[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:38

Nou dit is wel dé manier om van je verslaving af te komen zeg ik post pas weer als ik of iets heeeeel belangrijks zie of heb of als mijn flaptop het weer doet >;)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:45

Idd vhu, valt tegen met telefoon.....
Met de step ongeveer 20 tot 24 km gemiddeld per uur, als ze wild zien im het bos wel 30 km piet uur.
Lijkt niet hard maar op een step wil je dan graag een helm op....

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:47

Juangi sommige maanden wel ja. Heb dit jaar een nieuw tuig moeten kopen.
betaal al 320 euro aan stalgeld, hoefsmid komt 1 x in de 10 weken en paard moet hele jaar op ijzers staan.
Verder wat met voer/magnesium ed bezig geweest. Ik koop al helemaal niet veel extra spul, maar schrok er wel van. Heb namelijk de inschrijfgelden nog niet mee genomen omdat ik dat pin en heb het nu puur van de bankafschriften gedaan. Maar gemiddeld kom ik op 485 in de maand. Vind ik vrij veel

Hier bleef ook de sneeuw heel even liggen, maar is nu al weer weg.

Helaas was het nu alleen kennismakingsgesprek, ook niet met de huisarts. Zal morgen dus even bellen voor een afspraak.

Daan weer op bed dus zal nog even aan de studie

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:32

Valt vaak weer tegen als je het zo op een rijtje zet.... Ik zat op nog veel meer afgelopen 2 jaar :o maar dat was dus ook niet langer vol te houden (manlief sponsorde me wel heel erg :+ ). Voor komend jaar heb ik eerst alleen endurance als wedstrijdsport en we zijn dus met stal alles compleet anders gaan doen. Minder luxe en makkelijk maar dus wel betaalbaar. Magnesium geef ik Bente niet meer is nu ook niet nodig denk toch door andere voerbeleid... Maar jouw bedrag vind ik voor drie dieren plus wedstrijden en lessen heel redelijk hoor...

Ik zit nu op i pad :D

Wil jullie wat voorleggen want ik maak me zorgen over Bente. We / ik heb altijd gedacht dat ze zo ril was omdat ze wat gestressed en sensibel was... Alleen het valt me op dat ze eigenlijk steeds haar achterbenen vreemd neerzet en er regelmatig wat mee trilt als of ze wat glijdt. Ze zet haar benen vanuit de sprong wat naar buiten hakken wat naar binnen en dan maakt ze wat willekeurige beetje schokkerige bewegingen... Als je het paard niet kent denk je dat ze trilt..niet als ze echt op rust staat maar als ze net stilstaat of opeens iets ziet of schrikt. Nu dacht ik dus is het niet andersom? Dat ze dus soms zo angstig en bangig reageert omdat ze iets heeft met haar achterbenen? Als ik probeer objectief te kijken lijkt ze wat kramperig / rillerig en heeft ze dat dus niet in de hand. Ik heb er wat over gelezen, in het Engels noemen ze het ook shivering, in het Nederlands komt het het dichtst bij krampbeen maar als ik die plaatjes zie is dat veel extremer. Ze heeft geen slappere staart of zoiets, dat het dus lijkt op verlamming of zoiets...

Komt iemand dit beeld bekend voor? Ik wil niet dat ik iets van haar eis, bijv kracht vor de wagen of verzameling in dressuur als het eigenlijk fysiek niet mogelijk is. Ik merk nu ze op ander voer staat dat ze in omgang super relaxed is maar die trillingen zijn er dus nog steeds... -O-
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 05-12-12 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:34

VHU lessen en inschrijfgeld zit hier niet bij in. Hier zit wel hond, kat en voer bij in.

VHU ik heb geen idee wat betreft Bente. Heb je een filmpje?

Zal Daan weer uit bed vissen

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:36

Ik zwaai even heel snel. Retedruk hier. Vanmorgen met de paarden naar de binnenbak geweest. Thabor begint achterwaarts al te snappen. Snelle leerling. Verder fijn gereden. Toen weer snel naar huis en zoon van school gehaald. Na de lunch met zoon naar de binnenbak geweest en Amerigo lekker moe gemaakt. Toen in de vallende sneeuw uitgemest, pfff, da's niet leuk. Kreeg volle krui haast niet door de blubber bij de ingang van de wei. Straks nog hooinetten vullen, maar ik wil eerst dat ze de restjes opeten (verwende drollen zijn het hier).

Morgenochtend weer trainen in de binnenbak, want de bak hier staat nog steeds vol water. Kost wel heel veel tijd. -O-

Kosten dieren: manlief doet hier de administratie. Denk dat ik het niet wil weten met 3 paarden, 2 honden, 2 geiten en 5 katten. :x

VHU: heb hier nog een mobiel die alleen maar kan bellen en sms-en, dus als pc hier stuk gaat heb ik gelijk een flink probleem hahah

Verder weet ik het niet meer. Ben door het uitmesten in de kou en nu binnen in de warmte helemaal loom aan het worden. Niet handig, moet nog het een en ander doen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:39

Nou, even heel snel gerekend, betaal alleen voor lesgeld voor mijzelf al ruim 200 euro per maand. :o Ik ga maar niet verder met tellen....

VHU: ik kan je niet helpen helaas. Maar goede fysio is wellicht wel handig om naar te laten kijken
Laatst bijgewerkt door tine10 op 05-12-12 17:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Akshay

@tallechie; als je jouw bedrag deelt door 3 kom je heel redelijk uit toch? :)

@VHU; wat je zegt kan ik geen verklaring voor geven. en jij staat wat sceptisch tegenover osteopaten als ik het goed onthouden heb? Maar wie weet kan het wel wat verlichting geven? Ik doe ook stom met mijn benen, en bij mij komt het vanuit m'n rug omdat ik daar vasthoud nu (bij mij ivm pijn, maargoed :) )
Is gewoon hersenspinsel he ;)

Zo, weer bijna dag om! 't is al donker hier, nog steeds droog. En ik ben het zat hier in de warmte :=

VanHuisUit

Ik zal eens kijken of ik er filmpje van kan maken heb van de laatste tijd meer foto's van haar in vrije houding zeg maar en dan zie je wel goed die beenstand maar die staan op laptop... Toen ik die foto's laatst vergeleek viel het me ook opeens op.... Ik ga zowiezo da advies vragen en wellicht langs Erik Laarakker want het zit me niet lekker.... Het zou wel haar gedrag verklaren (dat ze er dus niets aan kan doen...).

Ik zou eerst graag exact willen weten wat het is voordat ik er iets aan zou laten doen als er al wat aan te doen is :-). Maar alle tips / gedachten zijn welkom hoor :*
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 05-12-12 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:40

Ja paarden zijn duur. Heb geluk dat ze bij mn ouders aan huis staan dus geen stalgeld.

@ dingetje heel miss wil ik je deken wel overnemen. Robijn heeft maat 160 van die dekens denk
dat robin en ferro wel in 165 passen. (ik heb dus 165 op pony van 1,21 :o ).

Ga vanavond eens bellen of ik morgen nog even in de binnenbak kan hobbelen. Zou wel lekker zijn
aangezien het weer dat ze afgeven.

Verder ben ik een beetje ziekig -O- Gisteren snel stallen gemest en toen kwam ik er achter dat mn pa en
ma dus buikgriep hebben. Dat heb ik niet omdat ik een griepprik heb gehad maar ben dus niet helemaal
100%.

Gelukkig hier nog geen sneeuw.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:42

Afbeelding

even zwaaien :evaw: , we zijn er nog wel. Maar heel druk. Tenminste ik. De paarden komen er genadig van af. /3 + /3
De Spaanse Pas onder het zadel gaat goed, dus Janouk kan wel even naar jullie zwaaien.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:39

Paarden kosten idd belachelijk veel geld! Ik ben zo al 200 kwijt aan ze en ze staan samen in een stal, wel veel geld hoor zeker als ik straks begeleid ga wonen weet niet hoe ik dat moet doen... Igg een ruitertje voor 1x in de week voor Liz die dan bedrag bijlegt wat zou rieel zijn?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:47

Persoonlijk vind ik dat je daar geen geld voor mag vragen. Jij bent er mee geholpen dat je paard beweging/verzorging krijgt. Ik heb ook bijrijders gehad, maar die hebben nooit hoeven betalen. Ben zelf ook bijrijder geweest en zelfde verhaal. Zou er ook niet voor betaald hebben. De eigenaar had er veel profijt van dat ik zijn paarden dressuurmatig voor elkaar reed.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:48

hier voor de stal 200,-
dan hoefsmid 1x per 3 mnd (heb geluk, groeit netjes omhoog en geen gebreken)
ontwormkuurtjes natuurlijk,
en verder zakje appeltjes 1 x per 1 of 2 weekjes...

ben niet zo van het veel kopen etc en lessen doe ik niet,
hobbel alleen maar.
en aangespannen is recreatief en miss 2x per jaar marathon wedstrijdje..

denk dat zo'n 250-300 pm kwijt ben aan knollie..

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:56

Ik hoef niet een bijrijder voor de beweging van m'n dieren hoor zet ze net zo lief een dagje stil.
Dressuur matig rijden kunnen die kids ook nog niet, en als ze op manege rijden betalen ze ook..
Hier hebben ze meer vrijheid en rijden zelfstandig leren dus meer dan op manege ik help ze erbij
Dus vind dat ze best wat mogen betalen dan.
Alle paarden bij ons op stal hebben ook bijrijders en die betalen flink.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:01

vroegah...
heb ik ook verschillende verzorgpaardjes gehad en nee,
nooit voor betaald.
als ik iets wilde met 1 van die dieren moest ik het wel zelf betalen, het inschrijfgeld etc..

maar je helpt de eigenaar, die anders iemand moet inhuren ofzo..
dus ik vind het voor beide win-win komt geen geld aan te pas.

ook toen ik eenmaal zelf mn stippel had en in het begin zelfs 2 bijrijders...
betaalde die beide niets..

en terecht vind ik..
zij volbrachte mijn taken,
dus inruil konden ze rijden/tutten/vrummelen..

:))

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:03

Ik vind rijlessen als betaling ook een mooi idee. Zij nemen dan bijvoorbeeld elke week les met jouw pony, zo word die goed gereden, blijven ze gemotiveerd en word het ruitertje er ook beter van!

Ik ben (tot nu toe) zo'n 125 per maand kwijt, alleen voor stalling dus. Hoefsmid is eens in de 4/5 maanden. Heb geen trailer tot mn beschikking, dus zodra hij voor de wagen staat, wil ik iemand aan huis laten komen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:28

Zit nu op zo'n 350 qua stal in totaal. En met mezelf afgesproken dat ik per maand op max 500 wil uitkomen....maar bij leuke extratjes gaat er wel wat naar paardjes... :o

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:13

LS: een bijrijder willen om de kosten te betalen.... Sorry, maar dat vind ik een heel erg foute gedachte. Als eigenaar zul je alles zelf moeten kunnen betalen. Als dat niet het geval is, moet je je afvragen of het eerlijk is om het paard te houden. Klinkt misschien heel bot, maar je kunt toch niet een ander gaan laten betalen, omdat jij een paard wilt hebben.

Kosten: stalling: ze staan aan huis, maar ja, zit natuurlijk wel in de hypotheek verwerkt. Hoeveel dat is.... Net als stroom en watergebruik. Hooi komt van eigen land. Omdat ze nu veel buiten staan, heb ik nog zakken strokorrels van 2 jaar terug staan. Hoefsmid komt 1x per 9 weken voor de grote, voor Amerigo veel minder, weet niet precies hoe lang er tussen zit. Spullen koop ik maar heel weinig, maar ja, soms is er wel een nieuwe deken ofzo nodig. Voer.... gaat ook best hard hier. In de winter 1x per 2 weken zak wortels, wormonderzoeken 4x per jaar en indien nodig wormenkuur. Minimaal 1x per jaar paardentandarts. Toch wel paar keer per jaar dierfysio. Startpassen, inschrijfgeld, brandstofkosten reken ik al helemaal niet mee (vandaag 2x heen en weer naar binnenbak, morgen ook oef....)

Nee, laat maar, ik zou er niet over gaan nadenken had ik gezegd. Moet ik dus ook maar niet doen.

Nou, ik ga zoonlief naar bed brengen, dan hooinetten vullen en geiten extra laagje stro geven en dan hoop ik ook vroeg op bed te liggen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:26

@LS; ik ben het wel met tine eens... Hoe wil je het anders doen als de bijrijdster stopt? :=
Dan maak je het jezelf nodeloos moeilijk. Een goedkopere stal zoeken zou dan eerder in me opkomen? :)

Wat ik hier per maand kwijt ben aan paard weet ik wel :) Veel :D Maar nooit genoeg om terug te geven wat ik krijg :) Een geweldig maatje :+: :D

Zo, en nu ga ik m'n haar doen, en mezelf wat optutten voor mijn date van zometeen :D :))
Alleen jammer dat het zulk gevaarlijk weer is hier.. Vriezen, regen, sneeuw, ijzel.. Yuk..

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:35

Ik kan het nu prima betalen hoor en als er wat gebeurd ook wel maar bijv 30 euro per maand van een bijrijdertje erbij zou wel lekker zijn, ik ben dan tenslotte ook mijn pony en tijd kwijt omdat ik er bij wil zijn en 'les' geef.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:47

Mijn bijrijdster hoeft nikst te betalen. Wel betaalt ze de les zelf.
Verder neemt ze af en toe wat lekkers voor knollie mee.

Tine moet je nog van die strokorrels af of gaat het niet op?

Aks veel succes en plezier

Daan in bad geweest en ligt al op bed. Morgen mag ik weer werken.
Zal wederom nog even aan de studie, helaas 1 opdracht af gekeurd, dus gelijk maar even opnieuw doen.

Goedkopere stalling is hier ook welkom, maar dan krijg ik er niet voor terug wat ik nu heb. Dus eerst maar zo.

Vrienden van ons gaan waarschijnlijk ander huis kopen met stukje land er bij. Dan kan het zijn dat we gaan kijken of het haalbaar is om ze daar neer te zetten. Dan zit ik 3 km van rijbakken af.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:51

Denk niet dat ene goedkoper uit komt met drie pony's, ze staan allen ook op stal toch? Dat is hier echt niet te vinden.
Bij ons is het echt een zooitje ongeregeld op stal laatste tijd maar er is minder beters en de stallen zijn prima.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:52

Tallechie: die strokorrels gaan heel langzaam wel op hoor. Ze staan iedere dag toch wel 1 of 2 uur op stal, en bevuilen dat dan uiteraard ook. (Ze lijken het wel op te sparen tot ze binnen zijn, stel zwijnen), dus heel gestaag zakt de stapel. Gaat vanzelf op en dan heb ik toch weer nieuw nodig. En als ze straks eventueel op stal moeten vanwege het weer, dan gaat het gelijk weer een stuk sneller.

Citaat:
Maar nooit genoeg om terug te geven wat ik krijg Een geweldig maatje
En zo is het maar net :j

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:53

LS ik sluit me ook aan bij de rest, een bijrijder zou ik geen geld van vragen. Omdat mijn paard nu geblesseerd is, rijd ik voor 2 anderen hun paard bij en ik hoef er niet voor te betalen. Als ik dat wel zou moeten doen, dan zou ik ermee ophouden.

VHU ik kan alleen adviseren om mensen met verstand naar Bente te laten kijken, om het even of dat een fysio, osteopaat of dierenarts is.

Vorig jaar heb ik ALLES bijgehouden wat ik qua geld in Gwin stopte, pffff..... best veel...