[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:06

Ik vind het lijken op de foto dat de lichtogen erg van de schoft af worden getrokken???als dat zo is zou ik je lamoen stokken ietsje draaien zodat ze dichter naar elkaar toe gaan. Dan hangt ie ook weer anders als het goed is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:45

Ja dan zou ik ze bijna horizontaal moeten draaien denk ik. Hij stond ook niet braaf stil trouwens. Ik zal t morgen opnieuw aanpassen en dan nieuwe foto's posten. Dat de lamoenstokken voor hem uitsteken daar kan ik niks aan doen verder.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 11:13

Fennadev schreef:
Hoi, hoe krijg ik deze hca zwevend in de lichtogen? Ik heb een pfiff standaardtuig en ik ga sowieso nog wat met de bomen draaien, want ik ben er nog niet tevreden mee zo, stoeltje staat op de allerachterste stand.
[ [url=m/lMWyfh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5kQUbn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je lamoen nog verder naar buiten draaien zodat de uiteinden naar buiten wijzen. Je lichten nog iets hoger. Je voetensteun nog een beetje naar je toe halen. Rubber onder zitting heb ik zelf voor aan zitten met mijn stoel bijna maximaal naar achter zodat ik wel rechtop zit. Broek moet strakker. Sla het riempje maar een twee maal om de boom heen. Nu rem je op de lichtogen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 11:14

Dit kost tijd om het even wicht te vinden. Dat is niet in 1 keer goed

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:59

Lichtogen omhoog was geen goed idee. Heb verder niet heel veel verandert. Moet hem nu met mijn gewicht in evenwicht krijgen. Ik heb wel de broek eenmaal om het lamoen heengeslagen en ik ben erachter gekomen dat de staalkabel van hca veel te kort is, dus we hebben nu een langere. Ik heb af en toe dat hij draf niet meer meeschokt zeg maar, dan ligt hij toch aardig goed?

Hoofdstel is ook aangepast trouwens.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:42

omdat een eigen topic kennelijk niet mag probeer ik hier maar wat tips te krijgen. [AR] inspannen voor een hca 2wieler
Ik twijfel een beetje of mijn pony niet te groot is voor dit wagentje? Ik kan natuurlijk wel een hoger bokkussen zien te regelen, maar dat gaat dan misschien weer ten koste van het evenwicht...

DeclanandMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:32

Het afstellen blijft inderdaad een project op zich :j

Aangezien ik ook een beetje blijf knoeien met het afstellen (19inch en pony van +- 98 cm) vraag ik me toch af of 16 inch wielen niet beter waren geweest. Ik moet echt bijna achterop de sulky zitten en achterover zitten met het stoeltje, en de voetsteunen staan op enkele cm's van het frame af.
Weten jullie of het mogelijk is om 16inch wielen te bestellen bij HCA en deze op de sulky te laten monteren? Of is het frame van een 16inch sulky anders?
Een nieuwe kost aardig wat geld, en dan moet ik eerst de 19inch verkopen voor ik een nieuwe kan bestellen. En wie weet is het toch niet de oplossing :(

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:50

Het frame is hetzelfde. Ik denk dat je je wielen wel om kunt wisselen maar waarschijnlijk moet je dan bijbetalen, aangezien jouw wielen al gebruikt zijn.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:39

19 inch wielen zijn volgens mij inderdaad te groot voor onder 1 meter

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:22

Ik heb 16 inch voor 1 meter pony is echt fijn

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:32

Hier ook 16 inch voor een pony van iets boven 1 meter (geen hca) maar de maat is prima. Voor mijne zou 19 inch ook te groot zijn denk ik.

DeclanandMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:17

Ik ga eerst eens horen hoe het zit om een andere set wielen te bestellen. Het blijft toch een raar systeem, dat bijbetalen. De eerste wielen heb ik toch ook al betaald?
Moest het gek duur zijn, dan kan ik nog altijd een overwegen om mijn hca te verkopen en een andere te bestellen...al zal ik dat liever niet doen, kwestie van het gedoe met de verkoop en het feit dat je dan even zonder zit :(

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:44

Ik snap wel dat je moet bijbetalen als je nieuwe wielen wil, immers zijn ze al gebruikt. Ik zou hem gewoon even bellen en vragen wat het kost met inruilen. En anders misschien zelf verkopen en de 16 inch voor het volle bedrag kopen. Maar vaak is inruil toch het voordeligst

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 23:37

juval schreef:
omdat een eigen topic kennelijk niet mag probeer ik hier maar wat tips te krijgen. [AR] inspannen voor een hca 2wieler
Ik twijfel een beetje of mijn pony niet te groot is voor dit wagentje? Ik kan natuurlijk wel een hoger bokkussen zien te regelen, maar dat gaat dan misschien weer ten koste van het evenwicht...

Ik heb toevallig nog bokkussen liggen die ik niet gebruik

Ik zou trouwens dat ehm hoe heet dat stukje.. dat van je kar naar je lamoen loopt wat uitschuiven dan komen je lamoenen iets geregeld en je bankje denk ik iets rechter als je dan je bankje daarna wat naar achteren schuift heb je denk ik dat hij wat meer in je lichtogen zweeft. Daarnaast zou ik je lamoenen iets breder draaien ze prikken nu heel snel in zijn schouders

Zie ook dat je het staaldraad door de lussen van je broekriem heb zitten zou ik persoonlijk niet doen. En je kunt je broekriem aan je lamoenen vast zetten dan denk ik dat je broek beter zit

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 06:08

DeclanandMe schreef:
Ik ga eerst eens horen hoe het zit om een andere set wielen te bestellen. Het blijft toch een raar systeem, dat bijbetalen. De eerste wielen heb ik toch ook al betaald?
Moest het gek duur zijn, dan kan ik nog altijd een overwegen om mijn hca te verkopen en een andere te bestellen...al zal ik dat liever niet doen, kwestie van het gedoe met de verkoop en het feit dat je dan even zonder zit :(

Als ik een nieuwe auto koop en ik besluit na twee dagen dat ik daar andere velgen onder wil dan kan ik de oude velgen ook niet inruilen. Dan betaal je ook de volle mep. Je wielen zijn nu eenmaal costum made en op kleur gespoten voor jou. Dan moet hij maar net iemand weer treffen die precies die kleur wil.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 06:56

Ik denk dat je slimmer bent als je je hca te koop zet en een nieuwe koopt.
19inch wielen zijn sowieso duurder als de 16.dat van dat bij betalen vind ik krom omdat naar mijn idee de verhoudingen niet kloppen en een nieuwe set zonder inruil zal wel zo duur zijn dat je beter alles opnieuw kunt bestellen.

Maar snap wel je zorgen alleen heb ik ervaring met beide maten en dezelfde pony en liep tegen hetzelfde probleem aan bij zowel 16 als 19 inch.

Ik heb het idee dat t stoeltje t probleem is.
Hoor nml met de panzitting en kleine pony's nooit dat geklooi en als iemand afstel problemen heeft blijkt deze altijd een stoeltje te hebben......maar vraag me niet waar dat probleem hem in zit.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 07:44

Zou Andries gewoon bellen en vragen wat het je kost andere maat velgen. Denk als je je sulky verkoopt en dan een nieuwe dat je en verlies hebt op de verkoop en nog extra moet bijleggen voor andere maat velgen. De andere velgen kan je dan idd gewoon verkopen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:37

Mijne is ook nog niet perfect, maar het is lastig om goed te krijgen als complete sulky leek. Dus ik hoop dat ze me daar op les beter bij kunnen helpen. Ik heb inderdaad ook een stoeltje. Maar ik weet niet wat ik verder nog kan veranderen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:51

Ik heb mijn hca nou al drie jaar en ben er nu ongeveer een jaar intensief mee aan het rijden. Gaandeweg moest ik toch ook steeds een stukje aanpassen in de afstelling. Het is nog niet zo simpel.
Wat mij vooral opvalt is dat ik op foto's van hca's met stoeltje de bomen vrijwel nooit zie zweven in de lichtogen.
Ik ben redelijk actief met mijn core stabilility de sulky in balans aan het houden. Zodra ik in mijn houding inzak, dan is de kar uit balans.
Nou doet de ondergrond ook wel wat. In ons hobbelige bos ben ik meer aan het corrigeren en switchen qua balans dan thuis op de track (vierkant met zijdes van 50 meter).

Ik ben druk bezig om aanpassingen aan mijn schofttuig te laten doen. Ik het jaartje echt intensief rijden kreeg mijn pony drukplekken van het schofttuig. Dit kwam onder andere doordat mijn lichtogen nagenoeg niet door het schofttuig geen bewogen. Inmiddels heb ik dat wel en nu worden de plekken steeds wat kleiner.

Kortom, ik vond en vind het afstellen van het tuig en de kar niet zo eenvoudig. Op het oog ziet het er wel Oké uit, maar de echte balans is lastig voor elkaar te krijgen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:02

Ik heb eenn stoeltje en die van mij zweeft echt in de lichtogen. Natuurlijk niet op hobbelig terrein. Dit is onmogelijk bij elke tweewieler. Ik heb voor het comfort wel een hele schokabsorberende onderlegger. Ik doe er alles mee. Ik heb hem vier jaar. Ook echt wel een paard maanden bezig geweest tot alles perfect lag en comfortabel zat. Ik heb oa antislip om mijn voetsteunen en bontjes om mijn veiligheidssluitingen. Ik rij veel lange afstanden (oa mendurance wedstrijden) en kom goed van de wagen af. Net als onder het zadel heb ik wel een rij houding. Als een pudding op de kar zitten moet je niet doen. Ik heb optimaal steun van de rugleuning. Bij verkeerde schoenen soms wel wat last van mijn knie, dat komt als ik ondanks de antislip mijn voeten niet goed op de steun kan houden op slechte paden

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:02

Wat gebeurt er als je die veer onder het stoeltje anders instelt? Want dat is op het moment het enige dat ik me kan indenken om nog verder te verbeteren.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:06

Dan ga je rechter zitten. Als je de stoel verder naar achter moet zetten voor de balans dan moet je vering onder de stoel naar voren zodat je stoel horizon taal blijft staan

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:11

Ah zo, bedankt voor je vlugge antwoord. Dan moet die bij mij nog naar voren. Dat zal ik morgen dan even doen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:14

Afbeelding
Hier kan je het ongeveer zien.....de zitting van mijn stoel staat horizontaal terwijl mijn bomen iets omhoog staan. Daardoor is mijn houding recht op de sulky

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:21

Tips:
Afbeelding
Antislip....te koop bij de fietsenwinkel. Tape wat normaal bij racefietsen om het stuur gaat. Gaat ongeveer een jaar mee en met 1 doosje kan je twee keer de voetsteuntjes bekleden

Afbeelding
Neusbontjes, ideaal voor om de snelsluitingen.