 , zo stoer, gek ding).

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:03

Zo blijf ik aan het bijlezen :+

Weer terug van stal. Ze hadden meer zin in slapen dan om te werken. Hadden niet veel energie.

Rhino, blijft een vervelende zaak. Stal is nog wel gesloten vanaf buitenaf. Zolang dat is ga ik dus ook niet op wedstrijd. Zodra knhs, stal en de dierenarts akkoord geeft ga ik gewoon weer weg. Hier in mijn omgeving is nog geen bevestigde versie. Ik heb de 18e wedstrijd, morgen wordt beslist of deze doorgaat, maar ga er wel vanuit. Als de stal dan ook weer open is ga ik ook gewoon heen.

Een aantal mensen met hoofdpijn. Heb het ook af en toe. Maar meestal drink ik dan te weinig of door slaap te kort. Gaat laatste week wel weer goed.

Leuke foto's gezien.

Helaas zit een vakantie met paard er voor mij niet in. Krijg vriendlief echt niet mee. Wel ga ik dit jaar dus naar de instructieweek en we rijden de paardenvierdaagse weer mee.

Ik heb oktober 2010 mijn E rijbewijs gehaald, scheelt een hoop gezeur.

Morgenvroeg om 10 uur al op stal zijn, wordt pony gecastreerd. Ook nog les om 10 uur met beide knollies, die weten niet wat hun overkomt :o en 's middags met Daan naar het ziekenhuis

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:38

Tallechie twee luie paardjes... Succes morgen met Daan bij het ziekenhuis? Standaard controle of vanwege de slaapproblemen?

Ik ga in april een weekendje naar de Eifel met Gwin, zonder manlief. Ben daar vorig jaar ook geweest. Is bij een NL endurance ruiter die heuveltrainingen geeft. Super leuk en gezellig! Tis alleen wel bijna 5 uur auto rijden met de trailer, en best spannend over al die heuvels in Belgie, maar ik heb het vorig jaar gered in mijn eentje dus dat kan ik nu ook weer. Én dit jaar gaat Bubbles de labrador ook mee. Heb er nu al weer super veel zin in!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:40

@Frensie: wat leuk :j , is hier in redelijk in de buurt, denk ik.

@Tallechie: sterkte met Daan, morgen :(:)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:48

@ Avaluna, ik weet niet precies waar jij zit, maar ik ga richting Winterspelt, ligt bijna tegen Luxemburg aan. 303 km volgens de Google vanaf hier.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:48

Frensie: dapper hoor, in je eentje zo'n eind rijden met de trailer + paard :j . Eifel is idd heeeeerlijk!

Tall: succes met Daantje!

Overmorgenmorgen (donderdag dus) mag ik voor het eerst legaal 2 uur met een dikke trailer rijden :)) . Zit dan nog wel een autolesmees naast :x

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:50

@ Gem; vroeger durfde ik zulke dingen echt niet! Durfde niet eens naar een stad in Nederland te rijden. Maarja, als je ergens heen wilt... en manlief niet mee kan... tja, dan moet je wel.
Ik rijd nu altijd in de auto van mijn man, manlief kan mijn auto goed op de zaak gebruiken (Caddy), maar het eerste jaar dat we die auto hadden, wilde ik er niet inrijden. Is namelijk een hele grote auto en ik was bang dat ik iemand dood zou rijden!! Maar... toen wilde ik op pad gaan met paardlief, dus moest er gereden worden in de grote auto en moest het E rijbewijs komen, want ik wil niet afhankelijk zijn van anderen. Dus... soms verbaas ik mezelf ;)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:51

Haha Ik heb me prive chauffeur ;) laad alle spullen inclusief paard, Ik hoef alleen maar in de auto te zitten.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:52

NienSCHaap schreef:
Haha Ik heb me prive chauffeur ;) laad alle spullen inclusief paard, Ik hoef alleen maar in de auto te zitten.

Best luxe, maar dat wil ik dus niet. Ik wil mijn eigen ding kunnen doen zonder anderen ervoor te vragen. Ging ook vaak alleen op dressuurwedstrijd, proefjes reed ik uit mijn hoofd. Ik ben soms wat teveel op mezelf.

Ik deed laatst via internet een test van het psychologie - magazine, of je autistische trekjes hebt... ik scoorde bovengemiddeld... tja, verklaart een hoop. :')

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:53

Is voor controle voor zijn heupjes. We horen morgen als zijn heupbroekje af mag.
Slapen gaat op zich al weer beter. Hij heeft moeite met in slaap komen maar slaapt nu gemiddeld van 21 tot 7. Ik hoor hem wel een paar keer per nacht maar ga er zelden uit. Hij had weer 4 slechte nachten ivm tanden/kiezen.

Heb even uitgerekend hoeveel km ik met de paarden zaterdag en zondag heb gelopen. Met Alwyn 3,5 km en met veale bijna 7 km. Best netjes voor de eerste keer

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:55

Frensie: ik heb dezelfde instelling als jij daarin; zou het zelf ook doen en ga het vast ook nog wel doen, maar het wordt me wel steeds aan alle kanten afgeraden. Vriendin heeft 100 x meer ervaring dan ik, maar rijdt geen meter zonder bijrijder (voor het geval dat ze stil komt te staan en paard uitgeladen moet worden) en hubby is bang dat ik een lekke band oid krijg. Nu wil ik wedstrijden doen, en weet zeker dat hubby dat na 1 of 2 keer wel gezien heeft. Tja...