[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:29

staan de jaarrond op ijzers paarden hier swinters in de sneeuw ook buiten? :) Ik heb dat met dids 3 jaar lang wel gedaan (4kant op ijzers, en die liep ook met sneeuw 24/7 buiten, maar wel met gíga klompen). Maar ik werd daar altijd op aangekeken of ik hem niet beter gewoon meteen kon laten inslapen dan? :=
Is altijd goed gegaan. Natuurlijk niet ideaal. En het grootste nadeel, kon niet met hem genieten van de sneeuw (wandelen/rijden/sleeen) omdat het spekglad was en hij rot liep met die klompen..

Welkom Juangi! :)

*duikt weer in stagewerk*

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:41

Hier ook een hoop regen gehad, in de regen op mn vouwfietsje het zadel opgehaald. Nu is het gelukkig weer droog!

Hebben jullie veel sneeuwval gehad?

Had Diddle de ijzers echt nodig? Ik vind dat altijd wel een beetje riskant!

Zal ik me voorstellen?

Ik ben Priscilla, 18 jaar oud en al 2 jaar gelukkig in het bezit van Casanova, mijn Portugeze pony. Ontzettend lief ding, maar soms wel met een Chineze handleiding. Het is een kleine ruin van 1.33 ongeveer. Zelf ingereden maar helemaal geen zin meer om te rijden, ook lag het zadel niet lekker meer. Dus toen maar besloten om zadel te verkopen en te gaan mennen.

Ik ben al een tijdje bezig met lange lijnen, gewoon droog mennen. En dat pakt hij super op, heel braaf. Dus binnekort met tuig oefenen, daarna wat sleepwerk en dan hopenlijk van t voorjaar inspannen!

Droog aan t mennen:
https://pbs.twimg.com/media/A9RKA8cCcAAbO64.jpg:large

En dit is het slachtoffer:

Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:43

Rembrand heeft ook jaarrrondijzers. En stond ook altijd gewoon in de sneeuw. Ik vond het wel eng, maar omdat ze altijd buiten staan doen ze niet gek. Ik ga ervan uit dat ze weten wat ze kunnen doen. Maar vanwege klonten heb ik de laatste 2 jaar sneeuwbeslag onder laten zetten, vond ik toch wel een prettige gedachte. Eerste jaar ook profijt van gehad, vorig jaar niet. Toen was er niet zoveel sneeuw. Nu zit het er nog niet onder, maar als het nodig mocht worden, kan ik smid zo bellen om het toch nog te doen.

Zit echt te dubben wat ik straks toch met pony moet doen... Is niet zo leuk in de regen. Mijn jas en skibroek zijn al doorweekt. Maar om nu naar de binnenbak te gaan en er dan achter te komen dat ik daar niet kan mennen, omdat er al andere mensen aan het vrijrijden zijn.... Dat is ook zo zonde van de moeite (dressuur gaat voor mennen helaas)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:45

@juangi; hij liep destijds 4kant op ijzers. Omdat hij ze inderdaad nodig had. En tja.. als het ging sneeuwen, dan dacht ik ''is toch zo weg'' ja.. forget it ;) alle 3 die jaren bleef het toen hartstikke lang liggen ;)

Nu staat hij alweer 2,5 jaar op blote voetjes :) IJzers niet meer nodig. En nou kunnen we teminste buitenspelen in de sneeuw :+:

In welke regio woont jouw bureaustoel? :D
Oh! Nu valt het kwartje! Jij hebt die onwijs leuke buitenlandse ponie! :D (zit op bokt office, dus geen plaatjes/avatars/fotos ;) )

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:18

Ben echt niet blij met het weer. Vanmorgen lag de bak er nog heel netjes bij, maar nu heeft het zoveel geregend dat er toch plassen in staan. Als het dan vannacht echt gaat vriezen....... Vorst is prima, maar dan moet het niet eerst flink regenen, weh, het is niet eerlijk

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:19

@tine: Wel fijn zo'n smid! Ze voorspellen ook weinig sneeuw deze winter, dus dat scheelt!

Ik kan het me voorstellen, zeker als je goed nat geregend bent... Kan je niet bellen of de bak vrij is? En anders een vrij dagje?

@Akshay: Oohh vandaar! Dat is wel weer lekker, blootvoets! Alhoewel ik het geluid van ijzer op asfalt altijd wel erg leuk vind om te horen!

Ik woon in Leeuwarden, sinds een paar maanden! Ik studeer Forensisch onderzoek. Sinds een paar dagen staat Cas 2 km verderop ipv 15km! Scheelt een hoop fietswerk! Haha dankje! Jaaa, dat is mijn maatje! <3

Hoelang staan jullie paarden buiten? En met wat voor kar zijn jullie begonnen met mennen? Ik dacht zelf aan een sulky, klein maar fijn!

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:23

@ Juangi, welkom *\o/* wat een leuke Pown heb je zeg :j
Bij ons staan de paarden van 's ochtends tot 's avond buiten, 's nachts altijd op stal.
Ik heb zelf een kanora leica marathonwagentje, ben nu ruim een jaar bezig met mennen. We hebben wel de keus gemaakt om gelijk een goede en degelijke wagen te nemen, waarof we de komende jaren mee vooruit kunnen :D

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:27

@juangi; de mijne staat 24/7 buiten. In een paddock paradise die we zelf hebben gebouwd bij de pensionstal :) Ze (hij staat met 2 merries van bokker Crazymel) hebben een schuilhokje :)

Mijn beginnerswagen staat te koop op bokt (zie mijn advertenties). Ik ben dus met een 4wieler begonnen :) hij moet nu weg ivm bezuiniging ( :)) ) en het feit dat ik teveel last heb van mijn rug met inspannen/verplaatsen en mennen ermee :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:36

@dingetje: Aah dankjewel! Oooh dat is wel erg lekker! Jaaa groot gelijk! Goed begin is het halve werk!

@Akshay: Wat heerlijk, een paddockparadijs! Op mn vorige stal waren we daar ook mee bezig! Het is dat t voor mij te ver is (ging nog maar 2/3x in de week heen omdat ik geen tijd had...) maar anders was t perfect! Leuke kar heb je! Die van mij is daar net een slag te klein voor, helaas!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:23

juangi:welkom leuke pony
iedereen aan de mopper van het weer :( nou mijn 2spantuig is schoon(snap nou waarom iedereen kunststof wil....pfff wat een klus)
paddockparadijs.....hier een blubberparadijs,water kan echt niet weg
kreeg mail dat we bij jumping A'dam,district west gaan aanmoedigen....ga ik toch nog naar jumping(maar niet meer dressuur enz kijken wat een prijzen om te kijken,als dat zo doorgaat is straks tribune leeg,behalve bij mennen :j )
zag leuke foto's van buck en lizzy <3
jenkins:toppi je baan en dat je syl niet verhuisd heb(wat had je dan een spijt gehad)hoe vind hij zijn hokje,of mag hij weer een box?
ijzers in de winter.....bij mij alles eraf wil geen ongelukken met een inloopstal,in maart/april gaan ze er weer onder.
tallechie:hond blaft vast om daan wakker te houden,hond wil ook slapen snachts :j
baudyh:toch maar goed dat paardje moest blijven van je vriend...
het is droog ik ga weer buiten spelen :wave:

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:34

haha, happytime; hier ook blubber in 't paradijs hoor ;) :))
En buitenspeelze! :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:58

Nou, ik vond dat er vanmorgen veel was gevallen -O- Het komt nu nog harder naar beneden. Wei en bak zijn zwembaden geworden. -O- -O- -O- Volgens buienradar zou het vanmiddag droog zijn. Nou, dat werkt dus ook helemaal niet.

Ht: haha, hond die helpt om Daan wakker te houden. Jij hebt opgelet :D Zou wel stoer zijn, bij het mennen het meeste publiek.
Juangi: hier staan de paarden nog 24/7, alhoewel, dat is dus vanaf vandaag tijdelijk voorbij, want vannacht kan ik ze echt niet buiten laten staan. We hebben een halve ha wei bij huis die vertrapt mag worden, maar als er zoveel regen valt, is er geen droge plek meer voor ze om te slapen ofzo. Helaas hebben we ook geen schuilstallen, alleen een kleine schuiltent. Als ze echt willen kunnen ze er wel met zijn drieen in, maar dat is wel echt proppen.
Bellen of de bak vrij is kan niet echt. Tussen de tijd van bellen en erheen gaan kan er zoveel gebeuren. We hebben drie rijhallen, maar als er in een van die hallen iemand piept omdat zijn paard bang zou zijn voor karren, kan ik het vergeten. Daarom ga ik als ik ga altijd smorgens vroeg. Dan is er niemand.

Ben zelf begonnen met vierwieler, merk weet ik niet meer. Heb nu voor Rembrand een Winner (maar je moet bij die verkoper echt niet kopen!!) en voor Amerigo een Cavalier (erg fijne wagen en goede service)

Nou, ik ga zoonlief van school halen en vrees dat Amerigo WEEEEEER een vrije dag krijgt.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:08

Idd veel regen...ik denk dat de paardjes vanavond voor het eerst op stal komen..
de oudste heeft het koud..
juangi welkom, leuk paardje..
net de hondjes lekker laten rennen in de tuin..nu zo de kachel aansteken..
verder..moet ik aan het eten beginnen enzo.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 17:00

juangi welkom en wat ziet jouw pony er lief uit, is hij ook zo lief?

Mick dus bij ons ook hele jaar op ijzers, vorig jaar op ijzers laten staan ivm die scheur in zijn hoef en nu staat hij er zo netjes bij dat ik het te riskant vind om hem er vanaf te halen. Met smid ook afgesproken dat hij sneeuwbeslag komt aanbrengen zodra het erger zou worden met de sneeuw, maar nu nog niet nodig.

Verder even druk met een hoop spannende dingen hier voor mijn doen, kan er niet teveel over zeggen hier, maar dat komt misschien nog :x

Tine, balen van de plassen in je bak zeg! Het valt nu ook wel heel erg naar beneden dus vrees dat velen er last van hebben, als ik hier in de omgeving langs de diverse buitenbakken rijd, is het overal zo, hopelijk volgende week weer wat droger (geen idee, geen voorspellingen gezien)

Biancacoo: leuke foto's op je fb van de hondjes uitlaten ;-)

VHU: hoe bevalt het zo alles zelf doen met de 2 paardenbeesten? Ben je er al aan gewend en gaat het met rug/bekken wel goed?

Ava: we hebben een zoveelstehands piano op de kop getikt, vriendlief heeft er beetje kennis van en ding moet wel gestemd worden, maar redelijk beginnersding van Russische makelijk (cherny ofzoiets, kan dat?). Ik moet helemaal beginnen met leren, kan alleen maar noten lezen, ooit vroeger geleerd, moet ook weer beetje opgehaald worden, spannend allemaal :D

Aks, ziek naar je werk, gekkie, dan hoor je in je bed!

Ollie, ben jij al weer beetje opgeknapt???

Spannend, morgen Sint en Piet *\o/*

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:12

Akshay schreef:
haha, happytime; hier ook blubber in 't paradijs hoor ;) :))
En buitenspeelze! :)

Nou meer een waterparadijs...... Bleh wat een weer...

Hier gaan donderdag ijzers er onderuit kijken we volgendjaar wel weer verder.

Welkom nieuwe leuke pony!!! Heb toen wel je topic gevolgt :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:13

@Smickey: dan ben je al verder dan ik, want ik kon niet eens noten lezen en speel nu toch al best leuke stukjes. Hier geen verstand van piano's, dus maar een nieuwe gekocht, al schrok ik wel van de prijs, maar ze schijnen goed waardevast te zijn.

@Juangi: welkom!

Tja, hier wás die zon..., bedacht lekker na schooltijd met dochterlief te gaan rijden, maar toen dus regen en flinke wind.
Ik word trouwens echt een watje, dan heb ik dus echt geen zin :o

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:34

paardjes zijn hier voor het eerst binnen...het is nu echt te nat en te koud..
hier ook zon vanmiddag..

Smickey...wat een supersamenvatting ! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Biancacoo op 04-12-12 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:51

HT was dat maar waar. Daan sliep de laatste tijd weer goed nu we op het eten letten. Maar omdat de hond gaat blaffen door knallen hier in de buurt wordt hij wakker. Overdag maakt het me niet uit dat hij blaft, maar s nachts wel. Wou dat het al januari was, stomme vuurwerk.

Hier staan de paarden van 7 tot 4 buiten, ook als er sneeuw ligt. Dit kan omdat ze dagelijks buiten komen en niet gek doen.

De les ging super vanmiddag. Snuit was gewoon rustig en goed aan te rijden. Veel met de overgangen bezig geweest en het wegrijden en terugrijden. Alwyn is een stuk actiever sinds zaterdag, dus heeft hem goed gedaan.

Daan had vanmiddag maar uurtje geslapen en hij ligt nu dus op bed. Dus of hij is morgenvroeg heel vroeg wakker, of hij wordt straks nog wakker.,

Zal even eten klaar maken.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:08

Iemand hier ervaring met een paardensolarium?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:28

@Smickey: Naaa, hij heeft zijn momenten! :D Als je met hem om weet te gaan (Hij heeft als jong ding in het wild geleefd en een oortrauma, daar mag je absoluut niet aanzitten), heb je nergens last van. Anders kan hij erg vervelend zijn! Maar nooit expres.
Wat gaaf dat je gaat pianospelen! Wauw!

@Tallechie: Jeetje wat vroeg dat vuurwerk! Ongelofelijk!

Zo, het paardje weer gepest. Was net een verzopen katje in de regen, dus maar op laten warmen met fleecedeken, wat VD en nog gelongeerd. T was overal zo nat, dat ie flink moest werken om zn hoeven op te tillen. Is maar goed ook, want hij word weer erg dik!

Ik vind het zooo spannend! Morgen laat ik zo'n 30 cm van mn haar knippen... Voor het goede doel, natuurlijk!

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:44

Goedenavond..

Ik meld me ook weer is..

Ondertussen niet veel gebeurd... Zijn 24 november met een 2 span naar les geweest. Dat liep niet verkeerd, bij alle bij de paarden de kinketting strakker gedaan.. vloer van de vrachtwagen is gemaakt. Nieuw hout en rubber er over heen.

Vorige week alleen met land rover en trailer met uzma naar les geweest. Hij liep echt geweldig *\o/*

Afgelopen vrijdag geoefend voor de kerstshow in bronneger.. als het goed is heeft Harry zaterdag de 4 span wagen opgehaald. Daar moeten we zaterdag mee rijden in de kerstshow..
Zaterdag in tolbert wezen kijken. Mooie en minder mooi sport gezien. Zondag helemaal niks gedaan.

Morgen weer naar les... Waarschijnlijk mag ik met okkie en xander rijden Harry rijdt in ieder geval met dempsey.. vrijdag mogen we de generale repetitie rijden voor de kerstshow..

Zaterdag heb ik een druk dagje.
Eerst s'ochtends meeting op het werk. Daarna naar de kapper dan door naar aalden voor een foto shoot. Van daaruit door naar coevorden om het voorspan te poetsen en vlechten (Harry moet om 4 uur nog volleyballen) en dan rond half 6 vertrekken naar bronneger voor de kerstshow

@ Tine. Op de oude stal hadden ze een solarium.. gebruikte het niet vaak maar werkt wel super. Ze zijn sneller droog en de spieren worden lekker warm

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:34

Op mijn vorige stal ook een solarium, die is er pas gekomen toen ik er niet meer was, dus geen ervaring daar mee.

Zal nog even aan de studie

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:35

Zo hier ben ik ook weer.... tjeetje zeg heb voor mijn gevoel zo ongeveer de hele dag in de file gestaan en een laptop die steeds crashed dus ik maak het niet lang (deze post dus :7 ).

Dalerboy mag gelukkig blijven, ik zeg maar zo een goed paard is zo verkocht maar vind er maar weer eens eentje dus super dat hij niet weg hoeft *\o/*
JEnkins weer een baan *\o/* *\o/* super meid!
Met of zonder ijzers in de winter, hoefsmid komt volgende week woensdag bij ons dus even duimen dat het niet te erg te keer gaat de komende dagen....
Nieuweling (ben ff je naam kwijt) welkom! Leuke poown! Is het een speciaal ras met speciale gebruiksaanwijzing, of met welk 'regulier' ras kan ik het vergelijken (Forest, Welsh, Fjord, Merens?). Als je het budget hebt om een fijne goede wagen te kopen zou ik dat zeker doen maar heb je dat niet, laat jedan goed adviseren door iemand die er verstand van heeft. Mijn advies (afgezien van verstand of niet hahaha), als je geen / minder budget hebt: beter goed en 2e hands, dan iets wat er leuk uitziet nieuw maar snel roest of stuk is.

En wat is het nat, nat, nat zeg pffff. Gelukkig is onze bak dus wel nat maar niet drassig. Dus heb beide dames maar weer gelongeerd, had geen tijd & puf om te rijden. Mijn wagen is gelukkig ook weer klaar, moet hem alleen nog wel weer ophalen }:0
't Gaat erg goed met ze op hun nieuwe plek. Ze zitten op compleet ander voerschema en ook qua beweging maar ze zien er zeer tevreden uit. Met alles verzorgen incl mesten ben ik 1e 2, 3 weken wel heel veel moe geweest :o maar niet echt veel last van rug/bekken/benen, wonderbaarlijk genoeg.... ben wel 3 kg afgevallen :+

Maar ik mest niet veel hoor, dat valt me enorm mee. Ik doe een kruiwagen (zo'n kleine) per dag. Dames zijn gelukkig erg netjes. Verbruik ook erg weinig stro, pak per week per box. En het zijn flinke boxen, ruim 3x 4 meter.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:37

:oo 3 kilo afgevallen :oo

Solarium.. Ja die hadden ze op de stal waar Diddle eerst stond :) Toen hij nog mijn verzorgpony was :)
Voor een huge pluisvacht helpt het geen zier _O- Maar 't was wel lekker opwarmen _O-

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:41

Moet er nu tegenaan eten om boven de 60 kg te blijven, tja. Is ook wel lastig hoor, maar natuurlijk totaal anders dan wanneer je af moet vallen. Kijk kan wel allerlei ongezonde zooi eten maar dan voel je je ook niet goed. Ik voel me het lekkerste bij 64/65 kg ongeveer....

Heb ook wel eens bij een stal gestaan met solarium. Vond het voor toen mijn sportpaardje echt een uitkomst en ze vond het zelf ook heerlijk. Ik ging er zelf ook wel bijstaan lekker opwarmen :')