[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:16

mijn wagen is ook rond de 200 kg. de wagens waar we voor gaan kijken bij de lemerij zijn rond de 170/180. die van dekkers is dezelfde als sammykuh en dus 225 wat ik eigenlijk net iets te zwaar vind voor enkelspan.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:16

elien die combi is ideaal, een tweewieler en een vierwieler, maar eerst weer even actief en dan sparen voor een goede tweewieler.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:18

maar als je nu al weet dat er een 2-wieler komt, dan kun je daar je beslissing met de 4-wieler op afstemmen.

maisie: die van mij komt ook van de lemerij

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:21

het gaat uiteindelijk toch omhoe licht de wagen rijd. Een kar van 180 kan zwaarder trekken dan een kar van 225 (als voorbeeld genomen ) gewicht zecht dus lang niet alles het gaat erom hoe soepel de wagen loopt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:24

xElienx schreef:
is dat net zo'n sulky als die van mij?

Nee, de echte tweewieler.
Zoals deze
Afbeelding

Hij wordt dan zwart/geel (uiteraard!) en geschikt voor enkel en tweespan. Er komt dan ook nog een treeplank achter voor jerrycans enz. We kijken nog naar de mogelijkheid om daar zelfs een plek te maken waar de groom op kan staan, met beugels. Is in theorie wel mogelijk.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:26

dat is zeker een mooie wagen. wel zou ik er dan een aangepast bokkussen op willen om dat geklapper in je rug te voorkomen.
wij hebben er ook aan zitten denekn om deze voor onze welsh aan te schaffen.
maar ik zou NOOIT een groom achterop een sulky willen hebben.

mijn combi
[AR-ITP] spikkels op de shetlandmendag. 2de prijs

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:47

Aangepast bokkussen heeft geen zin op deze wagen. Laat ik het zo zeggen: de kar waar ik afgelopen zaterdag op heb gezeten had ook deze zitting en je zat prima stevig. Ik voel al snel iets in me rug als hij niet goed zit. Ik deed ook niet schuiven ofzo (en bij een dikke hobbel ben ik niet bij de menner op schoot terecht gekomen Haha!)
Waarom zou je geen groom achterop willen hebben? Pieter staat altijd graag onderweg daarom zit ik te denken aan deze mogelijkheid.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:48

Elien, de foto's op de site van de shetlandmendag (beginscherm) Dat is dezelfde wagen, echter zwaardere uitvoeirng en iets groter, speciaal voor de zwaardere marathons.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:48

haha, het HCA-princiepe --> stabiel en goed geveerd Knipoog

maar je sulky raakt dan wel uit balans met iemand achterop

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:49

wat was de site ook al weer?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:51

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:53

aha, je bent bij Voskamp geweest Knipoog

dat is zeker een mooie wagen! stabiel en stevig, maar deze is inderdaad veels te groot

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:56

Inderdaad, hier komt de haflinger wagen ook vandaan. Vandaar dat we ook hier weer terug zijn gegaan. Hij gaf zelf aan dat het prima past en bij de uitvoering op de foto met 4-span dat, dat te zwaar werd.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:58

hoe bedoel je? de wagen van de foto te zwaar voor het 4-span?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:00

Nee voor mijn ukken. Vandaar voor mij de lichtere en kleinere variant ervan

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:03

deze is oor die van jou zeker te groot. zelfs nog voor een 4-span van die ukken. er bestaat een kansje dat dys de wagen van de foto ook krijgt en dys is 1.33m

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:08

xElienx schreef:
haha, het HCA-princiepe --> stabiel en goed geveerd Knipoog

maar je sulky raakt dan wel uit balans met iemand achterop

Dat is inderdaad nog even het probleem, balans is wel tijdens het rijden bij te stellen maar hij moet er wel zonder problemen af en toe af kunnen stappen dus of dat inderdaad gaat lukken is nog maar de vraag.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:20

maar ook als hij er op staat kan hij de sulky makkelijk uit balans brengen gezien zn lengte bij het staan

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:29

Je bent er wel al van afgestapt, maar ik zal het eens herhalen: koop niks zonder vering! Mijn zelfbouw trainigs/africhtings tweewieler heeft geen vering en op langere ritten krijg ik er hoofdpijn van, ook al beperk ik mij tot asfalt. Het ding ligt wel goed in balans, dus ik begrijp niet waar de commentaar over een klapperende rugleuning vandaan komt: als je tweewieler goed uitgebalanceerd is, krijgt die niks mee van de beweging van het paard.

Ik heb een koets van een 300tal kg voor mijn haflingers en voor enkelspan is dat wat aan de zware kant. Het is goed te doen, zeker op enkel asfalt, maar toch... Voor tweespan zal het ideaal zijn (moet ik nog proberen), maar voor de training ga ik denk ik toch eens zien voor bladveren onder mijn hobbelkar. Ik zou in jouw plaats kiezen voor de stevigste optie; het gaat toch om een tweespan...

Napie: leuk om horen dat alles goed verlopen is. Alleen jammer van de verklooide route... Ik vraag mij af wie zo onverdraagzaam kan zijn.

Groeten, SuSEQ

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:37

hoe kan een sulky stil liggen op een bewegende paardenrug? mijn sulky ligt perfect in evenwicht en zweeft als het ware in de lichtogen(of er net tegenaan). maar het lamoen heeft niet zo veel ruimte in de lichtogen dat de bewegingen van mn pony daar mee opgevangen kunnen worden. 100% stil ligt de sulky dus nooit.

ik ben het wel met je eens dat zonder vering rijden een ramp is. wat betreft vering geef ik de voorkeur aan schrokbrekers (die heb ik onder mn sulky en bij mn marathonwagen heb ik luchtvering)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:39

@ sammykuh je hebt gelijk daarom gaan we ook wel kijken bij dekkers. Maar ken hier in de buurt iemand met ook een lemerij kar die met een zelfde soort span rijdt als mij. vandaar.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:57

Elien: Ik begrijp best wat er bedoeld wordt met klapperen... De sulky van mijn oom doet het ook; dat ding ligt uit evenwicht vastgensoerd met brancardbeugels en de buitensingel nog eens om het lamoen gedraaid. Maar mijn zelfbouwgeval doet het niet, die blijft gewoon stil liggen. Misschien komt het door het (te) lange lamoen, maar bewegen doet hij niet. Er is nog plaats genoeg in de lichtogen, maar die zijn ook niet enorm groot.

Zelf ben ik meer gewonnen voor bladveren; da's eenvoudiger en kan minder snel kapot. Lachen

Groeten, SuSEQ

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:23

Ik heb besloten en ga hem morgen ophalen. Wagen 3 dus.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:27

volgens mij is dat de beste keus

SuSEQ: ik moet zeggen dat de sulky bij bepaalde gangen/tempo's en met name op het asvalt wel stil ligt. maar hobbelen ga je gewoon niet tegen. zowel de beweging van de pony/paard als de ondergrond (helling en structuur) hebben hier invloed op.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:30

Dat denk ik ook.