[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LS_fotos

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:42

Ja waarom geen Electrolyten op de dag zelf ?
Ik heb altijd geleerd dit te geven na een zware arbeid waarbij ze veel zweten..
Ik geef het met Epervierdaagse door slobber heen. .

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:52

Ik weet voor of na een zware arbeit dit was in de rensport zo.daarom benieuwd waarom 3 dagen van te voren

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:59

Ik begon ook pas een paar dagen van te voren en de dag zelf maar alleen vanaf kl 2 en bij warm weer. In de kl 3 sowieso. Nickey had altijd een slechte turgor, zelfs bij de voorkeuring vaak al een 1. Zolang hij maar een paar slokjes dronk onderweg of in de vetgate was ik al tevreden. Ik zou me er niet teveel zorgen over maken en de eletrolyten met mate voeren. Ik gaf het nooit bij de trainingen, soms alleen als het bloedheet was na de training

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:35

Electrolyten moet je nooit geven als ze geen kans hebben om onderweg goed te drinken. Dan heb je een averechts effect.
Op de wedstrijd dag krijgen ze het na de wedstrijd als ze op stal of op hun logeeradres zijn zodat ze onbeperkt kunnen tanken.
Daarom niet voor de wedstrijd want ze maken lange kilometers en er is niet constant de kans om te drinken.

Als het echt warm is geef ik soms een heel klein beetje Electrolyten voordat ik start maar dat is niet vaak voorgekomen omdat ik dat zelf nog moeilijk vindt of het wel/niet goed gaat.

Electrolyten die ik geef mogen niet langer dan drie dagen worden gegeven en een teveel geeft een zware belasting op de nieren.

Electrolyten voor de wedstrijd zorgt ervoor dat er een verminderde kans is op spierproblemen en eventuele tekorten worden aangevuld. Maar dit doe ik alleen als het warm is en/of wordt.
Het helpt het melkzuur afdrijven uit de spieren en geeft ondersteuning van de spieren die vermoeid worden op zulke lange afstanden.

Gisteren heeft Barney heel hard gewerkt en droop het zweet op de grond. Dan krijgt hij wel Electrolyten omdat hij behoorlijk vocht had verloren en zijn spieren waren behoorlijk belast.

Het stimuleert ook de water inname voor de wedstrijd zodat ze beter gehydrateerd zijn. Na de wedstrijd en zeker in de hogere klasse die we nu rijden is het nodig om de verloren tekorten aan te vullen na de wedstrijd.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 19:12

Aha duidelijke uitleg. Ik heb ook begrepen dat het geven van een liksteen met alle mineralen dit ook doet. Echter moeten ze er dan wel aan likken. Gelukkig vinden sie het van mij heerlijk op zo een warme dag.

Het goede weer werkt goed aan mijn motivatie. Ik ga nu lekker optijd naar de ponys toe ipv bankhangen en ertoe zetten. Even wat opruimen, laten rennen en grazen. Morgen komt er een meisje kijken om zo af en toe met mij mee te gaan op de wagen ben benieuwd. Daarom even het erf weer wat fatsoeneren hihi

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:26

De pony's hebben ook beide twee likstenen op stal en in de zomer ligt er ook nog 1 in de wei. Maar ze gebruiken hem heel erg weinig. Maar inderdaad is het verstandig er altijd 1 aan te bieden, kunnen ze zelf bepalen of ze er wel/geen behoefte aan hebben.

Het weer werkt inderdaad productie en motiverend verhogend. Hopelijk is het een leuk meisje Laura, dat zou gezellig zijn voor je.

Kan iemand me vertellen waarom de groom met vaardigheid moet zitten? Ik weet dat dit moet en dat ze niet mogen praten of helpen met tegengewicht geven. Maar het lijkt mij niet erg stabiel als je in de barrage door de bocht gaat met snelheid en er zit een groom aan 1 kant.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:36

Citaat:
Vraagje voor VHU: ik vind Barney niet altijd goed genoeg voor gehydrateerd. Ik geef ze drie dagen voor de wedstrijd electrolyten als het warm weer is. Hij krijgt op de dag voor de wedstrijd slobber met veel water. Penen en appels op de wedstrijd en uiteraard slobber. En dan natuurlijk het hooi en ander voer maar daar haalt hij geen vocht uit.
Maar toch lijkt het niet voldoende te zijn en ik vrees dat ik dan met de klasse 3 in Etten-Leur een probleem ga krijgen. Heb jij nog tips om dit beter te managen?

IK heb altijd begrepen dat een liksteen nooit genoeg aanvult bij een flinke inspanning, eerder soort onderhoud.
Dit zijn mijn ervaringen hoor, weet ook niet of het 'klopt' maar het werkt :) nu zijn het mijn ervaringen met warmbloeds (KWPN3x, draver, x arabier)
Ik heb tot nu toe (**klopt af op onbewerkt hout**) nog nooit een paard met een hoge turgor gehad (hoger dan 1). Wel een keer bij Ollie bij aanvang 2, maar toen bij nakeuring 1. Dus bij alles altijd 1.
Ik geef bij warm (25+, beetje afhankelijk van wind) / benauwd weer ook electrolyt bij trainen, altijd halve portie trouwens van wat aangegeven staat op het potje. Heb sinds jaar of 4 electrolyt van NAF (paardendrogist).
Begin altijd twee dagen van te voren, door pulp / (+zemelen (Ollie), of senior priores/slobber, beetje afhankelijk van paard, maar altijd door pulp).
Dan twee dagen 1/2 portie (voor normale inspanning), op dag wedstrijd voordat ze trailer op gaan ook 1/2 portie (die van mij krijgen altijd pulp + voordat ze trailer op gaan) en dan voordat ze de wedstrijd lopen ook nog 1/2 portie. Plus na de tijd 1/2 portie. Nu zal dat dan in vetgate zijn en dan na de wedstrijd ook nog.
Dus op wedstrijddag krijgt ze 1.5x normale portie.
Natuurlijk altijd volop water erbij. Vorig jaar in Ermelo was super warm weer, heeft Ollie bijv 5 emmers water gedronken over de hele dag, dat is echt heel veel (normaal zit ze op max 2 emmers op wedstrijd).
Ik geef de dag erna ook nog electrolyt en als ik denk dat het nodig is de dag daarna ook nog.

Maar .... op 'gewone' dagen, dus als het niet zo warm is krijgt ze er niets extra's bij. Dus afgelopen twee wedstrijden geen electrolyt. Ze krijgt wel altijd pulp, avond voor wedstrijd flinke bak en dag van wedstrijd is dat ook haar 'hoofdvoer', ze vindt het ook erg lekker gelukkig (al dan niet gemengd met van alles). Daarnaast vindt ze grof hooi erg lekker na de rit.

Bedenk goed dat gewoon hooi of kuil vocht vraagt van een paard. Dus als ze veel hooi / kuil eten, is leuk, maar het vraagt wel vocht. Zou bij turgor problemen toch veel in pulp zoeken en ... soms is het gewoon zo dat een paard een hogere turgor heeft dan een ander paard.

Maar goed, dat zijn mijn ervaringen. Ik weet dat veel mensen electrolyt voeren niets vinden toevoegen, mijn idee is daar anders over. Als mens neem ik ook extra zout tot me als ik een flinke fiets/looptocht doe. Daar komt mijn idee voor mijn ponys/paardjes ook vandaan :o

Als het van dat hele warme weer is geef ik voor / na training altijd pulp met schepje electrolyt erdoor. Maar ik geef zowiezo altijd pulp voor de training, omdat ik als ze op de wei staan nooit zeker weet of ze genoeg heeft gegeten. Dus standaard krijgen ze een halve emmer met pulp. Nooit gemerkt dat ze er last van hebben :7

Hier dus erge pulp verslinder (gewoon de normale pulp / veepulp, lekker goedkoop van de Welkoop (9,- Euro per zak van 20 kg).

Sorry voor de lange toelichting :o
Ja heerlijk he dat mooie weer :D

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:45

Hoe krijg jij je paard aan de pulp want die van mij eten het absoluut niet. Pulp is natuurlijk super fijn voor de vezels en het vocht. Slobber zal denk ik minder vezels bevatten.

Ik vind Electrolyten zeker een goede aanvulling als het warm is en voor de wedstrijd.

Hoe lang voor de training geef je pulp en als ze dit niet zo eten, wat is dan handig er doorheen te mengen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:22

OK nog nooit bij stilgestaan dat ze dat echt niet eten :+ krijg ze er altijd wel aan.

Hoe erg nat maak jij de pulp? Ik zie soms mensen die een soort 'drab' serveren maar dat doe ik dus niet. Bij mij is het nog vezelig / korrelig. Ja weet niet precies hoe ik dat moet omschrijven :7
Zal anders morgen een foto/filmpje maken, kun je het zien.
Pulp neemt enorm veel vocht op en blijft lang in de darmen, is erg goede 'vuller'. Daardoor is de borborgymie/darmgeluiden ook altijd goed.

Hero en Ber eten gewoon pulp zomaar, zonder toevoeging, enorme vreetzakken :P
Ollie vindt het momenteel heerlijk met zemelen erdoor (bij gebrek aan zemelen met brood / bix / muesli/slobber, maar voor muesli blijkt ze overgevoelig) ze is soms wat lastig met pulp eten maar tot nu toe komt er altijd wel weer iets waardoor ze het wel eet :)
Bente at het altijd met senior priores erdoor gemengd (iets van 50% sp, 50% pulp) en appelstukjes, was lastige eter maar die ging echt erg voor de sp :Y)
Rizanta at het 50% pulp, 50% subli slobber
Ushi at het ook 'gewoon'
Nebraska geloof ik ooit gestart met stukjes appel en zemelen / brood erdoor en uiteindelijk ook flinke eter.

Ze moeten het ook wel wat leren eten hoor. Dus niet direct 80% pulp en 20% iets lekkers. Langzaam opbouwen / ombouwen zeg maar.

Met verhoudingen bedoel ik dan uitgeweekte pulp. Pulp maak ik altijd aan met flink warm water, dan hoeft het maar een uurtje / anderhalf uurtje te staan. Doe ik thuis de pulp in het water, voordat ik wegga, tegen de tijd dat ik bij stal ben kan ik ze dan voeren.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:37

Mag ik heel even mijn gal spuwen???

Ik ben echt even over de zeik aan het gaan.

Korte uitleg: ik zit sinds kort in de mencommissie van de vereniging om wat menactiviteiten te helpen organiseren. In mei organiseren we weer voor het eerst een dressuur en vaardigheidswedstrijd. Hier is een jurylid voor gevraagd. Ik heb dit contact gelegd met hem.

Vandaag deed hij een verzoek op fb om vrienden te worden. Ik heb hem geaccepteerd. Op fb staan op dit moment filmpjes van mijn dag training op het strand. Daar zit een filmpje bij dat ze wat aan het drinken zijn uit mijn waterbak en een appeltje eten. De pony's zijn dit gewend door de wedstrijden en het oefenen met tussendoor eten en drinken voor de wagen. Ik sta ervoor omdat ik alleen ben geweest. Ze hebben zich net het schompes gewerkt in de warme zon. Dan heb ik ze ook nog op een parkeerplaats gezet waar geen auto's kwamen zodat ik geen risico liep op loslopende honden en auto's die voorbij komen.

Krijg ik van dat jurylid ineens de klote opmerking dat het vraagt om ongelukken en dat je dit zo nergens leert. Ik geef aan dat ze dit gewend zijn door hun trainingen in de Mendurance. Krijg ik het antwoord dat ik mezelf zo geweldig vindt en dat ik mijn verstand op nul heb.

Ik vind dit zo erg. Vraag dan eerst maar eens hoe het in elkaar zit voordat je zo gemeen doet. Ik ken die man niet eens. Klopt dat het niet volgens het MENBOEKJE is. Maar het is niet per definitie dat ik geen verstand heb. Ik kan er ook voor kiezen ze na zo'n rit op het strand ze niets te geven maar dat vindt ik niet eerlijk tegenover ze. Daarnaast ken ik ze heel erg goed en zal ik nooit van de bok afstappen als het niet kan. Ik rij altijd met cap met mennen als 1 van de weinige in de omgeving. Maar ik word zomaar betiteld als iemand die zichzelf geweldig vindt en verstand op nul heb.

Ik snap best dat je er je bedenkingen bij kan hebben. Maar waarom zo reageren terwijl je niets van me weet.

Het leuke is dat deze man mijn eerste menproef moet gaan jureren. Ik weet zeker dat ik Hoe dan ook geen kans meer heb op een correcte beoordeling.

Ik zal mezelf eerder naar beneden praten dan mezelf goed vinden. Ik ben altijd trots op mijn pony's maar mijn eigen prestaties vindt ik altijd te min. Ik vind mezelf altijd de slechtste en dan krijg ik dit te horen.

Ja ik ben trots dat de pony's het Tot de klasse drie hebben geschopt maar dat is dan ook het enige waar ik trots op ben. Maar daarentegen heb ik zoveel vragen en twijfels voor eind juni. Want we moeten het maar zien te doen en uit te zien rijden.

En dan krijg ik zulke opmerkingen en dat doet pijn. Door iemand die me totaal niet kent en weet hoe onze pony's in elkaar zitten.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:01

Ik ga dat dan toch maar eens proberen. En dan inderdaad in het begin meer lekkers dan pulp. Want Barney is zoooooooo kieskeurig.

Voorbeeldje: ze krijgen op gewone dagen een maat bekertje van de pavo met Marstall Vito. Een handje Wiesen Fasern voor de vezels en vitamine korrels. Daarnaast ook een schepje vitamine E met selenium in deze periode. Maar eenmaal per vier weken zitten er ook physylium vezels bij omdat ze zand uit de paddock eten omdat ze grasjes en blaadjes zoeken. Barney krijgt het voor elkaar om tussen al die verschillende dingen de vezels te laten liggen.

Trainingen lopen ze op sportmuesli. Maar de dagen dat er geen zware training is of gewone ritten lopen ze dan op bovenstaande. Anders worden ze snel te dik en krijgen ze teveel suikers binnen.
Laatst bijgewerkt door Barney1978 op 10-04-15 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:06

Mochten ze het echt niet eten dan doneer ik de zak aan jou VHU. Kom ik hem wel bij je brengen. Maar pulp is toch ook een dikmaker omdat er suiker in zit?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:29

Echt dat jurylid ... :x geen woorden voor. Probeer het naast je neer te leggen ik weet hoe moeilijk dat is ... :(:) heb ook zo vaak commentaar gehad van jan en alleman over bepaalde zaken zeker destijds met onze Snuitje... en later toen het met Bente zo beroerd ging ... was heel moeilijke periode voor ons.
Heel naar... bah.

OK back to nice things :)

Ollie haalt ook alles uit haar eten (Bente trouwens ook destijds). Iets wat heel goed voor ze is is bijv zeewier. Echt super spul. Maar dat eet ze echt niet hoor. Magnesium poeder, moet ik er niet op doen als ze het ziet, want dan lust ze het niet meer :P zo ook met vitamine korreltje, alsof ik haar vergiftig <<)
Pulp heeft ze leren eten door langzamerhand steeds meer pulp en minder bix / muesli / brood / zemelen. Maar met wedstrijd mag ze van mij 'los' gaan als ze maar eten. HElaas was ze vorige keer op Kootwijkerbroek iets te veel los gegaan, had toen muesli door de pulp en dag erop stond ze onder de bulten. Denk in combi met te rijk kuil maar voordat ze van die bulten af is ... zelfs vandaag voelde ik er nog twee -O- maar goed, gelukkig op zemelen heeft ze er geen last van :)
Ollie heeft dus eiwit bulten van kuil en haver, niet van pulp.
Ze ziet er altijd wel rond en gezond uit, maar dat vind ik persoonlijk wel OK. Hou niet van die gratenpakhuizen.

Klopt dat pulp een dikmaker is, maar ik noem het liever een 'volmaker'. Het is volgens mij net zo voedzaam als goed hooi, dat vult ook. Je kunt ze ook leren pulp te eten dat ze per dag in ieder geval handje geweekte pulp krijgen met half je eigen voer. Dus handje pulp laten weken en dat door je eigen voer. Dan hebben ze alvast iets. Merk je dat ze te dik worden ga je iets terug in hooi/kuil. Dat kan wel (is mijn ervaring) omdat die pulp ook gewoon als ruwvoer wordt gezien.
Beetje mee experimenteren (en dan met kleine handjes tegelijk) dan merk je het wel.

Ik merk gewoon dat het super voer is om te zorgen dat ze niet invallen, en dat ze geen uitdrogingsverschijnselen krijgen en de darmen goed gevuld blijven. Bij Ber, ons zenuwpees 3/4 arabiertje 1/ 4 dravertje is het een perfect middel om haar goed rond te houden.
Ben dus echt fan van pulp :D donatie dus welkom. Maar hoop dat je pony's het goed gaan eten :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 22:00

Wat een rot opmerking tijnie niet leuk inderdaad zeker als hij je gaat jureren. Heb je er op gereageerd of gewoon gelaten?

Hier lekker een half uurtje ze laten rennen en 3 kwatier op het gras gestaan we zijn rustig aan het opbouwen.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:21

Ik had uitgelegd waarom ze zo los kunnen staan. Kreeg daarop het antwoord dat ik mezelf zo goed vindt maar mijn verstand op nul heb. Oftewel omdat ik aangeef dat ze dit hebben geleerd door de Mendurance trainingen en dat dit zo is omdat ze in de klasse 2 lopen vindt ik mezelf zo goed en heb ik geen verstand.

Ik ga het gewoon proberen met ze, die pulp van Pavo zonder suiker zet die minder aan? Barney is altijd al rond ondanks al dat werk. Hij is wel goed gespierd maar komt heel snel aan.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:47

Getver Barney1978, wat een misselijke opmerking zeg! :r

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:08

Och mensen weten het altijd beter en alles moet of zo als in het boekje of zo als hun het willen.ik heb daar schijt van trek mijn eigen plan ik weet wat wel en niet kan en gaat het mis ben ik er zelf bij.niks van aantrekken.kijk maar eens hoe menners en andere ruiters tegen het paddock systheem aan kijken is ook raar niet normaal want zo hoort het niet.gewoon lekker doen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:25

Die pulp van Pavo is bewerkt en geeft daardoor andere fijnere structuur dan de gewone ordinaire pulp. Die van mij vinden die pulp van Pavo minder lekker, Ollie eet het zelfs niet ... daarbij is het duurder (ja ben toch altijd nog soort van boerin :+ )
Geen idee of die ordinaire pulp meer suiker bevat dan die van Pavo.
Zo ziet het er bij mij uit als het geweekt is (ik heb 5 liter water op vier volle, twee handen als kommetje naast elkaar, pulp en dan nog twee volle handen zemelen)... krijg je zeg maar 3/4 emmer voer van.
Afbeelding

Beide dames aan de maaltijd ...
Afbeelding
Afbeelding
Bij Ollie zat er vandaag nog een klein handje muesli door en halve schep ponybix en bij Ber halve schep muesli.

Ber krijgt eten uit een speciekuip anders gooit ze het steeds om }:0
Enne... ik had nog niet geveegd :P
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 11-04-15 12:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:28

Barney: Lekker weer uit feestboek gooien.... Wat heb je nou aan zo'n hufter?

Dat gezeik met dat mennen volgens t boekje is sowieso poedersuiker als je t mij vraagt. eeuwige gezeik, bokt vaak ook al, alsof mensen alleen nog maar plezier kunnen halen uit het zeiken op andere.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:30

Er zijn regels en er zijn ervaringen, en ik heb het ook regelmatig fout zien gaan bij mensen. Dus ik kan me voorstellen dat je aan iemand vraagt (neutraal) waarom ze iets doen zoals ze iets doen. Maar direct veroordelen en dan op zo'n toon, vind ik niet kunnen zeker niet als jurylid.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:54

Ik ben vanmorgen direct naar de Wel koop gegaan maar ze hebben geen pulp brokken meer in het assortiment. Hij stond er nog wel in maar ze verkopen het niet meer. Ik heb die dan maar van de Pavo genomen.

Ik had zo'n maat schepje van de Pavo gebruikt, dit is echt een klein handje. Ik had er teveel water ingedaan dus nog een bekertje erbij. Alle werkzaamheden gedaan en toen was het helemaal goed geweekt en zag het er zo uit als bij jou. Ik heb het met muesli gemengd en ze toen uit de paddock gehaald. Tot mijn verbazing aten ze alles op. Daarna haalde ik Barney uit zijn stal om te gaan poetsen maar mijn emmer stond nog op de grond en daar zat alleen nog wat pulp in. Dat heeft hij zo uitgelikt. Ik hoop dus dat ik het steeds meer kan afbouwen met muesli. Het zou zo fijn zijn als ze dit leren eten.

Vhu je gaf aan dat je het ook voor een training geeft. Hoe lang geef je dit van tevoren?

Toydoll: de wijze van zijn opmerkingen waren inderdaad kwetsend.

Vhu: vindt ik ook, ik kan me best indenken dat je dan kunt denken dat ik risico loop. Maar zoals je zegt vraag er dan naar ipv me direct als verstandloos te betitelen en dat ik mezelf zo geweldig vindt.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 18:32

Precies iemand er op tippen was netter geweest.

Helaas komt het meisje niet langs vandaag.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:50

Een kleine 4 maanden geleden heb ik heel enthousiast onderstaand verhaal geschreven, maar helaas tijdens het opbouwen ging Stelvio halverwege februari weer licht onregelmatig lopen, training gelijk stop gezet en dierenarts laten komen voor kreupelheidsonderzoek; laten uitverdoven en röntgenfoto's laten maken, helaas slecht nieuws... HKO klasse 3. Op de foto's van 2013 was een lichte onregelmatigheid te zien op het hoefkatrolgewricht, maar volgens de dierenarts was dit normaal voor een paard van deze leeftijd en kon dit niet de oorzaak zijn van zijn kreupelheid. Nu 1,5 jaar later waren de onregelmatigheden op het gewricht duidelijk vermeerderd en is het een klasse 3 geworden en is het nu wel de oorzaak van zijn onregelmatigheid.

Daar gaan je enthousiaste plannen...
Ik heb even tijd nodig gehad om dit nieuws te processen, mijn vriend is daar een stuk praktischer in: 'dan gaat Stelvio definitief met pensioen en dan moet je maar eens gaan kijken voor een nieuwe'.
Tsja, dan ga je maar eens op Marktplaats neuzen :+
Ondanks dat Stelvio m'n grote vriend is, wilde ik niet meer voor een Haflinger gaan, ik heb ondertussen mijn passie gevonden in de endurance en daarom enkele jaren geleden ook een arabier(Klava) erbij gekocht en daarom wilde ik nu een paardje dat makkelijk (na opbouw training) samen op het zelfde niveau van Klava mee kan.
Al snel kwam ik twee paarden in de regio tegen; een Anglo-Arabier en een Draver, als eerste naar de AA gaan kijken en rijden, leuk en vooral heel knap paard, maar met rijden niet gelijk een klik.
Paar dagen erna naar de Draver gaan en kijken en gelijk de klik <3 Laat het toeval zijn dat ze op 6km van thuis stond, dus in het weekend twee vriendinnen opgetrommeld (waarvan 1 op mijn arabier Klava) om samen een buitenrit te maken. Terug van de rit heb ik met de verkoopster afgesproken dat ik haar graag wilde kopen mits ze röntgenlogisch goedgekeurd zou worden.
Bij thuiskomst gelijk de da gebeld voor afspraak en Stan van Eijk om te vragen of hij plaats had voor een trainingspaard :D
Gelukkig werd ze goedgekeurd *\o/* en heb ik haar weer samen met m'n twee vriendinnen naar huis gereden. Enkele dagen later hebben we haar naar Stan van Eijk gebracht voor het beleren en morgen mogen we haar gaan ophalen :D Volgens Stan doet ze het super en gaan we een fijn paard aan haar krijgen.

Sodeju, wat een lang verhaal is het geworden :+

Stelvio schreef:
Wij zijn van plan om de impuls in IJselsteijn te starten met onze haflinger, voor ons heel speciaal omdat Stelvio in 2013 geblesseerd is geraakt en we hem toen zelf op pensioen hebben gezet omdat hij na een periode van rust en een injectie met hyarulonzuur nog niet veel verbeterd was.
Omdat hij op de wei maar wat dik stond te worden en hij met z'n 14 jaar nog niet oud is, hebben we hem in juni opnieuw laten onderzoeken en een behandelplan opgesteld, met als doel wat kleine recreatieve ritjes zodat hij toch regelmatig wat beweging en bijbehorende aandacht kreeg, ondertussen zijn we een half jaar verder en loopt hij heel goed <3
De dierenarts heeft aangegeven dat hij gewoon weer opgebouwd kan worden (hij heeft klasse I endurance onder het zadel gelopen), dus volgende week komt de osteopaat, krijgt hij 10 dagen rust en gaan we in januari beginnen met ons trainingsschema *\o/*

Mijn vriend zal op wedstrijd gaan mennen en ik groomen. Mijn vriend heeft afgelopen jaar een flinke val gemaakt tijdens het springen en heeft daarbij zijn heup gebroken, hij is nu goed gerevalideerd maar zal voorlopig nog niet rijden, dus hij gaat nu ook tegen verwachting in toch kunnen starten in 2015.
We grappen al dat hij samen met Stelvio het invalidenteam vormt :+

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:28

Wat een klote opmerking Barney! Alsof hun het altijd uit het boekje doen..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:42

@Stelvio wat naar voor je van je haflinger ... maar wat leuk dat je een nieuwe uitdaging voor de wagen hebt gevonden, super! We zijn uiteraard benieuwd naar je plannen en naar foto's!

Kijk aan Barney, zal het toch nog gaan gebeuren dat ze het lekker gaan vinden *\o/* Zou idd echt fijn zijn want is supervoer. Wat raar dat de Welkoop het niet meer heeft? Ik haal het bij Treurniet of bij de Boerenbond.

Ollie krijgt altijd voordat ik ga rijden portie eten, dan weet ik zeker dat er genoeg in zit :+ Is ongeveer 1/3 emmer en dat krijgt ze feitelijk direct voordat ik ga trainen. Ze eet het terwijl ik haar poets etc. En als ik op wedstrijd ga of ergens anders rijden krijgt ze dus zo'n portie voordat ze de trailer op gaat.

Wil me gaan opgeven voor de 64 km in Breda / Teteringen :oo vind het nu al spannend hahaha.