[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LS_fotos

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:53

Ik heb echt een rotdag, zit nog net niet tegen dissociëren aan. En hoop dat ik dat vanacht ook niet ga doen.. Morgen ga ik op me nieuwe kamer bed plaatsen en kast en zie er heel erg tegenop al die zooi overhuizen die erin zit kleding enzo. :(

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:01

VanHuisUit schreef:
Wil me gaan opgeven voor de 64 km in Breda / Teteringen :oo vind het nu al spannend hahaha.

Herkenbaar VHU, ik weet zeker dat Klava makkelijk een 60-er zal lopen, maar voor mijzelf is de 'psychische drempel' hoog, ik stel het denkelijk uit naar het einde van het seizoen (dan ben ik door al m'n smoesjes heen om niet te starten) :o

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:44

ik lees voornamelijk stil mee en probeer van jullie trainingen te leren.
Zelf ben ik al een onwijze fan van bietenpulp, super goed ook voor de darmflora!

Echter wist ik niet dat jullie voor de ritten juist voeren, ik dacht altijd dat het niet aan te raden was en voer het vaak na het mennen terwijl ik mijn spullen opberg.
Of is voor de rit voeren enkel raadzaam als je echt lang onderweg bent?
(wellicht is dat dan beter als ik meer dan uur onderweg ben, of is dat overdreven :P )

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:58

Het is maar mijn ervaring he :7 ik zal hier niet zeggen dat het altijd goed is ofzo en dat iedereen het moet doen, onder alle omstandigheden. Ik rij vrijwel altijd langere buitenritten met mijn pony (1.5 uur minimaal, vaak eerder uur of 2 of langer). En ik voer ze zelf. Dus als ik er dan ben, krijgen ze ook hun voer. Is dus ook gewoon praktisch.
Als ik dressuurmatig train zou ik ook anders voeren, voerde mijn dressuurpaarden nooit voordat ik ging rijden, hooguit bij het opzadelen netje hooi ervoor of zoiets. Maar zeker geen halve emmer pulp, maar met water geven ed ging dat ook heel anders. Bij endurance wil je altijd dat ze mogen drinken je wilt dat ze zoveel mogelijk drinken. Bij dressuur denk je daar vaak helemaal niet aan... (tenminste ik in mijn tijd niet, ja je hield wel eens een emmer voor de neus maar niet op de manier als je bij endurance doet).
Met langere ritten zorg je er juist voor dat je pony goed heeft gegeten voordat hij vertrekt (is wat anders dan bommetje vol stouwen :P ) want ze kunnen uren lang niet fatsoenlijk eten. Altijd bergen hooi in de trailer, eten mee voor na de rit / voor de rit etc.
Als je langere klassen rijdt op wedstrijden dan heb je de vetgate waarin je ze toch ook probeert aan het eten / drinken te houden/krijgen.

@Stelvio Ollie heeft nog maar een klasse 2 gereden, weliswaar met twee vingers in de neus maar goed .... eind april doen we de 2e. Alle klasse I wedstrijden heeft ze ook altijd fluitend gedaan zeg maar. Het is meer dat ik aan mezelf twijfel eerlijk gezegd .... Die 1e en ook nu de 2e x waren wedstrijden waarbij we een reistijd hebben van 2.5 uur. Breda is voor ons 3 kwartier rijden ... is dus ook minder zwaar voor zowel haar als mij ... vond het een erg leuke wedstrijd vorig jaar... maar vind het ook doodeng hoor :j als ik niet zeker weet dat ik een groom heb dan ga ik voor de lange I maar denk dat ik baal dat ik geen 2 rij als ik daar dan ben ...

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 01:01

Tnx voor je reactie, ik begrijp dat anders is dan bij dressuur vandaar mijn interesse ;) mendurance is nieuw maar wil zelf afstanden uitbreiden en wie weet ooit starten vandaar dat ik hier mee lees ;)

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:19

VHU: ik kan je groomen op 23 mei als je dit wilt. Ik zou het wel prettig vinden om van tevoren even bij je langs te komen zodat we goed kunnen doornemen Hoe je het wilt hebben.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:55

Wat leuk stelvio nieuw vriendje voor klava.maar dravers zijn toch al beleerd voor de wagen,dus waarom naar stan gebracht of was dat meer voor jezelf.ga je nu ook mendurance starten.en waarom klava niet voor de wagen?

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:41

keona schreef:
Wat leuk stelvio nieuw vriendje voor klava.maar dravers zijn toch al beleerd voor de wagen,dus waarom naar stan gebracht of was dat meer voor jezelf.ga je nu ook mendurance starten.en waarom klava niet voor de wagen?

Dana is nooit beleerd geweest voor de wagen, dus vandaar dat we haar naar Stan hebben gebracht. (Een draver is een ras, dus ook de paarden die niet op de baan gelopen hebben, maar wel tot dit ras behoren noem je een Draver).
Klava willen we ook zeker laten beleren, maar we hebben ervoor gekozen om Dana eerst te laten en beleren en als zij meer ervaren is Klava erbij in het tweespan te laten beleren.
Mendurance staat zeker op het verlanglijstje!
We gaan eerst endurance onder het zadel starten en ondertussen moet er nog een trekhaak onder de andere auto en een aanhanger komen om ook de koets te kunnen vervoeren naar wedstrijd.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:09

Stelvio schreef:
keona schreef:

Dana is nooit beleerd geweest voor de wagen, dus vandaar dat we haar naar Stan hebben gebracht. (Een draver is een ras, dus ook de paarden die niet op de baan gelopen hebben, maar wel tot dit ras behoren noem je een Draver).
Klava willen we ook zeker laten beleren, maar we hebben ervoor gekozen om Dana eerst te laten en beleren en als zij meer ervaren is Klava erbij in het tweespan te laten beleren.
Mendurance staat zeker op het verlanglijstje!
We gaan eerst endurance onder het zadel starten en ondertussen moet er nog een trekhaak onder de andere auto en een aanhanger komen om ook de koets te kunnen vervoeren naar wedstrijd.

Snap best dat een draver een ras is,maar 99% heeft normaal gekoerst daarom

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:27

@Barney super blij mee! En als je voor die tijd langs komt om door te spreken ook super leuk, wil ook wel bij jou komen hoor, dat we het bespreken tijdens ritje :)* of dat we afspreken in het Kralingse/Bergse bos of zoiets, ik op Ollie, jij met je span? Ik stuur je wel even berichtje op fb :j +:)+
@Cpinnetje leuk!
@Stelvio ook leuke plannen *\o/*

Deze week 45 km gedaan, komende week willen we proberen weer de 60 aan te tikken. Vanochtend lekker met mijn 'tweespan' op stap, zo gezellig altijd <3
https://www.youtube.com/watch?v=9to7ALJcVmU

@LS ik hoop dat het vandaag een beetje gaat met je :(:)
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 12-04-15 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:38

@VHU Leuk zo, je alternatieve 2-span!

@Keona wanneer ga jij nog eens een mendurance starten? Ik zou je graag eens komen helpen op wedstrijd om zo al eens vanaf de zijlijn ervaring op te doen met mendurance.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:02

Jaaaaaaaaaa ritje Kralingse bos lijkt me een goed plan.

Vandaag politieles gehad op de vereniging met drie aanspanningen. Dat was wel echt heel erg lachen. Ik had de tweewieler mee en we moesten over een oranje zeil met daarop een matras en springbalken. Ik stuiterde nogal en vloog omhoog. De toeschouwers hadden de grootste lol en wij ook.
Barney heeft heel goed zijn best gedaan. Uiteindelijk de hele baan gedaan en dan in galop overal tussendoor en overheen. Was leerzaam en naarmate de tijd verstreek werd het steeds makkelijker.

En wat me vandaag weer versteld deed staan..... Ze aten hun pulp op zonder iets er doorheen. Ik had het klaar staan voor na de les en ze zagen de emmer. Ik gaf ze een handje en ze aten het zo op. Ik deelde de emmer om en om met ze en ze aten het gewoon op.

Leuk om zo met twee paarden tegelijk op pad te kunnen gaan VHU.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:06

Stelvio in etten leur rijden we.want teteringen van komend weekend gaat helaas niet door.je mag altijd mee komen geen punt

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:53

Echt een leerzaam topic zo!
Iemand tips om mijn welsh dikker te krijgen ? Hij krijgt veel kuil, 2x per dag 1/3 brok, van bij per dag een schep lucerne met magnesium en halve schep muesli zonder.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:02

LS_fotos schreef:
Echt een leerzaam topic zo!
Iemand tips om mijn welsh dikker te krijgen ? Hij krijgt veel kuil, 2x per dag 1/3 brok, van bij per dag een schep lucerne met magnesium en halve schep muesli zonder.

Gras

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:59

Even een "ego-post":
De globale afstanden staan inmiddels op de website.
Als de KNHS mee werkt (moet wat aangepast worden aan het vraagprogramma wat ik zelf niet kan), dan kan ik morgen het vraagprogramma verder invullen en indienen. En daarmee moet het mogelijk zijn dat er vanaf eind deze week (maar in elk geval uiterlijk maandag 20 april) ingeschreven kan gaan worden!

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:14

Gras kunnen ze hier nog niet op, t gras is nog te kort helaas. Ik doe wel eens met hem aan de hand grazen maja geen uur ofzo.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:30

Als we het over pulp hebben dan zou dit jou ook kunnen helpen LS_fotos. Ik heb die zelf van Pavo omdat er geen gewone brokken waren. In de PAVO zit geen melasse en heel weinig suiker. Dat zou jou dan minder helpen, ik denk dat dan de gewone pulp beter is.

Eventueel iedere dag slobber als extra erbij geven of te kijken naar een voer wat meer kan aanzetten dan de brok die je geeft. Maar ik begrijp dat je Welsh vrij voorwaarts en pittig kan zijn, het is dan wel uitvinden of hij daardoor niet nog pittiger wordt (mocht je dit niet willen).

Sommige mensen geven maïsmeel erbij voor oudere paarden die op gewicht moeten blijven maar ik heb hier zelf geen ervaring mee. Ik weet dus ook niet welke voor en nadelen dit kan hebben.

Nicole: ik ga snel kijken naar je "globale afstanden", ik ga me dan als het allemaal rond is bij jullie gezellig inschrijven.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:34

Zo nou maak mijn borst maar nat, 69,8 kilometer :D _/-\o_

Ik ben inmiddels wel druk bezig met alles goed in te lezen van andere Endurance deelnemers op het forum. En als ik ernaar kijk dan krijg ik het al aardig benauwd. Ik heb er ook heel veel zin in, het wordt wel de wedstrijd van het seizoen voor ons. Ik ga echt heel hard mijn best doen hem uit te rijden en niet afgekeurd te worden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:47

NdV74 schreef:
Even een "ego-post":
De globale afstanden staan inmiddels op de website.
Als de KNHS mee werkt (moet wat aangepast worden aan het vraagprogramma wat ik zelf niet kan), dan kan ik morgen het vraagprogramma verder invullen en indienen. En daarmee moet het mogelijk zijn dat er vanaf eind deze week (maar in elk geval uiterlijk maandag 20 april) ingeschreven kan gaan worden!

Hoe heb jij het vraagprogramma ingediend? Gewoon per mail ingestuurd? Ik kan namelijk niet inloggen op de knhs site omdat het vraagprogramma wordt ingediend op naam van de stichting en ik heb geen knhs nummer

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:51

Ik kan wel inloggen op de KNHS-site.
Mijn eigen account is gekoppeld aan de licentie-overeenkomst van onze Stichting.
Maar volgens mij kunnen ze een soort van gratis lidmaatschapsaccount aanmaken, wat gekoppeld wordt aan jouw stichting. Ik was ook gewoon lid maar kon dat dus niet koppelen aan de stichting, dus toen hebben ze dat vorig jaar zo opgelost (ben nu overigens zelf wel lid via de menvereniging, maar die staat los de mendurance).
Dus misschien eens informeren bij de KNHS wat er mogelijk is?

By the way, het ging erg voorspoedig met het vraagprogramma. Het is inmiddels goedgekeurd :D
Er kan ingeschreven worden!

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:51

Ik ga me zo inschrijven maar op de site staat aangegeven dat er op het vraagprogramma meer info staat over het Kampioenschap. Ik zie het niet staan, is er al wat over bekend?

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:56

@nicole heb je enig idee rond welke tijd klasse drie vertrekt? Normaal zouden wij niet overnachten maar ik denken dat dit nu wel zou moeten omdat de start vaak erg vroeg is met de drie. Dan wordt het nachtwerk om de pony's op te halen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:50

Het mendurance DFW zenuwentrum is weer geopend. Kantoortje in het nieuwe huis is ingericht en aktief. Kom maar op met de inschrijvingen. Alleen een beetje jammer dat ik ontdekte dat bepaalde papieren in de opslag in Wateren is achtergebleven. Moet ik binnenkort toch maar eens induiken.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:34

Wow wat een kilometers. :D

Bedankt voor voeradvies, pulp vind ik een beetje eng met geven omdat als je te weinig water erbij doet ze koliek kunnen krijgen en vaak hoor je dat ze het niet willen eten. Iets voor erbij moet ik oppassen met haver het is namelijk al een zeer loperige pony. Daarom heb ik nu muesli zonder van Subli.
Subli zelf adviseerde mij merriebrok, maar in merriebrok schijnt veel suiker en melasse te zitten kans op hoefbevangenheid groot bij een sober ras.