[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:32

Ik had alleen last van de staalkabel waar het uiteinde zit (scherpe randjes) dat heb ik opgelost door gewoon een ducktapeje omheen te doen.
Verder heb ik geen last van de snelsuitingen die aan de kabel zitten dus wellicht is het maar net hoe kort/lang je ze laat!?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:44

Ik heb ducktape om de uiteinde staalkabel en de bontjes.
Tape voor antislip kan je bij de fietsenwinkel halen. Het is stuurtape voor racefietsen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:06

Snelsluitingen hangen bij mij bij de borst van de pony, dus ik heb er nu nog geen last van, net als dat ik ook genoeg grip heb, mits ik de juiste schoenen aantrek (wandelschoenen). Bij mij werkt de veer onder de stoel naar voren zetten averechts voor het in balans krijgen dus die gaat morgen terug naar de oude positie zodat hij beter in balans wil.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:54

Ik denk dat je daar geen last meer van hebt als de voetsteunen op jouw afgesteld staan. Ik rij met mijn strengen door mijn voetsteunen en heb er nooit last van. Ligt er ook aan waar de overgang naar de staalkabel (panieksluiting oid) zit en hoe 'strak' jouw strengen kunnen staan.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:23

Mijn strengen staan inderdaad tegenwoordig behoorlijk strak. Eerder zaten ze losser maar dan gaan ze swingen in draf en tikken dan steeds tegen je been aan.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 22:35

Dat bedoel ik idd :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:45

Ik twijfel toch nog een tikkie over de afstelling. Strengen moeten nog een gaatje korter, hij trekt nu op het schoftje. (Er komen ook nog snelsluitingen tussen)
Had de lichtogen eerst een gaatje hoger zitten, maar had daarbij het gevoel dat ik wat achterover hing.
Meningen?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:51

Inderdaad strengen een heel stuk korter, broek zou ik 1 gaatje langer doen. Het lijkt alsof er nog behoorlijk wat gewicht op de schoft hangt, kan je je stoeltje iets naar achteren doen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:10

Euh, weet ik zo niet, moet ik woensdag even naar kijken

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:01

Jelleee schreef:
Vraagje: ik heb vandaag een proefrondje mogen rijden met een hca en mn eigen pony. Reed erg comfortabel alleen ik had redelijk wat last van de strengen die langs mn benen kwamen. Nu doen sommige bontjes er om of de strengen door de voetsteunen, werkt dat dan voldoende zodat het geen pijn meer doet? Stoeltje stond iets te ver naar achteren voor mij wellicht had dat er ook nog mee te maken?

Ik draag chaps en dan de binnenkant aan de buitenzijde (sluiting aan de binnenkant van je kuiten) dan irriteert de staalkabel niet. En als het koud is draag ik een skibroek met sneeuwlaarzen dan is het niet nodig.

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:48

vraagje: ik heb een sulky gevonden maar dit is een echte opknapper.
Mijn opa is goed met hout dus die gaat me helpen. Ik wil deze helemaal naar mijn eigen 'style' maken. Dus leuke kleurtjes, misschien mooie tekst op de achterkant van het bankje.

Maar ik vroeg me af wat het handigste is om te doen, welk hout, welke verf enzovoort.
hopelijk kunnen jullie helpen

edit: andere leuke ideeën om de sulky te pimpen zijn ook welkom !

Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 14:11

Ik denk dat opa dat dan ook wel weet! :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:18

Hout en verf kan je inderdaad het beste met je opa overleggen.
Ik zou wel eerst even kijken of het wagentje bij je pony past en in balans hangt, aangezien je niets kan verstellen bij zo'n wagentje. Anders steek je veel tijd en moeite in het opknappen en heb je een wagen waar je alleen naar kan kijken.
Persoonlijk zou ik ook kijken of je de fietswielen kan vervangen door wat stevigers.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:31

Mijn hca lamoen gaat in het ritme van de galop op en neer en ook niet zo'n klein beetje ook. Voor de rest hangt hij goed in balans nu. Mijn rijinstructeur van autorijden die zit ook in de paarden en zegt dat het komt omdat mijn pony uit gebrek aan kracht nog opwaarts ipv voorwaarts springt. Zodra de pony terugvalt naar draf in hetzelfde tempo als de galop dan hangt mijn hca meteen weer in balans. Ik wilde even weten of het verhaal van mijn rijinstructeur klopt en dat Alex dus nog meer kracht moet krijgen of dat ik nu mijn sulky moet gaan verstellen?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:38

Niemand die een antwoord weet hier? Ik galoppeer inmiddels maar niet meer met hem..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:25

1 van mijn pony's gooit ook hoog op in galop en dan gaat hij wel eens iets stuiteren. Heb je een over singel? Die misschien iets strakker aantrekken?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:31

Ik heb hem vandaag weer even in galop gehad en flink voorwaarts gejakkerd, bij de hogere snelheden wipt de sulky niet meer, dus kan best een gebrek aan spier bij de pony zijn. Ik weet niet wat een oversingel is, heb t wel ff gegoogled, maar vind eigenlijk alleen informatie over oversingels icm een zadel.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:24

Ik neem aan de dat Napie een buitensingel bedoeld. Doe deze echter niet te strak. Want dan vangt de pony echt alle bewegingen van de kar op met de rug. Mijn buitensingel zit op het middelste gaatje. Als hij losser zit dan heeft de kar teveel speling. Doe ik 'm strakker dan heeft de kar juist te weinig speling en vangt de pony alle klappen op.

Qua galop is het denk ik een combinatie. Je hebt toch nog een onervaren pony? Die kan de galop lastig vinden. Verder is je eigen evenwicht ook van belang. Hang niet teveel naar voren, maar zit netjes recht.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 10:08

.
Laatst bijgewerkt door Lori op 11-06-25 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 14:30

Is je pony niet te groot voor de Pirouette?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:47

Gisteren heb ik mijn HCA op kunnen halen, hij was na een weekje al klaar! Vandaag afstellen en in balans brengen, ik ben heel benieuwd!!

Het stoeltje zelf kun je geloof ik ook stellen toch (meer recht of schuiner)?

Dus mocht iemand die twijfelt over een HCA, eentje willen bekijken, dan ben je welkom bij mij (kop van Noord Holland omgeving Schoorl) :)

Afbeelding

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:27

Lori schreef:
Ik heb er hier nu echt van overtuigd dat de sulky pirouette niet in evenwicht hangt. Nu klappert die in draf in de lichtogen al half zwevend maar kan dat die in slowmotion telkens de onderkant van de lichtogen raakt ook. Gaat te snel om goed te zien. Dan krijg ik mijn ene voorstuk niet goed vast (schroefdraad bout kapot) ga zien voor andere inbus bouten maar het gevolg is dat die verdraaid en al het gewicht dan op de andere terechtkomt waardoor mijn schoftje scheef trekt.

Dus hoe dat ding terug in evenwicht krijgen, voor de gene die bekend zijn met de pirouette hij hangt nu in het voorste gat (verste van de kar af) van lamoenafstelling, bankje volledig naar achteren. Finn is 93cm hoe kan ik hem beter hangen wat is logica qua die lamoeninstellingen ?

'terug in evenwicht' wat is er veranderd aan de situatie?

Pirouette lijkt mij eigenlijk meer geschikt voor kleinere ponies, met 93 cm is een Cavalettie wat handiger.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 07:55

Heeft iemand een idee of het mogelijk om de panzitting van de hca te vervangen voor een bankje. Hoe moeilijk is dit en waar zijn de bankjes te verkrijgen en de prijs?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 08:14

Het is wel mogelijk. Heb hierover met Andries gebeld. Prijs kon hij me niet zo zeggen maar als je hem belt dan kan hij je meer vertellen :j

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:18

.
Laatst bijgewerkt door Lori op 11-06-25 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt