[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:12

Dat is dan echt balen van de schutting!

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:45

Iedereen de storm overleefd?

Vervelend Janouk van de schutting.
Heb mooie foto's voorbij zien komen, Dids, Ollie, Hero en de prachtige honden van Tine. Ga ook even mee met de mooie samenvattingen.

Hier blij dat de Sint het land weer uit is. Wel leuke cadeaus gekregen. Zoonlief ook helemaal heppie de peppie met zijn kapla en tweedehands Nintendo.

Verder weinig te melden. druk met werk, eindejaarsstress denk ik en ben zelf ook doodmoe helaas. Weinig kunnen mennen. Wel poging tot longeren vandaag. Wat een drama zeg; paardebeest is zo ontzettend fris...
Vorige week ook al met de staart op de rug en nu weer. Kun je helemaal niets mee........
Morgen wilde ik haar na twee weken weer mennen, ben benieuwd of dat nog spektakel gaat worden. Blijkbaar toch nog erg veel in het gras; staan op een nieuwe wei.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:09

Annemie: als het longeren al niet gaat, zou ik er persoonlijk geen kar achter hangen. Je schrijft dat je denkt dat het aan het gras ligt, maar als ik het zo lees (maar waarschijnlijk lees ik het verkeerd) heb je de laatste weken heel weinig gedaan. Dan zou ik daar eerder de oorzaak zoeken.

Nu snel honden uitlaten (en hopen dat we niet wegwaaien), dan op pad om deel 1 van sinterklaas te vieren.

Ik vind het nog steeds gek dat er gisteren weeralarm was en vandaag niet. Volgens mij waait het vandaag harder...

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:49

Tine; Ik heb weinig gemend inderdaad maar paard wordt gewoon onder het zadel gereden hoor als ik niet men en krijgt dus dezelfde arbeid als normaal dus daar ligt het niet aan.
Zal een combi zijn van kouder weer en nieuwe wei denk ik.......

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:04

Hi! Niet helemaal bijgelezen Y;(

Hero was vandaag helemaal *\%/* kreeg berichtje dat hij een echte showbink was en stalbaas van hem had genoten 8-) <3

Verder weinig te melden. Vooral veel nakijkwerk gedaan B-)

@Annemie 't is ook wel beetje weer voor van die stuiterige poowns & peerden. Lekker fris <<)
@Tine hoop dat je fijn avondje hebt gehad en lekker die pan snert :9 ben heel benieuwd hoe de hartslag meter sessies gaan verlopen!

Iets meer bijgelezen :+

Jeetje Janouk, wat een ellende met de schutting :oo het heeft hier wel hard gewaaid, af en toe van die enorme vlagen. Waren paar bomen omgegaan in het park. Maar vond het minder erg dan paar weken terug...

Oja, voor de hondeneigenaren in dit topic. Wiske loopt beetje ellendig door een iets gescheurd nageltje... ik heb het ontsmet, hebben jullie nog tips waar ik verder op moet letten? Is zwarte nagel, is zo lastig iets aan te doen. Hij is gewoon erg kort en wat afgescheurd. Dus ze mankt wat zeg maar :(:)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:47

Kun je volgens mij weinig aan doen, behalve in de soda zetten als ze dat toe laat. En verder niet teveel over asfalt maar door de berm heen laten lopen. Groeit vanzelf aan. Onze honden hadden er ook last van als ze vaak langs de fiets liepen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 08:14

Goedemorgen,
Vhu, idd schoon houden, verder kun je er niet zo veel aan doen.
Hier één van de hondjes met kapot zooltje, is op iets scherps gestapt,...........heeft met trainen één bootie aan.

Gem, hoe gaat het met moos, rij je ook op hem, hoe gaat dat ?
Annemie, t'is ook wel frismakend weer voor de paardjes, longeer je met hulpteugels of zonder ? Zonder heeft niet zo veel zin volgens mij....

Tine, hoe was het sinterklaas vieren ?

Honden gevoerd, straks trainen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:07

Goedemorgen,

Bianca zo weer lekker trainen. Echt superweer voor jou, heeft hier weer tegen vriezen aan gezeten.
VHU: schoonhouden en eventueel schoentje aan doen, als je die hebt. Ik zou ze er niet speciaal voor kopen, zijn best prijzig.
Gisteren was Sinterklaas vieren erg gezellig. Leuke surprises en gedichten. Lika was mee, want ik wil haar niet zo lang alleen laten, bovendien een goede oefening om in een ander huis te zijn met "vreemde" mensen. Ze deed het echt zooooo super goed. De hond des huizes deed wel vaak lelijk tegen haar (maar hij zat ook steeds te grommen naar de kinderen van de eigenaren, en daar werd niets van gezegd/aan gedaan :x ), maar ze liep dan keurig weg. Verder heel lief bij ons gelegen en niet aan de kado's gaan knabbelen of zo.

Zometeen weer naar cursus, dan nog wat hapjes voor vandaag klaar maken en deel 2 van het sinterklaasfeest.

Fijne dag allemaal!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:31

Ik kom even binnenvallen. Het lijkt mij leuk om hier mee te gaan lezen en eventueel posten. Ben niet zo goed in namen onthouden, maar heb gezien dat op de eerste pagina en overzicht staat van de verschillende combinaties. Hopelijk gaat het allemaal niet te snel zodat ik het bij kan benen!!

Ik ben een recreatieve menner. Ben in bezit van 4 fjordendames waarvan er twee voor de wagen kunnen.
Oude Jeskim is 24 en met pensioen. Ze is op haar 18e nog voor de wagen beleerd, was de eerste waar ik mee mende en ze liep er zo mee weg!!
Tea wordt ook al wat ouder, volgend jaar 16, oei.. Zij is vooral fokmerrie. Een leuke merrie voor de wagen, wel wat kijkerig, dus ik rijd met haar bijna nooit bij de weg. Als ik haar wat vaker in zou zetten zou dat ook beter gaan, maar ik heb niet echt een veilige methode om moeder en veulen te scheiden tijdens het werk, dus komt er weinig van het mennen. Vorig jaar was ze kreupel, dus ook niets gedaan.
Heb haar afgelopen maandag voor het eerst in bijna 2 jaar weer aangespannen en ze loopt ermee weg alsof er niets aan het handje is! Voor mij wel een paard waar ik vertrouwen in heb ondanks dat het niet de makkelijkste is.
Dan heb ik nog 2 dochters van Tea staan. Fjella is nu 4,5. Zij is vorig jaar beleerd en ben lekker met haar aan de slag gegaan. Allemaal onder goede begeleiding.
Vorig winter heeft ze een poos vakantie gehad en dit jaar weer verder gegaan. Heb later ook les genomen en toen kwamen er al leuke stukjes. Als minpuntjes kan Fjella heel slecht bij andere paarden weg. Ze blijft dat heel spannend vinden hoe vaak je het ook doet. Het is wel een stuk beter geworden, maar blijft wel een puntje, vooral omdat ze dan ook wel eens erg boos kan worden. Ook is ze van zichzelf niet erg voorwaarts. Ze heeft niet de ruimste gangen, dat helpt ook niet echt. Moeder Tea maakt echt meters en is heel ruim en je gaat dan toch altijd vergelijken.
En jut je Fjella echt te veel op dan gaat er nog wel eens een kontje de lucht in. Nooit gevaarlijk met uitslaan ofzo, maar ze vindt het echt heel moeilijk. En voor mij is dat dus ook wat schipperen.
Fjella heeft een paar weken geleden de Abop gelopen, ik heb haar getraind samen met een ervaren man, hengstenhouder Bart van den Berg, ben daar nogal vaak op het erf te vinden.. Hij heeft de daadwerkelijke proef ook gedaan, ik durfde dat niet. Fjella was er eigenlijk nog niet zo klaar voor, maar had al opgegeven en betaald dus maar proberen. Ze verbaasde ons allemaal dat ze op vreemd terrein, toch bij de andere paarden uit de buurt, heel braaf bleef en daardoor zowel op de men als de trekproef een A haalde. Ze kan trekken!! Ze is beresterk!!
Ze heeft de afgelopen twee jaar veel op stalling gestaan bij de hengstenhouder, maar nu is ze thuis en heb ik haar zelf thuis aangespannen en dat gaat weer minder goed. Ze is drukdrukdruk. We beginnen het mennen met een poos dribbelen, de ontspanning is ver te zoeken. Moeder Tea staat ondertussen als een idioot in de wei te gillen en dat helpt ook niet :+ Ik wil haar niet te veel inhouden, dus schipper nu wat, beetje pompend remmen, kalmeren met mijn stem en aan het werk zetten zodat ze daar het hoofd bij moet houden. Iemand hier nog tips voor?? Na een poosje gaat het wel beter, maar het is ook een kwestie van wennen natuurlijk. Maar ik vind het af en toe wel erg spannend hoor! Ben niet zo'n held..

De laatste is veulen Tara, ook een dochter van Tea. Zij staat momenteel in opfok in Duitsland.

Ben momenteel ook op zoek naar een andere wagen. Had een recreatiewagen en een wat lompe dressuurwagen. Recreatiewagen is al weg, de andere houdt ik totdat ik iets nieuws heb. Nou ja, tweedehands. Ben op zoek naar een wat sportiever model, wat lichter. Heb budget is niet zo hoog, maar het heeft geen haast, ik kijk wel waar ik tegenaan loop.

Ik kan nog wel meer vertellen over het mennen wa ik doe, maar dan wordt het verhaal zo lang, hihi..

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:42

Welkom Jeskim!
Ik ben Nicole, heb ook een fjord.
Volgens mij heb ik Fjella wel eens voorbij zien komen op Fjordenwereld, klopt dat?

*kruipt weer terug in meeleeshoekje*

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:42

welkom jeskim.
Ik heb afgelopen week vooral meegelezen. Heb maar 33 uur gewerkt(was eerst fulltime huisvrouw) :+
'S avonds naar liz en daarna naar bed, veel tijd om te posten was er niet.
@biancoo: wat zielig voor hondje, 1 bootie zal echter wel apart staan :o
@Janouk: vervelend zeg van de schutting.
@annemie: nieuwe wei is spannend en het wordt frisser dus paarden worden ook wat frisser ;) tenminste zo merk ik het bij mij op stal.
@VHU: weinig aan te doen denk ik. Mijn moeder heeft wel eens in het leven geknipt met nagels knippen, zij deed er altijd as op. dan stopt het met bloeden ofzo :j Geen idee of dat verstandig is
@tine: wat fijn dat Lika zo ontzettend rustig en lief is. Veel succes en plezier op de cursus en met sinterklaas feest natuurlijk.

Vandaag hopelijk fotoshoot met Liz. Iemand tips voor een staart die steeds onder de poep zit?
Zelfs ingevlochten is het een drama. :(
Verder maar eens genieten van een vrij dagje :z

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:51

Ik ken Vjellko nog wel van FW, ook nog wel van de vorige eigenaar. Naast Fjella komen Tea, Tara en Jeskim ook vaak voorbij. Ben je niet zo meelezerig op FW?

Tea heeft een hele dikke staart die ze helaas niet goed optilt met mesten. Nu is dat voornamelijk zwart, dus de kleur is niet zo erg, maar er zitten af en toe echt dreadlocks in van gedroogde poep.. Ben dan wat royaal met de Cowboy Magic en maar borstelen. Maar verder maak ik er niet meer zo druk om. Maar voor een fotoshoot zou ik de dag ervoor de staart wassen en dan als het nog nat is er een laagje CM in doen, dan borstel je het de volgende dag heel makkelijk uit en gaan de klonten er ook zo uit. Als je een lichtgekleurde staart hebt, ehm, sterkte! Dat weet ik ook niet..

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:58

Ik lees af en toe nog mee maar niet meer zo heel vaak. Er waren ook niet echt topics om bij aan te sluiten dus dan beland je al snel in de meeleesstand :D

Ik zweer inderdaad ook bij Cowboy Magic en een goede borstel. Vjell kan er namelijk ook wat van haha.
Laatst bijgewerkt door NdV74 op 07-12-13 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:58

@Jeskim: bedankt, bij Liz is het een combo van ander voer, andere wei en luiheid :+
in mijn onderschrift zie je fotos en tja dat wordt sterkte voor mij, ben alleen bang als ik haar staart was dat ze dan ziek wordt oid. Ze houdt niet echt van water zegmaar :D

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:09

Staart wassen moet wel kunnen zonder ziek te worden, even nat maken, even in een emmertje lauw water hangen, of in jouw geval een keer of 10, hihi. Misschien kun je een keer zilvershampoo gebruiken, te koop bij de kruidvat en ja, het is donkerpaars. Dat gebruiken oude mensen om de gele gloed uit hun grijze haar te krijgen. Is eigenlijk voor witte manen, maar wellicht werkt het. Wel goed opschuimen zodat het donkerpaarse zo goed als weg is anders, nou ja, dat laat zich raden.. Snel uitspoelen en dan goed droogwrijven met een paar handdoeken.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:11

Bijleespoging :D

@Janouk: balen zeg van je schutting. Hoop voor jullie dat de schade gedekt wordt door de verzekering.
@Tine: wat raar dat die mensen daar niets aan doen (het grommen van hun hond). Goed hoor dat Lika al zo braaf mee kan. En nog steeds spannend voor George...
@VHU en Biancacoo: pech met de hondjes. Hopelijk zijn ze er allebei snel van af.
@VHU: aah knappe Hero. Leuk die foto's zo samen.
@Annemie: het zal inderdaad wel met het weer te maken hebben. Ik ben er gisteren ook maar niet opgeklommen, had geen trek in vliegles ;)
@Rianne: droogshampoo, zou dat niet helpen?

Sommigen al in kerstsfeer, hier nog niet hoor. Zal vermoedelijk volgend weekend wel worden.

Hier gaat hopelijk de rust wederkeren nu de Sint vertrokken is. Alleen komende woensdag nog de verjaardag van zoonlief en dan hebben we alle drukte gehad.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:13

Hey Esther leuk dat je hier ook meeleest!

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:15

@Nicole: waar vind ik dat :+
CB is zoooo duur :( heb met stalgenootje misschien een leuke deal, kopen grote fles CB en verdelen het over twee flessen dan hebben we allebei half en het scheelt in de prijs 8-)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:16

https://www.knhs.nl/21913.aspx

Idee voor een topic meeting zonder paarden, dan hebben wij meer tijd om te beppen.
Iemand zin om mee te gaan?

op het KNHS centrum Ermelo op 20 februari 2014, 19.30 u en daarvoor ergens een hapje eten

Optimaal trainen van paarden

Carolien Munsters komt naar het KNHS-centrum om op donderdagavond 20 februari 2014 een rondje educatie te verzorgen. Tijdens het rondje educatie wordt er dit maal gericht gekeken naar het optimaal trainen van je paard.

Er komen diverse onderwerpen aan bod zoals de basis fysiologie van het paard, werking van de spieren, de achterliggende energie systemen en de verschillende trainingsprincipes zoals uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, lenigheid en coördinatie.

Natuurlijk wordt ook ingegaan op de praktische kennis toegespitst op de verschillende disciplines dressuur, springen, eventing en mennen. Hoe zien de trainingen en wedstrijden eruit, waar loop je tegen aan in de training en hoe bereidt je het paard optimaal voor op een bepaalde prestatie?

Daarnaast komt ook een stukje praktische kennis over het gebruik van de hartslagmeter en het interpreteren van de gegevens hiervan aan bod.

Kortom, een avond die jou als ruiter of trainer meer inzicht geeft in wat er nu daadwerkelijk gebeurt met je paard tijdens de trainingen en wedstrijden en hoe je de training voor jouw paard kunt optimaliseren.

Het rondje educatie wordt gehouden in de foyer van het KNHS-centrum en begint om 19.30 uur. De avond duurt tot ongeveer 22.30 uur. De entree is € 15,- per persoon. Klik hier om je toegangskaarten direct te bestellen en te betalen via iDEAL.

Je ontvangt een bevestigingsmail met bijlage waarin een unieke toegangscode staat vermeld. Neem deze uitgeprinte bijlage mee naar het rondje instructie, dit is namelijk je toegangsbewijs.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:18

Volgens mij gewoon in de ruitershop. Volgens mij haalt een vriendin van mij het daar ook altijd.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:44

Kom even binnen vallen.
Vwb staart wassen. Ik gebruik 1e keer wassen palmoliveshampoo, dan betadine shampoo. Werkt super. Prachtig witte staarten.

En ipv Cowboy magic gebruik haarserum van de action. Veel goedkoper, en ik vind het lekkerder ruiken en prettiger werken.

Nu weer snel verder met de hapjes klaarmaken.

Puptraining ging trouwens supergoed. Lika is (in ieder geval momenteel hahah) de beste van de klas

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:32

VHU wat vervelend voor je hond. Weet ook niet of en wat je eraan kunt doen.
Voor onze staarten gebruik ik comboy magic na wassen metbetadine shampoo. Voor de schimmel vroeger deed ik hetzelfde als tine.
Welkom Jeskim :wave:
Tine; succes met sinterklaas ronde 2. Ben trouwens erg benieuwd naar de ervaringen met de hartslagmeter.
Biancacoo kan lekker trainen met de hondjes. Ben altijd dol op je foto's daarvan. (hint) Nog even als reactie op je vraag omtrent longeren; longeren zonder iets is naar mijn mening geen longeren maar uitlaten dus nee ik laat de paarden niet uit maar longeer of met pessoa of aan de dubbele longe.

Paard nog steeds fris vandaag maar wel voor de wagen gehad. Ze was gehoorzaam maar heel fris en kijkerig. zometeen kerstboom opzetten, heb er weer zin in.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:43

Wat fijn dat je goed hebt kunnen mennen annemie !
Nog geen nieuwe foto's van dd hondjes ...train meestal alleen.
Morgen hebben ze vrij.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:03

@Jeskim welkom. Wat leuk zo'n hele kudde Fjorden :) Wel eens aan tweespan gedacht met het paardje wat zo kijkerig is en niet van stal weg wil? Als ze met z'n tweeen zijn is het een stuk minder spannend eng en ben je met z'n tweetjes :j moet je wel goede hulp hebben, dat is vaak net weer wat lastiger natuurlijk.
Rij je ze ook onder het zadel trouwens?

Soms gaat het topic heeeeel snel, maar trek je daar maar niets van aan alles volgen is vrijwel onmogelijk.

Vroeg me af Tine, hoe is het met George? Gaat het alweer ietsje beter? Wat heerlijk dat Lika zo braaf was, wat een schatje en wat een topper bij de puppytraining 8-)

Fijn Annemie dat je je paardje weer voor de wagen hebt gehad al was ze :wow: :):) dapper van je trouwens!

Leuk idee Janouk, interessante avond. Ik ben alleen 's avonds niet beschikbaar voor dit soort dingen, dat trek ik niet dan helemaal weer terug naar huis Y;(

Als ik witte staarten (heb ik nu niet dus dat scheelt) of witte voeten echt wit wil krijgen gebruik ik teatree shampoo. Werkt ook erg goed.

Vandaag heerlijke bosrit gemaakt met Ollebol. Jeetje wat een zootje was het in het bos, overal takken en natte bende. En daarna heeft stalbaas even laten zien hoe Hero het doet aan de longe, want hij doet het zo goed en ik ben er nooit als ze met hem aan het werk is. Hij wordt nu 2x per week max 20 minuutjes gelongeerd, dit was de 5e of 6e keer aan de longe. Hij doet het zo ontzettend goed.

http://www.youtube.com/attribution_link ... IScjISHKPw

Zo gaan we rustig verder. Van de week of volgende week gaat hij voor het eerst aan de lange lijnen. Ik rommel zelf elke keer wat met hem, wandelen, grondwerk e.d. En van stal wordt hij dan of gelongeerd of straks dus lange lijnen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:19

Hier vandaag even schrikken: Moos heeft stro-koliek gekregen en ik besloot na bijna 2 uur wandelen (C. vriendin SH eerst, daarna ik) de DA te bellen. Flinke verstopping in zijn dikke darm, slang in zijn neus, paraffine-olie erin, pijnstiller en het wachten was tot het los kwam. Moos op de poepvrij gemaakte wei en rond 16.00 uur kwam dan toch de sms van C.: "ik sta hier naast een hoop mest" :D . Wat kan een mens blij zijn met sh!tzooi :P .
Wat heb ik hiervan geleerd: de box niet al te schoon maken en schoon/vies een beetje mixen. :)*