[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:53

150 kilo voor enkelspan is redelijk aan de maat hoor. Ik merk dat mijn pony's (van 100cm en groter) er soms toch moeite mee hebben op iets zwaarder terein (ze lopen nog wel, maar dressuurmatig is het dan niets meer), en dan is die van mij 'maar' 130 kilo. Voor 2span moet het geen probleem zijn.

Nummer 1 zou voor mij afvallen ivm de vering, nummer 2 idd wel erg smal, maar nummer 3 vind ik wat zwaar voor die kleintjes (in het enkelspan dan he).

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:59

Dennis schreef:
150 kilo voor enkelspan is redelijk aan de maat hoor. Ik merk dat mijn pony's (van 100cm en groter) er soms toch moeite mee hebben op iets zwaarder terein (ze lopen nog wel, maar dressuurmatig is het dan niets meer), en dan is die van mij 'maar' 130 kilo. Voor 2span moet het geen probleem zijn.

Nummer 1 zou voor mij afvallen ivm de vering, nummer 2 idd wel erg smal, maar nummer 3 vind ik wat zwaar voor die kleintjes (in het enkelspan dan he).

maar ze rijd toch dubbel of heb ik het nu verkeerd begrepen ?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:59

waar komt jouw marathonwagen (foto keetje) vandaan, want volgens mij is dat dezelfde (150 kilo is ongeveer). Het doel is overigens puur 2-span.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:01

Reijer van de Brink (zoek maar op marktplaats).
Keet was echt wel het minimum wat in enklespan er voor kon. Die heeft eerst ook een tijdje voor een lichtere wagen gereden om wat bespiering te krijgen want die marathon wagen was in het begin voor het mooie toch ff te gek.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:08

Ik mende nu ook enkelspan, (met tweewieler, maar dat gaat ook moeilijk in tweespan) Ik wil vooral gezien de grote van mijn pony's alleen 2 span rijden. Dressuurmatig doorwerken doe ik aan de lange lijnen.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:10

sonjim schreef:
Ik mende nu ook enkelspan, (met tweewieler, maar dat gaat ook moeilijk in tweespan) Ik wil vooral gezien de grote van mijn pony's alleen 2 span rijden. Dressuurmatig doorwerken doe ik aan de lange lijnen.

is kar 3 vanaf de grond tot aan waar je voeten staan 91 of tot rugleuning bokkussen.

Mijn kar is ook voor shetten en vanaf de grond tot waar mijn voeten staan 71 cm

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:14

De 91 cm is bovenkant zitting van de kar.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:17

sonjim schreef:
De 91 cm is bovenkant zitting van de kar.

je zou eigenlijk de maat van onderkant tot waar je je voeten zet moeten weten dan weet je of het een mooi plaatje is (daarbij weet ik niet of het kan maar is het misschien beter als je een keer je ponys voor die wagen zet voor je de beslissing neemt hem wel of niet te kopen. Zo heb ik dat bij mij ook gedaan

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:38

Onderkant waar je voeten opstaan ongeveer 51 cm.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:45

sonjim schreef:
Onderkant waar je voeten opstaan ongeveer 51 cm.

moet makkelijk kunnen hoor scheelt 20 cm met de mijne

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:52

sonjim schreef:
waar komt jouw marathonwagen (foto keetje) vandaan, want volgens mij is dat dezelfde (150 kilo is ongeveer). Het doel is overigens puur 2-span.

denk er wel aan dat als je een goed 2-span wilt hebben, je af en toe ook de mogelijkheid moet hebben om ze in het enkelspan te trainen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:00

Mij is wel verteld dat voor korten trainingsritten, mits aangepaste ondergrond, het ook in enkelspan geen probleem is.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:09

maar hoe doe je dat dan als je er eentje dressuurmatig bij wilt stellen? zoiets doe je niet op asvalt. of houd je je sulky?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:12

Aan de hand zonder kar. Ik wil en mag Jimmy niet meer met sulky rijden voor zijn rug.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:23

stel: je ene pony loopt steeds iets achter de strengen en laat de ander al het werk laat doen. hiebij komt hij niet aan het bit en blijft steeds maar aan de langboom klitten om aanleunig te zoeken. in het 2-span krijg je dit niet opgelost.

hoe ga je dat dan doen?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:33

Enkelspan maar ik men met tweewieler ook niet in de wei, want dat rammelt zo door de hobbels in de wei, dat het niet werkt.
Ik ben het niet met je eens dat je dressuurmatig alleen in bak of wei kunt mennen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:36

nee, klopt. maar ik geef er wel zeker de voorkeur aan. als je de ruimte hebt, wordt je minder belemerd in je mogelijkheden.

ik wou je even na laten denken over de mogelijkheden, voor je een beslissing neemt Knipoog

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:39

xElienx schreef:
nee, klopt. maar ik geef er wel zeker de voorkeur aan. als je de ruimte hebt, wordt je minder belemerd in je mogelijkheden.

ik wou je even na laten denken over de mogelijkheden, voor je een beslissing neemt Knipoog

wat voor wagen (welke van de 3 ) zou jij aanraden dan ?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:40

Misschien volgt er later nog een mega goede 2-wieler, maar dit is het beste begin voor mijn gevoel.
Ik heb er overigens gisteren ook al een oprijwagen voor gekocht. Ik zet hem dan namelijk bij mijn ouders aan huis en kan hem dan makkelijk meenemen naar de wei, anders ben ik bang dat hij een keer weg is.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:47

sammykuh schreef:
wat voor wagen (welke van de 3 ) zou jij aanraden dan ?

zelf zou ik voor stabiliteit gaan. nummer 3 dus. MITS ik de mogelijkheid zou hebben om enkelspan te rijden met een andere wagen. op het moment heb ik ook een zwaardere wagen (180kg) met een spoorbreedte van 1.21m, deze gebruik ik alleen voor het 2 en 4-span. voor enkelspan training gebruik ik mn sulky. een voordeel hiervan is dat hij lekker licht is en de pony's met de dressuur dus op hun eigen benen leren lopen. ook hoef je niet iedere keer de langboom voor het lamoen te verwisselen.
eerder had ik een lichtere marathonwagen (120kg?), maar die was niet stabiel genoeg na mijn mening. als je met wat tempo door de bochten ging, begon die te drifften. ik wil er dan niet bij nadenken wat er dan gebeurd als je op dat moment tegen een hobbeltje aan komt.

zonder vering rijden vind ik echt een ramp.

mijn pony's zijn trouwens 96cm tot 1.02m

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:50

ik heb zelf pas een nieuwe marathonwagen van 225 kilo gekocht voor mijn enkelspan welsh A en hoop in de toekomst 2 span. Voor thuis in de bak heb ik ook een sulky om te trainen. Maar meestal rijd ik met mijn marathonwagen naar ons achter waar een oefenterrein is om te dressuren. Mijn pony heeft geen moeite met de wagen vandaar mijn keuze. Deze wagen was overigens ook geschikt voor 2 span shetten. Maar ja shet of welsh is soms nogwel een ernorm verschil Ja

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:51

ik moet er ook nog even bijzeggen dat er gezegt wordt dat mijn wagen 180kg is, maar ik heb het idee dat hij wel iets zwaarder is.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:56

xElienx schreef:
ik moet er ook nog even bijzeggen dat er gezegt wordt dat mijn wagen 180kg is, maar ik heb het idee dat hij wel iets zwaarder is.

ik reed voorheen met een wagen waarvan ze zijde dan die 200 woog . alleen vond ik het zicht niets de wagen was voor het mooie net te groot vergeleken met de pony die ervoor stond. Ben dus opzoek gegaan naar een andere wagen. Maar naar mijn mening trekt hij deze wagen waarvan ze zeggen dat hij 225 weeg (meer dus dan de vorige) beter weg dan mijn vorige wagen hij doet nu minder moeite en loopt soms wel wat sneller (gezien de km teller op mijn wagen Knipoog )

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:06

Ik kom ook maar weer even langs. Deze week flink aan het bijkomen van de wedstrijdorganisatie.
Afgelopen zaterdag heb ik hier in het Drents Friese Wold een mendurance georganiseerd. Anderhalf jaar voorbereiding gehad en zaterdag zelf 12 uur achter elkaar in de weer geweest om alles in goede banen te leiden. Op wat kleine beginnersfoutjes na is alles goed gegaan en waren de deelnemers tevreden. Sommige vonden de route wel veels te zwaar (1 vond het zelfs dierenmishandeling). De volgende dag (zondag) heb ik met mijn span de route weer afgehaald. Mijn span had niet meer voor de wagen gestaan sinds Voorst begin augustus en ik heb nog 10 km extra gereden ook omdat ik van en naar de startplaats moest. Mijn pony's konden het prima aan en waren vlot weer hersteld terwijl we toch nog een flink tempo hadden gereden.

Ik heb ter plekke nog even een tweewieler van HCA geprobeerd. Vorige maand had ik proef gereden met 1 bij HCA maar die kregen we niet in balans en die zat vreselijk (Andries schaamde zich er bijna voor) Zaterdag met tweewieler met tweespan ervoor een bospad opgegaan en in flinke galop de bocht om: hij zat geweldig. Echt geen verschil met mijn vierwieler. Hij is dus al besteld voor volgend jaar. Eerst mijn keuken klaar hebben (wordt opdit moment geplaatst) dan hoop ik hem voor het volgende mendurance seizoen te hebben.

Mijn vierwieler is ook rond de 180 kilo. Net iets te zwaar op bosgrond voor het enkelspan. Dan rij ik meestal over de weg of in het weiland. Ik zou niet voor een kleine spoorbreedte gaan. 1,20 m vind ik toch wel minimaal.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:12

is dat net zo'n sulky als die van mij?